Försäkringspremie utbruten urUppdateringstråd 27

Så du fyller på sparkontona med 10.000 kr/hund då varje månad?
För det är vad jag skulle behöva göra för mina tre hundar för att ha 120.000 kr inne varje år. Det skulle alltså kosta mig 30.000 kr i månaden istället för ca 1000kr/månad som hundarnas försäkring kostar nu.
Märkligt jämförelse jag fyller på så pass att beloppet täcker ungefär vad en försäkring hade gjort inkl självrisk så nej jag sätter inte in 10 tusen i månaden per automatik.
 
Märkligt jämförelse jag fyller på så pass att beloppet täcker ungefär vad en försäkring hade gjort inkl självrisk så nej jag sätter inte in 10 tusen i månaden per automatik.
Det är väl inte alls märkligt?

Att inte ha en försäkring utan ha sparkonto lönar sig oftast bara för den som ändå har mycket god ekonomi. Om alla pengar på kontot går åt vid ett sjukdomstillfälle och man inte har ytterligare en stor buffert någonstans att ta av så blir det ju väldigt svårt om djuret blir sjukt igen. Eftersom det då tar några månader/år att fylla på lika mycket igen.
Med en försäkring kan du få en ny pott varje år eller oftare än så, för en lägre kostnad.

En bukoperation med komplikation landar inte sällan på 100.000kr plus. Om hunden sedan råkar bli huggormsbiten, får en svår magsjuka eller blir trampad på och får en fraktur så står man där med ett relativt tomt konto och kanske måste avliva hunden/djuret (ja, det händer oftare än vad en del tror)
 
Smaken är som baken. Själv skulle jag heller aldrig våga ha djuret oförsäkrat. Min historik med kroniskt sjuka hundar som haft allt från allergi, artros, mag- tarmsjukdom och epilepsi anser nog att det tvärtom är god ekonomi att faktiskt ha djuret försäkrat. Sen får man vara lite om sig och kring sig och jämföra försäkringarna givetvis.
Vi har Folksam sedan många år och är faktiskt väldigt nöjda. Det är inte oss de har tjänat sina pengar på i alla fall :)
 
Tycker inte det är så modigt alls är bara oerhört trött på att betala tusentals kronor i månaden för ingenting jag hade alltså lagt ut hundratusentals kronor på försäkringar till häst hund och smådjur utan att något någonsin hände och hade något väl hänt skulle jag trots det betala självrisk plus rörligt belopp.

91 tusen på 11 år tycker jag inte är så värst farligt är ju ungefär vad en häst kostar i vanliga omkostnader på 1 år.

91 000 var enbart för de 7 dygnen som jag haft hund inlagd över natten. Tillsammans med all övrig vård som behövts så vågar jag inte tänka på hur mycket det blivit totalt men antagligen det dubbla. Jag har fått hältutredningar, vård av sårskador efter hundbett, CT-röntgen, kastreringar pga. prostatan, utdragning av trasiga tänder, rehab, ögonskador, mediciner ersatta från försäkringsbolagen under dessa snart 11 år.

Tyvärr har försäkringarna lönat sig på mina två första hundar pga. otur och skador. Jag hoppas verkligen att jag till min tredje hund betalar in till försäkringbolaget i onödan men den gången det händer något oförutsett så kommer jag ångra mig om jag inte hade gjort det.

Hade min första hund inte varit försäkrad hade jag fått betala drygt 25 000 för en hund som ändå blev avlivad pga. sitt huggormsbett efter ett dygn på djursjukhuset. Då fick jag pengar tillbaka istället då hans livförsäkring täckte självrisken.

Min andra hund blev irriterad i tarmen av något och åkte på akut pankreatit i december 2022, det resulterade i 5 dygn på djursjukhuset för 55 000 kr. Han hade fått somna in om han inte hade varit försäkrad. Jag hade haft pengarna men inte mycket till buffert kvar så hade min andra yngre hund blivit sjuk i år så hade jag fått ta bort henne istället om de båda hade varit oförsäkrade. Nu behövde jag inte riskera det.
 
Jag har tagit över befintlig försäkring när jag tagit över hundarna. Hr just nu en på prov så ska kolla igenom försäkringar. Hur är det med ålder? Sänks veterinärvårdsbeloppet när dom blir äldre? Jag tog bort kattens försäkring förra året då jag vid uträkning mest kunde få ut 10k.
 
Jag har tagit över befintlig försäkring när jag tagit över hundarna. Hr just nu en på prov så ska kolla igenom försäkringar. Hur är det med ålder? Sänks veterinärvårdsbeloppet när dom blir äldre? Jag tog bort kattens försäkring förra året då jag vid uträkning mest kunde få ut 10k.
Det beror på bolag. Jag har aldrig fått sänkt veterinärvård med åren, hade aldrig valt en sån försäkring. Har haft Agria till alla djuren tidigare men nuvarande hundar har jag hos Folksam pga att Agria blivit så sjukt dyra. Har aldrig haft problem med nått av bolagen och då har jag utnyttjat mina försäkringar mycket.
 
Jag betalar runt 3000kr om året för min hund hos Folksam, då har jag dock ingen liv, men veterinär plus mediciner och rehab. Jag skulle aldrig våga vara utan försäkring. Förra året var ett riktigt otursår för oss där vi var hos veterinären minst en gång i månaden från årets start till hösten. Det var hältor, hornhinneskador, öron osv. Eländet bara löste av varandra hela tiden!
 
Harry kostar 3529:- år utan rabatter. Har 25% valprabatt nu första året.
120 k veterinärvård med extra allt, 1800:- + 25 % i självrisk. 25 k i livvärde.
Är försäkrad i Folksam, frisk ras som tur är vilket håller nere priserna.
 
Jag betalar nästan 11000 kr per år för min hund, då har jag ändå bytt till lite billigare Manypets. Men försäkringen är väl ganska maxad med 140 000 i veterinärdvård och 15% rörlig, och just det senare vill jag absolut ha. (Just skillnaden mellan 15% och 25% verkar påverka årspremien mycket.) Eventuellt höjer jag den fasta självrisken nästa år för det börjar allt kännas lite saftigt.
 
Om jag räknar bort mina rabatter så är fullpris ca 8000 kr för en 10-årig kastrerad dvärgschnauzertik med epilepsi och urininkontinens. Har 120.000 kr i veterinärvård, 5000kr i fast självrisk och 15% rörlig. 6000kr medicin, 6000kr rehab och 9600kr i liv (livbelopprt var 15.000kr från början).
Hon har dessutom opererats för urinsten tre gånger, varit inlagd på IVA i 4 dagar pga en magsjuka samt 2 dygn på IVA när hennes epilepsi debuterade.
Dyrt, men kunde sänka premien rejält genom att höja den fasta självrisken till 5000kr.
 
Jag har Agria till båda hundarna och hästen.

Winter (4-årig boxehane) kostar 6 134 för Liv 19 000 och Veterinärvård 60 000. Självrisken är 5 000 och 15%. Hade legat på nästan det dubbla med fast självrisk på 2 400. Jag har 15% klubbrabatt och 5% länsbolagsrabatt.

Lancelot (10-månaders boxerhane) kostar 7395 för Liv 25 000 och veterinärvård 60 000. Självrisken är 2 400 och 15%. På honom har jag totalt 50% rabatt just nu med valprabatten, så jag får nog sätta hans självrisk till 5 000 också vid nästa förnyelse.
 
Bytte från moderna till Sveland för något år sen när deras priser började höjas till alla djuren förutom Viggo som var för gammal...

Har valt att ha låg självrisk så då blir det ju också något dyrare. Funderar på om det är värt att höja den fasta självrisken något.

Gripa, 6 årig schäfertik
Årspremie: 6331 kr/år
Högsta veterinärvårdsersättning: 100 000 kr
Självrisk: 1900kr + 15%
Livvärde: 15000

Hästen 21 år gammal
Årspremie: 4525 kr/år
Högsta veterinärvårdsersättning: 100 000 kr
Självrisk: 2900kr + 20%

Katten:
Årspremie: 2074 kr/år
Högsta veterinärvårdsersättning: 60000 kr
Självrisk: 1900kr + 15%

Viggo, Agria, snart 16 år gammal blandras
Årspremie: 8 715 kr

Självrisk: 2400 + 15%​

Veterinärvård: 60 000 kr
 
Om jag räknar bort mina rabatter så är fullpris ca 8000 kr för en 10-årig kastrerad dvärgschnauzertik med epilepsi och urininkontinens. Har 120.000 kr i veterinärvård, 5000kr i fast självrisk och 15% rörlig. 6000kr medicin, 6000kr rehab och 9600kr i liv (livbelopprt var 15.000kr från början).
Hon har dessutom opererats för urinsten tre gånger, varit inlagd på IVA i 4 dagar pga en magsjuka samt 2 dygn på IVA när hennes epilepsi debuterade.
Dyrt, men kunde sänka premien rejält genom att höja den fasta självrisken till 5000kr.
Lite märkligt ändå att din äldsta med Ep är billigare än Wallan. Det enda som skiljer våra åt är livvärdet.
 
Lite märkligt ändå att din äldsta med Ep är billigare än Wallan. Det enda som skiljer våra åt är livvärdet.
Har du också 5000kr i fast självrisk?

Ska se vad Lola hamnar på, hon har ju utnyttjat sin försäkring en del. Samt Dahlia min äldsta. Försäkringarna står på uppfödaren så får vänta tills försäkringsbrevet kommer (borde vara när som helst). Uppdaterar här i tråden då!
 
Bytte från moderna till Sveland för något år sen när deras priser började höjas till alla djuren förutom Viggo som var för gammal...

Har valt att ha låg självrisk så då blir det ju också något dyrare. Funderar på om det är värt att höja den fasta självrisken något.

Gripa, 6 årig schäfertik
Årspremie: 6331 kr/år
Högsta veterinärvårdsersättning: 100 000 kr
Självrisk: 1900kr + 15%
Livvärde: 15000

Hästen 21 år gammal
Årspremie: 4525 kr/år
Högsta veterinärvårdsersättning: 100 000 kr
Självrisk: 2900kr + 20%

Katten:
Årspremie: 2074 kr/år
Högsta veterinärvårdsersättning: 60000 kr
Självrisk: 1900kr + 15%

Viggo, Agria, snart 16 år gammal blandras
Årspremie: 8 715 kr

Självrisk: 2400 + 15%​

Veterinärvård: 60 000 kr
Nyttjar man försäkringen mycket kan det vara fördelaktigt att ha låg fast självrisk. Exempelvis om hunden har någon sjukdom eller tillstånd som måste följas upp regelbundet.
Är dock hunden frisk och inte extremt skadebenägen och man känner att man har råd att lägga ut för självrisken när det väl behövs så brukar det oftast löna sig med hög fast självrisk för premien blir betydligt billigare då.
 
Har du också 5000kr i fast självrisk?

Ska se vad Lola hamnar på, hon har ju utnyttjat sin försäkring en del. Samt Dahlia min äldsta. Försäkringarna står på uppfödaren så får vänta tills försäkringsbrevet kommer (borde vara när som helst). Uppdaterar här i tråden då!
Japp. Och 15% i rörlig. Hennes ligger på 8927:-. Fick nya beskedet i Fredags.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 712
Senast: lundsbo
·
Ekonomi & Juridik Ni som har "vanliga hobbyhästar", alltså varken superdyra tävlingshästar eller rena promenadhästar, vad har ni för försäkring och vad...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 530
Senast: Sockerbit
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 106
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
13 765
Senast: Picky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp