Vigselring

Jag har numer tre ringar, den släta guldringen är förlovningsring, den vita med två rader små diamanter är vigselring och den i mitten är "gifta i 10 år" ringen.
20230821_104346.jpg
 
Är det det där med en sten färgad som är svårt att hitta?
Just trestensringar är ju annars vanliga (och väldigt fina!)😊

Nja alltså det finns ju hur många ringar som helat med färgad sten, men inte exakt så som jag vill ha den. Oftast är själva ringen antingen för tjock, för tunn, eller har en oregelbunden form. Stenarna får gå upp lite, men inte för mycket. Stenarna bredvid ska va ganska små, men runda.

Och den ska vara helt i guld 18 karat. Ingen annan färg.

Själva ringen i sig jag sett är nätt och fin, egentligen inte konstig på något sätt.
 
Vill ni visa bild på eran vigselring?

Förlovningsringen är i guld, helt slät. Vill ha en vigselring med en sten i. Eller ja bilden jag har framför mig är en i guld med en lite större sten i mitten (gärna i färg konstigt nog, är alltig basic annars) med två mindre diamanter bredvid. Dvs en på var sida.
Ser ringar där det står guld och vitt guld. Kommer den se annorlunda ut i färgen mot förlovningsringen då?
Detta är inte min vigselring, men min mamma har låtit tillverka den av sin och pappas gamla vigselringar. Hade jag inte redan haft en vigselring så hade jag gärna använt denna, men nu får den sitta på höger hand istället. 😊
 

Bifogade filer

  • 03E310F3-EFD7-4AB0-8051-3E69E14BFC1A.jpeg
    03E310F3-EFD7-4AB0-8051-3E69E14BFC1A.jpeg
    54,6 KB · Visningar: 124
Nu fick jag en anledning att sätta på mig ringarna en stund (ja vi är båda dåliga på att använda dem, av praktiska skäl och i makens fall och arbetsregelmässiga skäl). Vigselringen är den med små stenar i.

Ursäkta korvfingrarna. Får man skylla på vätskeuppbyggnad i kroppen pga just vaknat efter nattjobb (stillasittandes) :angel:.
 

Bifogade filer

  • 20230821_135704.jpg
    20230821_135704.jpg
    116,6 KB · Visningar: 193
Jag lat satta ihop mina ringar eftersom forlovningsringen (solitaire) ar smalare sa den bara "glider den runt" annars och aldrig sitter snyggt uppat. Vigselringen har diamanter runt om hela ringen, vilket ar snyggt men himla opraktiskt. Jag har fatt satta dit tva (eller kanske det ar tre?) nya da jag lyckats tappa nagra stenar.
 

Bifogade filer

  • IMG_4286.JPG
    IMG_4286.JPG
    248,3 KB · Visningar: 188
Jag har en dröm om hur en vigselring ska se ut.
Jag ska först hitta nån att gifta mig med
Sen fria och den ska säga ja
Sen ska ringen ordnas

Det är i allafall guldfärgade korn som sätts ihop till en ring, några av kornen ska vara stenar av nåt skag. Förlovningsringen ska vara likadan och de ska passa i varandra
 
Dessa är mina. Förlovningsringen är i vitt guld och moissanit. Den tappade jag på en resa till Åre två månader innan vår vigsel så jag trodde jag skulle få gifta mig utan den, men lyckligtvis dök den upp senare i en ryamatta. Vigselringen beställde jag i vitt guld och moissaniter men när den skulle levereras månaden innan vigseln ringde de och sa att de gjort ett misstag, ringen går inte att beställa med moissaniter utan enbart diamant. Jag tänkte att det var då bövelen vad det skulle strula, vi hade precis ställt in hela bröllopsfesten på grund av Covid och skulle gifta oss ensamma så jag tänkte att ringar kan vi väl få ha ändå. Så det är bruten diamant i den. Det syns inte på bilden men de går hela vägen runt, tyckte det var snyggast för då slipper man tänka på om den snurrar runt. Den kan inte hamna snett.

IMG_6605.jpeg
 
Jag lat satta ihop mina ringar eftersom forlovningsringen (solitaire) ar smalare sa den bara "glider den runt" annars och aldrig sitter snyggt uppat. Vigselringen har diamanter runt om hela ringen, vilket ar snyggt men himla opraktiskt. Jag har fatt satta dit tva (eller kanske det ar tre?) nya da jag lyckats tappa nagra stenar.

Visst ja, jag skulle kanske ocksa sagt att mina ringar ar 18 ct vitt guld och diamanter. 😋

Dessa är mina. Förlovningsringen är i vitt guld och moissanit. Den tappade jag på en resa till Åre två månader innan vår vigsel så jag trodde jag skulle få gifta mig utan den, men lyckligtvis dök den upp senare i en ryamatta. Vigselringen beställde jag i vitt guld och moissaniter men när den skulle levereras månaden innan vigseln ringde de och sa att de gjort ett misstag, ringen går inte att beställa med moissaniter utan enbart diamant. Jag tänkte att det var då bövelen vad det skulle strula, vi hade precis ställt in hela bröllopsfesten på grund av Covid och skulle gifta oss ensamma så jag tänkte att ringar kan vi väl få ha ändå. Så det är bruten diamant i den. Det syns inte på bilden men de går hela vägen runt, tyckte det var snyggast för då slipper man tänka på om den snurrar runt. Den kan inte hamna snett.

Visa bifogad fil 126318

Snygga, och din ring med stenar runt om ar sa mycket mer praktisk an min ...
 
Nja alltså det finns ju hur många ringar som helat med färgad sten, men inte exakt så som jag vill ha den. Oftast är själva ringen antingen för tjock, för tunn, eller har en oregelbunden form. Stenarna får gå upp lite, men inte för mycket. Stenarna bredvid ska va ganska små, men runda.

Och den ska vara helt i guld 18 karat. Ingen annan färg.

Själva ringen i sig jag sett är nätt och fin, egentligen inte konstig på något sätt.
Men en guldsmed kan ju göra en ring exakt som du vill ha den. Man måste inte hitta en "färdig" ;)

Min vigselring är en guldring med en stiliserad liljekonvalj på, där bladet går över förlovningsringen och klockorna i konvaljen är små diamanter. Den ritade jag ett utkast på själv och tog sen hjälp av en guldsmed att förverkliga :love:
 
Men en guldsmed kan ju göra en ring exakt som du vill ha den. Man måste inte hitta en "färdig" ;)

Min vigselring är en guldring med en stiliserad liljekonvalj på, där bladet går över förlovningsringen och klockorna i konvaljen är små diamanter. Den ritade jag ett utkast på själv och tog sen hjälp av en guldsmed att förverkliga :love:

Är inte det jättedyrt?
 
Jag lat satta ihop mina ringar eftersom forlovningsringen (solitaire) ar smalare sa den bara "glider den runt" annars och aldrig sitter snyggt uppat. Vigselringen har diamanter runt om hela ringen, vilket ar snyggt men himla opraktiskt. Jag har fatt satta dit tva (eller kanske det ar tre?) nya da jag lyckats tappa nagra stenar.
Jag har också funderat på att sätta ihop mina, för även min förlovningsring glider runt lite (trots att jag har fått den förminskad två gånger). Men jag vet inte, det tar emot lite på något vis. Som att det skulle vara synd på ringarna på något vis, men det tycker jag ju verkligen inte att det är i ditt fall och egentligen ändrar man ju inte på något som har med varken utseendet eller värdet att göra... Hmm, får nog fundera på det i några år till, en vacker dag kanske jag stör mig tillräckligt mycket på snurrandet för att göra slag i saken ;)
Men en guldsmed kan ju göra en ring exakt som du vill ha den. Man måste inte hitta en "färdig" ;)

Min vigselring är en guldring med en stiliserad liljekonvalj på, där bladet går över förlovningsringen och klockorna i konvaljen är små diamanter. Den ritade jag ett utkast på själv och tog sen hjälp av en guldsmed att förverkliga :love:
Oj vad häftigt det låter! Har du någon bild som du vill visa?
 
Är inte det jättedyrt?
Det beror kanske på vad man vill ha? Är det massor av stora stenar blir det nog dyrt, men det hade det ju blivit med en färdig ring också. Våra ringar är specialgjorda, och kostade inte mer än motsvarande färdiga. Guldsmeden måste ju ändå tillverka ringen, så då verkar det inte spela så stor roll om det är en annan design eller inte.

Min ring är i slätt vitguld med små infällda stenar. Makens likadan utan stenar.
 
Jag har också funderat på att sätta ihop mina, för även min förlovningsring glider runt lite (trots att jag har fått den förminskad två gånger). Men jag vet inte, det tar emot lite på något vis. Som att det skulle vara synd på ringarna på något vis, men det tycker jag ju verkligen inte att det är i ditt fall och egentligen ändrar man ju inte på något som har med varken utseendet eller värdet att göra... Hmm, får nog fundera på det i några år till, en vacker dag kanske jag stör mig tillräckligt mycket på snurrandet för att göra slag i saken ;)

Oj vad häftigt det låter! Har du någon bild som du vill visa?

Jag tyckte lika dant och hade "snurret" av solitairen lange ... tills jag fragade en guldsmed nar jag fick mina smycken varderade (for forsakring) en gang. Han tittade pa mig som om jag var fran en annan planet och forklarade, men mycket lugn rost medan han drog ner hastigheten nar han pratade ... och sa att man bara satter ihop i nagra punkter som ar mycket latt att ta bort och sara pa ringarna om man vill senare.

Nu sitter de sa mycket battre ... men da jag tankt att mina barnbarn ska fa dem efter mig sa kommer de kanske att saras pa igen sa smaning om.
 
Här är min ring. Den är i roseguld och med nio små smaragder. Ville ha en tunn (då jag aldrig har smycken på mig i vardagen, så ville att ringen skulle märkas så lite som möjligt) och enkel ring men med något lite "extra", så det kändes väldigt rätt när jag hittade denna tvistade modellen. Det var viktigt också att det inte stack ut någon sten för då hade jag behövt ta av den hela tiden i min vardag och då hade det garanterat blivit att jag aldrig hade den på mig :p

Har ingen förlovningsring.

20230822_105136.jpg
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 303
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 999
Senast: Anna-Bella
·
Lantbruksdjur Det har flyttat in nya kor i byn och jag har fullständigt kärat ner mig i dessa underbart vackra skapelser :love: Jag kan väldigt lite...
2
Svar
37
· Visningar
4 228
Senast: Luff
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp