Förprövning vid fölboxar?

Nixehen

Trådstartare
En hypotetisk fundering slog mig idag - om man ska inreda stall på sin jordbruksfastighet och då med fyra boxar så behöver man ju inte förpröva eftersom det totala antalet hästar understiger fem.
Men om man skulle bygga två fölningsboxar av dessa fyra då? Då skulle ju två av boxarna hypotetiskt kunna rymma två hästar vardera under en period och det totalar hästantalet alltså uppgå i sex stycken - vad säger reglerna om det?
Krävs förprövning om stallet inreds med boxar stora nog för förprövning?

Egentligen samma sak om man bygger stall med 4 boxar á 8kvm - då kan ju dessa användas som gruppboxar till A-ponnyer och således rymma åtta hästar på anläggningen.

Vad är det som gäller här egentligen?
 
Sv: Förprövning vid fölboxar?

En fölunge räknas inte som en hästenhet förrän den är 6 månader tror jag det är dvs sto och föl blir fortfarande en häst fram till fölis är 6 mån därefter blir det 2 hästar .

Däremot kan du inte stoppa in 8 st A ponnys för varje a ponny är 1 hästenhet även om de är små ;)



Mia
 
Sv: Förprövning vid fölboxar?

Haha okej! :D

Så det är inte antalet boxar som räknas vid en förprövning utan antalet boxar + hästar och summan av det?

Låter ju helt klart logiskt! :idea:

Tack för svar, slipper jag bekymra min lilla hjärna mer om den frågan i allafall. :angel:
 
Sv: Förprövning vid fölboxar?

För det första så är det antalet djurenheter som räknas. Så om det finns t ex en besättning med mjölkkor på gården kan det behövas förprövning från den första hästen.
Sedan är det syftet med boxarna som avgör. Är de byggda för att man ska ha ett sto med föl där så räknas det som en häst. Bygger man samma box för att ha fyra ponnys i så räknas det som fyra. Plus att antalet hästar men kommer att ha inte påverka på samma sätt som antalet hästar man har möjlighet att ha. Så om man har fyra vanliga boxar och bygger en till som bara ska användas vid fölning för man bara har två hästar + föl. Så måste man förpröva och ska hela stallet med i förprövingen, inte bara den nya boxen.
 
Sv: Förprövning vid fölboxar?

En fölunge räknas inte som en hästenhet förrän den är 6 månader tror jag det är dvs sto och föl blir fortfarande en häst fram till fölis är 6 mån därefter blir det 2 hästar .

Däremot kan du inte stoppa in 8 st A ponnys för varje a ponny är 1 hästenhet även om de är små ;)



Mia

Är väl tom till de är 2 år gamla de inte "finns". När det gäller tillstånd för större antal hästar så är gränsen 10 hästar över 24 månaders ålder, så jag antar att under 24 månader så räknas de helt enkelt inte som en hästenhet.
 
Sv: Förprövning vid fölboxar?

Med tanke på att det är samma lagar de vilar på och en häst när det gäller antal hästar man har inte räknas som en häst före 24 månaders ålder så är det nog inte så klart. Om en häst inte räknas som en häst före 24 månaders ålder enligt deras definition för att räkna antal hästar så är ju inte en häst en häst förren efter 24 månaders ålder. Samma myndighet kan ju inte ha olika definitioner när en häst skall räknas eller inte speciellt inte utan ett förtydligande ang vad som gäller i de olika fallen om olika ålder används.
 
Sv: Förprövning vid fölboxar?

Samma myndighet är det kanske med inte samma "lagar". Förprövning gäller för alla som har mer än fem djurenheter på en fastighet. Det andra som har gränsen 24 månader för häst gäller "bara" för yrkesverksamhet med djur. Finns även för alla andra lantbruksdjur med olika antal för när det ska räknas som yrkesverksamhet.
 
Sv: Förprövning vid fölboxar?

Såhär står det på sjv:

Ibland behöver du inte förpröva
Du behöver bara förpröva om antalet hästar som ryms på anläggningen efter att byggnationen är klar kommer att vara fem eller fler. Du behöver inte förpröva om du reparerar eller underhåller utan att stallets planlösning ändras.


Blev nervös där eftersom vi har en besättning med kor och vi har inte brytt oss om att förpröva till vårat lilla stall.
 
Sv: Förprövning vid fölboxar?

Samma myndighet är det kanske med inte samma "lagar". Förprövning gäller för alla som har mer än fem djurenheter på en fastighet. Det andra som har gränsen 24 månader för häst gäller "bara" för yrkesverksamhet med djur. Finns även för alla andra lantbruksdjur med olika antal för när det ska räknas som yrkesverksamhet.

Nej det gäller inte "bara" vid yrkesverksamhet med djur, det gäller alla som har hästar om de har fler än 10 vuxna (över 24mån) hästar oavsett om de har verksamhet eller inte.
 
Sv: Förprövning vid fölboxar?

Uttryckte mig väl lite klumpigt när jag skrev yrkes- ska ju vara tillståndspliktig verksamhet. Ber om ursäkt om det kunde missförstås.
 
Sv: Förprövning vid fölboxar?

Fast även om föl inte räknas in i häst-besättningen så kan ju även en fölbox räknas som gruppbox. Om du har två stora fölboxar + två vanliga så har du ju plats för mer än fyra hästar och bör allså förpröva... har ni vindskydd, ligghall eller liknande i hagarna så måste du räkna med det också.

Allt beror på vem som tolkar och hur de läser reglerna tror jag... enklast är nog att fråga, eller att bygga och stå på sig att man ju faktiskt bara har plats för fyra om någon kommer och undrar...
 
Sv: Förprövning vid fölboxar?

Såhär står det på sjv:

Ibland behöver du inte förpröva
Du behöver bara förpröva om antalet hästar som ryms på anläggningen efter att byggnationen är klar kommer att vara fem eller fler. Du behöver inte förpröva om du reparerar eller underhåller utan att stallets planlösning ändras.


Blev nervös där eftersom vi har en besättning med kor och vi har inte brytt oss om att förpröva till vårat lilla stall.
Tror du ska kolla upp det för om det inte är ändrat (vilket jag inte tror att det är) så är det djurenheter som räknas. Så det svaret du citerar kan vara under förutsättning att det bara finns hästar på gården och inga andra lantbruksdjur. Det är ju betydligt dyrare att bli påkommen i efterhand än att göra rätt från början.
 
Sv: Förprövning vid fölboxar?

Fast även om föl inte räknas in i häst-besättningen så kan ju även en fölbox räknas som gruppbox. Om du har två stora fölboxar + två vanliga så har du ju plats för mer än fyra hästar och bör allså förpröva... har ni vindskydd, ligghall eller liknande i hagarna så måste du räkna med det också.

Allt beror på vem som tolkar och hur de läser reglerna tror jag... enklast är nog att fråga, eller att bygga och stå på sig att man ju faktiskt bara har plats för fyra om någon kommer och undrar...

men mamma mia vad ni gräver.... Om man ska tänka så så måste man ju förpröva stall med tre boxar för stor häst eftersom man kan trycka in två shettisar i varje.

Det är ju syftet med boxen som gäller. Ska boxen användas som fölbox så förprövar man för det (om det behövs) ska den användas som gruppbox så förprövar man för det. Om man ska vara riktigt petig så ändrar man användningen av boxen om man övergår från fölbox till gruppbox vilket innebär att man i så fall ska förpröva gruppboxen även om den redan står där (som fd fölbox).
 
Sv: Förprövning vid fölboxar?

Exakt. Det kan ju vara så att en person vill ha stora boxar till sina hästar helt enkelt! En häst per lyxbox.
 
Sv: Förprövning vid fölboxar?

men mamma mia vad ni gräver.... Om man ska tänka så så måste man ju förpröva stall med tre boxar för stor häst eftersom man kan trycka in två shettisar i varje.

Det är ju syftet med boxen som gäller. Ska boxen användas som fölbox så förprövar man för det (om det behövs) ska den användas som gruppbox så förprövar man för det. Om man ska vara riktigt petig så ändrar man användningen av boxen om man övergår från fölbox till gruppbox vilket innebär att man i så fall ska förpröva gruppboxen även om den redan står där (som fd fölbox).

Jag menar lite bara att det beror på vem man råkar ut för... mitt förra stall hade två boxar - stora och rejäla så de räknades tydligen som gruppboxar. För att bygga ytterligare en hade jag varit tvungen att förpröva eftersom de då ansåg att jag skulle ha plats för fem hästar... och jag har inga shettisar ;)

Jag hade dock fått sätta in mellanväggar och dörrar i båda boxarna och på så sätt få fyra. Nu sålde jag ponnyn istället eftersom stallet inte var mitt utan jag hyrde och ville inte lägga så mycket pengar på det hela.
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 991
Senast: tanten
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 298
Senast: Roheryn
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 801
Senast: shia
·
Anläggning Den här texten har jag läst om och om igen: När krävs förprövning? När du bygger nytt, bygger om eller bygger till för produktionsdjur...
Svar
3
· Visningar
1 062
Senast: Miaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp