Försäkringar

B

bizznizz

Det är inte konstigt att premierna stiger varje år på försäkringarna. Veterinärer och kliniker tar ut hutlösa avgifter på våra besök. Eller är det så att vi besöker klinikerna i tid och otid som gör att premierna höjs? Vad tror ni?
 
Jag tror premierna höjs för att så många rider sönder sina hästar.
Och/eller sedan inte har tid/lust att vänta på skador som kan läka ut.
 
Ja det är säkert också en bidragande orsak
Men är det inte också så att alla som skrämmer upp varandra. Har du varit hos vet. med den? Du måste åka in och kolla? Den kan dö!!
 
Jag har faktiskt inte märkt ngt "missbruk" av veterinärbesök?! :confused:

Men det är ju säkerligen så att det finns! Har du märkt mkt sådant?
 
Missbruk kanske jag inte vill kalla det utan okunskap hos hästägarna.
Samtidigt tycker jag att det är orimligt höga priser vissa veterinärer tar ut för sina besök.
Jag förstår varför försäkringsbolagen ständigt höjer sina premier. De skulle aldrig gå runt annars.
Man kan undra var premierna kommer att ligga på om tre år om man ser utvecklingen som den är nu.
 
Men är inte de flesta djurförsäkringsbolag "separerade" från övrig "verksamhet" de har?
Fast det är samma bolag i slutänden.
 
En fullförsäkring har i många år varit för dyr för mig. Trots att jag har jobb, och BORDE ha råd.
A1 försäkring i fullvärde för mina hästar, det har i många år varit en fullkomlig utopi!

Så ju mer premien för veterinärvård går upp, desto mer måste jag dra ner på livvärdet!
Känns inte bra! :(
 
Du har fel ras...

Jag kommer ALDRIG byta ut min ponny, att försäkra ett halvblod i samma värde som jag har pärlan skulle kosta 600kr i månaden mot mina 200... Och då är hon inte alls högt försäkrad.
 
Välja ras efter försäkringskostnad vore enormt korkat tycker jag! :smirk:
Hästras väljer man efter användningsområde, annars är man ute och cyklar rejält tycker jag...

Personligen förstår jag inte varför jag ska vara med och betala till de halvblodsägare som inte tar hand om sina hästar ordentligt! :mad:
Tycker dessa rasindelningar är fel, bättre att de som utnyttjar försäkringen mkt och/eller ofta betalar mer!
SÅ skulle man få noggrannare hästägare!
 
Jo, Djurförsäkring är separerad från övrig verksamhet,precis som Sakförsäkring(hus,bil etc.) och Livförsäkring. De har alla sina egna ekonomier, ialla fall på det bolag som jag jobbar på, och det är nog lika för alla bolag. :)
 
jag tror att du är lite fel ute.

Det är INTE veternärkostnaderna som gör att bolagen måste höja premierna. Det som bolagen går back på är livförsäkringarna. Och varför slås så många hästar ut då ? Jo, ledproblem och andra benproblem som inte är behandlingsbara i väldigt många fall. Och hur uppstår detta ? Jo för att man INTE har behandlat i tid.
 
Det tror inte jag. Det är dyrt att endast vet.vårdsförsäkra med. Har inte ens försäkrat upp mina till det egentliga livvärdet och skulle inte ha råd med det heller.

Idag ger man inte en häst tid att läka ut en skada och det är säkert en ekonomisk fråga det med. Det kostar att hålla häst.
 
Jag pratade med vår försäkringsmänniska och han hävdade att den absolut största utgiften var pengarna för utdömda hästar.

De so mhar riktigt dyra vetvårdskostnader är nog inte såna som använder veternär i tid och otid. De som gör det (om nu någon gör det) kommer knappt över självriskbeloppet.
 
Varför höjs då premierna på vet. vård? Räcker det inte att de höjer premien för liv?
 
Man vet ju inte hur de egentligen fördelar sina pengar !

Jag tror att det är större kostnader för veternärvård, men jag tror faktiskt inte att det är så mycket okynnesåkande till veterinären. Jag tror tom att det är tvärt om, när man väl åker är skadorna så stora och kostsamma att det blir dyrt.
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Hästmänniskan Ett mail med den här rubriken/innehållet fick väl alla som är agriakunder igår. Jag förstår mycket väl att det är för att få ner antalet...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 621
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 205
Senast: Sel
·
Hundhälsa Med min förra hund var jag ofta hos veterinären pga oturshund, så jag har liksom koll på hur det brukar gå till. Mina nuvarande hundar...
Svar
19
· Visningar
2 051
Senast: McFlurry
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 807
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp