Vad är det som gäller ang förprövning?

F_11

Trådstartare
Den här texten har jag läst om och om igen:
När krävs förprövning? När du bygger nytt, bygger om eller bygger till för produktionsdjur eller för hästar ska byggnaden förprövas. Detta gäller även om du exempelvis sätter in mjölkningsrobotar då detta påverkar djurens miljö. Alla ombyggnader som påverkar planlösningen ska förprövas. Förprövningen är kostnadsfri och görs av Länsstyrelsens byggnadskonsulenter. Från och med 14 juni i år finns nya regler kring när det ej krävs förprövning . Du behöver inte förpröva om antalet djur på gården efter byggnadsåtgärden understiger exempelvis 20 nötkreatur eller 5 hästar. Tillfälliga sjukboxar samt permanenta sjukboxar för exempelvis max 20 grisar eller 4 får behöver inte heller förprövas om det är den enda åtgärden som görs i stallet. Ligghallar där djuren alltid kan gå fritt in och ut och där djuren ej utfodras i hallen behöver förprövas först när djurantalet övergår exempelvis 40 nötkreatur eller 10 hästar. Ensamboxar som placeras i koavdelningen, hyddor utomhus för 1-2 kalvar och oisolerade ströbäddsstallar för max 20 kalvar behöver inte förprövas. Om stallet enbart renoveras och inredning och boxväggar m.m. placeras på samma ställe och måtten fortfarande är desamma efter åtgärden behöver förprövning inte göras. I de fall där förprövning ej krävs ligger ansvaret att se till att byggnaden uppfyller gällande djurskyddsbestämmelser istället på dig. En förändring har även gjort gällande förprövningsbeslutets giltighetstid. Du har tre år på dig att färdigställa byggnaden från det att beslutet fattades. Är byggnaden ej färdigställd innan dess krävs en ny förprövning.

Vad gäller egentligen när man ska renovera en befintlig byggnad till ligghall (med möjlighet att enkelt kunna göra två uppvärmda boxar vid behov) till två ponnyer?
Räknas det fortfarande som ligghall lr ska det kallas stall pga att man kan göra boxar vid behov?

Är det olika regler om förprövning beroende på om det är ligghall lr stall?

Första delen av texten tolkar jag som att det alltid måste förprövas om man bygger om men sen står det att om man har färre än fem hästar så krävs ingen förprövning.
Är det det sistnämnda som jag ska luta mej mot när det gäller två ponnyer?
 
Förprövning om du kommer ha fler än 4 hästar dvs från 5 hästen .
Du kan bygga stall till 4 hästar utan förprövning .
 
Förprövning om du kommer ha fler än 4 hästar dvs från 5 hästen .
Du kan bygga stall till 4 hästar utan förprövning .
Värt att tänka på är att det är antalet platser som är avgörande, inte hur många hästar man har. (Måhända en petitess för de flesta, men inte självklart för alla)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 158
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 265
Senast: Roheryn
·
Anläggning En hypotetisk fundering slog mig idag - om man ska inreda stall på sin jordbruksfastighet och då med fyra boxar så behöver man ju inte...
Svar
15
· Visningar
1 790
Senast: lewellyn
·
I
Hästmänniskan jag har suttit här o läst en massa trådar om ligghallar, uteboxar, stall o dyl. Jag har förstått att man måste ansöka om förprövning om...
Svar
7
· Visningar
1 486
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp