Hur få stilla händer?

Jag håller med om detta!

TS, kruxet är att det är dåligt med teori för att hjälpa ryttaren att hitta dit. Mycket sitsträning är inriktat på en redan stark ryttare. Jag har själv varit tvungen att uppfinna/utveckla min sits på nytt efter sjukdom, och hittade nästan inget handfast alls i litteraturen som kunde hjälpa mig, inte ens hos Sally Swift. Vertikal balanserad ridning hjälpte mig på rätt spår, och nu håller jag själv på med sitsträning med utgångspunkt från detta men med lite egna inslag.

Grejen är, precis som alla skrivit, att det är bålstabiliteten som ger en stilla, eller stabil, hand. Du kan sitta i åratal och försöka hålla handen stilla, inte studsa osv. och inte komma någon vart alls, därför att du inte har rätt muskler aktiverade. Ofta behöver man också, som någon var inne på, bli mer rörlig i sadeln, alltså följsam, för att bli "stilla". Du måste kunna öppna din kropp för hästens rörelser.

Det är svårt att förklara kortfattat såhär hur du rent praktiskt ska gå tillväga, men steg ett är att hitta och aktivera din djupa bukmuskulatur. Jag brukar låta mina ryttare skruva sig långsamt ned över hästens hals med en arm på vardera sida, och därefter långsamt skruva sig tillbaka uppåt. När du är i läget längst ned över hästhalsen, lägg märke till din djupa bukmuskulatur. Den är automatiskt på när du är framåtböjd. Skruva dig sedan uppåt bara så långt du kan utan att tappa spänningen i djupa bukmuskulaturen. Där måste du sedan börja sitta när du rider, även om det till en början känns väldigt framåtlutat. Så fort du tappar spänningen där kopplar kroppen på större muskelgrupper för att hålla dig uppe, och då kommer du inte stärka din djupa bukmuskulatur.
Knä och lår ned, tänk klyksits, inget sittande på rumpan. Axlarna raka och tryck bröstryggen lite framåt. Håll handen buren framför dig, känn själv i vilket läge djupa bukmuskulaturen aktiveras, där ska du hålla handen.

Därefter måste du börja följa hästens rörelser, förmodligen mer aktivt än du är van. Låt din mage och rygg bölja med hästens rörelser - titta på Jessica von Bredow-Werndl när hon skrittar.

Om du hittar någon Vertikal balanserad ridningtränare i närheten är det ofta en effektiv väg för att snitsa till sitsen genom att hitta rätt muskelgrupper 🙂.
Tusen tack för fina tips!
 
Jag är inget sits fenomen alls men funderar lite kring din beskrivning av att du kan hamna med lite raka armar och att du inte riktigt håller kring tygeln?
För kroppen rör sig ju har vi konstaterat, och för att handen ska vara stilla måste skulderblad, axelleden, armbågen och handleden absorbera rörelsen.

Något som hjälper mig personligen är att verkligen rida med tummen högst, då hamnar benen i underarmen ”rakt” och armbågen blir mindre låst men också att tänka på att ha handleden rak. Vet att jag lärde mig att man skulle ha en vinkel i handleden och ta tygeltag där men min hand blev mer stilla och mjukare sen jag lärde mig ta tygeltagen från skuldran eller från muskler på överarmens baksida (dvs från armbågen) och inte röra så mycket i underarm (som man ofta ser ryttare spänna, kolla när man rider i kortärmat så ser man musklerna aktiveras nästan hela tiden där), handled eller hand.

Men du har säkert bättre koll än mig 😅 och säkerligen bättre sits än mig med så bortse från sånt du inte tycker stämmer.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Jag är heller ingen sitsexpert, dock har jag haft dom här problemen och har fortfarande återfall mellan varven.

Jag har insett (åtminstone i mitt fall) att det främst handlar om rumpa/bäcken som inte vill "rulla med" i den rörelseenergi som hästen alstrar. När man då spänner (omedvetet) den djupa muskulaturen i bäcken/rumpa, så måste ju energin ta vägen någonstans, därför kommer den istället ut genom händerna, jaa, även fötterna kan få märkligt liv ibland :p

Hästens rygg rör sig ju inte bara fram och tillbaka, den rör sig även i sidled. Fram och tillbaka rörelsen är dock ofta den som tar över, den känns mest eftersom effekten uppstår när hästen sätter ner bakhovarna och skjuter ifrån (= knuff/stöt).

Genom att fokusera mer på sidorörelsen istället så avtar effekten av den mer knuffiga/stötiga framåt/bakåt rörelsen. Hästens mage rör sig också i sidled, åt höger när höger bakben är i luften (eller på väg upp) och vänster bakben är i marken (eller på väg ner) och vice versa. Genom att "känna av" hästens magrörelse kan man få in en bra känsla av denna rörelse och följa med i sidled med bäckenet. Den rörelsen är lättare att bemästra och lättare att "fånga upp" och mycket lättare att slappna av i.

Jag har väldigt starka hållningsmuskler då jag ridit (mycket) i nästan hela mitt liv. Jag har även fått väldigt starka muskler i bäcken/rumpa tack vare det, något som blev väldigt påtagligt och problematiskt under förlossningen av mina två barn tex. Jag hade också stora problem med fog lossning som skadat fogarna så mitt bäcken är mycket rörligt idag, vilket min djupa muskulatur i bäckenet hysteriskt försöker motverka genom att "hålla ihop" och "krampa".

Så problemet hänger inte alltid ihop med svaga hållningsmuskler, utan ofta också pga "sitsteknik", dvs man spänner fel muskler. Eller (som jag) har pågående spänningar som måste tvingas att släppa först. Att istället fokusera på att "vicka på rumpan" i sidled har blivit ett sätt för mig att få låsningar att släppa och energin från hästens rörelse har blivit lättare att få bort från händerna när den energin istället kan fångas upp av bäckenet.

Angående handen så är det ju mer ett symptom och inte orsaken. Att fokusera på just handen då gör det bara värre, eftersom man då börjar spänna ändå fler felaktiga muskler. När bäckenet kan "rulla med" hästen och man har tillräckligt stark hållning i överkroppen, då kommer händerna automatisk bli mer stilla, oavsett hur man håller dom.
 
Jag är inget sits fenomen alls men funderar lite kring din beskrivning av att du kan hamna med lite raka armar och att du inte riktigt håller kring tygeln?
För kroppen rör sig ju har vi konstaterat, och för att handen ska vara stilla måste skulderblad, axelleden, armbågen och handleden absorbera rörelsen.

Något som hjälper mig personligen är att verkligen rida med tummen högst, då hamnar benen i underarmen ”rakt” och armbågen blir mindre låst men också att tänka på att ha handleden rak. Vet att jag lärde mig att man skulle ha en vinkel i handleden och ta tygeltag där men min hand blev mer stilla och mjukare sen jag lärde mig ta tygeltagen från skuldran eller från muskler på överarmens baksida (dvs från armbågen) och inte röra så mycket i underarm (som man ofta ser ryttare spänna, kolla när man rider i kortärmat så ser man musklerna aktiveras nästan hela tiden där), handled eller hand.

Men du har säkert bättre koll än mig 😅 och säkerligen bättre sits än mig med så bortse från sånt du inte tycker stämmer.
Tack snälla för ditt svar! Jag upplever att jag blivit mer stilla i handen sedan jag försökt uppmärksamma en aktivitet i ryggdelen. Jag tar definitivt med mig tipset att verkligen vara noggrann med tummen högst, tack snälla du!
 

Liknande trådar

Dressyr Jag har nu vid två tillfällen blivit tillsagd att jag måste sluta låta händerna följa med upp när jag rider lätt, då detta stör hästen...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 426
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 834
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 789
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp