försäkring...??

P

pelleprutt

hallå du glade! ja har precis köpt häst :D och funderar på det här med försäkringen..han var tidigare försäkrad i Agria med beloppet 10 000. jag köpte han för 45 000 och undrar hur mycket ni tycker att han ska vara försäkrad i?? han är 5 år, om det spelar någon roll... :) tack på förhand!
 
Jag har mina försäkrade för det belopp jag köpte dem för. Kanske lite lågt men eftersom jag gillar att "gör det självhästar" så köper jag nog inte en färdig "ifall det händer något" .

Unghästen på två är försäkrad för 20` liv och 30` vet. Det är vad det kostade att ta fram honom till 6 månader. Sedan är det ju minus i kassan....

30 täcker dock inte en buköppning så då får man ha en liten sparpeng.

Att överförsäkra en häst gillar jag inte. Men 10 låter ju alldeles för lite. Kan även tänka mig att 45 är DYRT särskilt i Agria. Själv har jag Folksam och det funkar superbra. Men det beror på vilken typ av häst. Hör efter med Fbolagen vilka prisskillnader på typ 35 och 45?

Kom ihåg att veterinärvården är det viktiga biten. Helst inga undantag på ben eller andra skador. Ska du försäkra hästen för mer än 10 000 mer än det förra beloppet krävs nog veterinärbesiktning. Men jag är inte säker.

Lycka till med nya pållen och hoppas att ni får det bra!
 
Jadu, jag har mina hästar försäkrade i inköpspris, stoet är fullförsäkrat i 65000:- med maximal veterinärvård och allt vad det heter den kostar ca 12000:-/år (dyrt!!!)
Men valacken har jag i 15` A2 (knall och fall död alt akut avlivning) och 15`i A1 (fullständig) samt veterinär vård.

Nu är stoets försäkring lite dum, skulle hon bli skadad så hon inte kan ridas går det ju att sätta henne i avel så hennes försäkring är väl egentligen lite till att ta i, men skulle hon behöva avlivas kan jag ju köpa en likvärdig häst.

Valacken tappar ju sin funktion helt och bli överflöd om han inte skulle kunna ridas mer vilket gör att jag vill ha honom försäkrad till sitt rätta värde.

Mitt tips är att kolla ungefär hur mycket du kan undervara till försäkring varje år och fråga försäkringsbolaget vilket värde du kan få hästen försäkrad i utifrån det.
Mitt tips är att försöka ta en delad försäkring dvs A1 + A2 till hans fulla värde ca 25` i varje. då får du ner premien ganska mycket.
Kolla med de olika bolagen och kolla vilken som är billigast. Jag rekomenderar Folksam, fast självrisk medans de andra bolagen har ex 1900:- + 20% på vad de får betala.

Jag skulle också satsa på ett lägre liv belopp och en hög veterinärvård, skador och oprerationer kan skena iväg rejält.

Agria kräver veterinär besiktning som är max 30dgr gammal för försäkrings belopp över 30`

Lycka till
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 722
Senast: ako
·
Ekonomi & Juridik Hej, undra ifall det är någon som har erfarenheter angående försäkringsbolaget Dunstan? Har tagit över en häst som jag behöver teckna en...
Svar
2
· Visningar
1 194
Senast: lillan222
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 765
Senast: WBanna
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp