Försäkring 9-årig katt?

cherie

Trådstartare
Vi ska ta över en 9-årig ragdoll och funderar kring hur vi ska göra med försäkring. Ägaren idag har IF stora kattförsäkring, antar att det är samma som varit hela livet och vet inte exakta villkoren för den. Går det att ta över samma försäkring eller bör vi kolla på annat alternativ med nyare, bättre villkor? Går det ens att nyförsäkra en så pass gammal katt? Önskar ju gärna att t.ex. FORL ska ingå, även om katten enl nuvarande ägare inte har några tandproblem.
 
Jag hade behållit försäkringen. Jag tänker att det kan vara risk att ett nytt bolag lägger massa klausuler (det finns ett ord för det men jag har tappat det just nu) och inte alls täcker bättre än den gamla även om det ser ut så på pappret.
Det går inte lägga till FORL? Det kunde jag göra med min Tuva, som jag tog över när hon var 7 år. Agria.
 
Behåll försäkringen om det går.
Jag har If och FORL ingår om de inte ändrat det de sista åren?

Toppen, ska kolla först om det går isf. Läste nåt om att IF har så lågt ersättningsbelopp för äldre katter då beloppet minskar successivt efter 7 års ålder men får kolla noggrannare.

Ja, FORL ser ut att ingå idag men undrar om det gjorde det när ägaren tecknade försäkringen för 9 år sen, men det kanske är dagens villkor som gäller oavsett?
 
Toppen, ska kolla först om det går isf. Läste nåt om att IF har så lågt ersättningsbelopp för äldre katter då beloppet minskar successivt efter 7 års ålder men får kolla noggrannare.

Ja, FORL ser ut att ingå idag men undrar om det gjorde det när ägaren tecknade försäkringen för 9 år sen, men det kanske är dagens villkor som gäller oavsett?
Ja beloppet blir lägre för varje år.
Enklast är nog att kontakta If för att få reda på mer hur det fungerar :)
 
Ja beloppet blir lägre för varje år.
Enklast är nog att kontakta If för att få reda på mer hur det fungerar :)

Det ska jag göra! Tänkte mer om någon visste med sig om IF tex hade sämre villkor än andra och det var mer värt teckna annan försäkring eller så. Lassie tex verkar väldigt bra, men är kanske dumt att få karens på FORL och så.
 
Ja beloppet blir lägre för varje år.
Enklast är nog att kontakta If för att få reda på mer hur det fungerar :)
Det hoppas jag verkligen inte för så här svarar If via deras chatbot
 

Bifogade filer

  • Screenshot_2024-02-18-19-37-08-092_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_2024-02-18-19-37-08-092_com.android.chrome.jpg
    87,7 KB · Visningar: 58

Liknande trådar

Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 639
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 669
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 020
Senast: Otherside
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 291
Senast: canine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp