Försäkringar?

the_connemara

Trådstartare
Har verkligen noll koll på vilket försäkringsskydd jag själv har o hade en liten förhoppning om o kunna reda ut det en aning under semestern. Någon som har lite koll här? Hittills har jag bara behållit personförsäkringen som mina föräldrar tecknade åt mig när jag var liten o hoppas att allt annat tillsammans med den täcker lagom mycket :o Har dessutom insett att jag kanske har fler försäkringar jag inte ens vet om?

Dessa känner jag till:
Privat personförsäkring
Akademiker gruppförsäkring genom Sveriges Ingenjörer
Något genom jobbet (täcker tex resor till o från jobb)
Agria Incident ingår i min hästs försäkring
Hemförsäkring

Känns som att dessa borde täcka in en hel del områden flera gånger om? Nåväl, ingen känns väl spontant som något man kan/vill välja bort. Men vilka områden täcks egentligen inte in? Hur börjar jag orientera mig? :confused:

Vad har ni för försäkringar o varför har ni valt de ni har?
 
Är du fullt frisk nu rekommenderar jag att du skaffar en liv- och utökad sjukförsäkring. Jag ansåg mig inte ha råd med det och nu kan jag inte pga kronisk sjukdom. Hade jag haft full försäkring från början hade jag kunnat få för inkomstbortfall pga sjukdom (är egen företagare). Som det ser ut nu skulle jag få betala dyr premie med en massa reservationer, dvs det är inte värt det.
 
Vad har ni för försäkringar o varför har ni valt de ni har?


* livförsäkring för att maken ska kunna lösa ut huset om jag går bort
* ordentlig olycksfallsförsäkring (inget gruppskit) som täcker invaliditet och förstörda grejor såväl som sjukhusbesök och inkomstbortfall
* ett antal TGL-försäkringar
* sjukförsäkring
* a-kassa
 
Jag har:
Livförsäkring via bostadslånet
Sjuk och olycksfallförsäkring (If stor vuxenförsäkring)
A-kassa
Försäkring under arbetstid
Hemförsäkring

Innan hade jag även via facket, men det var väldigt dyrt och jag insåg att jag var dubbelt försäkrad. Kanske borde jag vara det?
 
Hemförsäkring med en fritidsolycksfallsförsäkring som tillägg.
Har tecknat sån där "kvinnlig cancerförsäkring" men inte betalat premien ännu, förfaller idag. O_o
Känns meningslöst att teckna vanlig sjukförsäkring eftersom jag redan har en massa hälsoproblem så skulle nog inte få ut något på en sån om jag blev (mer) sjuk.
 
Hemförsäkring med en fritidsolycksfallsförsäkring som tillägg.
Har tecknat sån där "kvinnlig cancerförsäkring" men inte betalat premien ännu, förfaller idag. O_o
Känns meningslöst att teckna vanlig sjukförsäkring eftersom jag redan har en massa hälsoproblem så skulle nog inte få ut något på en sån om jag blev (mer) sjuk.
För något år sedan fick en bekant till mig diagnosen livmodershalscancer. En vecka efter hon anmält till försäkringsbolaget hade hon 50 000kr på kontot.

Jag har den också. Tror jag betalar runt 100kr i månaden.

Men det är ju som vanligt man vet ju aldrig innan om man behöver den eller inte. Har man ett större sparkapital tillgängligt så kanske det är en onödig försäkring. Det är ju inte några miljonbelopp man får direkt från försäkringen.
 
@Tora Jag tror jag tar och betalar premien nu direkt...
Anledningen till att jag tvekar är att man blir ju inte friskare av ersättningen man får.
 
@Tora Jag tror jag tar och betalar premien nu direkt...
Anledningen till att jag tvekar är att man blir ju inte friskare av ersättningen man får.
Nej det blir man givetvis inte men samtidigt underlättade det rejält. Hon behövde inte oroa sig för ekonomin de närmaste månaderna och kunde tom unna sig en liten lyxspa weekend. Det gör ju att man kanske mår lite bättre mitt i allt elände.

Jag ser mina försäkringar som en möjlighet att (förhoppningsvis) slippa mer bekymmer än själva sjukdomen/olycksfallet.

Jag är nog vad de flesta skulle kalla för en aning överförsäkrad men det är bara för att jag har sett så många få sina liv förstörda mer än nödvändigt för att de råkat bli sjuka eller varit med om en olycka.

Men alla har ju inte samma förutsättningar. Har man tex några hundratusen på ett sparkonto så är man ju inte alls i samma utsatta läge som om man bara har 10 000 sparat.
 
Nej det blir man givetvis inte men samtidigt underlättade det rejält. Hon behövde inte oroa sig för ekonomin de närmaste månaderna och kunde tom unna sig en liten lyxspa weekend. Det gör ju att man kanske mår lite bättre mitt i allt elände.

Jag ser mina försäkringar som en möjlighet att (förhoppningsvis) slippa mer bekymmer än själva sjukdomen/olycksfallet.

Ja så är det ju.
Betalade nyss. :up: Tyvärr hann den förfalla men en bankdag för sent kanske inte gör så mycket.
 
Nej det blir man givetvis inte men samtidigt underlättade det rejält. Hon behövde inte oroa sig för ekonomin de närmaste månaderna och kunde tom unna sig en liten lyxspa weekend. Det gör ju att man kanske mår lite bättre mitt i allt elände.

Jag ser mina försäkringar som en möjlighet att (förhoppningsvis) slippa mer bekymmer än själva sjukdomen/olycksfallet.

Jag är nog vad de flesta skulle kalla för en aning överförsäkrad men det är bara för att jag har sett så många få sina liv förstörda mer än nödvändigt för att de råkat bli sjuka eller varit med om en olycka.

Men alla har ju inte samma förutsättningar. Har man tex några hundratusen på ett sparkonto så är man ju inte alls i samma utsatta läge som om man bara har 10 000 sparat.

Jag har inga försäkringar mer än den typ obefintliga man har genom hemförsäkringen. Hade ju en olycksfallsförsäkring tidigare när jag red svår klass, men inte nu längre.. Kanske ska passa på medans man är frisk .. man vet ju aldrig!
 
Jag har inga försäkringar mer än den typ obefintliga man har genom hemförsäkringen. Hade ju en olycksfallsförsäkring tidigare när jag red svår klass, men inte nu längre.. Kanske ska passa på medans man är frisk .. man vet ju aldrig!
En bra olycksfallsförsäkring är i mitt tyckte ett absolut minimum. Sen är det bra om det även finns en sjukdomsförsäkring.

Jag hade passat på att teckna någon nu medan man är frisk utan skavanker. :)

Råkar man ut för något så kan det röra sig om tusenlappar extra varje månad. Är det någon större olycka man råkar ut för så kan det bli riktigt stora belopp.

Min rekommendation är att inte stirra sig blind på kostnaden för försäkringen utan verkligen jämföra villkoren.

Du är inte med i något fackförbund?
 
Livförsäkring till sambon ( samt tgl som ingår genom jobbet och även ger barnbelopp), sjukförsäkring ( både en k-skattad och en p-skattad), ett antal olycksfallsförsäkringar ( som verkligen lönade sig när jag drog av korsbandet och fick ut invaliditetsbelopp), sjukvårdsförsäkring ( genom jobbet), inkomstförsäkring ( ingår i fackavgift).
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag undrar om det finns något jag kan göra i min situation. Kortfattat så sökte jag häst att ha på foder, denna hästägare...
Svar
19
· Visningar
4 605
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 544
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 326
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb I slutet av nästa månad kommer jag antagligen att fara till Helsingfors med omnejd tillsammans med en kurs jag läser på universitetet...
Svar
1
· Visningar
1 016
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp