Förlossning...

Status
Stängd för vidare inlägg.

älgen

Trådstartare
Det börjar ju närma sig för Hälge Älg att titta ut. När jag fick Malin gick det hela ganska snabbt och inga störe former av smärtlindring hans med.

Nu till mina frågor...

Brukar det generellt gå fortare/lättare med barn nr 2?
Vilken/vilka smärtlindringar har ni använt/fått? Och hur har de funkat för er?

Har börjat få en liten släng av förlossningsskräck :(
 
Sv: Förlossning...

He, he, ja för min del gick nummer två väldigt snabbt, men så var hon ju också nummer två i en tvillingförlossning.

Nummer tre - gick också ganska lätt. Jag fick morfin.
 
Sv: Förlossning...

Mina egna erfarenheter är väl kanske inte så mkt värda i sammanhanget eftersom mina barn är utplockade via ett "hål" på magen...
Men jag vet att min svägerska, som hade en "skräckförlossning" med ettan hade det oförskämt lätt med tvåan.
 
Sv: Förlossning...

Ettan tog lite tid , Tvåan 18 månader senare höll på att komma på golvet.Trean ytterligare 5år och 9 månader senare tog återigen lite tid , hade väl hunnit läka ihop ordentligt Fyran 18 månader efter trean bara pluppade ut. (lite tid för oss har varit max 10 timmar med värkar.)Så alla förlossningar har varit lindriga, skulle kunna föda hur många barn som helst :) bara jag slapp vara gravid. :eek:
 
Sv: Förlossning...

Den dagen jag fick Malin lastade jag av 4 ton hö. Hade lite "mensvärk". Eftersom jag i vanliga fall kan ha ganska svår mensvärk brydde jag mig inte så mycket....

Vid halv tolv på kvällen började det bli riktigt jobbigt och ringde in till BB.
eftersom det var några veckor för tidigt tyckte de att vi skulle vänta med att åka in. De hade fullt...

En timme senare ringde jag igen och sa att jag måste nog komma ändå. Innan hade desagt till mig att det var nog bara lite förvärkar.*klapp på huvudet*

Anlände BB 10 min i 1. Var öppen 5cm. Hoppsan! De hann och ge mig lite lustgas och kl 03,00 var hon ute.

Därför lite nyfiken om jag kan vänta mig ännu en racerförlossning. Lite smärtlindring hade ju kanske inte suttit så dumt ;)
 
Sv: Förlossning...

Hål i magen är visst intressant. Även om jag tänkt föda vaginalt vet man aldrig vad som kan hända..
 
Sv: Förlossning...

Slitig förstaförlossning som slutade i akutsnitt. Andra gången gick det hur bra som helst!
 
Sv: Förlossning...

Magdalena skrev:
Slitig förstaförlossning som slutade i akutsnitt. Andra gången gick det hur bra som helst!

Hur kände du inför din andra förlossning när du hade din första med dig i bagaget så att säga? Funderade du på planerat snitt? Varför blev det snitt första gången? Hoppas du vill svara, om du inte vill svara här kanske du skulle vilja pm´a? :)

Anledningen till att jag frågar är ju att min första förlossning slutade i akutsnitt, och jag vill som sagt ha fler barn men jag vill INTE vara med om samma skräckupplevelse igen... Jag skulle nog kunna få planerat snitt men jag upplevde inte snittet som så trevligt heller (ffa inte efteråt!) så därför funderar jag på att försöka som vanligt nästa gång, men jag vet inte... :crazy:
 
Sv: Förlossning...

Jag fick också lite förlossningsskräck innan barn nr 2.

Första barnet kom ut den vanliga vägen utan större problem, ändå blev jag himla rädd för smärtan när det var dax igen. Jag hade inte heller någon smärtlindring.

Hur som helst; Andra förlossningen gick lättare och var mycket lugnare tyckte jag. Inte så förfärligt mycket yyylande och "jag kan inte - det går inte - jag vill ha knark - yl"

Det var lättare att lyssna på barnmorskan och följa hennes instruktioner och råd.

Man VET ju ändå andra gången att det faktiskt GÅR - ungen kommer att komma ut på ett eller annat sätt. Dessutom har ju första barnet "banat väg" för tvåan.

Håll ut!
 
Sv: Förlossning...

Jag fick barn nr 1 med planerat snitt (av medicinska skäl, läkarbeslut). Barn nummer 2 födde jag "den vanliga vägen" med lustgas som enda smärtlindring.

Du får extra stöd på MVC om du tidigare blivit snittad (iaf blev jag tillfrågad om jag ville ha det) och sedan vill föda normalt. Jag gick dock bara hos min vanliga BM.

För mig kändes förlossning nr 2 bättre, både psykiskt och fysiskt.
 
Sv: Förlossning...

Efter vad jag "hört" går det fortare andra gången, men det finns ju undantag. Barnet kanske ligger knepigt eller liknande.

Jag använde lustgas (värdelöst - man kände sig tokfull och jag ansåg det mycket obehagligt - smärtan fanns ju även kvar), akupunktur (rekomenderas inte heller - jag såg mest ut som en alien), varma vete kuddar (lindrade bra - men bara bitvis), EDA (super duper! Men när barnet väl ska UT hjälper ju ingen bedövning i världen).

Bär tvåan idag och räknar med en kortare förlossning. Dottern tog ganska precis ett dygn på sig, så det borde vi väl kunna bräcka (hoppas jag).
 
Sv: Förlossning...

Jag hoppas också på en kortare förlossning. Jag var helt slut efter förra gången. Sov inte på två dygn. Första natten hemma hade jag värkar och kunde inte sova. Sov två timmar på morgonen. Vid lunch började det kännas och min man fick komma hem från jobbet. Glömde äta lunch och vi var inne vid ca 15.00. Vattnet gick med avföring i så vi slapp åka hem igen i alla fall. Men till natten fick jag värkavstannande så att jag skulle kunna sova (tjena, det gick ju bra) så jag fick vila i alla fall ett par timmar innan det satte igång vid 01 och han kom ut 5.30. Så jag var helt slut både pga sömnbrist och att jag inte ätit ordentligt. Jag hoppas verkligen att det går fortare den här gången!!! Det blir ett år och sju månader emellan.
 
Sv: Förlossning...

älgen skrev:
Hål i magen är visst intressant. Även om jag tänkt föda vaginalt vet man aldrig vad som kan hända..
Då tar vi väl en liten kejsarsnittshistoria också då! :)
Båda mina är ju födda med planerat snitt (ettan pga förlossningsrädsla, där jag blev lovad snitt för sent för att hinna slappna av och försöka bearbeta mina rädslor på ett avspänt sätt, tvåan av medicinsk orsak - förklaring kommer nedan).
Ettan låg lite knasigt till, så de fick klippa upp livmodern lite extra (som ett "L") för att få tag i huvudet på henne och få ut henne. I övrigt gick allt bra.
"L-et" gjorde dock att jag inte ens fick göra ett försök att bearbeta min rädsla och kanske föda vaginalt. Jag får helt enkelt inte gå igenom ett värkarbete, det finns tydligen risker med det efter ett "L-snitt". (säjer min gynläkare)
Tvåan var inga konstigheter alls med. Allt gick planenligt och mycket snabbare än med ettan.

Nån som vill ha mer info om snitt eller förlossningsrädsla? Jag delar gärna med mig, men kanske ska vi ha en ny tråd då?
 
Sv: Förlossning...

Jag inväntar min tredje förslossning. Och hur korkat det än låter, så har jag grymt med ångest. Begriper egentligen inte varför.

Nr1 Vaknar på natten med ryggont, inget i magen utan konstant ryggont. Ringer till BB, men dom hade inte plats
"Vänta en timme så kanske det finns plats" Men det ville jag inte. Under samtalet satte värkarna igång. Istället för Danderyd, så blev det till att åka till Uppsala. I bilen på väg dit satte krystvärkarna igång..........
När vi kommer fram blir det fart på personalen. Jag var 9 cm öppen, och Elin var på väg. Ingen smärt lindring. Men det var klart på 20 min knappt.

Nr2 Samma sak vaknar på natten med ryggont. Denna gång ringer jag på en gång.
"Jag har så grymmans ont i ryggen, kan jag få komma in och få något för det så jag kan åka hem och sova sedan"
Jag hade inte tänkt att föda barn, så jag vände mig till KS denna gång.
I bilen på väg till BB, satte värkarna igång. Barnmorskan konstaterar att jag är 5 cm öppen.
Iof la värk arbetet av pga epiduralen. Och droppet hjälpte inte. Men från det att barnmorskan tog sönder fosterhinnorna så var det över på 20 min där oxå.

Så jag borde vara ganska så lugn och säker. Men DET är jag inte!!! Har pratat lite med min barnmorska om detta, men jag själv har inte riktigt tagit tag i det. Men jag måste. För bebisen tycks inte vänta till julafton med sin ankomst.

Oj det blev mycket. Men jag kunde inte låta bli.
 
Sv: Förlossning...

Skönt att höra att man inte är ensam om sin förlossningsskräck.

Första gången visste man ju inte vad som väntade ....Nu har man ju hunnit lära sig att det gör jävulskt ONT :smirk:

Vrålade som en gris :o och lovade mig själv att aldrig mer....Jo,jo...

Ni som gjort snitt av olika anledningar... Vad har ni haft för "krämpor" efter snittet?
 
Sv: Förlossning...

Dels så ska man ju inte lyfta tungt på ca en månad, det gjorde ju att man kände sig lite handikappad. Sedan så tog det över ett halvår innan all känsel kom tillbaka i operationsområdet. Det tar tid för alla nervtrådar att kopplas ihop igen, dessutom så är det ju en stor operation - det är många lager som ska sys ihop.

Även om jag syddes efter den vanliga förlossningen så var jag fit for fight mycket snabbare!
 
Sv: Förlossning...

Jag vet inte hur statistiken ser ut men min förlossning var inte lätt...

Råkade ut för komplikationer och fick nu rådet (på återkollen) planerat kejsarsnitt med 2:an :crazy: vet inte vad som skrämmer mig mest....en ny "vanlig" förlossning eller kejsarsnitt? :confused:

Vad jag hört ska det iaf vara enklare med 2:an men jag kan inte med att tänka på att det som hände för 9 månader sedan....vill fortfarande inte ens prata om det utan de flesta tror nog att allt gick hyffsat bra.

sedan som de flesta skriver att man är "fit for fight" mycket snabbare efter en "vanlig förlossning" gör inte mig ngt och kommer inte får mig att välja bort kejsarsnitt då de psykiska ärren är värst :crazy:

Så då är det bestämt då...kejsarsnitt med 2:an för mig :D trots att det somsagt sägs vara enklare med 2:an :angel:

Hoppas allt går bra för dig nu älgen och att hälge älg tittar ut snart!
 
Sv: Förlossning...

För varje barn (4) så har det varit kortare tid med värkar.
Hade en bra 1a förlossning sedan höll 2an på att gå snett så med 3an så var ångesten total de sista 2 månaderna med mkt mardrömmar. Fick sedan bm från förlossning 1 och epidural så det gick jättebra. Med 4an så var ångesten tillbaka igen. Det + att 3an fastnade med axlarna (pojke) och 4an också är pojke fast 500g större än 3an gjorde att man beslöt sig´för att sätta igång mig på bf.från det att droppet sattes så var Tette ute någon timme. Här kan man prata om värkar i hästväg. Efter en timme så var jag färdig att strypa bm som inte hade fått dit narkosen. Narkosen i sin tur hotade med att vända i dörren om jag inte slutade att hota honom :o dessa karlar ; vad är en mans förkylning mot en kvinnas humör när hon väntar på epidural :D
 
Sv: Förlossning...

För mig var det tvärtom. Inför första hade jag grym förlossningsskräck som jag fick hjälp att bearbeta och fick en jättebra lagom snabb och enkel förlossning. Inför nummer två hade jag ingen skräck eftersom första gått så bra men han hade bråttom ut (vattnet gick 6 veckor för tidigt mitt på stan i lunchrusningen) och jag blev igångsatt efter två dygn, då var tillståndet för lilleman inte så stabilt så det var ingen trevlig upplevelse med 9 pers inne i förlossningsrummet.. Men det känns som ett undantag så jag skulle inte vara rädd för att föda igen om det inte vore för att jag inte vill ta hand om fler barn :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
710
Senast: Trassel12
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 025
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 670
Senast: YlvaG
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 497
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp