Bukefalos 28 år!

Försäkring av import

Sporthorse

Trådstartare
Vilken försäkring är bäst att teckna på en import och slippa så många reservationer som möjligt? Har det någon betydelse att hästen är import och blivit försäkrad sent vid uppkomst av tex hälta eller andra dyra utredningar?
 
Vilken försäkring är bäst att teckna på en import och slippa så många reservationer som möjligt? Har det någon betydelse att hästen är import och blivit försäkrad sent vid uppkomst av tex hälta eller andra dyra utredningar?
Om du importerar själv är det bästa att anlita ett försäkringbolag som accepterar engelskspråkig vetbesiktning av lokal veterinär. Alla bolag har olika regler där för olika länder. Du ska alltså leta efter ett bolag som inte kräver ombesiktning när hästen är i Sverige. I de flesta fall spelar det ingen roll att hästen blir försäkrad senare i livet.
 
Jag har utan problem försäkrat tre tyska hästar och en dansk utan ombesiktning i Sverige. I två olika bolag.
En av hästarns har haft flera skador som ersatts utan problem och sedan avlivats och livdelen utbetalats.
 
Om hästen besiktas utan anmärkning inför att den ska försäkras så sätter de inga reservationer om det inte finns några anmärkningar. Alla anmärkningar ger reservationer eftersom försäkringen aldrig täcker skador som finns innan försäkringen tecknas. Skadar den sig i hagen, får kolik eller en ledinflammation så ska försäkringen ersätta precis som med vilken häst som helst som är A1 försäkrad utan anmärkning.

Det har betydelse att hästen är import om orsaken till hältan anses ha uppkommit innan försäkringen tecknades i Sverige.
I mitt fall blev hästen(import vid 4 års ålder) halt efter 2 år, vi åkte till veterinär på utredning. Hittar en lös benbit och försäkringsbolaget sätter direkt en reservation i försäkringen och betalar ingenting som har med denna skada att göra. Ett dyrt kalas med operation.
Så en import kan aldrig få samma skydd som en häst som är född i Sverige och varit försäkrad sedan födseln. Men idag är också många importer röntgade och då minskar ju risken för endel medfödda defekter som ses lätt på röntgen men man kan ju aldrig vara säker.
 
Vilken försäkring är bäst att teckna på en import och slippa så många reservationer som möjligt? Har det någon betydelse att hästen är import och blivit försäkrad sent vid uppkomst av tex hälta eller andra dyra utredningar?

I princip ersätter inte bolag för åkommor och/eller skador som anses uppkommit innan försäkring tecknats och karenstiden gått ut. Så ja det har enorm betydelse.
Jaghar en import införsäkrad i A**ia och skulle inte välja dem för importer igen. Har hört att många Folksam och IF-kunder med importer har varit nöjda. Vår import utvecklade en bakterieinfektion några månader efter att hon införsäkrats och fick genast reservation för strupe och luftvägar (som vi hävde ett år senare tack och lov). Deras tak vid hältutredningar är dessutom väldigt lågt, och att få utökat skydd vid hältor är väldigt dyrt.

Röntga alltid importer också om du inte är beredd att ta smällen vid ev. OCD/tät rygg/benfragment. Försäkringsbolagen tar nästan aldrig dessa kostnader, även om det är ett föl man köpt och försäkrar in.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Snart skall jag börja leta tävlingshäst och funderar över vad försäkringen kommer kosta ca i månaden om man skulle försäkra den i...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
912
Senast: iNHALE
·
Övr. Katt Hej! Jag har skaffat en Russian Blue-katt. Han är ungefär 4 månader gammal och har blivit vaccinerad två gånger och id-märkt. Nu vill...
Svar
19
· Visningar
1 002
Senast: Liten
·
Utrustning Jag har precis köpt en begagnad transport och tänkte försäkra den, tar gärna emot tips om bästa försäkringen som också täcker invändiga...
Svar
4
· Visningar
632
Senast: Cavallo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp