Försäkring

Islandshesten

Trådstartare
Hej! Snart skall jag börja leta tävlingshäst och funderar över vad försäkringen kommer kosta ca i månaden om man skulle försäkra den i a1 och livvärde på ca 250 tusen. Vad har ni valt för försäkringar och vad ligger de på ca i månaden? Vill ju ha så bra försäkring som möjligt med de bästa förutsättningarna för hästen.
 
Hej! Snart skall jag börja leta tävlingshäst och funderar över vad försäkringen kommer kosta ca i månaden om man skulle försäkra den i a1 och livvärde på ca 250 tusen. Vad har ni valt för försäkringar och vad ligger de på ca i månaden? Vill ju ha så bra försäkring som möjligt med de bästa förutsättningarna för hästen.
Om du ska försäkra för 250k i A1 liv får du nog räkna med mellan 3000-5000 kr i månaden beroende på hur försäkringen ser ut i övrigt. Dessutom måste hästen vara helt ren på röntgen (eller så ren att försäkringsbolaget säger OK) för att få försäkras så högt.
Jag har haft hästar försäkrade för 100k A1 och det har då kostat 1800 kr/månaden inkl. veterinärvårdsförsäkringen.
Det går också att dela upp livbeloppet mellan A1 och A2 vilket blir billigare, du skulle då kunna ha 100k A1 Liv och användbarhet samt 150k A2 liv som exempel.
 
Beroende på hästras med. Jag har hälften i liv/A1 och 80 k vetvård, kostar mig runt 850 kr i månaden, men är inte på ett halvblod, men Lusitano :)
 
Hade mitt importerade halvblod försäkrad i Agria med 70000 liv (A1), 100000 begränsad liv och 80000 vet. Vård. Kostade 1475 kr/ månad. Det skulle ha gått på närmare 2000 kr/ mån att försäkra i A1 med 100000 så jag valde ett lägre belopp. Han köptes för 125000 och man kunde försäkra upp till Max 100000 utan röntgen.
 
Som andra redan skrivit brukar det mest ekonomiska vara att försäkra en begränsad del i A1 och resten i A2. Finns även en fördel med att inte ha ett för högt A1-belopp när det gäller att få hästen utdömd, speciellt om man har ett livvärde som överstiger veterinärvårdsbeloppet, då kan försäkringsbolaget kräva mer utredningar/behandlingar istället för att godkänna en utdömning, även om det inte är något man vill utsätta hästen för.
 
Hade mitt importerade halvblod försäkrad i Agria med 70000 liv (A1), 100000 begränsad liv och 80000 vet. Vård. Kostade 1475 kr/ månad. Det skulle ha gått på närmare 2000 kr/ mån att försäkra i A1 med 100000 så jag valde ett lägre belopp. Han köptes för 125000 och man kunde försäkra upp till Max 100000 utan röntgen.
Hur gick det med honom? Fick du ut på försäkringen? Bara rent av nyfikenhet. 😊 jag fick ut på min förre KS häst på försäkringen fast skadan kanske hade funnits när jag tecknade på henne. Kände mig väldigt tacksam över det.
 
Hej! Snart skall jag börja leta tävlingshäst och funderar över vad försäkringen kommer kosta ca i månaden om man skulle försäkra den i a1 och livvärde på ca 250 tusen. Vad har ni valt för försäkringar och vad ligger de på ca i månaden? Vill ju ha så bra försäkring som möjligt med de bästa förutsättningarna för hästen.
Jag hade min försäkrad i A1 med livvärde 65000 och vetvård och betalade 1600kr i månaden med agria. Det blir snabbt dyrt när man ska ha högt livvärde på dom.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 256
Senast: Lillefrun
·
Övr. Katt Hej! Jag har skaffat en Russian Blue-katt. Han är ungefär 4 månader gammal och har blivit vaccinerad två gånger och id-märkt. Nu vill...
Svar
19
· Visningar
948
Senast: Liten
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 634
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
604
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp