Bukefalos 28 år!

Försäkringsfråga

Misiaczek

Trådstartare
Nu får jag starta en ny tråd igen om försäkringar, så dålig är jag på detta :o Men vore tacksam för hjälp!

Jag undrar nämligen när det är försäkringen gäller egentligen? Jag har en fast självrisk på 2500kr. Men om vi säger att jag besöker veterinären vid 3 olika tillfällen för samma orsak men vid varje besök betalar under 2500kr, men som tillsammans blir över 2500kr den månaden/(halvåret/kvartalet?), gäller försäkringen då?
Eller om jag under en månad besöker veterinären ett antal gånger för olika saker, som vardera gång kostar under 2500kr men tillsammans blir över den summan, gäller försäkringen ändå (så länge det är något försäkringen täcker självklart)?
Eller gäller den bara vid ett tillfälle där kostnaden då överstiger 2500? För jag menar, tänk om någon är övernojig och besöker veterinären för minsta sak "varje vecka", då kan väl knappast försäkringen gälla trots att summan överstiger självrisken...? Så hur funkar det där egentligen...
Blev nog väldigt rörigt det här...men hoppas någon förstår vad jag menar :o


//Sara
 
Sv: Försäkringsfråga

Självrisken täcker upp en försäkringsperiod, vanligen 100 dagar om jag minns rätt o gäller då för all vård under denna tid.
 
Sv: Försäkringsfråga

Självrisken täcker upp en försäkringsperiod, vanligen 100 dagar om jag minns rätt o gäller då för all vård under denna tid.

Till TS
Med tillägget att det måste vara sådan vård som försäkringen täcker. Tex så gäller det ju oftast inte förebyggande saker, man kan ha reservation för vissa skador eller en försäkring som inte är heltäckande.

Om summan går över självrisken på ett besök kan de flesta veterinärer direktreglera, är det många småsummor så får du skicka in det efteråt och får då ersättningen in på kontot.

Så jo, försäkringen täcker även för nojiga människor som besöker veterinären ofta.
 
Sv: Försäkringsfråga

Låter som det är If du har?
Och då har du 100 dagar på självrisk perioden.
Det vill säga ALLA vet. besök under 100 dagar får du lägga ihop och när det är över 2,500 så får du tillbaka resten. (inga % alltså)
Det har ingen betydelse om det är samma skada/sjukdom eller helt olika, det är de 100 dagarna som är den springande punkten.
Enklast är att ringa skade avd. direkt de hjälper dig med alla dina frågor.
 
Sv: Försäkringsfråga

Nu får jag starta en ny tråd igen om försäkringar, så dålig är jag på detta :o Men vore tacksam för hjälp!

Jag undrar nämligen när det är försäkringen gäller egentligen? Jag har en fast självrisk på 2500kr. Men om vi säger att jag besöker veterinären vid 3 olika tillfällen för samma orsak men vid varje besök betalar under 2500kr, men som tillsammans blir över 2500kr den månaden/(halvåret/kvartalet?), gäller försäkringen då?
Eller om jag under en månad besöker veterinären ett antal gånger för olika saker, som vardera gång kostar under 2500kr men tillsammans blir över den summan, gäller försäkringen ändå (så länge det är något försäkringen täcker självklart)?
Eller gäller den bara vid ett tillfälle där kostnaden då överstiger 2500? För jag menar, tänk om någon är övernojig och besöker veterinären för minsta sak "varje vecka", då kan väl knappast försäkringen gälla trots att summan överstiger självrisken...? Så hur funkar det där egentligen...
Blev nog väldigt rörigt det här...men hoppas någon förstår vad jag menar :o


//Sara






Förutsatt att försäkringen täcker det du söker vård för så kan du redan efter ditt andra besök ( om summan från första och andra besöket överstiger din självrisk) be din veterinär att direktreglera. På så vis kommer du in i din självriskperiod och har då vanligen 90-125dagar på dig att utnyttja din försäkring.

Då kan du vid varje besök be vet reglera med försäkringen.
Och på så vis få ner kostnaden en del. Så har vi mängder med människor som kommer och gör på jobbet.

En del vet/kliniker/sjukhus tar en liten avgift för att de hjälper till att reglera med ditt försäkringsbolag.
 
Sv: Försäkringsfråga

De djursjukhus/kliniker jag känner till tar en avgift på ca 100 kr för direktreglering vid varje tillfälle.
Självrisken räknas från första behandlingsdagen, oavsett när f-bolaget får in papperna.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
964
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 886
Senast: Åsa A
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 817
Senast: WildHorse
·
Ekonomi & Juridik Ni som har "vanliga hobbyhästar", alltså varken superdyra tävlingshästar eller rena promenadhästar, vad har ni för försäkring och vad...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 679
Senast: Sockerbit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp