Hur få stilla händer?

Sar

Trådstartare
Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt tygeln så jag arbetar aktivt med att tänka på att böja och ha flex i armbågen, sluta om handen och vara mer flexibel i handlederna. Trots detta så ser jag ju att jag inte klarar av att frikoppla handen när resten av kroppen rörs och handen blir då orolig, värst förstås i nedsittningen men även i lättridningen. Har ni några bra knep och tips? När jag verkligen försöker tänka på att ha handen stilla inser jag att jag blir spänd över axlar och armar och det känns inte heller rätt? Hur gör ni?
 
Träna upp core-muskulaturen. Blir du starkare i mellandelen av kroppen kommer du ha lättare frikoppla armar och ben.
Jag märker stor skillnad nu som återvändare, när jag kört mycket core och styrketräning innan jag började rida igen.
 
Det där är svårt i början och är en av de saker där man ser rätt stor skillnad på rutinerade och mer "gröna" ryttare. Jag tror också att bålstabiliteten har stor betydelse. Jag upplever att när man hittar rätt i sitsen i övrigt så blir man per automatik mer stilla i handen. En viktig sak att tänka på är att aldrig ta med sig händerna upp i lättridningen.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt tygeln så jag arbetar aktivt med att tänka på att böja och ha flex i armbågen, sluta om handen och vara mer flexibel i handlederna. Trots detta så ser jag ju att jag inte klarar av att frikoppla handen när resten av kroppen rörs och handen blir då orolig, värst förstås i nedsittningen men även i lättridningen. Har ni några bra knep och tips? När jag verkligen försöker tänka på att ha handen stilla inser jag att jag blir spänd över axlar och armar och det känns inte heller rätt? Hur gör ni?
Träna bålstabilitet, balans och koordination även avsuttet. Bli medveten om vad du gör med din kropp genom att nöta koordination genom att väva in det i alla vardagssysslor. Tex borsta tänder med fel hand etc.
Ju bättre balans du har i sadeln desto lättare är det att frikoppla hand från kropp. Så att göra allmänna sitsövningar kan göra det lättare med handen även om du inte fokuserar just på handen.
Jag tycker också det är gynnsamt att rida på en hand. Det blir väldigt tydligt när man bara har en hand att hålla reda på.
Sedan tycker jag ofta att det blir så att folk glömmer ha någon form av aktivitet musklerna på baksidan av kroppen som så att säga "stänger armålan/får ner och bak armen". Hittar man en liten, liten aktivitet där brukar överarmen komma ner och bak något om man annars lätt får för raka armar med överarmen för mkt fram och för lite flex i armbågen. Man brukar automatiskt få enklare att stänga handen också om man hittar den där aktiviteten i den muskulaturen utan att för den sakens skull bli spänd och "övergöra det".
 
Det där är svårt i början och är en av de saker där man ser rätt stor skillnad på rutinerade och mer "gröna" ryttare. Jag tror också att bålstabiliteten har stor betydelse. Jag upplever att när man hittar rätt i sitsen i övrigt så blir man per automatik mer stilla i handen. En viktig sak att tänka på är att aldrig ta med sig händerna upp i lättridningen.
Problemet är att jag inte alls är nybörjare utan har ridit i väldigt många år, gjorde just mina första seriebyten på egenutbildad häst. Jag har dock hela tiden dragits med varierande sitsproblem som jag försöker "släcka" allteftersom.
 
Träna bålstabilitet, balans och koordination även avsuttet. Bli medveten om vad du gör med din kropp genom att nöta koordination genom att väva in det i alla vardagssysslor. Tex borsta tänder med fel hand etc.
Ju bättre balans du har i sadeln desto lättare är det att frikoppla hand från kropp. Så att göra allmänna sitsövningar kan göra det lättare med handen även om du inte fokuserar just på handen.
Jag tycker också det är gynnsamt att rida på en hand. Det blir väldigt tydligt när man bara har en hand att hålla reda på.
Sedan tycker jag ofta att det blir så att folk glömmer ha någon form av aktivitet musklerna på baksidan av kroppen som så att säga "stänger armålan/får ner och bak armen". Hittar man en liten, liten aktivitet där brukar överarmen komma ner och bak något om man annars lätt får för raka armar med överarmen för mkt fram och för lite flex i armbågen. Man brukar automatiskt få enklare att stänga handen också om man hittar den där aktiviteten i den muskulaturen utan att för den sakens skull bli spänd och "övergöra det".
Bra tips där! Ska försöka bli mer medveten om ryggaktiviteten för att få armarna på plats mer naturligt!
 
De andra har redan tipsat om bålstabilitet osv, när jag började styrketräna låste det upp en annan dimension av ridningen för mig.
En sak som verkligen klickade för mig var att tänka tvärtom. Att jag inte ska vara stilla utan jag ska vara rörlig, och att jag förstod att jag inte kan vara det utan att faktiskt ha armbågen vid sidan.
Med armbågen i sidan tycker jag man får man en annan typ av rörlighet i handen, som är lätt att hålla stilla.
Sedan måste man aktivera den lilla muskeln som ligger under deltoidmuskeln och slappna av med resten av armen och axeln.
Jag löste det genom att sätta ett sånt där gummiband runt ett handtag och testa en miljard olika grejer och spänna olika delar av kroppen medan jag hoppade lite lätt upp och ner 😅
Ridskoleryttare utan häst att öva på :angel:

Jag hade inte katastrofhänder innan det klickade för mig, de har alltid varit okej stilla. Men jag tänkte nog för mycket på att det skulle vara stilla och lyckades därför spänna mig omedvetet och då går det ju inte att vara stilla.
 
Bra tips där! Ska försöka bli mer medveten om ryggaktiviteten för att få armarna på plats mer naturligt!
Ja, man glömmer lätt baksidan i den här frågan. Eller öht..
Jag brukar också tänka att jag känner och rider bettet i armbågen vad gäller kontakt, eftergift etc.
Givetvis ska man kunna inverka på fler sätt än armbågen så att säga är förmögen. Men det kan vara en bra grundgrej för att komma till ett läge där armbågen blir aktiv. Och det på rätt sätt.
 
För mig har det hjälpt mycket att tänka att jag ska "skruva fast armbågarna" vid höftbenen, samtidigt som jag fokuserar på att vara mjuk i armbågarna. En viss spänning i axlar och bröstrygg behövs tycker jag, men sen om det är korrekt eller ej vet jag inte.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt tygeln så jag arbetar aktivt med att tänka på att böja och ha flex i armbågen, sluta om handen och vara mer flexibel i handlederna. Trots detta så ser jag ju att jag inte klarar av att frikoppla handen när resten av kroppen rörs och handen blir då orolig, värst förstås i nedsittningen men även i lättridningen. Har ni några bra knep och tips? När jag verkligen försöker tänka på att ha handen stilla inser jag att jag blir spänd över axlar och armar och det känns inte heller rätt? Hur gör ni?

Min tränare har sagt följande:
- tänk dig att du har två koppar varmt te, en kopp i varje hand. Tygeln löper från koppens undersida av handtaget.
 
Ja, man glömmer lätt baksidan i den här frågan. Eller öht..
Jag brukar också tänka att jag känner och rider bettet i armbågen vad gäller kontakt, eftergift etc.
Givetvis ska man kunna inverka på fler sätt än armbågen så att säga är förmögen. Men det kan vara en bra grundgrej för att komma till ett läge där armbågen blir aktiv. Och det på rätt sätt.
Jag tänkte mkt på baksidan nu när jag red och jag upplevde att det hjälpte!
 
Hmm borde finnas någon bra liknelse från den centrerade ridningen för det här tycker jag..
Måste nog läsa om min Sally Swift men därifrån minns jag tuberna mellan ryttarens axlar och bettet. Men det hjälper mig inte riktigt att komma rätt.
 
Bra tips där! Ska försöka bli mer medveten om ryggaktiviteten för att få armarna på plats mer naturligt!
Du behöver vara väldigt stark i bålen för att få stilla händer. Hästens rygg rör sig när den rör sig, vilket innebär att du rör dig. Den rörelsen behöver du ta upp och kompensera för, om dina axlar ska kunna vara stilla. Om axlarna är stilla så kan handen vara stilla.

Jag fick en gång förklarat att man ska vara som en upp och nervänd glasstrut: avslappnad och mjuk i rumpan (annars kommer du studsa i sadeln), och sen stabil i bålen.

Så, bålstyrka, balans, och kroppskontroll, så att du kan spänna magen utan att rumpan blir spänd, eller spänna ryggen utan att överarmarna blir spända. Om hela du är spänd kommer du inte kunna ta upp hästens rörelser, utan studsa runt som en gummiboll uppepå hästen.
 
Du behöver vara väldigt stark i bålen för att få stilla händer. Hästens rygg rör sig när den rör sig, vilket innebär att du rör dig. Den rörelsen behöver du ta upp och kompensera för, om dina axlar ska kunna vara stilla. Om axlarna är stilla så kan handen vara stilla.

Jag fick en gång förklarat att man ska vara som en upp och nervänd glasstrut: avslappnad och mjuk i rumpan (annars kommer du studsa i sadeln), och sen stabil i bålen.

Så, bålstyrka, balans, och kroppskontroll, så att du kan spänna magen utan att rumpan blir spänd, eller spänna ryggen utan att överarmarna blir spända. Om hela du är spänd kommer du inte kunna ta upp hästens rörelser, utan studsa runt som en gummiboll uppepå hästen.
Ja, det blir att träna mer bålstyrka även om jag uppfattar mig som hyfsat stark. Jag misstänker att det brister även i kroppsmedvetenheten då jag blir spänd på fler ställen än för det behövs när jag anstränger mig för at få en stilla hand. Bra liknelse med att stilla axlar ger stilla händer, den tar jag med mig.
 
Du behöver vara väldigt stark i bålen för att få stilla händer. Hästens rygg rör sig när den rör sig, vilket innebär att du rör dig. Den rörelsen behöver du ta upp och kompensera för, om dina axlar ska kunna vara stilla. Om axlarna är stilla så kan handen vara stilla.
...
Jag håller med om detta!

TS, kruxet är att det är dåligt med teori för att hjälpa ryttaren att hitta dit. Mycket sitsträning är inriktat på en redan stark ryttare. Jag har själv varit tvungen att uppfinna/utveckla min sits på nytt efter sjukdom, och hittade nästan inget handfast alls i litteraturen som kunde hjälpa mig, inte ens hos Sally Swift. Vertikal balanserad ridning hjälpte mig på rätt spår, och nu håller jag själv på med sitsträning med utgångspunkt från detta men med lite egna inslag.

Grejen är, precis som alla skrivit, att det är bålstabiliteten som ger en stilla, eller stabil, hand. Du kan sitta i åratal och försöka hålla handen stilla, inte studsa osv. och inte komma någon vart alls, därför att du inte har rätt muskler aktiverade. Ofta behöver man också, som någon var inne på, bli mer rörlig i sadeln, alltså följsam, för att bli "stilla". Du måste kunna öppna din kropp för hästens rörelser.

Det är svårt att förklara kortfattat såhär hur du rent praktiskt ska gå tillväga, men steg ett är att hitta och aktivera din djupa bukmuskulatur. Jag brukar låta mina ryttare skruva sig långsamt ned över hästens hals med en arm på vardera sida, och därefter långsamt skruva sig tillbaka uppåt. När du är i läget längst ned över hästhalsen, lägg märke till din djupa bukmuskulatur. Den är automatiskt på när du är framåtböjd. Skruva dig sedan uppåt bara så långt du kan utan att tappa spänningen i djupa bukmuskulaturen. Där måste du sedan börja sitta när du rider, även om det till en början känns väldigt framåtlutat. Så fort du tappar spänningen där kopplar kroppen på större muskelgrupper för att hålla dig uppe, och då kommer du inte stärka din djupa bukmuskulatur.
Knä och lår ned, tänk klyksits, inget sittande på rumpan. Axlarna raka och tryck bröstryggen lite framåt. Håll handen buren framför dig, känn själv i vilket läge djupa bukmuskulaturen aktiveras, där ska du hålla handen.

Därefter måste du börja följa hästens rörelser, förmodligen mer aktivt än du är van. Låt din mage och rygg bölja med hästens rörelser - titta på Jessica von Bredow-Werndl när hon skrittar.

Om du hittar någon Vertikal balanserad ridningtränare i närheten är det ofta en effektiv väg för att snitsa till sitsen genom att hitta rätt muskelgrupper 🙂.
 
Ja, det blir att träna mer bålstyrka även om jag uppfattar mig som hyfsat stark. Jag misstänker att det brister även i kroppsmedvetenheten då jag blir spänd på fler ställen än för det behövs när jag anstränger mig för at få en stilla hand. Bra liknelse med att stilla axlar ger stilla händer, den tar jag med mig.
Den stilla handen är resultatet av att resten av kroppen jobbar rätt. Så du kan inte få en stilla hand genom att fokusera bara på att hålla själva handen stilla. Det är omöjligt om resten av dig hoppar och far.

Korrekt armställning (armbågarna in, rak linje från armbågen till bettet) hjälper till att stabilisera handen.
 
De andra har redan tipsat om bålstabilitet osv, när jag började styrketräna låste det upp en annan dimension av ridningen för mig.
En sak som verkligen klickade för mig var att tänka tvärtom. Att jag inte ska vara stilla utan jag ska vara rörlig, och att jag förstod att jag inte kan vara det utan att faktiskt ha armbågen vid sidan.
Med armbågen i sidan tycker jag man får man en annan typ av rörlighet i handen, som är lätt att hålla stilla.
Sedan måste man aktivera den lilla muskeln som ligger under deltoidmuskeln och slappna av med resten av armen och axeln.
Jag löste det genom att sätta ett sånt där gummiband runt ett handtag och testa en miljard olika grejer och spänna olika delar av kroppen medan jag hoppade lite lätt upp och ner 😅
Ridskoleryttare utan häst att öva på :angel:

Jag hade inte katastrofhänder innan det klickade för mig, de har alltid varit okej stilla. Men jag tänkte nog för mycket på att det skulle vara stilla och lyckades därför spänna mig omedvetet och då går det ju inte att vara stilla.
Håller helt med om styrketräning och den där lilla muskeln :p , det gör underverk för ridningen.
Jag gjorde ju ett långt uppehåll och utan att låta skrytig, jag är bättre ryttare nu som återvändare än jag var när jag slutade. Men lägger all credd för det på styrketräningen och på att jag hittat världens bästa PT och instruktör där.
 

Liknande trådar

Dressyr Jag har nu vid två tillfällen blivit tillsagd att jag måste sluta låta händerna följa med upp när jag rider lätt, då detta stör hästen...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 427
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 835
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 154
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 789
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp