Försäkring vid ägarbyte?

MsSleepalot

Trådstartare
hur gör man med hästens försäkring när man byter ägare? Säger jag upp försäkringen och nye ägaren ordnar ny? Eller skriver man bara över försäkringen på nye ägaren?
 
Sv: Försäkring vid ägarbyte?

Vissa bolag vägrar skriva över befintlig försäkring, de tecknar en ny i samma bolag. Oavsett vilket är det absolut att föredra att behålla samma försäkringsbolag så långt det är möjligt.

Äldre hästar går dessutom inte att nyförsäkra, då måste man behålla den de eventuellt har.

Ring bolaget och hör hur ni smidigast gör.
 
Sv: Försäkring vid ägarbyte?

Hästen är 3 år och försäkringbolaget är Folksam.

Hur har ni gjort i era hästaffärer?
 
Sv: Försäkring vid ägarbyte?

Hästen är 3 år och försäkringbolaget är Folksam.

Hur har ni gjort i era hästaffärer?

Hej!

Jag sålde ett 4-årigt quartersto i början på året. Hade henne försäkrad i Folksam inkl dolda fel. Jag flyttade över försäkringen till köparen och höjde då också livvärdet (efter vet.besiktningen som var ua) till samma belopp som köpesumman.

Inga problem alls med Folksam, de var mycket tillmötesgående och smidiga.

Dolda fel försäkringen (som uppfödaren tecknade) finns kvar och det tyckte köparen var viktigt, hade hon bytt bolag hade ju den försvunnit.

MVH/Carina
 
Sv: Försäkring vid ägarbyte?

Min förra häst bytte jag försäkringsbolag på. Men det gick smidigt ändå.

Denna hästen jag har nu var försäkrad i samma bolag som jag brukar använda så då fick jag försäkrings nummret av gamla ägaren och ringde och flyttade över den på mig. Samtidigt passa jag på att höja livvärdet och veterinärvården.
 
Sv: Försäkring vid ägarbyte?

Folksam vägrade att överlåta min försäkring till nya ägaren, men de tecknade gärna en ny utan karens.
 
Sv: Försäkring vid ägarbyte?

Det bästa är väl att ta över befintlig försäkring (om nu den nye ägaren vill använda sig av samma bolag vill säga).

Betyder mkt att ha haft samma bolag sedan födseln.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Det är mycket diskussion om att veterinärvårdspriserna är för höga och att det leder till för höga premier. Ja, att riskbolagen tar ut...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
6 630
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Vi ska ta över en 9-årig ragdoll och funderar kring hur vi ska göra med försäkring. Ägaren idag har IF stora kattförsäkring, antar att...
Svar
7
· Visningar
522
Senast: Catsu
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 158
Övr. Katt Nästa helg ska vi sannolikt hämta hem en ny familjemedlem, en omplacering av en 9-årig ragdoll. Jag och min man har gått i kattplaner...
2
Svar
37
· Visningar
2 483
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp