Försäkringskostnad på 1500 kr/månad?!

Trocadero_lover

Trådstartare
Är det SÅ dyrt att försäkra sin häst? Fick en chock när jag ringde till försäkringsbolaget idag... Hästen i fråga är ett 9årigt svenskt halvblod,köpte henne för 95 000:- och då skulle försäkringen kosta ca 18 000 kr per år ! (Visserligen var väl detta A1 försäkring och jag får tillbaka de 95 000:- om det skulle hända att jag behöver ta bort henne) men ändå? är det rimligt? Jag tycker att det är lite för dyrt, hade budgeterat 800:-/månad men de blev visst det dubbla...
Ska man dela upp de på bas & vet.vård? hur hade ni gjort? Tycker att de är himla svårt detta allså. Samtidigt vill man inte snåla på det... vill inte stå där utan ett skydd om hon skulle behöva opereras eller något...
 
Sv: Försäkringskostnad på 1500 kr/månad?!

Jag har min förs för ca 800 per månad och då är det är totalt 60` Jag tycker det är viktigast att ha maxad veterinärvårdförsäkring...
Livförsäkringen går alltid att dribbla med. Nu har jag 45 på A1 och 15 på A2 i liv samt fullst på vet vård 100`

Tänk igenom vad du måste ha ut i värsta fall - tex om du har lån på hästköpet... Eller vad du kan tänka dig att köpa nästa häst för om det värsta skulle hända.
Jag gjorde miss på min förrförra häst. Tog och sänkte försäkringen och 6 mån senare slog den omkull och blev skadan - händer lätt nu på vintern med halka i hagar och hästar som har spring i benen.
Nästa köp blev då en travare istället för utan häst kunde jag inte vara. Nu har jag sparat ihop till nytt halvblod.
 
Sv: Försäkringskostnad på 1500 kr/månad?!

Mitt halvblod är försäkrat 50 000 A1 och full veterinärvård. Kostar mig knappt 900/mån. Har du kollat med flera försäkringsbolag? Det kan skilja väldigt mycket!

Lycka till!
 
Sv: Försäkringskostnad på 1500 kr/månad?!

det kostar 3200 per år i folksam för full vetreinär och liv 15000 på fölet men ska höja till 50 000 på fölet i liv men de tkommer kosta lika mkt fortfarande
 
Sv: Försäkringskostnad på 1500 kr/månad?!

Det är dyrt . Mitt fullblod kostar strax under 600 kr/mån och har då bara liv på 22000kr. Ta högt belopp på veterinärdelen och sen får du ju fundera på om du kan tänka dig att riskera en del av de 95000 .Dela upp på olika former med sämre villkor blir ju billigare. Kolla med alla försäkringsbolag men om hästen redan har en försäkring så behåll helst ,speciellt om den varit försäkrad sen födseln i samma bolag.
 
Sv: Försäkringskostnad på 1500 kr/månad?!

Jag har min förs för ca 800 per månad och då är det är totalt 60` Jag tycker det är viktigast att ha maxad veterinärvårdförsäkring...
Livförsäkringen går alltid att dribbla med. Nu har jag 45 på A1 och 15 på A2 i liv samt fullst på vet vård 100`

Tänk igenom vad du måste ha ut i värsta fall - tex om du har lån på hästköpet... Eller vad du kan tänka dig att köpa nästa häst för om det värsta skulle hända.
Jag gjorde miss på min förrförra häst. Tog och sänkte försäkringen och 6 mån senare slog den omkull och blev skadan - händer lätt nu på vintern med halka i hagar och hästar som har spring i benen.
Nästa köp blev då en travare istället för utan häst kunde jag inte vara. Nu har jag sparat ihop till nytt halvblod.

Jaaa, funderar på att försäkra henne för 60 el 70 000, då borde kostnaden minskas lite i alla fall. Men då tar jag nog allt på A1.

Hon nämnde aldrig de där med veterinärvårdsförsäkring? Vad innebär det? DÅ blir ju försäkringen ännuuu dyrare om man ska ha det med? (Det är nästan viktigast av allt ifall hon blir skadad & hamnar på djursjukhus eller liknande...)
 
Sv: Försäkringskostnad på 1500 kr/månad?!

Mitt halvblod är försäkrat 50 000 A1 och full veterinärvård. Kostar mig knappt 900/mån. Har du kollat med flera försäkringsbolag? Det kan skilja väldigt mycket!

Lycka till!

Okej, det låter ju lite bättre... Har kollat med två bolag och de var likvärdiga (F och A). Vilket bolag har du? DU kan PM:A mig det !:)

Ni andra kan PM:A mig också om ni vill (Vilket försäkringsbolag ni har)
 
Sv: Försäkringskostnad på 1500 kr/månad?!

När man räknar premier på hästförsäkringar så kollar man på ras, ålder mm. Dvs en häst som är 12 år är dyrare i veterinärvård än en som är 4 år... Krämperna kommer med åldern. Livbelopp delen går efter den summa som man valt. Jag kan tex ha 2 st halvblod båda för samma livförs belopp och försäkringsform men den äldre blir dyrare totalt.:laugh:
 
Sv: Försäkringskostnad på 1500 kr/månad?!

Jag betalar 1155 kr/månad för mitt halvblod som är försäkrad för 60000.
Försäkring är dyrt :cool:

Jag har flera gånger övervägt att ändra försäkringen för att få billigare premie men jag vågar inte.. Allt man gör för att sänka premien betyder ju att man får mindre tillbaka om något händer..
 
Sv: Försäkringskostnad på 1500 kr/månad?!

När jag har kollat så har det framförallt varit livförsäkringen som har kostat. Så kosta på dig full veterinärvård tycker jag. Om hästen är relativt nyinköpt så tycker många det är bra att ha den fullt livförsäkrad åtminstone ett tag, men om hästen sedan har varit skadefir efter något år så går en del ner på kanske hälten i liv på A1, och andra hälften i någon enklare/billigare livförsäkringsvariant, eller ingen alls.
 
Sv: Försäkringskostnad på 1500 kr/månad?!

Min försäkring kostar ca 8000 kr om året. Hästen i fråga är en 5 år gammal Lusitanoimport. Han e försäkrad för 50000 i liv A1 och full vetrinärvård (100 000 kr) samt att jag har bara självrisken att betala, inga rörliga %.

Jag kollade runt och "likvärdig" försäkring hos A hade kostat ca 17 000 kr om året. Så de är helt klart värt att kolla runt!
 
Sv: Försäkringskostnad på 1500 kr/månad?!

min häst är försäkrad i 50 liv och 60 vet vård. hade 120 vet vård förut, men så höjde de premierna i år och det blev SÅ dyrt! jag betalar iaf 900/mån.

tänk dig för innan du byter försäkringsbolag! Min kompis bytte förs bolag på sin häst och betalade a 2000 i mån till A i 2 år, sen uppdagades det att hästen hade kissing spines och hon fick inte ut en spänn när de fick ta bort hästen eftersom de ansåg att hästen hade det innan han blev försäkrad där... trist!
 
Sv: Försäkringskostnad på 1500 kr/månad?!

Det är förmodligen din svinhöga livförsäkring som gör det... jag skulle hella ha en hög vet.vård, och lägga resterande pengar (livförsäkringen) på eget konto. För när hästen åldras sjunker värdet i livförsäkringen, FAST premien går upp. Så har du en häst som håller länge blir det mycket pengar för inget. Dör din häst ung är det naturligtvis "lönsamt".

Jag har araber med vet.vård upp till 120 000 (om jag inte minns fel) betalar runt 1000 kr/ÅR och häst.
 
Sv: Försäkringskostnad på 1500 kr/månad?!

Försäkringen är delad i en livförsäkring och en veterinärvårdsdel. I regel är det livförsäkringen som är dyrast. Där har jag fått gambla helt enkelt. Vi har inte alls livförsäkrat i vad hästen är värd. Det är inte vad jag egentligen vill men vi har inte råd att ha livförs för alla våra hästars värde. Däremot har vi högsta veterinärvård, d v s 120 000 kr. En bekants häst fick buköppnas och det gick på 60 000 kr. Det betydde att de inte kunde få en spänn till det året om hästen skulle behöva veterinärvård.
Jag resonerar så här; vilken är den största risken? Att hästen får en skada eller sjukdom som går att behandla eller att hästen dör av det samma? Nja, tänke jag det mesta går ju att behandla - alltså mest försäkring där.
 
Sv: Försäkringskostnad på 1500 kr/månad?!

Jag har betalat samma kostnad under de första åren på en utav mina hästar. Och det var en dryg utgift. :mad: Men samtidigt så vågade jag inte vara utan den. Efter ett par år drog jag dock ner på livvärdet (men behöll den höga vet.ers) när jag märkte att läget var "stabilt" så att säga. Men det är ju en gambling. Men det kändes vettigare då att ha en lägre månadskostnad och stå förlusten om olyckan skulle vara framme. Jag behöll ett livvärde som jag tyckte var rimligt att få ut om ngt skulle hända (som räcker till att köpa en bra fölunge/unghäst men inte till häst av samma kaliber som jag äger). Men jag skulle inte våga göra något sådant den första tiden av hästägarskapet. När pengarna är "färska" svider det betydligt mer.
 
Sv: Försäkringskostnad på 1500 kr/månad?!

Visst är det spännande. 18000 per år, efter fem år har du betalt hela hästens värde - i försäkringspremie!

Har mina tre hästar enbart veterinärförsäkrade och klarar mig på knappt tusenlappen per häst och år.
Men det är klart, det är inte samma inköpspriser som det du skriver om...

Jag ser livförsäkring som en ren ekonomisk riskkalkyl. Hur sannolikt är det att inom fem-sex år har hästen blivit utdömd? Med mina hästar är risken i princip lika med noll (den ena har jag haft i åtta år, så där är risken bevisad noll, den andra har jag haft i tre år och den var sex år när jag köpte henne så risken är inte stor, och den tredje är en unghäst som jag just köpt) och då känns det inte motiverat med livförsäkring.

Veterinärförsäkringen har jag i och för sig inte heller behövt utnyttja för någon av hästarna, men det känns ändå troligare att hästen ådrar sig någon skada som behöver veterinärvård, än att hästen behöver avlivas.
 
Sv: Försäkringskostnad på 1500 kr/månad?!

Jag resonerade som dig och tog bort livvärdet på min förra häst. Hade haft honom sedan han var 1 år, då var han 13. Tänkte ju ändå aldrig sälja honom. Det går ett år, hästen blir för mkt för mig, han hade iofs alltid varit en "dryg" häst på många sätt, men då började min kropp ta för mkt stryk. Det gick upp för mig att dett var nog den sista häst jag red på tävlingsnivå om jag fortsatte. Så jag bestämde mig för att sälja, hästägandet var ju ändå bara jobbigt, dyrt och hästen dryg, glädje förekom i stort sett aldrig.

Besiktigar, hästen går inte igenom besiktningen, veterinären säger att den ovanliga åkomman KAN läka ut på ett par ÅR. Så hans råd var att ge bort häst- :devil: (kan inte bättre säga tyvärr...) eller vänta de åren.

Så där stod jag med en häst som var värd noll kronor, dessutom inget livvärde, att döma ut, T-märka och placera om/sälja billigt som promenadhäst var ju inte heller aktuellt.
Inget jag jag gör igen, nuvarande pållen är livvärdesförsäkrad, långt ifrån den summa jag köpte för, men livvärde med brukbarhetsförsäkring finns.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Viktor fick frukost vid 8.30 imorse. Han äter fort och har alltid gjort det. Nu har han flickvännen här och äter lite extra fort, så jag...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
23 781
Senast: Alexandra_W
·
Ekonomi & Juridik Säljaren har sålt en häst till köparen. I kontraktet står det : "Såsom förutsättning för detta köp gäller att hästen kan försäkras...
Svar
8
· Visningar
1 832
Senast: skuggi
·
N
Ekonomi & Juridik Vilken budget bör man räkna med i månaden ungerfär för två hästar? Jag har eget stall så jag har inga stallkostnader och eget bete. Å...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 108
Senast: rubytoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hönstråden II
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp