Bukefalos 28 år!

Försäkring- utbetalning?

Jenka

Trådstartare
Agria "kunde"/ville som sagt inte direktreglera när vi var hos veterinären. Papper inkl besiktningsprotokoll är inskickade sen ett par veckor men har inte hört något mer.

Ungefär hur lång tid brukar det ta? Känns lite onödigt att ringa och fråga om det är standard på 2 mån eller nåt, jag har noll erfarenhet av kontakt med försäkringsbolag.
 
Sv: Försäkring- utbetalning?

För mig har det alltid gått snabbt med utbetalningar via Agria, max en vecka eller så (har haft både häst och hund i Agria)

Enda gången jag ringt och efterfrågat om de fått in alla papper var när jag fick ta bort min gamla hund och skickade in om att försäkringen skulle avslutas pga dödsfall. De hade dragit månadssumman en gång till efter att jag skickade in pappren, så det var därför jag ringde.

Men det var så enkelt som att dragningen redan var ivägskickad till banken innan mina papper kom in, men jag fick tillbaka pengarna direkt igen.


Men om du tycker att det har gått väldigt lång tid, så skulle jag ringa och efterlysa pappren. De kan ju ha kommit bort på vägen (postleveransen ger jag inte mycket för dessa dagar, tyvärr...)
 
Sv: Försäkring- utbetalning?

Enligt min erfarenhet, krånglar alltid Agria..
Ring och ring gärna en gång till och en gång till, du kommer få olika svar av alla du pratar med.. :crazy:
 
Sv: Försäkring- utbetalning?

Jag fick betalt förra veckan för ett inskick jag gjorde i juni, och igår för en grej som skedde i juli, så lite sega verkar de vara under sommaren.
 
Sv: Försäkring- utbetalning?

Halvt kl

Tack för svar. Så lång tid har det ju inte gått (drygt 2 veckor) men eftersom jag inte har en aning om hur lång tid det borde ta så.

Zizzy: Tja, jag är redan rätt irriterad för att de inte kunde direktreglera. Om jag får vänta några veckor till på pengarna spelar egentligen ingen större roll.
Undrar hur länge de anser en försäkring som nytecknad? 3½ månad räckte uppenbarligen inte.
 
Sv: Försäkring- utbetalning?

Fast det är inte enbart Agria som säger nej till direktreglering ibland. Även veterinären/djursjukhuset kan säga nej. Detta kan bero på: fel tid på dygnet. Man kan inte reglera alla dygnets timmar. Det kan även bero på försäkringstekniska eller veterinärmedicinska orsaker.

Jag har tex folksam, folksam direktreglerar. Men när jag avlivade min förre hund så gick det ej göra så pga fel tid på dygnet. en annan veterinär kunde heller inte reglera pga tekniska orsaker.
 
Sv: Försäkring- utbetalning?

Hänger inte med. Kunde de ej direktreglera pga att din försäkring är såpass ny? Vad är ny då??

En gång stämde allt, men direktreglering kan ta sådan väntetid för mig så vi stod över. Fick dock pengarna runt 2 v senare. ( kaninärende )
 
Sv: Försäkring- utbetalning?

Jovisst. Men rätt tid på dygnet, flera timmars väntan på direktreglering och kontakt flera gånger (via djursjukhuset då). Problemet var att försäkringen var nytecknad och han kunde haft knölen innan dess (godartad tumör som växer fort enl vad jag läst mig till. Visserligen kan den sen stanna av, men det hade inte denna gjort).

Ja, försäkringen var tydligen för ny för att direktreglera. Han kunde (enl dem) ha haft knölen innan den tecknades. Jag undrar hur länge de anser försäkringen som nytecknad. 3½ mån på nyköpt valp räckte tydligen inte.
Enligt vet borde det dock inte vara några problem att få rätt när alla papper är inskickade, iom att han besiktigades samma dag som försäkringen tecknades och den började gälla några dagar senare, när jag hämtade honom. Besiktningsprotokollet är ua (bortsett från mindre bettfel, men det har inget med saken att göra) och en knöl skulle inte gå att missa och det skulle stå med (enl vet återigen).
 
Sv: Försäkring- utbetalning?

Jag har aldrig haft minsta problem med Agria. Förra gången vi var hos vet så betalade Agria t.o.m ut nästan 2.000kr mer till oss än vad vi hade kvar i premien.

Dom har alltid direktreglerat utan problem och har vi skickat in papper efteråt så har det tagit max 3 veckor. Så jag tycker nog att du ska ringa och fråga om pappren är framme. Som MosterMia sa, post kan komma bort.

Lycka till!
 
Sv: Försäkring- utbetalning?

Enligt min erfarenhet, krånglar alltid Agria..
Ring och ring gärna en gång till och en gång till, du kommer få olika svar av alla du pratar med.. :crazy:

Jag har använt dom mycket, och de har aldrig krånglat för mig. Enda var att de inte vill ersätta medicinen vid ett fall då jag hade hämtat ut den i en ny ersättningsperiod. My bad antar jag som inte hämtade ut den direkt när jag fick receptet.
 
Sv: Försäkring- utbetalning?

kl

Nu har jag fått pengarna, så jag slapp ringa och fråga :)
Så det blev i alla fall inget mer krångel efter att de fått besiktningsprotokollet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Nu har Agria höjt försäkringen IGEN. Betalar alltså 11500 om året vilket nästan blir 1000 kr/mån. Har till sista april på mig att...
Svar
4
· Visningar
785
Senast: lilstar
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 911
Senast: Mia_R
·
Hästvård Undrar vad ni har för erfarenhet av att överklaga ett beslut hos Agria? Vi har en häst som blivit ”utdömd” av veterinär. Veterinären är...
2
Svar
31
· Visningar
3 859
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 542
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp