Bukefalos 28 år!

Förlossning -sen då?

Pontevecchio

Trådstartare
Kom och tänka på det igår.

Har läst förlossningsstorys i massor men sen den då? när bebis är ute, vad händer då?
Bebis vägs och mäts.. men sen? somnar man? ;) när äter bebis för första gången?
vad pysslar man med första dygnen?

Föl ska äta inom en viss tid, bajsa inom en. Finns det några regler för människobebisar?
 
Man får jättegod fika i förlossningsrummet och bebisen får börja äta direkt. Sen får man flytta in på BB och vara där några timmar eller en dag eller tre eller mer (beroende på omständigheterna). På BB myser man med sin bebis, lär sig att ta hand om den och att byta blöjor (om man inte redan kan allt detta) mm. Om bebisen har gulsot, så får den sola under en speciell lampa och det tas extra blodprov. Sedan är det även en rutinkontroll hos läkaren efter 48 timmar. Att vara på BB är verkligen som att vara i en riktig bebisbubbla, tyckte jag iallafall, det var jättemysigt. :)
 
Läggs vid bröstet med en gång, sen tror jag att det är kissa inom 24 h och bajsa inom 48 h.
 
Efter att mina barn fötts så har vi myst lite efteråt och sedan ätit mackorna dom kommer in med. Bebisen har fått testa att äta och sen har jag fått gå och testa och kissa. Det måste man kunna innan man får åka till BB eller hem, om man haft eda. Annars får man kateter. Det har dom sagt till mig båda gångerna men jag har sluppit den som tur är!
Sen har jag tagit mig en dusch.
Efter det så kom vi upp till BB med sonen, runt en tre timmar efter han kommit (föddes 01.02). Där stannade vi i tre dygn.

Med tösen så kom vi upp till BB först morgonen efter (föddes 22.08). Vi fick sova kvar på förlossningrummet. Dom fixade in en säng åt min man. Där stannade vi en natt. Jag ville hem direkt men eftersom lillans hjärta slog lite för häftigt så fick vi stanna ett dygn och sen fick hon en grön stämpel i rumpan och vi kunde åka hem.
Det visade sig sen att hon föddes med en öppen ductus så det var inget allvarligt men det märkte dom först ett halvår senare då hon hade blåsljud när dom lyssnade på hjärtat och sen fick hon kolla hjärtat på sjukhuset under några år med ul.

Sova kunde jag göra med sonen då min man kunde stanna alla tre dagarna men den ensamma natten med lillan blev det inget sovit. Hon hade bajskalas den natten och jag bytte väl en 5-6 blöjor eller så.

Med sonen kollade dom så amningen kom igång och med tösen så var det ingen som kollade en enda gång. Vet inte varför men jag behövde ingen hjälp så för min del var det lugnt.
 
Det första som händer är att navelsträngen klipps och att moderkakan ska fås att släppa och krystas ut. Eventuella bristningar sys. Då jag hade en del komplikationer stämmer inte mitt förlopp med vad som beskrivits ovan, men jag tänker inte gå närmare in på det. Jag hade det i alla fall inte så mysigt och jag var enormt besviken veckorna efter för att jag hade sett för mitt inre vilken mysig stund vi skulle ha med vår nykläckta bebis och en fikabricka med en flagga på, och så blev det inte alls så.
 
Kom och tänka på det igår.

Har läst förlossningsstorys i massor men sen den då? när bebis är ute, vad händer då?
Bebis vägs och mäts.. men sen? somnar man? ;) när äter bebis för första gången?
vad pysslar man med första dygnen?

Föl ska äta inom en viss tid, bajsa inom en. Finns det några regler för människobebisar?

Äta, bajsa och kissa inom 24 timmar är väl vad man vill se. Säkert olika, men med mina barn har bebisarna mest legat och tittat nöjt timmarna efter förlossningen. Så de har inte behövt så mycket. För egen del har jag absolut inte velat ta hand om dem direkt efteråt, det har personalen eller min man gjort medan jag hämtat mig lite. Man ska ju få ut moderkakan och kanske sys också. Sen efter några timmar, så har jag testat att amma, men direkt efter förlossningen så var jag rätt glad att få vara ifred från bebisen. ;)
 
Läggs vid bröstet med en gång, sen tror jag att det är kissa inom 24 h och bajsa inom 48 h.
Fast nä, inte måste man amma på en gång? Hade nån propsat på det med mina barn hade jag sprungit åt andra hållet. Det är ju rimligen frivilligt.
 
Direkt när bebis kom ut gick de iväg med honom för att få igång andningen. Under de få minuterna han var borta drog en barnmorska lite i navelsträngen så moderkakan kom ut. Sen fick bebis ligga på mitt bröst medan jag blev sydd. Efter det ville de ha upp mig för att testa kissa men pga blodtrycksfall kunde jag inte ta mig till toaletten. Istället fick vi vila en stund och efter alldeles för lång tid kom fikabrickan. Gissar att dom hade hjälpt mig amma där nånstans också. Sen tömdes min blåsa med kateter och efter lite mer vila blev vi skickade till bb.

Där satt vi på vårat rum, kollade på tv och tog det lugnt. Bytte blöja, ammade och sov. Skötte oss själva mest, barnmorskor kom in då och då och frågade om bebis kissade och bajsade.
 
Ja det är olika. Jag födde på morgonen vaginalt och fick se min bebis först på kvällen. Jag var aldrig på BB utan vi hamnade på neo. Vet inte nåt om hur han bajsade eller kissade. Jag åkte på operation i tre timmar efter förlossningen. Ingen amning kom heller igång så det blev ersättning i stället.
Det kan se väldigt olika ut alltså.
 
Säkert olika, men med mina barn har bebisarna mest legat och tittat nöjt timmarna efter förlossningen. Så de har inte behövt så mycket.

Hihi, det verkar vääldigt olika, mina har typ suttit som sugproppar på bröstet i några dygn efter förlossningen :D:o sen har de börjat sova lite och även legat nöjda vakna. Matvraksbarn :D

Så TS: de första dygnen har varit amning amning amning för min del.
 
Tack för alla svar, även om det såklart kan se olika ut pga komplikationer så är det intressant att öra "standard" och andra fall.
 
Jag tror att jag hade en ganska standard komplikationsfri första tid efter förlossningen.

Sonen kom ut och lyftes direkt upp i min famn (födde på förlossningspall). Där satt vi en liten stund och beundrade honom och förundrades över hur liten han var. Maken klippte navelsträngen efter ett tag när den pulserat klart.

De bar iväg sonen för att tvätta av honom, väga och mäta. Under tiden ploppade bokstavligen moderkakan ut. Jag fick komma tillbaka till förlossningssängen. Barnmorskan sydde ett par stygn. Var sonen var under tiden kommer jag inte ihåg får fråga maken sen :p Men jag kommer ihåg att jag pep till för att jag tyckte att det gjorde ont men sa sen "fast man är ju dum detta är ju ingenting jämfört med en timme sen" :D

Sen fick jag iaf sonen på bröstet och undersköterskan frågade om jag ville prova att amma. I journalen står det att han sög med korrekt grepp men det gjorde han definitivt inte kan jag konstatera i efterhand. Han låg nog mest bara där men mysigt var det :) Vi fick fika och funderade över det kanske inte helt lämpliga i att en nyförlöst kvinna ska dricka varmt kaffe med en nyfödd bebis i famnen.. Men det gick bra och kaffet var gott!

Sen fick jag gå upp och duscha och rapportera att jag lyckats kissa (hade eda). Blödde en del i duschen men långt ifrån något blodbad. Var nog mitt livs skönaste dusch!

Under tiden bekantade sig mannen och sonen med varandra och maken klädde honom i hans första, helt gigantiska pyjamas. När jag duschat klart och bytt om packade vi ihop våra saker och sen hjälpte bm och uska oss till bb-hotellet.

Allt detta tyckte jag gick superfort men enligt journalen kom vi till hotellet drygt 4 timmar efter att sonen fötts.

På hotellet försökte vi lära oss att amma vilket lossnade på dygn 2. Annars var det mest mysa med sonen, sova och titta på tv. Barnmorska kom förbi ett par gånger per dygn (om man inte ringde på dem). De testade sonen med någon sorts lampa ett par gånger eftersom han var lite gul men det var aldrig någon fara. Vi var kvar i 48 timmar så innan vi åkte hem gjordes Pku-prov och hörseltest.
 
Hihi, det verkar vääldigt olika, mina har typ suttit som sugproppar på bröstet i några dygn efter förlossningen :D:o sen har de börjat sova lite och även legat nöjda vakna. Matvraksbarn :D

Så TS: de första dygnen har varit amning amning amning för min del.

Första dygnet ja, inte första timmen. Om man inte lägger dem till bröstet första timmen så är det ju inte som att de kräver att vara där. Så innan de har sett ett bröst, när de är helt nyfödda, så är de rätt nöjda med att bara ligga i nåns famn.
 
Mig frågade de hur amningen gick. Inte så bra sa jag - det kommer ingen mjölk. Det gör inget sa de då. Ok.
Sen frågade de igen och tittade att barnet hade bra grepp. Såg ok ut. Det kommer ingen mjölk sa jag. Det var ok, barnet får vad det behöver.
Sen sov barnet några timmar och när det uppdagades togs ett blodprov som visade farligt lågt blodsocker eftersom barnet inte ätit på nåt dygn eftersom det inte kom någon mjölk. Då blev det ersättning varje timme och kvar på sjukhus och föreläsning om hur viktigt det är att barn får mat.
 
Mig frågade de hur amningen gick. Inte så bra sa jag - det kommer ingen mjölk. Det gör inget sa de då. Ok.
Sen frågade de igen och tittade att barnet hade bra grepp. Såg ok ut. Det kommer ingen mjölk sa jag. Det var ok, barnet får vad det behöver.
Sen sov barnet några timmar och när det uppdagades togs ett blodprov som visade farligt lågt blodsocker eftersom barnet inte ätit på nåt dygn eftersom det inte kom någon mjölk. Då blev det ersättning varje timme och kvar på sjukhus och föreläsning om hur viktigt det är att barn får mat.
Men på allvar? :eek: Herregud!
 
Mig frågade de hur amningen gick. Inte så bra sa jag - det kommer ingen mjölk. Det gör inget sa de då. Ok.
Sen frågade de igen och tittade att barnet hade bra grepp. Såg ok ut. Det kommer ingen mjölk sa jag. Det var ok, barnet får vad det behöver.
Sen sov barnet några timmar och när det uppdagades togs ett blodprov som visade farligt lågt blodsocker eftersom barnet inte ätit på nåt dygn eftersom det inte kom någon mjölk. Då blev det ersättning varje timme och kvar på sjukhus och föreläsning om hur viktigt det är att barn får mat.
Om barnet inte är för stort, för litet eller för medtaget efter förlossningen så brukar det räcka att det äter inom 24 h efter förlossningen.
 
Kom och tänka på det igår.

Har läst förlossningsstorys i massor men sen den då? när bebis är ute, vad händer då?
Bebis vägs och mäts.. men sen? somnar man? ;) när äter bebis för första gången?
vad pysslar man med första dygnen?

Föl ska äta inom en viss tid, bajsa inom en. Finns det några regler för människobebisar?
Det är enormt mycket fokus på just förlossningen. Som att allt är klart bara barnet är fött. Det är ju den lilla biten. Sen börjar ju jobbet...
 
Det är enormt mycket fokus på just förlossningen. Som att allt är klart bara barnet är fött. Det är ju den lilla biten. Sen börjar ju jobbet...
Ha ha ha! Visst är det så :D


@Pontevecchio du har redan fått det redovisat av många hur det kan gå till men en till skadar väl inte :o

Av fyra förlossningar har tre varit normala. Ett utav dom tre normala var ett kejsarsnitt.

Då fick jag upp bebisen direkt på bröstet efter förlossningen (även alltså efter kejsarsnittet). Väga, mäta och liknande kan allt vänta lite.

För mig finns inget bättre ögonblick än just den där stunden när man får upp den nya lilla människan på bröstet för första gången :love::love:

Knappt att jag vill släppa iväg bebisen för vägning och liknande. Dock har alltid personalen varit urgulliga och gjort allt så nära mig som möjligt och så att jag kunnat se vad som händer.

Vid fjärde förlossningen var det en del dramatik. Jag slutade inte blöda och var ganska så borta till och från. Bebisen hade svalt en del fostervatten och var också lite påverkad. Men med hjälp av min man och personalen så kunde jag snart ha mitt lilla knyte på mig.

De första dygnen brukar de flesta barnen sova mycket. Vissa sover helst vid tutten (gärna med bröstvårtan i munnen :D). Ibland har man dock tur och får en bebis som faktiskt kan tänka sig att snusa i plastbaljan.

Inom 24 h skall barnet helst kissa, bajsa och äta. Bajset brukar vara kolsvart och kletigt! Dessutom nästan helt omöjligt att få bort :down: (liknar fölungarnas första bajs).

Om allt har gått som det skall så brukar de första dygnen som skrivits tidigare mest bestå av att sova.

Jag har alltid stannat kvar på BB i minst 48h så att läkarundersökningen sker där.

Tycker det är skönt att inte behöva göra annat än att ligga och gosa med bebis. De första dygnen är det bara jag och mitt barn i våran egna lilla bubbla där vi lär känna varandra :love:. Verkligheten kan vänta en liten stund.

Jag brukar ta med några böcker, godis, och nu när alla rummen är enkelrum med tv, så några tv-serier/filmer på pinneminne.

Vid första barnet så brukar personalen fråga om dom skall visa hur man byter blöja och kläder. Visar även hur man skall hålla barnet. Hjälper till vid amning och ser till att få den att fungera (om man nu vill amma alltså, annars så visar dom hur man gör med flaskor och ersättning)

Och efter det så smyger sig vardagen på.

Skulle det nu vara så att man märker att man inte mår bra (fysiskt och/eller psykiskt) så är det viktigt att man säger till. Det finns hjälp att få.

Efter någon/några dagar brukar det vara dags för första BVCtillfället. Här där jag bor har alltid BVC ringt upp 1-2 dagar efter man kommit hem för att bestämma en tid.

Har varit med om både att jag kommit till dom och dom kommit hem till mig.
 
Bebisen hamnade direkt på mig efter att han kom ut, jag hade helst velat att hans pappa fått hålla honom, jag var ju trött. Sen var det jox med amning, kom ingen mjölk, sköterskan framhärdade att den kommer. Och jag skulle själv klämma på brösten så skulle det komma ett par droppar och det skulle vara fullt tillräckligt första dygnet.

Nu fick vi åka till ett annat sjukhus och förlösas för vårt var fullt. Tyvärr var det fullt på BB på det andra sjukhuset så vi fick packa in vår timmar gamla son och åka 8 mil till det första sjukhuset. Där blev vi isolerade på rummet eftersom vi kunde ha MRSA med oss, vi hade ju vårdats på ett sjukhus i ett annat landsting! De petade med pinnar överallt för att odla bakterier. Vi hade inte MRSA, men det tar några dygn att få reda på så där satt vi på rummet och jag ville bara hem.

Sängen var smal och obeväm, det var kallt och de hade en väggfast elektrisk klocka som tickade så det ekade i rummet. Inte mysigt alls. Så fort jag hade lagt ner bebis i baljan för att få sova själv en stund så kom det en sköterska och hävdade att "han vill vara hos mamma!" och la tillbaka honom på mig.

Ammnigen då, det gick trögt, några få droppar kom det väl. Var noga förmanad att se till att han sög på bröstet minst varannan timme. Andra natten fick jag honom inte att suga så bra, tyckte han var lite slö. Så jag ringde på sköterskan som kom, och vände och vred på barnet konstaterade att "ja han är lite slö, och lite gul". Sen gick hon igen.

Morgonen efter hade jag fått nog och ville bara hem, till sköterskornas stora förvåning, och vi måste vänta på barnläkaren innan ni får åka. Barnet fick godkänt på inspektionen och sen skulle vi väl få åka hem? Nä då var det någon annan sköterska som också skulle ha samtal med oss innan vi gick. Och hon var så bekymrad att vi ville åka tidigt och barnet som var gult! Jag kände bara att om x antal sköterskor och en läkare tittat på ungen och inte tyckt att gulheten var ett problem, varför skulle den här tanten då tramsa så.

Vi fick åka, men var tvungna att komma tillbaka nästa dag (och nästa) för att ta blodprov och blev han slö skulle vi komma in akut med en gång! Skitkul att åka bil 4 mil enkel väg, full med hål, med en mini-bebis och hela tjoho fullt med stygn. Så gul så han fick ligga under nån lampa var han inte, eller någon annan behandling heller. Slöare än han varit den natten jag kallade hjälp var han inte, och det var ju tydligen inte alarmerade slö...

Amningen tog sig väl långsamt där dag 3-4, och han började gå upp i vikt. Jag kan i efterhand tycka att det var märkligt att han inte blev erbjuden lite extramat på BB. Det hade i så fall hjälpt både mot gulhet och slöhet vad jag kan förstå.

Det var väldigt, väldigt skönt att få sova i sin egen säng, med bebis i egen säng jämte min säng! Då kunde jag slappna av och känna att nu är han här och graviditeten är över! Sen ammande vi varannan timme de första 3 månaderna och ungen växte så det knakade, så sådär hemskt mycket sömn vart det väl iofs inte.

Andra saker vi fick göra på BB, röntga höfter på bebis, gå kurs i kudde till bebis (vart rejält trött på tjat om platta huvuden) min man fick värma sin mat i mikro för mat från sjukhuset fick bara mammor (och den var rätt äcklig)

Tiden på BB var allt annat än mysig tycker jag och hade jag fått gå hem direkt hade jag gjort det. Annars så var jag lite överraskad över hur fort man vande sig vid att familjen bestod av tre istället för två. Visst hade vi väntat på honom, men att han skulle passa in hos oss med en sådan själklarhet kändes ändå förvånande.

Så långt och gnälligt det blev, förlåt!
 
Första blev akutsnitt - fick ligga på uppvaket i fyra timmar ensam, saknade inte bebis eftersom jag knappt kopplat att jag HADE en bebis. Pappan satt mest och tittade på bebis som sov i rullsängen och trodde jag var död eller nåt, dåligt med info där. Var kvar fem dagar för amningen ville inte komma igång, hasade runt i sjukhusets kläder och var glad att jag hade folk som kunde komma med värktabletter och annat när jag behövde.

Andra vaginalt - uttråkad som sjutton på BB, jag mådde ju bra och bebis åt som om hon aldrig gjort annat.

Tredje akutsnitt igen - nu var jag mer beredd så pappan (ny denna gång) var med på noterna och låg med sovande bebis på bröstet medan jag var på uppvaket. Hon hade hunnit snutta lite innan jag åkte iväg på uppvaket, den här bruden fattade också galoppen med käk på en gång. Kunde dock knappt röra mig och behövde massor av hjälp, fick ligga kvar tre dar, sen tillbaka pga livmoderinflammation, så början blev inte så hejjig som jag hade hoppats och förväntat mig iom bebis nr 2 där allt funkade klockrent.

Mest i början så sover bebis, äter emellanåt och så toabesök, mera sova. Så mitt tips om du får en bra förlossning och mår bra efteråt - ta med en bok eller något att sysselsätta dig med om du lätt blir uttråkad :-)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 202
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 515
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
32
· Visningar
3 288
Senast: tara
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 360
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp