Vad har ni för försäkringar på era hobbyhästar?

Och, kom ihåg, att det tar 3 timmar att köra med personbil utan släp (till Hbg är det hastighetsbegränsat med 100 km/h nästan hela första halvan av sträckan, sen är resten motorväg med 110-120 km/h), är långt ifrån samma sak som att det tar den tiden att köra med en sjuk eller skadad häst i släpet.
Kan inte låta bli att inflika att även om hästen skulle vara frisk får man aldrig köra fortare än 80km/h med ett släp bakom bilen.
En liten inflik så ingen läser och tror att om hästen är frisk går det att åka fortare. :)
Enda undantaget vore en b-korts lastbil, då de får följa hastighetsskyltarna. :p
 
Man måste komma ihåg att Småland är stort. Det är mer än 20 mil från norr till söder.
Mantorp, liksom kliniken på Kalmartravet, som jag har inom en 20 minuters resa, har enbart öppet på dagtid, vardagar. Båda är Evidensiakliniker, som gör mindre ingrepp och har begränsad tillgång till stationärvård.
Jag har 24 mil till Mantorp.
Jag har 28 mil till Helsingborg.
Min bekant i Valdemarsvik åker till Strömsholm med sina sjuka hästar, dit har jag 40+ mil.
Sen ska jag erkänna att jag inte har koll på vilka andra djursjukhus i södra Sverige som har dygnet runt-öppet. För det är de dygnet-runt-öppna jag syftar på, som är alternativ till lokala kliniken på travet, dit jag kan åka på dagtid.

Och, kom ihåg, att det tar 3 timmar att köra med personbil utan släp (till Hbg är det hastighetsbegränsat med 100 km/h nästan hela första halvan av sträckan, sen är resten motorväg med 110-120 km/h), är långt ifrån samma sak som att det tar den tiden att köra med en sjuk eller skadad häst i släpet.

Då förstår jag, tack! :up:
 
Ni som har "vanliga hobbyhästar", alltså varken superdyra tävlingshästar eller rena promenadhästar, vad har ni för försäkring och vad ingår samt vad betalar ni för den? :)

Själv har jag en rätt så dyr och"exklusiv" försäkring. 16 årig korsning. Numera 30k liv (urspr. 50k). 50k vetvård. Ingen användbarhet i livet, vetvården täcker ej mediciner. Fast självrisk på låga 3 000 kr + 25% av kostnaden. Man kan få reglering på högst 75% av summan om denne överstiger typ 8-9 000 kr. Annars max 60%. Detta kostar totalt ca. 8 500 kr/år. :up:

Satt nämligen och diskuterade hästförsäkringar tidigare idag, med en som är i försäkringsbranschen, och enligt denne så hade jag en relativt "exklusiv" hästförsäkring som täcker mycket, för att bara ha en "vanlig hobbyhäst". Många hade tydligen ingen livförsäkring alls, eller bara väldigt låg, och vet.vård som täckte mindre än min dito.

Att jag har en så "exklusiv" försäkring beror på att jag tog över den befintliga som han hade. Med tanke på att han var närmare 15 år med artos hade jag inte så mycket val... :p Även annars hade jag dock valt något liknande, om jag hade kunnat välja. Tycker det är viktigt att ha ganska mycket i vet.vård, som täcker såväl "större" som "mindre" saker. Därtill känns det bra att ha livvärde. :)

Hur har ni resonerat? Eller har ni bara tagit över den befintliga försäkringen?

Exklusiv? Det var en ganska dålig försäkring med låg vetvård.

2 dygn på Strömsholm hade kostat mig 48 000:- för 8 år sedan. Tack och lov hade jag bra försäkring så jag kom undan med 4200:- istället.

På mon hobbyhäst hade jag 30 000:- liv, 120 000:- vet + ersättning för resa och mediciner samt ev avlivning.

Betalade år 2010 endast 238:- per månad för allt detta och hade 2800:- i fast självrisk och 15 % rörligt med 120 dagars period.

Du bör se över hans försäkring och se om du kan förbättra den.
 
Och jag som tyckte min var "lyxig".....

Jag måste fråga: hur kom du fram till att din försäkring var lyxig? Att jämföra försäkringsskydd är jättelätt på nätet, så det utgår jag från att du redan kollat upp eftersom du har en åsikt om din egen försäkring i förhållande till andra.

Efter att ha betalat livvärdesförsäkring för min förra pålle hela hennes liv, vilket blev en icke föraktlig summa, så fick jag inte ens så mycket från försäkringen att det täckte avlivningen när hon fick fång vid 18 års ålder...

Har samma erfarenhet, och samma bakgrund. Häst som varit försäkrad 15 år i samma bolag. Nej till allt när hästen fick fång. Fick ta bort hästen och fick varken veterinärvård eller livförsäkring.

Sedan 2006 har vi ingen försäkring på hundarna och det har betalt sig många gånger om. Samma blir det om det kommer hästar igen.
 
Betalar 3100-3300 kr/år: 100 000 kr veterinärvård (även ambulans och rehab upp till 5000 kr vardera) med självrisk 2500 kr + 20% rörlig, 150 dagars period. Ridponny född 2001, nytecknade försäkringen vid köpet 2016.

Valde bort livförsäkring, främst för att han helt enkelt inte var dyr. (Tänkte att om han skulle dö så kvittar pengarna ändå. Och om jag mot förmodan tidigt vill ha någon annan häst så går det snabbt att spara ihop den summan när man inte har häst att betala...)
 
Nedan är min, 8 årig irländsk sporthäst, tecknade försäkringen i februari i år när han importerades till Sverige.

Högsta veterinärvårdsersättning: 100000 kr, självrisk: 2700kr + 20%
Behandlingsperiod: 150 dagar
Livvärde dödsfall: 45000 kr
Årspremie: 6118

Tog samma bolag som jag har mina katter i, så har inte ansträngt mig för att hitta den absolut bästa dealen eller så.
 
Tycker du?! :eek:
Att jag har lägre vet.vård än andra har jag väl insett nu, men hög självrisk? 3000 + 25% är väl ändå rätt bra? Och att man inte kan reglera mer än 60% på belopp under typ 8 000 kr är väl inte så konstigt heller?

Det enda som är lite märkligt är att de åren jag väl använde försäkringen, och han var typ 14-15 år, och därtill hade livet i 50k också, så var årspremien runt 7-7 500 kr. Men nu när jag inte använt försäkringen och han blivit äldre så är den plötsligt 8 500 kr. :confused: Det är väl det enda som möjligen är lite märkligt. Men annars har jag fått det förklarats som att han har artros, då blir premien högre även om försäkringen är obruten sedan många år.

3000 kr+25% är inte en låg självrisk. Ganska standard mot hög skulle jag säga. Nu är det fyra år sedan jag hade häst men hade då självrisk på 2800+20% vilket var bolagets näst högsta.
Jag har aldrig hört talas om att någon inte skulle få reglera hela beloppet.

Att premien gått upp är däremot inte alls konstigt utan helt normalt. Brukar kunna vara en liten prishöjning varje år.
 
Veterinärvård 100000kr, liv A1 50000kr. Rehab/medicin/veterinärens resa 5000kr och buköppning 50'. Betalar 6000kr/år.

Självrisken är 2600 och 25%
 
Mitt halvblod är försäkrad i det bolag där vi har alla hushållets försäkringar, Folksam.
50.000kr i veterinärvård och 25.000 kr i livvärde. Då ingår rehab och mediciner.
Folksam gör skillnad på hobbyhäst och tävlingshäst, alltså har min häst som tävlas ett prispåslag. Har för mig det var ca 150kr/mån för halvblodet. Jag betalar totalt nästan 6000kr/år.
Hennes veterinärvård ska höjas till 100000 om hon fortsätter gå i flock i vinter. En skada som krävde uppställning 7 dagar på Ultuna kostade över 50000 i vintras. Självrisk + 25% kostade mig över 15.000kr. Priset på den försäkringen blir nästan 7000kr/år.

Vår haflinger är försäkrad i samma bolag, lika försäkring men som honbyhäst. Priset är hälften. Hade hon varit tävlingshästförsäkrad hade det kostat 3500kr/år. Tävlinghästförsäkrad för 100.000 i veterinärvård hade kostat 4000kr/år. Det skiljer alltså endel mellan raserna.
 
Har två hästar som jag betalar försäkringen på, betalar 4339 samt 4402 om året.
Vetvård 120 k (där ingår bl.a. resekostnad för vet./ djurambulans/ mediciner)
Liv 10 k
Fast självrisk 3 500 kr
Rörlig 20%
Period 125 dagar

Valde låg liv och hög fast för att komma ner i summan man betalar om året.
Brukar göra så att första året jag köpt hästen så behåller jag livvärde vad hästen kostade i inköp, för att sedan sänka det. Skiljer ett par tusen lappar om året.

Tycker det är mycket pengar, men när jag läser för vad andra betalar om året så måste jag säga att jag är nöjd med vad jag får för mina pengar.
Betalar strax under 20 k om året för alla mina försäkringar med hem, hund och bil. :crazy:
 
Fick idag upp på Facebook att det var 2 år sedan min förra häst var på Evidensia 30 h för kolik. Jag tackade min lyckliga stjärna för att jag hade försäkring. Idag har jag Agria 35t i A1 och 30t i A2 och 120t i vet.vård och jag betalar ca 8.500:- per år
 
Jag måste fråga: hur kom du fram till att din försäkring var lyxig? Att jämföra försäkringsskydd är jättelätt på nätet, så det utgår jag från att du redan kollat upp eftersom du har en åsikt om din egen försäkring i förhållande till andra.



Har samma erfarenhet, och samma bakgrund. Häst som varit försäkrad 15 år i samma bolag. Nej till allt när hästen fick fång. Fick ta bort hästen och fick varken veterinärvård eller livförsäkring.

Sedan 2006 har vi ingen försäkring på hundarna och det har betalt sig många gånger om. Samma blir det om det kommer hästar igen.

Den jag diskuterade med, menade att många som har hobbyhästar t.ex. inte ens har liv.värde och ännu lägre vet.vård eller ännu högre självrisker. Den är kanske förvisso åt det dyrare hållet, men å andra sidan har han ju konstaterad artros sedan -15 också, så det gör väl premier och sånt dyrare också kan jag tänka mig. Och just med tanke på det + de facto att han är 16.5 år nu, går det väl inte att ändra någonting heller.
 
Nedan är min, 8 årig irländsk sporthäst, tecknade försäkringen i februari i år när han importerades till Sverige.

Högsta veterinärvårdsersättning: 100000 kr, självrisk: 2700kr + 20%
Behandlingsperiod: 150 dagar
Livvärde dödsfall: 45000 kr
Årspremie: 6118

Tog samma bolag som jag har mina katter i, så har inte ansträngt mig för att hitta den absolut bästa dealen eller så.

Blir lite nyfiken, vilken ras står han som i försäkringen? :) ISH? Tänkte eftersom att min ju också är irländare :) Står dock som gud-vet-vad i försäkringen...

Förövrigt låter det extremt billigt och extremt bra! :)
 
Jag har valt att ha en hög självrisk på båda mina dvs 5000 plus 20% för att premien blir betydligt lägre då. Till det har jag vet.vård 120.000 och något plus som ersätter medicin. Inget på liv. Jag betalar ca 600 i månaden för båda. i agria. Jag hade samma försäkring även när dom gick som elithästar. (dom är gamla nu). Finns ju knappt någon som har råd att livförsäkra sina elithästar till deras fulla värde iallafall så känner nog ingen som gör det.

Min nya hade Folksam när jag tog över den försäkringen. Ridhäst stor? Vet inte ens vad det är för försäkring egentligen? 50 i liv och sen vet vård i någon summa jag inte minns. Normal självrisk typ 2500 eller nått sådant plus rörligt kanske 20 %. Betalar typ 600 för den eller nått...den är inbakad med min bilförsäkring .

Åh runt 2000 så sålde min tränare en häst i 200k klassen som helförsäkrades i samma summa. Kostnad 40k om året. Försäkringsombudet undrade hur de ville dela upp betalningen men de tyckte att det var inga problem att den kom årsvis. :o
 
Den jag diskuterade med, menade att många som har hobbyhästar t.ex. inte ens har liv.värde och ännu lägre vet.vård eller ännu högre självrisker. Den är kanske förvisso åt det dyrare hållet, men å andra sidan har han ju konstaterad artros sedan -15 också, så det gör väl premier och sånt dyrare också kan jag tänka mig. Och just med tanke på det + de facto att han är 16.5 år nu, går det väl inte att ändra någonting heller.
Fast då hade hen väldigt dålig koll på hästförsäkringar om hen hävdade det. https://www.konsumenternas.se/forsa...r/om-hastforsakringar/jamfor-hastforsakringar

Att hästen har en skada sedan tidigare brukar inte generera högre premie. Är försäkringen obruten så händer inget och bryts försäkringen så täcker försäkringen helt enkelt inte den skadan. Vad jag vet är det enbart If som höjer premien om försäkringen har utnyttjats.
 
Fast då hade hen väldigt dålig koll på hästförsäkringar om hen hävdade det. https://www.konsumenternas.se/forsa...r/om-hastforsakringar/jamfor-hastforsakringar

Att hästen har en skada sedan tidigare brukar inte generera högre premie. Är försäkringen obruten så händer inget och bryts försäkringen så täcker försäkringen helt enkelt inte den skadan. Vad jag vet är det enbart If som höjer premien om försäkringen har utnyttjats.

Tack för bra länk! :up:

Det är just IF som jag har....
 
Har 40 liv o användbarhet (20/20)130 000 vetvård inkl ambulans, mediciner, visst hovslageri osv, betalar kanske 4500 om året. Halvblod

Den andra har mindre, inga hältor eller ryggproblem ingår, kostar ca 1000 kr året. Fullblod.
 
Har SWB med allt vad det innebär i försäkringspremier. Har valt att ha dem A2 försäkrade dvs har ingen möjlighet att triangelmärka om de skulle bli obrukbara som ridhästar, vid händelse där veterinär gör bedömningen att hästen måste avlivas direkt faller livförsäkringen ut med 45000. Har två fertila ston så avelsalternativet finns alltid om något skulle bli galet. Full veterinärvård på 12000. Har 1800 självrisk plus 20 %. Årspremien för den ena är runt 4500 och för den andra 5200 ( skillnaden är ologisk och ingen kan riktigt förklara vad den beror på ) Har precis haft en inne för operation vilket slutade med en nätt summa av 52000 och i höstas fick den andra fixas till för dryga 70000, så jag är glad varje gång premien ska betalas.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Inspirerad av tråden på hund-forumet undrar jag vad ni har för smärtgräns på försäkringen för era hästar? :) Själv skulle jag nog säga...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
8 449
Senast: Reykur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp