Bukefalos 28 år!

Förlossning -sen då?

Jag har såklart förklarat utförligt för min sambo hur och vad jag känner. Han förstår och står på min sida. Han tyckte det vore bra att amma för att han tror det skyddat mot allergier (han har fått hangup på just allergier tror jag) men eftersom jag inte vill så blir det inte så. Jag tänker inte ens försöka amma med varken detta eller ev framtida barn eftersom jag känner stark motvilja (och tusen andra skäl som är ointressanta för andra än mig).

När icke-amning ändå är på tapeten, får man alltid piller för att motverka mjölken eller får man helt enkelt låta det sina? Eller vad som nu händer när man inte ammar.
Vill du inte amma ska du absolut inte göra det! Som du säger är en glad mamma en bättre mamma än en ledsen en.

Men! Studier visar att din partner verkar ha rätt angående amning och allergi/atopi/astma.
Five possible allergic disorders — asthma, suspected allergic rhinitis, atopic dermatitis, food allergy related symptoms, and suspected allergic respiratory symptoms after exposure to pets or pollen — were studied. Exclusive breastfeeding prevented children from having multiple allergic disease during the first two years of life. The authors concluded that exclusive breastfeeding seems to have a preventive effect on the early development of allergic disease, including multiple allergic disease, up to 2 years of age.
http://adc.bmj.com/content/87/6/478.abstract?etoc=
 
Ett inlägg i ersättning vs amning: amning kanske är det bästa MEN det betyder inte att ersättning är dåligt utan det är helt enkelt två bra sätt att mata ett spädbarn på, varav det ena kanske möjligtvis är liiite bättre än det andra. Ska man gå genom sitt föräldraskap med ambitionen att bara göra det allra bästa för sitt barn i alla lägen jämt så kommer man snart bränna ut sig.

Och även ammade barn får allergier (ex jag).
 
Nä såklart du inte behöver. Men jag förstår din partners frustration. Och bröstmjölk ÄR nyttigare än ersättning. Det är en absolut sanning.

Visst är en fungerande amning att föredra i de flesta lägen, där säger nog få emot. Det är nog också få som säger emot att en hel del uppoffring får man göra när man skaffar barn. Men det sagda innebär inte att man i alla lägen ska offra allt för att få exempelvis amningen att funka. Ens goda föräldraskap står och faller inte med om man ammar eller ej. Om amningen endast skapar negativa känslor för mamman så är det kanske inte värt det, beroende på vilka andra faktorer man tar med i bedömningen.
 
När icke-amning ändå är på tapeten, får man alltid piller för att motverka mjölken eller får man helt enkelt låta det sina? Eller vad som nu händer när man inte ammar.

Jag valde att inte ta medicin för att stoppa mjölkproduktionen, jag kände mig inte så pigg på de möjliga biverkningarna. Jag hade tight sport-BH (utan byglar) på mig direkt efter förlossningen och max tio dagar efter förlossningen mjölkproduktionen stannat av. Märkte inte av produktionen mer än att brösten blev spända, lite ömma och läckte lite under några dagar. Använde amningsinlägg i några veckor för säkerhets skull.
 
Jag har såklart förklarat utförligt för min sambo hur och vad jag känner. Han förstår och står på min sida. Han tyckte det vore bra att amma för att han tror det skyddat mot allergier (han har fått hangup på just allergier tror jag) men eftersom jag inte vill så blir det inte så. Jag tänker inte ens försöka amma med varken detta eller ev framtida barn eftersom jag känner stark motvilja (och tusen andra skäl som är ointressanta för andra än mig).

När icke-amning ändå är på tapeten, får man alltid piller för att motverka mjölken eller får man helt enkelt låta det sina? Eller vad som nu händer när man inte ammar.

Jag vet inte vad som är "problemet" och varför du vet redan på förhand att du inte tänker amma. Tänker inte lägga mig i det heller. Men om det nu är möjligt, fundera på att pumpa/handmjölka ut råmjölken som kommer de första dygnet/dygnen och ge bebisen i flaska eller kopp. Den är väldigt nyttig för bebisen att få i sig :)
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Jag vet inte vad som är "problemet" och varför du vet redan på förhand att du inte tänker amma. Tänker inte lägga mig i det heller. Men om det nu är möjligt, fundera på att pumpa/handmjölka ut råmjölken som kommer de första dygnet/dygnen och ge bebisen i flaska eller kopp. Den är väldigt nyttig för bebisen att få i sig :)

Hm nej det är inget alternativ. Pumpa är om möjligt något som känner ännu starkare motvilja inför än amning (alltså hur jag känner för det, hur andra känner får ju stå för dom) så det är inte heller aktuellt. Handmjölka kan jag inte heller tänka mig. För oss får det bli ersättning, det blir nog bra :)

@Tassetass
Inte läst om några biverkningar, vad är det för några? Har bara läst typ "jag fick tabletter mot mjölkproduktion" och så verkar det vara end of story där.
 
Inte läst om några biverkningar, vad är det för några? Har bara läst typ "jag fick tabletter mot mjölkproduktion" och så verkar det vara end of story där.

De jag personligen hört talas om är främst huvudvärk, nedstämdhet, illamående och yrsel. Vissa har mått rejält dåligt. Efter en pissgraviditet ville jag inte riskera något sådant, jag kände att jag hellre chansade och lät produktionen stanna av på naturlig väg.
 
Hm nej det är inget alternativ. Pumpa är om möjligt något som känner ännu starkare motvilja inför än amning (alltså hur jag känner för det, hur andra känner får ju stå för dom) så det är inte heller aktuellt. Handmjölka kan jag inte heller tänka mig. För oss får det bli ersättning, det blir nog bra :)

@Tassetass
Inte läst om några biverkningar, vad är det för några? Har bara läst typ "jag fick tabletter mot mjölkproduktion" och så verkar det vara end of story där.

En vän till mig tog sånna tabletter och hon kände sig helkonstig, typ rejält full! Hon kände sig inte kababel att ta hand om en nyfödd i det tillståndet så hon tog inga mer utan gjorde som tassetass och hade sportbh.
 
Den största fördelen med att amma är att det är så enkelt att ge bebisen bröstet när den piper :p

I 98% så blir det lugnt så fort tutten hamnat i munnen. Myyyyycket effektivare än en napp :D

(Observera att det är mycket humor i det här inlägget)
 
Det är givet att du väljer själv och att det blir bra!

Själv tyckte jag (bl.a.) att det var så otroligt praktiskt att amma. Inga flaskor att rengöra, inget att blanda, spara i kylskåp, osv osv utan allt fanns där fixat och klart utan att jag ens behövde tänka på saken. Inte minst när vi var ute på resa.
Ja gud, resa ja... Bodde på ett sunkigt hotell i Paris när dottern var dryga året och ville ha välling på kvällen. Sååååå sur personal som varje gång de fick lämna tv:n för att värma mina flaskor (1 gång/dag i ca 1 vecka) blev tokgriniga, i tystnad förvisso. Fick hämta upp dem i baren ibland med. Huuu. Att ha en ersättningsbebis som behövt flaska oftare hade knäckt mig och gjort att jag fått jaga nytt hotell tror jag. Kunde ju inte skicka min övertrevliga karl heller då han var hemma i Sverige. Han hade säkert lyckats flirta in sig med dem.

Amning har sina fördelar, absolut. Ersättning funkar som alternativ. Man lär sig väl längs vägen att bli van vid flaskor på heltid. Jag deltidsammade så jag hade en nödlösning som tur var för min del.
 
Sådär anar jag att jag kommer känna. Sa det till min sambo att direkt efteråt vill jag att personalen ger barnet till honom och inte bara slänger det på mig direkt för jag vill andas och återhämta. Om det sen tar 5 sekunder eller en timme vet jag ju inte i förväg. Han blev sur, tyckte att det säkert finns en anledning till att personalen gör så och då blev jag ännu surare.

Herregud kroppskontakt kan väl barnet få från honom? Han är ju lika mycket förälder och måste väl duga? Efter förlossning känns det som att det inte är för mkt begärt att få nån liten stund ifred.

Vi överväger btw att ha med doula, jag har noll rädsla så det är inte därför, utan för att jag vill vara säker på att mina önskemål följs (vilket inte är så många utan bara ingen amning, inte få barnet på mig direkt). Min sambo är på min sida men jag blir ändå sjukt irriterad när han ifrågasätter hur jag vill göra med MIN kropp, jag hade aldrig ifrågasatt om det var han som skulle föda. Då hade det varit självklart att ta barnet den första tiden om han hade velat återhämta sig.

Jag hade med det i mitt förlossningsbrev, att de inte skulle lägga bebisen hos mig utan att fråga först och att det antagligen skulle vara pappan som höll först.

Väl på förlossningen var det en såpass allvarlig situation att de inte ens behövde bry sig om den punkten, de tog med sig bebis och pappa till ett annat rum för undersökning på direkten. (Någon sen avnavling var det inte heller tal om, om man säger så...)

Och det var helt ärligt en ljuvlig stund. Jag var färdig, kunde landa och vila och vara i fred en liten stund. Att se pappan komma in med bebisen var nog det finaste jag hade sett i hela mitt liv, och han höll honom tills jag var färdigsydd och helt mentalt redo att ta över.
 
Sådär anar jag att jag kommer känna. Sa det till min sambo att direkt efteråt vill jag att personalen ger barnet till honom och inte bara slänger det på mig direkt för jag vill andas och återhämta. Om det sen tar 5 sekunder eller en timme vet jag ju inte i förväg.

Så känner jag också. Jag lär antagligen vilja återhämta mig lite innan jag är redo för bebis. Det var inga problem enligt barnmorskan utan hon tyckte att det lät jättebra att han kör hud mot hud istället. :) Han tycker såklart också att det är jättebra och rena rama lyxen att få hålla i bebis först. :D
 
Första dygnet ja, inte första timmen. Om man inte lägger dem till bröstet första timmen så är det ju inte som att de kräver att vara där. Så innan de har sett ett bröst, när de är helt nyfödda, så är de rätt nöjda med att bara ligga i nåns famn.

Ja, det är ju så det står i alla böcker, så som nybliven mamma var jag lite förskräckt över att speciellt dottern var så "pang på rödbetan" direkt :o hon var rejält grinig och hungrig direkt när hon kom ut, tog direkt bröstet och jag fick knappt byta bröst emellanåt för hon blev så ilsk när den goda maten försvann ur sikte :meh:
 
Jag valde att inte ta medicin för att stoppa mjölkproduktionen, jag kände mig inte så pigg på de möjliga biverkningarna. Jag hade tight sport-BH (utan byglar) på mig direkt efter förlossningen och max tio dagar efter förlossningen mjölkproduktionen stannat av. Märkte inte av produktionen mer än att brösten blev spända, lite ömma och läckte lite under några dagar. Använde amningsinlägg i några veckor för säkerhets skull.

Undrar om det beror på att du var förstföderska?

För nu med min andra barn som jag inte ammade, så kom mjölkproduktionen igång ordentligt. Brösten svällde upp till enorma, stenhårda och otroligt ömma fotbollar. Grät när sambon hjälpte mig att ta på sportbh då det gjorde så ont, att sova var lönlöst då det kändes som knivar rätt in i brösten. I närheten av sonen så pulserade dom, och läckte ner mängder av inlägg/tröjor. Jag fick sova med dubbla handdukar under brösten, och det bokstavligt talat sprutade överallt i duschen .På 3e dagen fick jag tabletter när jag vägrade ge mig om mitt beslut att inte amma. Mitt "läckage" gav sig när sonen var runt 2 månader.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 249
Senast: Twihard
·
  • Artikel
Dagbok Igår hade jag en jobbig kväll av div anledningar. Hade massor att göra men hjärnan löpte amok och med den kom ångesten. Började fundera...
Svar
0
· Visningar
268
Senast: cewe
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 830
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Någonting står inte rätt till i min kropp. Det började natten mot tisdag förra veckan med att jag ärligt talat trodde att jag skulle...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 553
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp