Förrymda hästar...

Julle

Trådstartare
En fråga...

Om ni som hästmänniskor stöter på ett par förrymda hästar, skulle ni då fånga dem (självklart!!;)) och släppa in dem i närmaste hage med hästar i?:confused:

Det har hänt oss två gånger!! En gång för ett par år sen, men då råkade det bli rätt hage, så det var ingen fara. Men igår morse...:cool: Iofs känner hästarna varandra, men de har inte gått tillsammans på länge och en är dessutom skadad. Rymlingarna går upe vid stallet och hade tagit sig ut och ned till sommarhagarna. Blivit infångade av några som en av oss i stallet visste vem det var, och som släppte in dem till hästarna i sommarhagen!! När det dessutom finns inte mindre än tre tomma hagar bredvid!!

Det hade ju inte ens behövt vara hästar som hörde till vårt stall!!:eek: Finns många småstall i närheten och risken är ju att det är hästar som kommer från nåt av dem!! I just det här fallet kan det hända att hon hade känt igen en av hästarna, men hon visste ju ändå inte ett smack om hur vi har dem indelade och så.

Nu låter jag väldigt otacksam.... Det var ju snällt att hon hjälpe till, men iom att hon håller på lite med hästar (tydligen, vet inte själv vem det är) så kunde hon ju tänkt till lite!! För OM det varit helt okända hästar vet man ju inte vad som kunde hänt!!

Jaja, bara funderar på hur andra tänker.... Jag hade inte vågat chansa om jag inte vart 100% säker på att hästarna hörde hemma i samma hage!!
 
Sv: Förrymda hästar...

Om jag hade sett en rymling så hade jag såklart fått tag i den.. Sen hade jag kollat mig runt i kring om jag kanske såg nått stall å då gått å frågat om hästen hörde dit eller fråga nån granne om dom kanske visste vart hästen kom ifrån...

Jag skulle inte bara kunna lämna hästen i vilken hage som helst iaf...
 
Sv: Förrymda hästar...

Beror lite pa situationen tror jag.
Star jag dar med tre hastar UTAN grimma, ar jag nog mer intresserad av att fa de inhangnade an att leta upp en ledig hage.
Star jag dar med tre hastar MED grimma, slapper jag dem nog i en ledig hage om det finns tillgang till en san.
Sen skulle jag ge mig ivag for att frosoka luska ut vem hastarna tillhorde och kontakt dem.
 
Sv: Förrymda hästar...

Det håller jag iofs med dig om!!:)

Men i det här fallet behövde man inte leta efter en ledig hage direkt... Den är mitt framför näsan i samma grindfålla dessutom!! Inge häst hade egen grimma, men inne i fållan hänger det minst fem grimmor väl synliga. Och ja, hästarna var precis utanför hagen de andra hästarna var i.

En helt hästovan person hade jag haft mer överseende med och tyckt de var modiga!!:bow:
 
Sv: Förrymda hästar...

Jag skulle aldrig släppa in en häst i en hage med andra hästar om jag inte visste att den hörde hemma där.

Tur att där jag bor är det inte så svårt. Det är typ ett stall med massa araber, ett stall med massa islandshästar, ett stall med massa shettisar o ett stall med massa andra hästar (alltså typ nån ras, jag är skitdålig på sånt, halvblod? fullblod? eller nått XD)

Men om jag skulle vara på ett främmande ställe är det ju klart man går till fösta stall o frågar. Om hästen är utan grimma går den förhoppningsvis att leda i pannluggen.
 
Sv: Förrymda hästar...

Har plockat upp en häst som hade rymt men honom ställde vi i boxen i stallet.Finns ju risker med att släppa in en helt ny häst bland en flock.
 
Sv: Förrymda hästar...

Jag hade släppt in dom i en ledig hage beroende på sitatuationen. Men var det inga problem med lediga hagar hade jag släppt dom i en ledig hage. Hade det inte funnits någon ledig hage men grimmor och jag visste var dom hörde hemma hade jag gått dit med dom. Hade det legat en stor och vältrafikerad väg i närheten hade jag förmodligen varit mest intresserad att få dom innanför stängsel.
 
Sv: Förrymda hästar...

Jag hade tagit en tom hage.

I vårt stall råkade de 3 valackerna ta sig ut ur sommarhagen för ett tag sedan. En granne som var ute med hunden ca 6:30 på morgonen fångade in dessa och ställde en i varje vinterhage, ensam. Supergulligt av henne, dessutom ställde hon in en hink vatten till vardera och ringde mig och berättade, vi har telefonlista uppsatt i stallet. Hästarna hade inte grimmor så hon måste ha tagit grimmor i stallet och använt.

:bow: för sådana grannar!
 
Sv: Förrymda hästar...

:bow: ja, verkligen för såna grannar!

Mina hästar var duktiga ett tag på att smita ut, men min kära granne har vart världens bästa och försökt sätta in dem i någon hage, eller box.
Åtskilliga gånger har dem trampat i trädgården, och han har bara sagt, skitsamma typ!
Det växer till sig nån gång! Så verkligen :bow: till snälla grannar!
 
Sv: Förrymda hästar...

En gång har det hänt mig att jag hittat en förrymd ponny. Den sprang mitt på landsvägen i full fart mellan bromsande och tutande bilar.
Rent instinktivt stannade jag och fångade in ponny. Kände att det bara var en tidsfråga innan den skulle bli på körd. Så långt var väl att frid och fröjd, som sann hästmänniska så hade jag naturligtvis även grimskaft i bilen.
MEN sen slog det mig "Jaha, vad gör jag nu?" Där stod vi ponnyn och jag mitt ute på skånska slätten på landsvägen i rusningstrafik med kilometrar till närmaste gård. Jag visste dessutom att det inte fanns hagar eller djur på någon av de gårdar jag kunde se. Det var då jag började fundera på hur smart det här var egentligen.
Nu löste det sig ganska snabbt för ägaren kom körandes och ponny hade rymt så långt att det inte var tal om att gå hem. Så ägaren som var väldigt tacksam, åkte och hämtade sin släp.
Men jag funderar fortfarande ibland på vad jag skulle ha gjort om hon inte kommit.
 
Sv: Förrymda hästar...

Ja, i såna situationer med trafik och annat farligt måste man naturligtvis göra det säkraste och snabbaste för alla!! Dvs få in hästen nånstans så inte hästen eller andra människor skadas.

Men under lugnare omständigheter tycker jag absolut att man letar efter ledig hage eller går till närmaste stall!!

Vårt stall, där rymlingarna går, ligger dessutom bara ca 500 m från sommarhagarna där de blev insläppta... Och som sagt hade det varit nån utan hästvana som gjort det hade det kännt annorlunda!!
 
Sv: Förrymda hästar...

Grannens inhyrda sommarbeteshästar rymde nyligen för andra gången i år. Svärfar fick fångat in dem i vår ena ungdjurshage så där fick ägarna hämta dem själv senare.

Första gången sprang de som tettingar inne i en grrannes trädgård och förstörde rejält.
 
Sv: Förrymda hästar...

Om jag inte kunde så mycket om hästar skulle jag släppa in dem i den hagen där det redan fanns hästar. Eftersom jag nu är hästvan skulle jag släppa in rymlingarna i de lediga hagen och sedan gå och knacka dörr tills ägaren var funnen.
 
Sv: Förrymda hästar...

Jag tror att anledningen till att alla här skulle släppa in hästarna i den tomma hagen, är just det att ni/vi är hästvana.

Folk som inte kan hästar och stallrutiner, dom reagerar inte på samma sätt. Hästar är flockdjur, det vet de flesta.. Då är det även mest logiskt att släppa in hästarna med flocken.

Jag själv skulle inte släppa ihop främmande hästar - men det är jag, jag som är "hästvan".

Jag hoppas ni förstår hur jag tänker..
 
Sv: Förrymda hästar...

Det är ju jätte svårt. Självkalrt vill man inte bara chansa på att släppa in en häst till andra, men jag vet inte vad man gör om man ser en lös häst och inte får tag i ägaren. En gång hittade några grannar som bor 1,5 km från oss en lös häst, hon ringde mig och frågade om hästen kunde få bo i en box i stallet. Jag sa ja och hjälpte till och gav den hö och vatten. När vi fick tag i ägarna, ca 5 km från mig så sa de inte tack och betalade inget för maten, utan sa bara att hästen ofta rymde.... underförstått att vi borde inte ha tagit hand om hästen. Den hade passerat flera trafikerade vägar till det stället där den hittades.
 
Sv: Förrymda hästar...

Eller så kan man göra som min shyssta pappa gjorde häromdagen när ett av mina odjur sprang ut. Han öppnade grinden och trodde att hästen skulle gå in, istället sprang de två som var kvar i hagen ut och vips var alla tre ute och på väg i full galopp mot 90 vägen! Som tur var kom ingen till skada...
 
Sv: Förrymda hästar...

En fråga...

Om ni som hästmänniskor stöter på ett par förrymda hästar, skulle ni då fånga dem (självklart!!;)) och släppa in dem i närmaste hage med hästar i?:confused:!

Fånga in dem skulle jag självklart göra. Släppa in dem i närmaste hage med hästar i? Aldrig i livet. Så gör inte en hästmänniska!

Immer
 
Sv: Förrymda hästar...

Jag skulle, som många andra, fånga in hästen/hästarna och försöka få tag i ägaren. Går inte det och jag snubblar över en ledig hage lånar jag den, och letar sedan efter ägaren.
 
Sv: Förrymda hästar...

Fångade senast igår en häst som kom springandes på vägen (tack och lov att man har blötlagd betfor i bilen).
Han hade ingen grimma men gick snällt med till en tom hage som jag stängde in honom i. Gick sen upp till närmaste hus och frågade ifall det var ok att jag puttat in honom i deras hage?
Efter en stund kom en tjej i lugn takt gåendes, åhhh vad bra att ni hittade honom. Men det var ingen fara han brukar springa hem till hagen. Öhhhh! men den tiden han var uppe och sprang på vägen då?

Konstigt, efter alla dessa år med hästar och hästägare så slutar man inte bli förvånad.

Tillbaka till frågan, jag skulle aldrig släppt in honom i en hage med andra hästar om det inte gällde liv eller död för hästen. Springer dom på en 70 väg i full karriär så kanske man inte alltid har ett alternativ.

/B
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
729
Senast: Lutten
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 840
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 761
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 235
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp