Bukefalos 28 år!

Förlossning -sen då?

Har haft två smidiga förlossningar där både jag och barnen mått bra under och efter.

När ungen kom ut fick jag upp den på bröstet och mannen fick klippa navelsträngen. Jag blev sydd och fick nybytt i sängen och fick lägga mig till rätta och prova mata. Båda har snabbt försökt hitta bröstet. Efter lite vila och underbart god fika så har dom mätt, vägt, gett k vitamin och kollat så allt är bra med barnet. Jag har fått duscha och provat kissa.

Båda ggr har varit tvungna att stanna 6 timmar på förlossningen. Med första barnet flyttade vi till patienthotellet efter de timmarna och bodde en natt sen var vi rastlösa och ville hem! Där fick vi sköta oss själva med allt vad det innebar och behövde vi hjäkp fick vi själva ringa eftervården och gå dit. Hon gick igenom första läkarkontrollen så vi fick åka hem. Åkte sen tillbaka dagen efter för 48 timmars kontrollen.

Med andra barnet tryckte vi hårt på att vi ville hem så fort vi bara fick! Hon är född kl 23 och De var snälla så vi fick stanna på förlossningen fram till första läkarkontrollen kl 9 istället för att mellanlanda på patienthotellet för de timmarna. Allt var okej så vi åkte hem! Åkte tillbaka för 48 timmarskontrollen även med henne.
 
När L föddes så lades hon först upp på min mage där hon låg en stund. Moderkakan kom ut och när jag skulle sys så stoppade maken L innanför tröjan där hon låg och myste i någon timme. Jag syddes som sagt, inte många stygn men hon som sydde var väldigt noggrann och tog god tid på sig.

När det var gjort så fick jag kliva upp och skölja av mig, under tiden vägdes och mättes L (och rengjordes lite, hon var rätt ren när hon kom ut men åtgärdade det genom att bajsa).

Vi fick in fika (enorma mackor!), valfri varm dryck och någon sorts bubblig läsk i champagneglas. När fikat var avklarat så ville man att jag skulle försöka kissa, vilket inte gick alls så jag blev tappad på urin.

Timmarna efter förlossningen var väldigt lugna men ändå inte tråkiga, vi fick vara själva mycket men då och då droppade det in någon som frågade eller kollade något. L föddes vid två och någon gång strax efter sex var det dags att flytta över till BB. Jag hade helst velat åka hem där och då men eftersom L bajsat i fostervattnet ville de behålla oss i ett dygn pga risken för kemisk lunginflammation.

Väl uppe på BB så visade det sig att vi hade missat middagen så maken stack iväg och köpte pizza. Vi kollade på någon asdålig film på en väldigt liten tv och försökte känna lugnet. Efter någon timme så visade L tecken på att vilja äta så vi fick in lite ersättning i en kopp och sked att mata med (jag skulle inte amma). Vi hade dubbelrum så maken var kvar på nåder, kom någon som behövde andra sängen så hade han fått åka hem men vi klarade oss.

Blev tappad på urin en gång till på BB med hot om kateter om jag inte kissade själv före klockan tre på natten, men sköterskan sa att det var väldigt sällan någon behövde tappas mer än två gånger och mycket riktigt kom allt igång under natten. L åt lite då och då men sov större delen av natten, hon sov nog mest av oss tre. :p

Även på BB var vi ifred större delen av tiden, fick någon fråga emellanåt om allt funkade bra och de ville förstås veta om L åt, kissade och bajsade. Jag är rätt van vid småbarn sedan innan så vi behövde inga instruktioner i påklädning, matning eller blöjbyte, men de visade en del bra knep som jag inte kände till. Ett sådant knep är att vika ner framkanten på blöjan så att navelsträngstumpen ligger fritt och luftigt, då är chansen större att naveln blir fin.

Dagen efter var mest en lång väntan på 24-timmarskollen så vi kunde få klartecken att åka hem. L åt med jämna mellanrum och även vi vuxna fick mat i oss under dagen. Maten till mammorna stod BB för, partnern kunde antingen köpa där eller ta med sig (maken hade med sig).

När 24 timmar gått efter förlossningen så kom en läkare och undersökte L. När det var klart fick vi klartecken att åka hem, hade verkligen ingen lust att stanna längre än nödvändigt eftersom alla inblandade mådde så bra. Att vi bor ett stenkast från sjukhuset bidrog också, hade vi bott en timme bort hade jag kanske sett på det annorlunda.

Överlag var tiden på förlossningen och BB riktigt bra, mycket tack vare att all personal var så himla, himla bra!
 
Mina har ammat direkt efter förlossningen. Med trean var de mkt noga med att hon ganska snabbt tog bröstet då hon var liten.

När jag sen vart upp å kissat och duscha så har personalen passat på att väga å mäta och få på blöja och krypa ner hos pappa.

Fått åka upp på avdelningen efter ca 3 lååånga timmar. Och där har jag ammat, fikat, läst å kollat på datorn. Jävligt tråkigt. Bebis bara sover. Men vart tvungen att stanna några nätter med mina 2 sista (1an åkte jag hem efter 8h) har ändå vart rätt skönt att göra läkarundersökningen å allt å sen åka hem å veta att man inte behöver komma tillbaka.
 
Mitt första barn föddes i Sverige och dom tva andra i Österrike (men olika städer).

1. Föddes vid 13, och lades direkt hos mig men hon hade bajsat i fostervattnet och svalt det sa hon hade svart att komma igang med andningen sa ganska snart gick dom iväg med henne till akutrummet (hennes pappa följde med). Under tiden dom var där kom moderkakan ut. Sen kom dom tillbaka med dottern och la henne hos mig. Hon fick ligga pa mitt bröst undertiden dom sydde tre sma stygn. Därefter kallade dom pa läkare för min livmoder ville inte riktgt dra ihop sig. Fick därför ocksa vänta lite med fikat och under tiden kollades dotter, kläddes pa, vägdes och mättes. Efter ngn halvtimme var faran över och jag duschade och fick in fikat. Jag var sa hungrig sa det var dom godaste mackorna jag ätit i hela mitt liv (inte ätit ngt pa nästan ett dygn). Ngn gang där ammade ocksa dottern men jag minns inte när. Ville aka hem men dom ville att vi skulle stanna över natten sa vi flyttade över till BB (i samma korridor). Ingen av oss sov mkt den natten, dottern kräktes myclet fostervatten sa jag lag mest och kollade henne. Morgonen efter läkarundersöktes hon och vi fick aka hem.
Tre dagar senare var vi tillbaka för blodprov och hörseltest.

2. Föddes kl 2 pa natten. Jag är lite osäker pa vad som hände efter henne, allt gick sa fort pa slutet och mitt huvud hängde inte med riktigt, samtidigt som jag kunde spraket daligt. Moderkakan kom iaf ut direkt efter och dottern madde bra. Ända fick dom iväg med henne ganska direkt för att bada, väga och mäta. Det kändes hemskt, jag ville bara ha henne och sambon hos mig och sa försvann dom iväg och jag hann inte protestera. Under tiden blev jag kollad, allt sag bra ut. Min bebis kom tillbaka och hon fick prova att amma. Tyvärr ingen möjlighet till dusch men jag ville ända inte lämna min dotter igen. Sen tyckte dom att jag blödde för mkt sa jag blev undersökt igen men det var ok. Jag var sa hungrig men ingen mat kunde erbjudas fören till frukosten (som dom sen nästan glömde bort) som tur var hade jag lite godis och müslibars med. Jag kunde inte sova men dottern och sambon sov. Pa morgonen blev hon läkarundersökt och jag kollad igen. Dom ville först inte släppa hem mig eftersom min puls var sa hög och jag höll pa att börja grata, jag ville bara hem. Fick vänta lite och under tiden fick jag äntligen lite att äta. En torr fralla med marmelad (som jag inte tycker om pa bröd). Efter ett tag fick vi iaf aka hem och det var underbart.

3. Föddes 9.30, hon hade ocksa bajsat i vattnet men inte svalt ngt sa hon madde bra och jag ocksa även om det gick fort den här gangen ocksa var huvudet ända med. Hon kom upp direkt pa mitt bröst och började leta efter mat direkt. Lite fick hon vänta för först kom moderkakan och jag undersöktes (hon lag hela tiden hos mig). Allt sag bra ut sa sängen bäddades om och vi fick gosa, dottern var lite kall sa vi bäddades ner med massor filtar hud mot hud och hon fick amma. Undersöka, väga och mätta var ingen stress med och det är jag sa glad för. Efter ngr timmar behövdes rummet sa da klev vi upp och dottern vägdes och mättes. Vi kläddde pa oss och gick ngr rum länge bort för att vänta pa barnläkaren (litet sjukhus och ingen barnläkare pa plats hela tiden). Vi ville aka hem direkt men eftersom hon bajsat i vatten kom vi överens om att det var bäst att en läkare kollade pa henne. Jag fick lunch men jag hade hellre velat ha den "svenska fikabrickan". Dottern växlade mellan att amma och sova. Jag fick lämna blodprover för att kolla mina värden (har/hade gbs) och även pa dottern tog blodprov. Sen visade sig att barnläkaren hade sa stressigt (den vanliga som brukar komma var pa semester och vikaren hade fullt upp). Sa vi fick välja mellan att stanna kvar eller att komma pa läkarundersökning morgonen efter. Vi valde att aka hem, dottern madde bra och vi bor nära sjukhuset.
Dagen efter läkarundersöktes hon, tog typ 2 min sa det kändes ganska ondöigt att akt ner. Ngr dagar senare var vi pa sjukhuset för ultraljud pa höfterna (görs pa alla nyfödda här), annars var vi bra hemma och tog det lugnt.

När jag var pa toaletten minns jag inte vid ngn, men det maste ha varit ok för ingen sa ngt annat. Bebisarna har ocksa kommit igang fort med att kissa och bajsa (ja, tva av dom redan innan dom var ute)
 
Första barnet föddes vid 9 på morgonen och då fick jag upp honom på bröstet direkt. Sedan lite fika, vägning och mätning. Sedan en dusch och prova att kissa för mig, fungerade utan problem. Provade att amma lite och fick lite vägledning. Sedan vid 14-tiden (mitt i skiftbytet) kom vi upp på BB och jag fick inte veta något alls. Sambon fick inte vara kvar och jag låg ensam, bortglömd och hade ingen aning om hur jag skulle ta hand om den lilla bebisen... När jag plingade kom någon och frågade hur amningen gick, för att sedan gå igen utan att ta reda på vad jag ville. Jag var således utan mat i ett dygn efter förlossningen och till slut var det någon som lyssnade på mig vid 6-tiden på morgonen dagen efter. Då var jag så förstörd att jag bara ville hem. Sonen fick vara med på läkarronden på morgonen och fick godkänt av läkaren, så vi åkte hem utan godkännande från någon barnmorska. Var tillbaka dagen efter för PKU-prov och ett påtvingat besök med amningsmottagningen.

Andra barnet föddes vid 23-tiden. Jag var helt förvirrad när han fötts eftersom hela förlossningen gick otroligt fort. Men han låg och myste en massa på bröstet och fram mot 2-tiden kanske fick vi fika och han vägdes och mättes. Sen sov jag och sonen låg hos sin pappa eftersom jag fick så mycket eftervärkar med honom i famnen. Vid 6-tiden var jag kissnödig och det gick utan problem även denna gång. Passade på att duscha då också. Allt var så mycket mer avspänt den här gången och vi var tydliga med att BB inte var ett alternativ den här gången om det inte handlade om liv och död ungefär... Så vid 9-tiden morgonen efter fick han godkänt både av läkare och barnmorska och vi åkte hem.
 
Med de första (tvillingar) låg vi inne på Neo en månad efter akutsnitt. Jag var sjuk (PUPPP) och de var små och sugsvaga. Vi levde liksom i vår egen bubbla med pumpningar och matningar var 3:e timma och tittade på gamla videos emellan. Med den minste tror jag vi låg inne två dagar(vaginalt), han mådde toppen, amningen fungerade direkt etc.
Ett tips från coachen, bevaka din förlossningsfika-tallrik så att inte din sambo tror att det är något sorts delat fika och hinner glufsa i sig två rån...;)
 
Med de första (tvillingar) låg vi inne på Neo en månad efter akutsnitt. Jag var sjuk (PUPPP) och de var små och sugsvaga. Vi levde liksom i vår egen bubbla med pumpningar och matningar var 3:e timma och tittade på gamla videos emellan. Med den minste tror jag vi låg inne två dagar(vaginalt), han mådde toppen, amningen fungerade direkt etc.
Ett tips från coachen, bevaka din förlossningsfika-tallrik så att inte din sambo tror att det är något sorts delat fika och hinner glufsa i sig två rån...;)
Vi har alltid fått två uppsättningar med frallor, en till mig och en till min man.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Tror nog att @Sar var hungrig ;)

Jag började störtgråta, sambon förstod ingenting förrän jag hulkat fram att jag var så himla hungrig och att det var MITT fika. Personalen fick fixa nytt och gav min stackars sambo (som ju också var utsvulten efter 8 h utan mat) stränga ögat och en förmaning om att det faktiskt var mammans fika...
 
Jag trodde sen avnavling var standard? För mig så kom bebis ut, fick ligga på min mage helt blodig och dan och så väntade vi på att moderkakan skulle komma ut och att det skulle sluta "pumpa". Sen knips, snabb mät och väg, sen amma.

En kvart eller nåt senare fick vi äckligt fika (jag är väl kräsen antar jag, torrmackor och billig cider klarar jag mig utan) och efter det fick bebis hänga med sin far och jag tog en underbar, underbar dusch.

Sen hängde vi på BB i tre dar och det var kanonmysigt och tryggt. Samsov, ammade, fick mat serverad och vågade mig på den första bajsen :p.

Vi hade eget rum med säng till sambon och stannade "tiden ut" då vi inte var så pepp på att åka 12 mil fram och tillbaks för läkarkoller mitt i vintern. Hon hade svalt lite vatten och det togs lite blodprover och så.
 
Senast ändrad:
Min sambo sattes i ett eget rum med bebisen och fick fika (tror jag) medan jag var på uppvak efter akut kejsarsnitt. Jag höll på att törsta ihjäl, fick varken fika eller något annat. Har nog aldrig känt mig så liten. Hipp hurra för Danderyd ;) Nere på förlossningen var de dock suveräna.

Kommer vara extremt noga med att jag inte vill delas från min familj nästa gång. Har de inte resurser för att möta även min sambo och bebis är jag hellre på förlossningen med dem även efter kejsarsnitt. På egen "risk" om det är vad som behövs. Precis som att jag inte vill passera BB. Så fort jag står på benen vill jag hem om nu inte bebisen skulle vara döende eller nåt.
 
Samma här! Vi fick två smörgåsar var till och med, juice och kaffe :) Så var det båda gångerna så fikat är tänkt till båda, inte bara mamman :)
Hehe, vi kanske också fick två var – det enda jag minns om mackorna var att det smakade gudomligt och jag var SJUKT hungrig. :angel: Men vi har ju fött barn på samma ställe (kanske till och med i samma rum :D) så jag antar att det var samma fest på brickan :)
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Jag trodde sen avnavling var standard? För mig så kom bebis ut, fick ligga på min mage helt blodig och dan och så väntade vi på att moderkakan skulle komma ut och att det skulle sluta "pumpa". Sen knips, snabb mät och väg, sen amma.

Gör de alltid så? För det vill INTE jag! Vill att allt sånt ska vara avklarat innan barnet läggs upp. Alltså klippa navelsträng och iaf torka bort det värsta. Tänkte om man måste säga till om det i förväg ifall de annars gör så "på rutin".
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 321
Senast: Jahaja
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 569
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 808
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 458
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp