Försäkringskostnad på 1500 kr/månad?!

Sv: Försäkringskostnad på 1500 kr/månad?!

Det är äckligt dyrt att försäkra halvblod! Har nu en korsning försäkrad i samma summa (45000) och trodde jag fått fel uppgifter, premien var nämligen hälften så billig mot för halvblodet! Så man borde tjäna en rejäl summa på att regga sitt halvblod som ponnykorsning eller liknande *ho ho*.
 
Sv: Försäkringskostnad på 1500 kr/månad?!

*kl*
Till er som inte har något livvärde på era hästar... hur har ni gjort?
Måste man inte ha de livförsäkrade för en viss minimum summa?
Jag var inne på att ta bort livför. på min tant men då fick jag höra att 5000kr var det lägsta m,an fick ha.
 
Sv: Försäkringskostnad på 1500 kr/månad?!

Till er som inte har något livvärde på era hästar... hur har ni gjort?
Måste man inte ha de livförsäkrade för en viss minimum summa?

Det beror på vilket försäkringsbolag du har. Vissa har minimum 5000 kr i livförsäkring, hos andra kan man ta bort livförsäkringen helt och bara ha vetvård.
 
Sv: Försäkringskostnad på 1500 kr/månad?!

En sak bara. en billigare försäkring innebär med största trolighet att du får en sämre försäkring som täcker mindre om hästen råkar ut för nåt.

1500 är rätt rimligt. av de 1500 är ca 800 för liv. 800kr/mån blir 9600 på ett år. Med andra ord 10 år innan du betalat de där 95 000 du köpte henne för.
 
Sv: Försäkringskostnad på 1500 kr/månad?!

fast om nåt sker och det uppmärksammas att din häst är ett halvblod kan du stå utan ersättning pga felaktiga uppgifter.
 
Sv: Försäkringskostnad på 1500 kr/månad?!

Byt för guds skull inte försäkringsbolag! Om det skulle komma ngt längre fram tex som kissing spines som nämndes förut eller lösa benbitar eller va f*n som helst, så kan försäkringsbolaget säga att det fanns innan hästen försäkrades i deras bolag och då ersätter de inte en enda krona.:eek: Titta istället på att dela upp försäkringen eller sänka liv-värdet om du verkligen vill ha ner månadskostnaden..
 
Sv: Försäkringskostnad på 1500 kr/månad?!

Visst är det spännande. 18000 per år, efter fem år har du betalt hela hästens värde - i försäkringspremie!

Och på fyra enklare besök inkl tre bedövningar, två rtgbilder, några blodprover samt lite kiropraktik har jag fått tillbaks nästan 11000kr, dvs årepremien för berörd häst OCH min andra häst, ihop.

Anser inte att min har varit särskilt sjuk men lägger jag ihop vad försäkringsbolaget ersatt mig med under dessa år så är det mer än jag betalat i premier under snart 9 års tid.

Snälla, se inte bara vad ni får betala utan se till vad ni har möjlighet att få tillbaks när det väl gäller. Det är INTE roligt att behöva avbryta en behandling därför att man inte har pengar.
 
Sv: Försäkringskostnad på 1500 kr/månad?!

Det är så dyrt att försäkra och troligen ingår vet.vård i detta pris, du kan oftast ta ett tillägg också så att försäkringen täcker mediciner och tex kostnad för avlivning. OBS innan du tar ner den i livbelopp, kolla så att det inte står i köpeavtalet att du ska ha den försäkrad till inköpspriset 1 eller 2 år. Det är vanligt nämligen. Det är för att om det skulle uppstå ett dolt fel så är den försäkrad om säljaren får tillbaka hästen.
 
Sv: Försäkringskostnad på 1500 kr/månad?!

Det är dyrt.

Min ponny som är försäkrad, tror jag, 130.000 i liv och 80.000 i veterinärvård. Kostar mig 1000 i månaden.

Det är helt klart värt det, i somras så var vi inne på klinik 4-5 gånger och det hade kostat oss 30-40.000 om vi inte hade haft försäkringen, vi betalade nu några tusenlappar istället.
 
Sv: Försäkringskostnad på 1500 kr/månad?!

Oj!
Här är jag glad att jag älskar fjordingar. Min 4-åring jag hade var livförsäkrad i 20.000 och vet.vård 60.000 (tror jag det var) och det kostade mig 180 kr i månaden!
 
Sv: Försäkringskostnad på 1500 kr/månad?!

Det är dyrt med försäkring. Du ska vara glad att du har ett svenskt halvblod. Jag har ett importerat halvblod och det är ännu värre!

Jag har haft hästen i snart fem år och hade jag haft den A1-försäkrad hade jag betalt tillbaka hela hästen och lite till nu.

Jag har istället maximal veterinär vård och en ren livsförsäkring i 80 000. Alltså den som tidigare kallades A2. Jag får ut pengar om hästen måste tas bort direkt tex bryter benet eller får tarmvred och inte går att rädda, brinner inne osv. Blir hästen kroniskt halt istället får jag inte ut ett öre. För allt betalar jag strax under 5000 per år.

Om och hur mycket man ska försäkra beror ju helt på ens ekonomi, hur mycket kris det skulle vara att förlora pengarna. Att ha hästen oförsäkrad vad gäller veterinär hade jag dock inte vågat, för det kan dra iväg snabb om det är något allvarligare.

Mvh Domenico
 
Sv: Försäkringskostnad på 1500 kr/månad?!

De dyrare premierna får du när du har livvärde, kryddelydd hade ju fortfarande sina veterinärvårdsförsäkrade.
 
Sv: Försäkringskostnad på 1500 kr/månad?!

Försäkringar är hemskt dyra vad gäller nästan allt men när det väl gäller så är de underbara att ha :)

Har en liten fundering vad gäller byte av försäkringsbolag, det är ju något som man helt klart bör undvika men säg att man röntgar hästen ifrån topp till tå innan köp och får fullmakten att gå in i säljarens försäkring och kolla ev tidigare skador etc. Hur ställer sig nya försäkringsbolag till det? Någon som gått den vägen och bytt?

Skulle mycket gärna vilja veta vad ni vet om det :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Säljaren har sålt en häst till köparen. I kontraktet står det : "Såsom förutsättning för detta köp gäller att hästen kan försäkras...
Svar
8
· Visningar
1 832
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp