Om veterinären orsakat ny skada

McFlurry

Trådstartare
Med min förra hund var jag ofta hos veterinären pga oturshund, så jag har liksom koll på hur det brukar gå till. Mina nuvarande hundar har *peppar peppar* varit väldigt förskonade från veterinärbesök men nu har den ena fått använda sin försäkring för första gången i livet. Men det har också uppstått en situation som jag inte stött på innan och medans jag väntar på kontakt från veterinären så tänkte jag att jag kunde höra med buke om situationen.

Hunden fick en liten "vagel" (hette något annat på veterinärspråk) på ena ögonlocket som skars bort och han blev sydd med två supersmå stygn. Det visade sig sen att det ena stygnet "hängde ner" så pass i ögat att ett ganska stort hornhinnesår uppstod under veckan efter operationen. Efter att en annan veterinär fått bort stygnet som skavde och rensat sårkanten samt att han fått nya sorters ögondroppar + smärtstillande så läkte såret oväntat fort (ca 1 och 1/2 vecka). Men jag var där på fyra besök som enbart handlade om hornhinnesåret och fick ju alltså köpa ut nya mediciner till honom.

Så, vad gäller om en veterinär orsakar en ny skada på en hund? Ska jag bara betala och vara glad eller hur brukar det gå till? Även om försäkringsbolaget tar allt så finns det ju en risk att premien höjs... väl? Jag är såklart fullt medveten om att det inte var med flit från veterinärens sida och jag är också väldigt tacksam för veterinären som hjälpte till att få hornhinnesåret att läka så himla bra och snabbt.
 
På djursjukhusen brukar man ofta få skriva på att de inte har ansvar för ev skador/smittor djuret drabbas av pga vistelsen där.

Men vad säger den aktuella veterinären som sydde från början? Jag kan absolut inte tycka hen ska vara skyldig betala en annan veterinärs arbete

Premien höjs inte för dig bara pga din skada. Utan det är om premien höjs för alla pga ökat skadeuttag.

Jag skulle låta det bero men informera den vett som sydde så denne vet.
 
På djursjukhusen brukar man ofta få skriva på att de inte har ansvar för ev skador/smittor djuret drabbas av pga vistelsen där.

Men vad säger den aktuella veterinären som sydde från början? Jag kan absolut inte tycka hen ska vara skyldig betala en annan veterinärs arbete

Premien höjs inte för dig bara pga din skada. Utan det är om premien höjs för alla pga ökat skadeuttag.

Jag skulle låta det bero men informera den vett som sydde så denne vet.
Jag har inte skrivit under någon sådan lapp.

Har inte haft kontakt med opererande veterinär. Och veterinären som hjälpte till med hornhinnesåret jobbar alltså på samma veterinärklinik. Så det rör sig inte om en situation där jag tycker att en veterinärkliniks veterinär inte ska få betalt för något en annan veterinärkliniks veterinär orsakat.

Ah okej! Jag har dålig koll på hur försäkringar egentligen fungerar.
 
Nej jag menade inte du skrivit under en sådan utan mer ett delsvar på frågan hur det brukar fungera, att i alla fall djursjukhusen brukar friskriva sig

Men prata med kliniken då om du inte vill betala räkningen/den del av den som försäkringen inte täcker. Det är enda tret, för det finns inget regelverk att luta sig emot eller så. Och är de två vet på samma klinik kan ju kliniken om de anser de gjort fel minska fakturan etc
 
Nej jag menade inte du skrivit under en sådan utan mer ett delsvar på frågan hur det brukar fungera, att i alla fall djursjukhusen brukar friskriva sig

Men prata med kliniken då om du inte vill betala räkningen/den del av den som försäkringen inte täcker. Det är enda tret, för det finns inget regelverk att luta sig emot eller så. Och är de två vet på samma klinik kan ju kliniken om de anser de gjort fel minska fakturan etc
Ja, jag väntar som sagt på att få kontakt med veterinärkliniken :) Ville bara få ta del av eventuella erfarenheter från folket på buke i väntan på det.
 
Jag har inte skrivit under någon sådan lapp.

Det brukar vara på inskrivningspappret många kliniker har att man ska fylla i och skriva under på morgonen när man lämnar in djuret för operation.

Tror att standard är att djurägaren står för komplikationer efter operation om veterinärkliniken inte varit försumlig/gjort något fel. En komplikation behöver inte bero på att veterinären gjort något fel/försumligt.
 
Det brukar vara på inskrivningspappret många kliniker har att man ska fylla i och skriva under på morgonen när man lämnar in djuret för operation.

Tror att standard är att djurägaren står för komplikationer efter operation om veterinärkliniken inte varit försumlig/gjort något fel. En komplikation behöver inte bero på att veterinären gjort något fel/försumligt.
Okej! Något sådant papper har jag dock aldrig fyllt i, varken denna gången eller andra gånger jag lämnat hund för operation.

Tack!
 
Inte jag heller, nånsin. Hade blivit väldigt skeptisk om jag ombads göra det faktiskt.

Alla "stora" djursjukhus jag varit på (Ultuna/UDS, Evidensia, ATG när de fanns, Sundsvalls djursjukhus osv) med katt/hund/häst har haft det när man lämnar ett djur, dvs det skrivs in. Inte när de gör något sas direkt man är där. Tror att det i grunden är narkosen som gör de vill ha papper på att de friskriver sig.

När det gäller hästar är det ju heller inte helt ovanligt de får någon smitta på kliniken heller.
 
Jag har bara fått skriva under papper när mina djur ska sövas, att jag är medveten om risken och liknande. Där stod ingenting om smitta och dylikt såvitt jag minns faktiskt - och när Kailzie visade sig ha reaktion mot/stöta bort de invärtes stygnen efter juveroperationen vilket innebar två extrabesök fick jag kraftig rabatt för eftervården. Rätt säker på att jag bara betalade material/läkemedel.

Vad som är vanligast vet jag inte.
 
Jag har bara fått skriva under papper när mina djur ska sövas, att jag är medveten om risken och liknande. Där stod ingenting om smitta och dylikt såvitt jag minns faktiskt - och när Kailzie visade sig ha reaktion mot/stöta bort de invärtes stygnen efter juveroperationen vilket innebar två extrabesök fick jag kraftig rabatt för eftervården. Rätt säker på att jag bara betalade material/läkemedel.

Vad som är vanligast vet jag inte.
Så hade min stammisklinik också, kraftigt reducerat pris på ev eftervård pga komplikationer.
 
Tror det normala är att kliniken betalar eftervården om något uppenbart fel begåtts, typ glömt instrument i buken. Många rabatterat även som goodwill om det blir komplikationer på "normalingrepp" typ kastration, eller i lägen där det är oklart om man kanske egentligen borde gjort på något annat sätt.

Däremot uppfattar jag det som standard att djurägaren betalar eftervård om det blir komplikationer på övriga typer av ingrepp - om utgångsläget är ett problem som behöver åtgärdas är komplikationerna ofta en följd av det ursprungliga problemet. T.ex. knöl som sitter dumt till så att det inte går att sy på ett bra sätt, sår som blir infekterade, sjuka djur som får komplikationer till sina sjukdomar.. Komplikationerna beror då sällan på att veterinären gjort ett dåligt jobb, utan snarare på att problemet inte hade några "perfekta" lösningar.

Jag är lite rädd för en kultur där djurägaren behöver skriva papper på att hen inte tänker stämma kliniken för komplikationer - det ökar administrationen vilket driver på både veterinärbrist och vårdkostnader.
 
Ibland uppstår komplikationer utan att det är någons fel. Du kan kontakta den klinik där stygnen satts och påtala vad som hänt, men jag har svårt att se att du kan kräva dem på någon slags ersättning.
Kräva ersättning kommer jag verkligen inte göra. Vill mest bara höra hur det brukar gå till i liknande situationer 🙂 Leder det till ett lite reducerat pris - trevligt! Gör det inte det så betalar jag och är tacksam över min helt friska hund 😊
 
Kräva ersättning kommer jag verkligen inte göra. Vill mest bara höra hur det brukar gå till i liknande situationer 🙂 Leder det till ett lite reducerat pris - trevligt! Gör det inte det så betalar jag och är tacksam över min helt friska hund 😊
Det beror ju helt på. Om kliniken på något sätt anser att de har brustit brukar de ersätta kostnader för det som följer. Om det är "shit happens" brukar det gå på djurägaren.
 
Alla "stora" djursjukhus jag varit på (Ultuna/UDS, Evidensia, ATG när de fanns, Sundsvalls djursjukhus osv) med katt/hund/häst har haft det när man lämnar ett djur, dvs det skrivs in. Inte när de gör något sas direkt man är där. Tror att det i grunden är narkosen som gör de vill ha papper på att de friskriver sig.

När det gäller hästar är det ju heller inte helt ovanligt de får någon smitta på kliniken heller.
Det handlar om ett papper som man skriver på att man tänker betala och sagt ja till att lämna djuret för vård/behandling.
Har funnits ett sådant på alla djursjukhus jag jobbar på. Ibland står det även saker som att man är medveten om att prisuppgiften endast är ett cirkapris och att inte evtl komplikationer ingår i denna, att man själv är ansvarig för att uppdatera sig om prisuppgift löpande under vårdvistelsen, att kliniken inte ansvarar för personliga tillhörigheter som lämnas med djuret, att man är införstådd i risker med behandling/narkos etc.

Förstår inte varför man skulle vara skeptisk till att skriva på något sådant?
 
Det handlar om ett papper som man skriver på att man tänker betala och sagt ja till att lämna djuret för vård/behandling.
Har funnits ett sådant på alla djursjukhus jag jobbar på. Ibland står det även saker som att man är medveten om att prisuppgiften endast är ett cirkapris och att inte evtl komplikationer ingår i denna, att man själv är ansvarig för att uppdatera sig om prisuppgift löpande under vårdvistelsen, att kliniken inte ansvarar för personliga tillhörigheter som lämnas med djuret, att man är införstådd i risker med behandling/narkos etc.

Förstår inte varför man skulle vara skeptisk till att skriva på något sådant?

Jag har aldrig varit skeptisk till det? Det var någon annan som var det
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 664
Övr. Hund Förvarnar för en väldigt lång "skriva av sig-tråd".. Vet knappt vad jag ska börja med.. Eller ja, kanske "början" vore bra... Efter...
2
Svar
35
· Visningar
5 362
Senast: Philosophia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp