Försäkringspremie utbruten urUppdateringstråd 27

😲

Jag betalar 3440kr/år* för 120.000 veterinärvård och 30000kr liv/användbarhet/avel för hunden på Agria (hade inte valt det bolaget själv men var försäkrad där vid köp)
Tjänade in första två årens försäkring och lite till efter haft hunden hemma en månad 😒 Så eftersom jag har rätt otur med sjukdomar och skador är hon upp över öronen försäkrad med typ alla tillägg 🙄

Har dock 5000kr fast självrisk (och 15%rörlig), vilket driver ner kostnaden för försäkringen rätt betydligt! Är mitt bästa tips generellt om man tycker försäkringen är dyr och har en bra buffert ekonomiskt.

(* dock inkl 10% veterinärrabatt, 10% klubbrabatt, 5% länsbolagrabatt, 10% unghundsrabatt så skulle utan alla rabatter bli knappt 5300kr 😅 )


Sanslösa priser på försäkringar nu alltså. Trygg Hansa ville att jag skulle betala nästan 15 000kr om året för Ammo, och då pratar vi bara 60 000 i vetvård utan livförsäkring. Har varit i kontakt med annat bolag för att se om jag får reservationer där, annars blir det byte.
 
Har dock 5000kr fast självrisk (och 15%rörlig), vilket driver ner kostnaden för försäkringen rätt betydligt! Är mitt bästa tips generellt om man tycker försäkringen är dyr och har en bra buffert ekonomiskt.

(* dock inkl 10% veterinärrabatt, 10% klubbrabatt, 5% länsbolagrabatt, 10% unghundsrabatt så skulle utan alla rabatter bli knappt 5300kr 😅 )

Jag har också Agria och bytte till 5000 självrisk när förra försäkringsbrevet kom. Hade varit 11 000 annars, nu blev det runt 6 000.

Vet att många boxerbekanta har Sveland eller Folksam, men nu när man ser att så många bolag höjer undrar man ju hur länge de kan hålla lägre priser.
 
Jag har varit nöjd med Sveland tidigare iaf och aldrig fått några chockhöjningar. Är synd att det är så stora nackdelar att byta bolag på vuxen hund 😒

Jag har också Agria och bytte till 5000 självrisk när förra försäkringsbrevet kom. Hade varit 11 000 annars, nu blev det runt 6 000.

Vet att många boxerbekanta har Sveland eller Folksam, men nu när man ser att så många bolag höjer undrar man ju hur länge de kan hålla lägre priser.
 
Betalar totalt ca 8500 för båda mina två kelpies i Folksam. Visst har de höjt lite men inga jättehöjningar än. Båda med 120 000 i veterinärvård, 1900 i fast självrisk och 25 % rörlig. Livvärde på 8500 och 17000.

Den äldre har tyvärr fått nyttja försäkringen en hel del i livet och de har aldrig krånglat mer än ett tekniskt problem för utbetalning till djursjukhuset när de skulle direktreglera kostnaden för min hans veterinärvård efter han varit inlagd 5 dygn. Som tur var så lät djursjukhuset mig betala när deras system utbetalning var igång igen.
 
😲

Jag betalar 3440kr/år* för 120.000 veterinärvård och 30000kr liv/användbarhet/avel för hunden på Agria (hade inte valt det bolaget själv men var försäkrad där vid köp)
Tjänade in första två årens försäkring och lite till efter haft hunden hemma en månad 😒 Så eftersom jag har rätt otur med sjukdomar och skador är hon upp över öronen försäkrad med typ alla tillägg 🙄

Har dock 5000kr fast självrisk (och 15%rörlig), vilket driver ner kostnaden för försäkringen rätt betydligt! Är mitt bästa tips generellt om man tycker försäkringen är dyr och har en bra buffert ekonomiskt.

(* dock inkl 10% veterinärrabatt, 10% klubbrabatt, 5% länsbolagrabatt, 10% unghundsrabatt så skulle utan alla rabatter bli knappt 5300kr 😅 )
Samma här. Har också den högsta fasta självrisken, blev flera tusen billigare för mig per år. Måste också ha hög försäkring för mina, är man personalhund så är man :meh:
 
Jag fick brev från dem i december också, är det ytterligare ett nytt utskick nu? De höjde min premie då, men inte nån jättehöjning. Har 6 hundar med 60 tusen vård och tre med 15 i livförsäkring och betalar 1550 i månaden.
Nä, det är Ammos försäkring som löper April-April så du får nog ingen mer chock den här rundan.
De höjde alltså med 3000kr den här rundan, på en hund som aldrig nyttjar sin försäkring 😅 Nog för att han blir 8 men han börjar ju komma upp i en ålder där jag troligen avlivar innan jag utsätter honom för större ingrepp..
 
😲

Jag betalar 3440kr/år* för 120.000 veterinärvård och 30000kr liv/användbarhet/avel för hunden på Agria (hade inte valt det bolaget själv men var försäkrad där vid köp)
Tjänade in första två årens försäkring och lite till efter haft hunden hemma en månad 😒 Så eftersom jag har rätt otur med sjukdomar och skador är hon upp över öronen försäkrad med typ alla tillägg 🙄

Har dock 5000kr fast självrisk (och 15%rörlig), vilket driver ner kostnaden för försäkringen rätt betydligt! Är mitt bästa tips generellt om man tycker försäkringen är dyr och har en bra buffert ekonomiskt.

(* dock inkl 10% veterinärrabatt, 10% klubbrabatt, 5% länsbolagrabatt, 10% unghundsrabatt så skulle utan alla rabatter bli knappt 5300kr 😅 )
Fan, det där är ju nästan gratis 😅
 
Knut, Folksam (labrador 6mån)
Liv, 10.000
Vetvård, 60.000 självrisk 1800kr + 25%
Kostnad: 3044kr/år (nu 2044 pga valprabatt)

Gry, Agria (dsg 6år)
Liv, 12.000 (denna måste jag sänka)
Vetvård, 60.000 självrisk 2400 + 15%
Kostnad: 7259kr/år
 
Jag sa upp mina djurs försäkringar för några år sedan då hade jag bara betalat och betalat år efter år ( friska skadefria djur )

Nu har jag ett sparkonto men tro fan att hunden skadat sig 2 gånger dessa år med inläggning över natt bägge gångerna men jag har trots det kommit billigare undan med sparkontot än via försäkring.

Så jag kommer fortsätta med sparkonto.
 
Jag sa upp mina djurs försäkringar för några år sedan då hade jag bara betalat och betalat år efter år ( friska skadefria djur )

Nu har jag ett sparkonto men tro fan att hunden skadat sig 2 gånger dessa år med inläggning över natt bägge gångerna men jag har trots det kommit billigare undan med sparkontot än via försäkring.

Så jag kommer fortsätta med sparkonto.
Problemet med sparkonto är ju dock att om det är tömt så är det tömt. Med en försäkring får du varje år nya pengar att använda till veterinären och du har även möjlighet att köpa mer veterinärvård innan det gått ett helt år.
Det blir särskilt tufft med sparkonto om djuret alltså skadar sig fler gånger på ett år eller råkar ut för komplikationer. Det tar ju ett tag att spara ihop till en stor buffert för de flesta.
 
Problemet med sparkonto är ju dock att om det är tömt så är det tömt. Med en försäkring får du varje år nya pengar att använda till veterinären och du har även möjlighet att köpa mer veterinärvård innan det gått ett helt år.
Det blir särskilt tufft med sparkonto om djuret alltså skadar sig fler gånger på ett år eller råkar ut för komplikationer. Det tar ju ett tag att spara ihop till en stor buffert för de flesta.
Fast jag har ju möjlighet att betala med andra pengar om det är så men hittills har jag som sagt tjänat in på sparkonto trots 2 nätter på djursjukhus.
 
Problemet med sparkonto är ju dock att om det är tömt så är det tömt. Med en försäkring får du varje år nya pengar att använda till veterinären och du har även möjlighet att köpa mer veterinärvård innan det gått ett helt år.
Det blir särskilt tufft med sparkonto om djuret alltså skadar sig fler gånger på ett år eller råkar ut för komplikationer. Det tar ju ett tag att spara ihop till en stor buffert för de flesta.
Försäkringen töms ju också.
 
Jag sa upp mina djurs försäkringar för några år sedan då hade jag bara betalat och betalat år efter år ( friska skadefria djur )

Nu har jag ett sparkonto men tro fan att hunden skadat sig 2 gånger dessa år med inläggning över natt bägge gångerna men jag har trots det kommit billigare undan med sparkontot än via försäkring.

Så jag kommer fortsätta med sparkonto.

Det är modigt om du inte har ett väldigt stort överskott varje månad.

Mina hundar har totalt tillbringat 7 nätter på djursjukhus på knappt 11 år. Bara dessa tillfällen hade kostat mig över 91 000 kr utan försäkring. Utöver det har de råkat ut för en hel del som inte krävt inläggning som prostataproblem och ögonskador men som försäkringen också ersatt.

Inläggningarna var för två huggormsbett och en akut tarminflammation med pankreratit så inget pga "sjuka hundar" utan ren otur.
 
Ja men fylls ju på var år.
Dessutom erbjuder de flesta bolag att man kan köpa till ytterligare veterinärvårdsbelopp om man slår i taket...

Jag minns året med juvertumör/tarmstopp/tandfraktur/livmoderinflammation/tandjustering/OCD-operation och sen ett nytt tarmstopp, allt inom typ 9 månader (på olika hundar, men ändå). Då hade varken flockförsäkring eller sparkonto räckt långt alls... Moderna pungade ut med MYCKET pengar då!
 
Det är modigt om du inte har ett väldigt stort överskott varje månad.

Mina hundar har totalt tillbringat 7 nätter på djursjukhus på knappt 11 år. Bara dessa tillfällen hade kostat mig över 91 000 kr utan försäkring. Utöver det har de råkat ut för en hel del som inte krävt inläggning som prostataproblem och ögonskador men som försäkringen också ersatt.

Inläggningarna var för två huggormsbett och en akut tarminflammation med pankreratit så inget pga "sjuka hundar" utan ren otur.
Tycker inte det är så modigt alls är bara oerhört trött på att betala tusentals kronor i månaden för ingenting jag hade alltså lagt ut hundratusentals kronor på försäkringar till häst hund och smådjur utan att något någonsin hände och hade något väl hänt skulle jag trots det betala självrisk plus rörligt belopp.

91 tusen på 11 år tycker jag inte är så värst farligt är ju ungefär vad en häst kostar i vanliga omkostnader på 1 år.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
Ekonomi & Juridik Ni som har "vanliga hobbyhästar", alltså varken superdyra tävlingshästar eller rena promenadhästar, vad har ni för försäkring och vad...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 446
Senast: Sockerbit
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 027
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
13 704
Senast: Picky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp