Vad har ni för försäkringar på era hobbyhästar?

Jag betalar 7200 kr/år. 3500 kr + 20% självrisk, 80 tusen veterinärvård, 50 tusen A1 och 35 tusen A2. Agria incident och Agria extra-A1 guld ingår. Har en frieser, så relativt dyr ras att försäkra gissar jag.
 
Shetlandssto F-93
A1 safe veterinärvård 1718kr/år (160kr/månad)
Livförsäkring 200kr/år
Fast självrisk 1850kr
Rörlig självrisk 20%
Ersättningsbelopp 3200kr

Tecknade försäkringen samma som dag vi köpte henne i mars i år.
 
Har en PRE f-08. Livförsäkring 10 000:-, vet A1 50 000:-, buköppning högst 50 000:-, Rehab extra (täcker sjukbeslag, medicin, vet resekostnader, djurambulans, laserbehandling, div alternativa behandlingar, avlivning)
Betalar 4 460:-/år, självrisken är 2 600:-+25%.
 
Har IF till storhästarna
Ridtravaren liv 25,000:-
Kallblodet liv 14,000:-
Båda Veterinärvård 50,000:- och respektive premie är ca 1500:-/år.

Shetlandsponnyn har agria, liv 10,000:- Veterinärvård 70,000 och kostar 999:-/år
 
Tyckte också att det lät dyrt.

Har en welsh mountain som ligger i Agria. Inte mitt favoritbolag egentligen men ponnyn är försäkrad där sedan födseln (dvs har dolda fel-försäkring där).
Liv/användbarhet: 22000
Veterinärvård: 40000 (ligger där så länge, ökar den eventuellt, vi får se)
Självrisk: 3500+20%
Kostnad: 3198

Det tyckte jag var rätt högt pris :rofl: men det känns ändå rätt ok, förutom att veterinärvården är lite låg.
 
Det här ingår i min försäkring och jag betalar £85 i månaden. Funderar på att sänka livvärdet och öka veterinärvården.
- £8,000 för liv och stöld
- £3,500 veterinärvård med £500 i självrisk
- £1 miljon för skador på tredje part (person och egendom)
- £10,000 för mig själv
- £1,000 för utrustning med £100 i självrisk
 
Jag har inga livförsäkringar på mina hästar, har slutat med det. Jag resonerar som så att det är billigare för mig att låna pengarna på banken för att köpa en ny häst än att ha livförsäkring som täcker värdet.

Min användbara häst (hbl) har en Veterinärvårdsförsäkring på 130 000, självrisk 2700 +20%, kostar 3800/år hos If och täcker det mesta. Man måste iofs ha 5000 i liv, så det har jag, men det är en skitsumma i sammanhanget. En livförsäkring som täcker hästens värde hade kostat mig hur mycket som helst...
Gräsklipparhästen har två försäkringar, en som täcker avlivning och destruktion (kostar typ 350/år) och en katastrofförsäkring som täcker sårvård (kostar ungefär 400/år) hos Agria.
 
Jag har inga livförsäkringar på mina hästar, har slutat med det. Jag resonerar som så att det är billigare för mig att låna pengarna på banken för att köpa en ny häst än att ha livförsäkring som täcker värdet.

Min användbara häst (hbl) har en Veterinärvårdsförsäkring på 130 000, självrisk 2700 +20%, kostar 3800/år hos If och täcker det mesta. Man måste iofs ha 5000 i liv, så det har jag, men det är en skitsumma i sammanhanget. En livförsäkring som täcker hästens värde hade kostat mig hur mycket som helst...
Gräsklipparhästen har två försäkringar, en som täcker avlivning och destruktion (kostar typ 350/år) och en katastrofförsäkring som täcker sårvård (kostar ungefär 400/år) hos Agria.
Kanske inte rätt att citera ett inlägg, vi får se.

Jag är lite delad till det där med livförsäkring. Min nuvarande ponny är nyligen inköpt. Inte ens en månad sedan. Därmed känns det väldigt givet att försäkra i liv åtminstone i början, det hade ju svidit som sjutton om ponnyn efter en månad blir allvarligt sjuk och behöver avlivas eller så när man lagt en massa tusenlappar på inköp av djuret?

Hur tänker du och andra som skrotat livförsäkring om den saken, för egen del? Chansar ni ändå?
 
Håller med.
Jag hade aldrig tecknat livförsäkring (om jag inte bara tog över befintlig försäkring alltså, utan nytecknat) på en häst som inte var värd minst 40-50k.

Fast det är ganska kort tid till break even där med. Dvs hur många år det tar innan du betalt premier som motsvarar inköpsvärdet.

Och kostar hästeriet 5 000 i månaden så sparar man ihop till en ny 50 k häst på 10 månader.
 
Fast det är ganska kort tid till break even där med. Dvs hur många år det tar innan du betalt premier som motsvarar inköpsvärdet.

Och kostar hästeriet 5 000 i månaden så sparar man ihop till en ny 50 k häst på 10 månader.

Det har du ju iof rätt i ;)

Särskilt för mig där hästeriet snittar 12-14k/månad också. :p
 
Kanske inte rätt att citera ett inlägg, vi får se.

Jag är lite delad till det där med livförsäkring. Min nuvarande ponny är nyligen inköpt. Inte ens en månad sedan. Därmed känns det väldigt givet att försäkra i liv åtminstone i början, det hade ju svidit som sjutton om ponnyn efter en månad blir allvarligt sjuk och behöver avlivas eller så när man lagt en massa tusenlappar på inköp av djuret?

Hur tänker du och andra som skrotat livförsäkring om den saken, för egen del? Chansar ni ändå?
Mina har varit billiga (15000kr, 0kr, 15000kr och egen uppfödning) så varit pengar jag kunnat förlora utan problem.

Dom jag följt på nära håll har lagt ut massa pengar på att åka till vet för att kunna få ut pengar på användbarhet så det ätit upp mycket pengar, hade tjänat mer på att ta bort hästen tidigare än satsat på att få ut användbarheten.
Så då finns bara liv kvar där det bara går att få ut om hästen dör eller svårt skadad och den risken är låg även i början.
 
Fast du kan kanske inte räkna med pengar du inte betalar själv? Men kan du det, dvs att du skulle få ”sponsring” med det vid köp av ny häst med så absolut. (Alltså att du skulle få lika mkt till köp av ny)

Haha nä, det har du ju rätt i. ;)
Det är ingen aktuell fråga, så vet faktiskt inte svaret....
 
Mina har varit billiga (15000kr, 0kr, 15000kr och egen uppfödning) så varit pengar jag kunnat förlora utan problem.

Dom jag följt på nära håll har lagt ut massa pengar på att åka till vet för att kunna få ut pengar på användbarhet så det ätit upp mycket pengar, hade tjänat mer på att ta bort hästen tidigare än satsat på att få ut användbarheten.
Så då finns bara liv kvar där det bara går att få ut om hästen dör eller svårt skadad och den risken är låg även i början.

Fast det kan för många (inkl mig) vara mycket värt att just kunna behandla och försöka. Dvs det handlar inte om att gå ”vinst” på livvärdet. Utan om värsta scenariot kunna få tillbaka lite av de pengar som lagts ut.

Jag skulle utan att blinka lägga mer än livvärdet på att försöka behandla
 
Jag minskar livet då o då till under hästens värde för att få ner premien. Den ena har jag inget på heller. Handlar mest om startkapital för en ny, men har insett att det blir ingen ny om favoriten trillar av pinnen.
 
Fast det kan för många (inkl mig) vara mycket värt att just kunna behandla och försöka. Dvs det handlar inte om att gå ”vinst” på livvärdet. Utan om värsta scenariot kunna få tillbaka lite av de pengar som lagts ut.

Jag skulle utan att blinka lägga mer än livvärdet på att försöka behandla
Att lägga pengar och tid på en häst som har oddsen med sig har jag inga problem med att lägga, har hästen oddsen i mot sig är resan både dålig och frustrerande både för mig och hästen.

Själv har jag lägre tröskel för vad jag tycker är ett värdigt liv för mina djur än fb och många veterinärer, så en användbarhetsförsäkring är en ren brakförlust för mig.
 
Fast det är ganska kort tid till break even där med. Dvs hur många år det tar innan du betalt premier som motsvarar inköpsvärdet.

Och kostar hästeriet 5 000 i månaden så sparar man ihop till en ny 50 k häst på 10 månader.
Det är inte nödvändigtvis nåt man kommer upp i snabbt. Nu har jag visserligen islandshäst, vilket ju är en fördel när det kommer till försäkringspremier. Hon är unghäst ännu, så bara försäkrad för 25 000 i liv, A1. Det betalar jag 1200 kr/år för. Räknar med att öka till åtminstone det dubbla när hon är inriden, men även med den kostnaden då kommer jag att ha betalat ersättningssumman först när hästen är runt 20 år gammal.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Inspirerad av tråden på hund-forumet undrar jag vad ni har för smärtgräns på försäkringen för era hästar? :) Själv skulle jag nog säga...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
8 447
Senast: Reykur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp