Försäkringar till katt

Hazel

Trådstartare
Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring

Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt hög summa plus att FORL måste ingå, samt att jag inte vill stå i samma situation som med Folksam som halverade summan när hon blev äldre. De som verkar intressanta är såhär långt är IF, Svedea och Lassie

Fast+ rörligt självrisk
IF blir 90 000 ca 300 i månaden, summan är samma med åldern
Svedea ungefär samma men lite högre självrisk
Lassie ligger på 160 000 och typ 250 kr i månaden samt billigare självrisk

Katten är född 2019 så vissa bolag går bort eftersom dom inte har med FORL över en viss ålder

Jag har dock INGEN erfarenhet av Lassie, och har inte hört nåt från andra heller, 160 låter ju jättebra men om det inte funkar sen om katten blir sjuk så betyder det ju inget. Jag antar också att både IF och Svedea går att direktreglera men gör Lassie det?

Lägg gärna in er erfarenhet av andra bolag med. Jag va nöjd med Folksam men blev rätt sur när den gick från 120 till 60 trots att jag hade frågat om det specifikt när jag bytte. Jag är visserligen inte den som skulle överbehandla en gammal katt men med priserna som är idag känns det som att pengarna kan försvinna fort även på smågrejer.
 
Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring

Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt hög summa plus att FORL måste ingå, samt att jag inte vill stå i samma situation som med Folksam som halverade summan när hon blev äldre. De som verkar intressanta är såhär långt är IF, Svedea och Lassie

Fast+ rörligt självrisk
IF blir 90 000 ca 300 i månaden, summan är samma med åldern
Svedea ungefär samma men lite högre självrisk
Lassie ligger på 160 000 och typ 250 kr i månaden samt billigare självrisk

Katten är född 2019 så vissa bolag går bort eftersom dom inte har med FORL över en viss ålder

Jag har dock INGEN erfarenhet av Lassie, och har inte hört nåt från andra heller, 160 låter ju jättebra men om det inte funkar sen om katten blir sjuk så betyder det ju inget. Jag antar också att både IF och Svedea går att direktreglera men gör Lassie det?

Lägg gärna in er erfarenhet av andra bolag med. Jag va nöjd med Folksam men blev rätt sur när den gick från 120 till 60 trots att jag hade frågat om det specifikt när jag bytte. Jag är visserligen inte den som skulle överbehandla en gammal katt men med priserna som är idag känns det som att pengarna kan försvinna fort även på smågrejer.
Jag har mina katter försäkrade i Lassie och den lilla blev sjuk när hon bara var sex månader. 😿
Akutbesök, CT och bullaosteotomi med uppföljande CT efter fyra månader och det var aldrig några problem med direktreglering eller att få tillbaka pengar för det jag lagt ut; de var blixtsnabba. :)
 
Jag har Lassie och var hos veterinären med min yngsta med besök, blodprover och ultraljud av precis hela buken i höstas. De var trevliga och väldigt snabba att ha å göra med. Fick pengarna på kontot efter alla tre besöken dagen efter, inga extra frågor, de ville ha journalkopia och kvitto.
 
I övrigt har jag bra erfarenhet av Trygg-Hansa (tidigare moderna) på nuvarande 12 åriga katten. Går alltid snabbt utan krångel.

Hade tidigare Agria som aldrig var ett problem trots flertalet akutbesök och inläggningar sista tiden. De blev möjligen något dyra i slutet, eller främst efter han fyllde 10 år.
 
Jag har Lassie och var hos veterinären med min yngsta med besök, blodprover och ultraljud av precis hela buken i höstas. De var trevliga och väldigt snabba att ha å göra med. Fick pengarna på kontot efter alla tre besöken dagen efter, inga extra frågor, de ville ha journalkopia och kvitto.

Har du 60,000 eller 160,000? Vad kostar den i månaden? Jag kollade just Lassi och när jag la in Megaras information så går den stora på 438 och mellan 268. Burmor är ju tyvärr svindyra att försäkra.
 
Har du 60,000 eller 160,000? Vad kostar den i månaden? Jag kollade just Lassi och när jag la in Megaras information så går den stora på 438 och mellan 268. Burmor är ju tyvärr svindyra att försäkra.
160 000 vågar inte mindre efter Lucifers sista månad med ca 60 000 i vetkostnader :nailbiting:
427 per månad. Självrisk 1500 fast och 15% rörlig.
 
Jag har 60.000 i totalbelopp, och 25% självrisk på båda. Sigrid kostar 186:-/mån i Lassie, Sillen 226:-/mån i Agria.

Tänker höja beloppet när de blir lite äldre, men hittills har jag inte haft någon allvarlig sjukdom på så unga katter så det får vara värt chansningen. Inte ens Paxis inneliggande flera dagar förra året gick över 45'.
 
Får jag fortsätta funderingen här?

Vår kattunge fick med sig en Folksam försäkring från uppfödaren, men där TR (FORL) var en tilläggsförsäkring och med ganska lågt belopp?

Jag hade redan innan planerat välja ICA kattförsäkring, har flera försäkringar där med bra villkor, och där ingår helt enkelt TR (FORL) i veterinärvårdsförsäkringen på samma villkor som övriga sjukdomar som ingår.

Är det vanligt att TR (FORL) har egna villkor i veterinärvårdsförsäkringar?
Har inte riktigt marknadsundersökt så mycket som jag borde ;) men blev lite nervös när jag upptäckte det villkoret hos Folksam….
 
Folksam:
 

Bifogade filer

  • IMG_1217.png
    IMG_1217.png
    48 KB · Visningar: 18
Får jag fortsätta funderingen här?

Vår kattunge fick med sig en Folksam försäkring från uppfödaren, men där TR (FORL) var en tilläggsförsäkring och med ganska lågt belopp?

Jag hade redan innan planerat välja ICA kattförsäkring, har flera försäkringar där med bra villkor, och där ingår helt enkelt TR (FORL) i veterinärvårdsförsäkringen på samma villkor som övriga sjukdomar som ingår.

Är det vanligt att TR (FORL) har egna villkor i veterinärvårdsförsäkringar?
Har inte riktigt marknadsundersökt så mycket som jag borde ;) men blev lite nervös när jag upptäckte det villkoret hos Folksam….

Det är relativt nytt att de ersätter TR öht och jag tror alla hade det som tillägg och/eller med begränsad ersättning då. Nu är det några som fört in det i den vanliga veterinärvårdsförsäkringen, men tror att majoriteten fortfarande har en begränsning.
 
I Agria katt extra, ingår TR i veterinärvårdsförsäkringen

Ja, det jag egentligen hade tänkt skriva var att hos Lassie ingår det i ordinarie försäkringsbelopp, men hos Agria är det en mindre pott som skiljer sig från det övriga taket. Åtminstone som det såg ut i förköpsinfon, jag har inte öppnat försäkringsbrevet från Agria och kollat...
 
Jag tror att hos Folksam stor som jag har så är det 6000/år för TR. Men har inte kollat upp det.
 
Ja, det jag egentligen hade tänkt skriva var att hos Lassie ingår det i ordinarie försäkringsbelopp, men hos Agria är det en mindre pott som skiljer sig från det övriga taket. Åtminstone som det såg ut i förköpsinfon, jag har inte öppnat försäkringsbrevet från Agria och kollat...

Det är inte vad jag förstått? I Katt Extra ingår TR i vanliga veterinärvårdsförsäkringen, vilket gör att jag skulle kunna lägga hela beloppet på TR. Det var vad de sade till mig i alla fall.
 
Det är inte vad jag förstått? I Katt Extra ingår TR i vanliga veterinärvårdsförsäkringen, vilket gör att jag skulle kunna lägga hela beloppet på TR. Det var vad de sade till mig i alla fall.

Så om man har Katt Extra så kan man lägga alla 60.000:- eller vad man nu har för tak på TR om det skulle vara så, men om man har den mindre kattförsäkringen med tilläggsförsäkring för TR så har man bara 6000:-. Inte undra på att min hjärntrötta skalle är förvirrad... :confused:(Av någon anledning kan jag inte öppna försäkringsbrevet på telefonen, och jag har min privata dator igång någon gång i kvartalet så jag har faktiskt inte kollat vad det står på hans "Korat extra".)

Hos Lassie är det ordinarie tak som gäller för TR, 40', 60' resp 140' beroende på vilken man valt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi ska ta över en 9-årig ragdoll och funderar kring hur vi ska göra med försäkring. Ägaren idag har IF stora kattförsäkring, antar att...
Svar
7
· Visningar
506
Senast: Catsu
·
Övr. Hund Hoppas någon här kan hjälpa mig med några frågor. Jag är inte så insatt i hundförsäkringar då jag bara har en hund och det är min...
2
Svar
29
· Visningar
3 801
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Varning för smärre roman! Hello everybody! I januari adopterade jag en gammal tant-katt, på nu nätta 14 år :D En katt som hastigt och...
Svar
12
· Visningar
6 558
Senast: Mumfie
·
Hundhälsa Jag har 2 blandraser. William 4 år. Har tidgare varit behandlad för klokapselbrott men har idag starkare klor. Melvin 6½ år som har...
Svar
1
· Visningar
756
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp