Försäkring

Har inte mina försäkrade, men funderar på en A2 vet till en av dom.
Dom 2 vet jag har förtroende för och har använt och kommer att användas vid hälta betalar bara ett bolag för och det bolaget vill jag inte ha och många sjukdomar täcks inte av försäkringar.
 
Jag hade mina helförsäkrade förr, det blev ca 10-12000 per häst och år. Nu har jag bara veterinärvård - A1 på den ena och A2 på den andra. Klart billigare. Skulle jag vara tvungen att ta bort någon av dem löser jag finansieringen av en eventuell ny häst då. Men hur man resonerar runt försäkringar beror ju mycket på vad prislappen på hästen är och vad för ekonomi man har - plus hur viktigt det är att kunna ersätta en häst snabbt.
 
Min nuvarande häst är så billig att försäkra att jag omöjligen skulle tjäna på att inte ha honom försäkrad. Nu har han kotledsinflammation, vilket so far har kostat ca 7500:- för första besöket inkl behandling (varav bolaget tog ungefär hälften, när självrisken var dragen) och om ett par veckor är det återbesök för att se hur det går. Hästens försäkring (A1 liv 17k, A1 vet.vård 60k + tilläggsförsäkring för medicin etc) kostar inte ens 2k per år = jag har redan fått tillbaka premien för nästan två år.

Min förra häst (vbl.travare. A1 liv 20k, A1 vet.vård 120k + tillägg för medicin, rehab etc. Försäkringen täckte så gott som allt.) kostade 400-500kr/månaden (kommer inte ihåg exakt) och det kändes väldigt värt det med tanke på att försäkringen verkligen täckte allt från kolik till hältor till rygg till avlivning utan att det fanns femtioelva jobbiga undantag i villkoren.

Däremot kommer jag nog att plocka bort livföräkringen på nuvarande häst nästa år, då beloppet som betalas ut sänks så pass att den kostar mer än den smakar i mina ögon. Livförsäkringen är dessutom ungefär halva premien för min del.

Jag kan inte tänka mig att vara helt utan veterinärvårdsförsäkring. Däremot kommer jag nog att bara ha en låg sådan (A1, men t.ex. 60k istället för 120k) den dag jag har en så pass stor buffert att det känns tryggt att ha det så. Hittills i livet har jag inte haft den ekonomin.
 
Det vore som att spela på lotto, och jag tillhör inte dom som har tur i det spelet. Därför håller jag mina hästar försäkrade, både liv och vet.

Nu har jag en ras som inte kostar så hutlöst att hålla försäkrat, stoet är försäkrat för betydlligt mer än vad ditt halvblod kostar nu och valack för 45000 kr samt ett föl. Det kostar 650 kr i månaden, inga småpenga de heller men jag chansar som sagt inte. :smirk:

Nja. Det beror på förutsättningarna. Vi har inga försäkringar alls på våra 20-talet hästar. Vi bedömer att vi har en lägre risk än genomsnittet och sprider riskerna ganska väl genom att ha många hästar. För det vi skulle betala i premier kan vi köpa 2 nya riktigt bra hästar per år.

Däremot kräver det en viss buffert undansatt för att kunna ha råd att vårda, fast det räcker att kunna avliva hästar om de svåra sakerna skulle vara framme.
 
Min är försäkrad för runt 100k. Dyrt men jag vill Inte börja om med en unghäst om hon skulle dö. Köpte henne för mindre men efter utb + en ytterligare besiktning så var det inga problem att försäkra upp. Vetvård ligger också på 100 eller ngt sånt.

Och jag sparar självklart också. Köper aktier i ett ISK-konto för minst 3-4000/månad. Så kör lite hängslen och livrem antar jag.
 
Har mitt halvblod försäkrat 10' i liv, en fjärdedel av det han köptes för som åring, mest för att jag vill få ut några tusenlappar om något skulle hända. Annars betalar man ju hästen flera gånger om..
Har däremot högt i vet. 100'.
Betalar gärna en 500-ring i månaden.
Nu håller vi dock på att reglerar tänderna på honom då en gammal fraktur hittades och det går tack och lov på försäkringen!
 
Jag tog bort de vanliga försäkringarna på mina hästar för ett antal år sedan, efter att ha räknat lite på det. Numera har jag bara katastrofförsäkring och det är bara för att komma åt Agrias incidentförsäkring, som täcker personskador som hästarna orsakar.

Eftersom jag har hästarna i företag så funkar det ju så att först drar man bort momsen, sen självrisken plus 20% (eller är det 25?). Det innebär att man kommer upp i ganska stora summor innan man får en enda krona från försäkringen.
Jag har nog sparat uppemot 80.000 kr de senaste åren på att inte ha hästarna försäkrade. Jag lägger inte undan pengarna jag hade sparat på att slippa försäkringspremier, men i tanken är det ändå så att OM något djur skadar sig så gör jag en rimlighetsbedömning om jag tycker det är värt pengarna att behandla hästen. Som ett exempel så betalade vi 10.000 för att operera bort ögat på en av våra katter i vintras, så det handlar inte om att vi låter bli att behandla sjuka eller skadade djur bara för att vi inte har försäkring.
Däremot har vi sagt att vi inte kommer lägga några stora pengar på veterinärvård, en del av det beslutet ligger i det faktum att vi inte har några särskilt värdefulla hästar, rent ekonomiskt. Vid en stor skada kommer vi välja att avliva istället.
Sen finns det en faktor till i det hela. Jag har bestämt mig för att aldrig utsätta mina hästar för en buköppning vid kolik, dels för att prognosen inte alltid är särskilt bra och dels är det rent krasst så att vi har 4 timmars resa till närmaste djursjukhus med stationärvård och jour - det är inte djurskyddsmässigt försvarbart att transportera ett akut svårt sjukt djur så långt för vård. Utan det är helt enkelt så att om vår hemmaveterinär eller den närbelägna dagöppna kliniken inte räcker till för vård av våra hästar, så får de en enkel biljett till hästens evigt gröna land.
 
Jag har också beslutat att buköppning kommer jag inte att utsätta någon av mina för. Jag har ju en kolikhäst och senaste vändan till Ultuna så sa jag direkt att om alternativen är buköppna eller avliva så är det ta bort som gäller, även om min försäkring täckt en buköppning gott och väl (har nog världens bästa försäkring med 1900 i fast självrisk och inget annat - så det är verkligen inte en ekonomisk fråga).
 
Mina är också oförsäkrade. Hästarna få den vård dom behöver, om jag skulle behöva så tar jag ett lån för att täcka vetkostnader.

Våra hästar står i ett litet stall, dom slåss inte, jag tränar inte särskilt hårt, tävlar inte och är väldigt försiktig och rädd om djuren. Hästarna kollas regelbundet av vet, bra hovis, bra mat och miljö.
Mer än så kan jag inte göra.

Försäkringsbolagen har ett syfte, det är att tjäna pengar.
Vem får betala?

Visst kan olyckan vara framme, men man kan inte försäkra sig mot allt.
 
Hur många av skippar försäkring på hästen för att det är så dyrt?? Jag vågar inte det, men skulle gärna vilja veta om det ä'r några som gett upp det här med försäkring. För det är så dyrt!! Jag betalar drygt 500 kr i månaden för mitt halvblod som är försäkrad till 50000kr. Jag läste att Corrado WL:s försäkring går på hutlösa 60000 kr per år! Det är ju en hel häst ju...


Det är livförsäkringen som är dyr. Skippar du den så kommer du ner många tusenlappar/år
 
Betalar 350kr per häst och månad (swb och kwpn). Då är de försäkrade för 100k i vetvård och 40k i liv.
Hade jag varit utan försäkring på ena hästen hade jag inte haft råd med alla veterinärbesök hon råkat ut för under ett år ( bäckenskada, griffelbensfraktur, senskada, kolik, virus mm). Har inte räknat exakt, men tror att allt har gått på ca 90000 och då har jag fått betala ca 20000 själv. Har även plusförsäkring som täcker veterinärens resor och lite medicin.

Hade aldrig chansat att vara utan försäkring då det är så liten summa varje månad med bara två hästar. Hade jag haft flera hade jag nog varit tvungen att sänka livbeloppet.
 
Ämnet är förvisso intressant och aktuellt ännu, men det tjänar kanske inte så mycket till att svara riktat till TS då tråden är elva år gammal.

Själv har jag två hobbyhästar som jag inte hinner eller har råd att åka runt på tävlingar med och har bestämt att dra ner till veterinärvård eller åtminstone dra ner ordentligt på livbeloppet från och med nästa huvudförfallodag. Veterinärvården vågar jag däremot inte släppa försäkringen på och det är ju mycket riktigt i livförsäkringen som de höga premierna kommer.
 
Betalar 350kr per häst och månad (swb och kwpn). Då är de försäkrade för 100k i vetvård och 40k i liv.
Hade jag varit utan försäkring på ena hästen hade jag inte haft råd med alla veterinärbesök hon råkat ut för under ett år ( bäckenskada, griffelbensfraktur, senskada, kolik, virus mm). Har inte räknat exakt, men tror att allt har gått på ca 90000 och då har jag fått betala ca 20000 själv. Har även plusförsäkring som täcker veterinärens resor och lite medicin.

Hade aldrig chansat att vara utan försäkring då det är så liten summa varje månad med bara två hästar. Hade jag haft flera hade jag nog varit tvungen att sänka livbeloppet.


Vilket bolag har du? För jag har tittat på Agria, och då skulle vetvård + 45k i liv kosta runt 883 i månaden.. Men då är det försäkring mot att hästen inte går att använda för ridning. Vet inte om du endast har livsförsäkring?
 
Jag har IF och min häst står nu i 40' (har sänkt henne) och med 130 000 vetvård. Det betalar jag 300 kr i månaden för om jag minns rätt (eller om det är 400). Nu lär det ökas lite, gör vissa förändringar.
 
Jag har IF och min häst står nu i 40' (har sänkt henne) och med 130 000 vetvård. Det betalar jag 300 kr i månaden för om jag minns rätt (eller om det är 400). Nu lär det ökas lite, gör vissa förändringar.

Va? Jag har med IF, och hade jag velat ha min för 50 i liv + 130 i vet så hade det kostat 1500/mån. Betalar typ 2500 nu ist för 100 i liv. :/
Är ett sexårigt swb jag har.
 
Jag har med IF och betalar typ 500/mån för 20000 liv och 50000 veterinärvård. Det skulle dubblas om jag ville ta det dubbla i veterinärvård :O Skulle vilja ändra om lite men vågar inte då hon varit försäkrad sen födseln hos IF.
 
@Loons

Jag har folksam. Är även försäkring för ridbarhet. Håller på att bestämma mig för om den ena ska triangelmärkas eller ej och det har aldrig varit några problem :)
 
Här är en som kommer ha hästarna oförsäkrade när sparkontot vuxit, då kommer pengarna stoppas dit istället. I dagsläget har jag bara en häst men när man står med 3-4 betalar man ju ytterligare en häst varje år.
 
Va? Jag har med IF, och hade jag velat ha min för 50 i liv + 130 i vet så hade det kostat 1500/mån. Betalar typ 2500 nu ist för 100 i liv. :/
Är ett sexårigt swb jag har.

jag vet inte hur jag lyckas då? O_o men jag ska väl vara glad.... Fick förvisso hem årsbrevet nu och det har jag inte öppnat ännu :angel:
 
@Bluefish Vågar du ha dom även oförsäkrade i veterinärvård? Det är ju svinigt dyrt även när man har försäkring med den 20% rörliga räntan. Men det är i alla fall bättre än att behöva betala hela beloppet, jag tänker tex en hältutredning.

Skulle jag köpa ny häst idag skulle jag nog försäkra den för köpesumman i liv men efter 3 år ev ta bort den då känns det som att hästen är "avskriven" och man vet vad man har att göra med, om det är en frisk och sund och förhoppningsvis skadefri individ eller om det är en olyckspelle ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
911
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 064
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 302
Juridik & Ekonomi Så var det dags igen då. Jag får en påminnelse från ett av alla våra fraktbolag (på företaget), som kommit bort i posten eller mail. På...
Svar
5
· Visningar
1 093

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp