Försäkring.

V

vojlock

Vem ska stå för försäkringen, hästägaren eller fodervärden?
 
Sv: Försäkring.

Det bestämmer man tillsammans.
Men personligen så tycker jag att ägaren betalar livsförsäkringen, och fodervärden betalar veterinärsförsäkringen.
 
Sv: Försäkring.

saken är att hästen inte är vetförsäkrad nu, och vi tror inte att ägaren är så pigg på att skaffa någon försäkring överhuvud taget. Vad gör vi då?
 
Sv: Försäkring.

Eller försäkrar den för att det blir tråkigt att betala många tiotusentals kronor om hästen blir sjuk...

Skulle dock bara försäkra veterinärvård om jag var fodervärd.
 
Sv: Försäkring.

Jo, självklart tänker vi inte ta oss an en oförsäkrad häst, men kan vi själva teckna en vetförsäkring på hästen utan ägarens medgivande?

Är det någon som kan tipsa om någon bra vetförsäkring? (Jag har ingen koll på vetförsäkringar)
 
Sv: Försäkring.

Vad är rimligt pris att betala för vetförsäkring?
 
Sv: Försäkring.

Njä, jag är nästan helt säker på att ni måste ha hennes medgivande men jag kan ha fel, har aldrig suttit i situationen själv.

Jag tycker personligen att man ska välja den högsta premien, dvs 100 000 kr. Händer det något så går de pengarna åt väldigt snabbt. Jag har Folksam och är nöjd men kan inte svara på om de är bäst. Det finns många trådar om vad folk har för försäkring och vad de betalar, använd sökfunktionen så kommer du att hitta massor med information!
 
Sv: Försäkring.

Jo, självklart tänker vi inte ta oss an en oförsäkrad häst, men kan vi själva teckna en vetförsäkring på hästen utan ägarens medgivande?

Är det någon som kan tipsa om någon bra vetförsäkring? (Jag har ingen koll på vetförsäkringar)

Som fodervärd kan du teckna en veterinärvårdsförsäkring med dig som förmånstagare utan medgivande från ägaren. Men du kan inte teckna någon livförsäkring, det är det bara ägaren som kan göra. Om nu bolagen följer sina egna regler, fast ibland frågar de inte vem som äger hästen och då kan det bli problem om den behöver användas.

Kostnaden är helt beroende på vilka värden och omfattning du väljer. Men det är den biten som är den dyraste för de flesta hästarna. så räkna med någon - några tusen i premie. Det du har att välja mellan är dels full eller begränsad, vilket brukar innebära att man har veterinärvård för 50 000 eller 100 000 per försäkringsperiod. Men de beloppen skiljer mellan bolagen. Sedan hur hör självrisk som du vill ha högre självrisk ger lägre premie. Alla bolag har bra försäkringar så det du kan tjäna på är att ta ett som du redan har andra försäkringar i eller att ringa runt och höra vilket som ger dig bäst pris. Värt att veta är att de flesta bolagen erbjuder månads betalning med autogiro. Vilket kan vara bra att ha när man bara är fodervärde. Det gör att du kan säga upp försäkringen om du lämnar tillbaka hästen utan att du ligger ute med pengar för premien. Men vissa bolag lägger på extra avgift på premien för att göra detta. Ett bolag lägger t ex på 7% för det och ett annat tar ingen avgift alls.

Om nu hästen är oförsäkrad och du själv tecknar en veterinärvård på den så var noga med att det i avtalet står hur ni ska hantera om hästen dör eller behöver avlivas under avtals tiden. Med standard formuleringen i de flesta avtal kan fodervärden få stå för de kostnaderna. Vilket ju kan bli väldigt dyrt om hästen inte har någon försäkring med livvärde.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 171
Ekonomi & Juridik Jag började fundera på en sak.T.ex en foderhäst har försäkring som betalas av ägaren.Om hästen behöver veterinärvård betalar fodervärden...
2
Svar
30
· Visningar
3 295
Ekonomi & Juridik Hej! Snart skall jag börja leta tävlingshäst och funderar över vad försäkringen kommer kosta ca i månaden om man skulle försäkra den i...
Svar
6
· Visningar
935
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag ska låna ut min häst till en tjej under 18. Hur skriver man då på fodervärds avtalet?
Svar
3
· Visningar
710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp