Förpackningsbanta

sthu

Trådstartare
Jag blir tokig på alla förpackningar! Framförallt all plast. Det är plast runt i princip allt känns det som.

Har ni några smarta tips på hur man kan förpackningsbanta?
(Det uppenbara är förstås att inte köpa förpackat, men det är lättare sagt än gjort).

Allt från matvaror till toalettartiklar. Hur gör ni? Ser ni det som ett problem ens?
 
Ser absolut problemet - det är skrämmande hur ofta vi behöver tömma plaståtervinningen hemma. Men jag har inga bra tips utöver det uppenbara. Och förpackningsfri hudvård etc funkar verkligen inte för mig. Och ärligt talat är just hudvården inte den största källan hemma, även om det självklart påverkar.
 
I viss mån är det ju oundvikligt, steril paketering och dylikt, och det är väl också en kostnadsfråga för säljare och konsument. Man kan köpa BPA-fritt och återvinna, samt kan fler tillverkare använda återvunnen plast till nya förpackningar. Problemet jag ser är snarare när folk väljer att skräpa ner naturen med plast, eller inte återvinner, mer än paketeringen i sig.

Det som kan känns onödigt däremot är när tillverkare t.ex paketerar en tandkrämstub i en pappersförpackning - det behövs inte dubbla förpackning liksom.
Men mitt tips för att minska paketering är att köpa i bulk eller mer lokalproducerat. Undvika att köpa många små förpackningar av saker flera gånger om.
 
Jag ser att det faktiskt går mot mindre plast
Tänkte på det häromdagen när jag köpte lypsyl vilket tidigare var inslaget i plast och kartong nu var det bara kartong vilket jag ser som ett litet steg åt rätt håll
Även andra saker som tidigare var förpackade i plast eller plast/kartong är nu förpackade i enbart kartong

Jag tänker att kartong hoppas jag är en bättre förpackning i alla fall
Sen ska ju den också till återvinningen
Men ju mer vi återvinner desto mer kan tillverkas av återvunnet material

En kollega deklarerade nyligen ”jag sopsorterar inte har aldrig gjort” O_o
Jag blev paff men egentligen skulle jag frågat varför
 
Jag har faktiskt inte ens försökt. Iallafall inte mer än det uppenbara i att undvika att lägga lösviktsvaror i plastpåsar och välja papp-/glasförpackningar där det känns rimligt (miljöförmånen för det ena eller andra är som bekant diskutabelt). Och så försöker jag välja plastförpackningar som går att återförslutas och återanvändas. Undviker att köpa produkter som förpackats i "fodral" (tex ost), till förmån för mer pösiga förpackningar som kan återförslutas och anvämdas för förvaring av produkten. Skåp och garderober är fulla av återbrukade glasslådor, pepparkaksburkar och yoghurthinkar.

Försöker istället undvika plast i andra sammanhang: undvika att köpa nya plastföremål (husgeråd, kläder, etc) och minimera engångsartiklar (påsar, folie, städprodukter).
 
Ägnar faktiskt inte frågan någon tid. Det enda man kan göra är att över lag minska all typ av konsumtion i sig, i alla fall vad gäller den typ av saker som jag köper. Och det gör jag redan av ekonomiska skäl.

Det mesta som jag har i förpackningsinsamlingen är från mataffären, och där är oförpackat ändå inte något alternativ. Av prylar så tycker jag det är mer än för några år sedan som kommer med kartong eller "bara etiketter" än i bulliga blisterförpackningar av plast.
 
Utöver det som redan sagts så minimerar att handla på rekoring eller av lokala producenter förpackningsmängden på mat. Framförallt frukt och grönt kan fås förpackningsfritt (eller ja, en papperskasse för allt). Äggkartonger lämnas åter producenten. Jag köper mjölkprodukter lokalt och har egna glasflaskor till det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 933
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 471
Senast: Grazing
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
333
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
23
· Visningar
1 488
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp