försäkringspremie

G

gogglen

vad är det som gör att försäkringspremien höjs?

jag pratade med Folksam förra veckan och fick ett bra erbjudande,
A1 vetvård, 50.000
A1 liv, 5.000
samt Rehab Extra för 195 kr i månaden!
Jag tyckte det lät billigt och bra.

men jag vet folk med samma försäkring som betalar uppåt 500 kr i månaden..

är det när hästen har varit skadad som permien höjs, eller höjs den lite för varje år som går?
 
Sv: försäkringspremie

Premierna sätts efter t ex ras, och framför allt A1 användbarhet/ liv. Då du har så pass lite som 5.000 där, och "bara" 50.000 på vet-vård kan det bli en lägre premie. Frågan är vad självrisken sedan också är.

Har du högre A1 och högre veterinärvård kommer det att avspegla sig på premien, så det är inte så lätt som att titta på månadskostnaden. Du måste veta innehållet/ villkoren för just den hästen också.
 
Sv: försäkringspremie

Förutom ras så påverkar också ålder och användningsområde premiens storlek.
 
Sv: försäkringspremie

Förstår att de måste börja med lockerbjudande - så som de behandlar sina kunder och sköter sina åtaganden:cool:

Jag är TRÖÖÖTT på deras oförskämda s k kundservice på skadeavdelningen. Kan meddela alla er som sitter och väntar i skadeärenden och ersättningar - de är nu på den 29 juni där inne på avdelningen. Har precis ställt frågan till deras kundombudsman om de tänker införa en premiefri månad till deras kunder eftersom de stänger ner hela rasket under semestern iställer för att sätta in sem vikarier:mad:

Ursäkta trådkapningen...men är vääldigt besviken på Folksam och deras usla personal f n. Om jag vore som du så hade jag sökt mig till annat bolag oavsett erbjudande.
 
Sv: försäkringspremie

Premierna sätts hur vida skadestatestiken är på en ras..
Vi kan ta sv hbl som har hög skadlighet många unghästar är skadade innan de ens fyll 5 år så har de långa skadehistorik bakom sig.

Detta gör att försäkringsbolagena märker att detta är en dyr ras för oss och på så vis höjer dom premien.

Kallblod, islandshäatr ,, har lägre skadestatestik och detta gör att FB kan ha lägre avgift=)

Samma som p åbill ju finare dyrare bil och ju dyrare CD spelare bas fälgar mm du har ju högre premie får du eftersom stöldrisken ökar avsevärt..

Äb om du åker i en skruttig bil med en sterio för 1000 spänn i!


Jag betalade över 500 månaden på mitt förra hbl liv 20 vetvård 60

På min islandshäst betalar jag strax över 200 för 30 liv och 100 tusen veterinärvård Pluss en tilläggsförsäkring som gör att jag får ersättnin för transport å med mm
 
Senast ändrad:
Sv: försäkringspremie

Jag betalar 589 kr i månaden hos folksam, 50.000kr i vet, 30.000kr i liv + rehab extra. Fullblodssto 8 år utan några reservationer. Samma kostnad nu som innan hon fick en massa skador förra året.
 
Sv: försäkringspremie

Folksam har olika priser för olika raser, dvs du betalar tex mindre för samma försäkring om du har en arab än om du har ett halvblod. Detta beror på att araberna generellt sett har mindre skador än halvbloden. För alla hästraser gäller att premien för vetvård ökar med hästens ålder. Vilken ålder priset höjs skiljer sig också rasvis. För livförsäkringen gäller att beloppet som betalas ut om hästen måste avlivas stegvis sjunker då hästen uppnåt en viss ålder.
 
Sv: försäkringspremie

Men det irriterande är att ha ett halvblod och aldrig utnyttja försäkringen. Man betalar den för varje år högre premien, men hästen är frisk som en nötkärna.

Min gammelpålle köpte jag -89. Fram till -04 hade jag utnyttjat försäkringen futtiga 2 ggr, en gång ett blodprov vid misstänkt infektion och ytterligare ett blodprov vid ett ormbett.

Den yngre förmågan som jag sålde i fjol utnyttjade jag försäkringen en gång, fick ett par hundralappar tillbaka. Det från -94 - 07.

På ngt vis skulle det vara bättre tycker jag med bonusar som finns i tex bilförsäkring.
 
Sv: försäkringspremie

Men det irriterande är att ha ett halvblod och aldrig utnyttja försäkringen. Man betalar den för varje år högre premien, men hästen är frisk som en nötkärna.

Min gammelpålle köpte jag -89. Fram till -04 hade jag utnyttjat försäkringen futtiga 2 ggr, en gång ett blodprov vid misstänkt infektion och ytterligare ett blodprov vid ett ormbett.

Den yngre förmågan som jag sålde i fjol utnyttjade jag försäkringen en gång, fick ett par hundralappar tillbaka. Det från -94 - 07.

På ngt vis skulle det vara bättre tycker jag med bonusar som finns i tex bilförsäkring.

Det finns bonus även på djurförsäkringar, för skadefria år ;)
Nu törs jag inte svara för alla bolag, men vårat har upp till 24%.
 
Sv: försäkringspremie

Jag har aldrig behövt vänta på Folksam, vare sig på ersättning för skada eller liversättning vid de två avlivningar jag vart tvungen att göra. Den sista, första veckan i maj, var beloppet utbetalt veckan efter och då avlivade jag hästen innan de godkänt (djurskyddskäl).

Men det är väl som med alla företag, det går lite upp och lite ner.

Min var försäkrad 25tkr liv, maximal vetvård (då obegränsad) samt rehab extra, kostade 350kr/mån tror jag det var. Eller om det var 400/mån. 17 årig connemara. De tom betalade ut det högre beloppet på livförsäkringen, hon sänktes egentligen 1 maj för det var vår årsförfallodag. Jag fick även tillbaka premien som var betald för maj.
 
Sv: försäkringspremie

Folksam har några riktiga bottennapp till anställda på kundservice skadeärenden och råkar man på dem är det inte roligt. Tycker de borde se över sin personal.

Vad det gäller ersättning så är min erfarenhet att så länge det gäller direktregleringar så funkar allt smärtfritt men då det gäller annan ersättning så är det helt beroende på vem som handlägger och om man har oturen att hamna i en semesterperiod...

I övrigt så skiljer de sig inte nämnvärt från något annat bolag - de är billigare på vissa raser, dyrare på andra. Ibland kan det löna sig att vara "otrogen" och välja olika bolag till olika raser. Oftast har de flesta ändå inga bra premierabatter förrän du kommer upp i många hästar.
 
Sv: försäkringspremie

Fast så är de ju med allt.. hur månag utnyttjar sin egna försäkring?? sin bilförsäkring?? sin hemförsäkrning?

Du försäkrar ju för OM en skada händer...

Många skiter i att ha hästen försäkrade utan tar från typ sparkonto om skadan kommer och är väl medvetna om att vid störra skador blir de tvungna att avliva!

Typ de som har en 5 hästar har omöjligt att kunna betala 500 per häst många har bara vet vård och andra bara liv
 
Sv: försäkringspremie

Mitt förra hbl valack är jag glad över att jag hade försäkrad.. under de 7 år jag ägde han kostade han mig i ren försäkring över 20000:-

Han började sitt liv 2 dagar gammal med att få förstoppning, kolik, lungeinflammation som gick på över 5000:crazy:

Sen fick han gonit p åalla 4 benen som 4 åring som kostade över 10000

Sedan var de vanvård från en fodervärd som kostade dryga 6000

Sen foderstrupsförstoppningar som 9 månader till 1½ år som kostade dryga 5000

Hade han ej varit försäkrad som 2 dagar gammal hade hans liv fått sluta där för det hade gått på över 50000 om inte mer redan där
 
Sv: försäkringspremie

fast för 500 kr/mån är antagligen livdelen högre ;) jag har nu samma som du fått erbjudande på fast med 30.000 i liv, det betalar jag drygt 500 i mån för. halvblodsval 10 år. jag har av kosnadsmässiga skäl inte försäkrat hbl. i sitt rätta livvärde samt sänkt vet. delen.

shettisen 5 år sto har samma vet del och 10.000 liv kostar knappt en hundring i mån.

har haft en del större vet. kostnader under val. levnad men det har inte påverkat premien (bla. en tromboflebit op. för ca. 60 tusen). det jag ruttnat på är att dom tagit bort den fasta självrisken. det går inte heller att välja till. att byta bolag är ingen hitt eftersom jag haft samma bolag sedan dom va föl.
 
Sv: försäkringspremie

Intressant! Vilket bolag är det?

Det enda jag hittat i bonusväg var agria som hade minskad självrisk efter ett visst antal skadefria år. Ngt man ju har enorm nytta av om man aldrig behöver utnyttja försäkringen! :grin:
 
Sv: försäkringspremie

Men min hästförsäkring är den enda försäkring som är för dyr för att tex ha hästen livförsäkrad i hästens rätta värde. En bilförsäkring får man ju bonus efter skadefria år, summor som märks.
Dessutom så täcker ju numera inte heller alla bolag 100% efter dragen självrisk, ngt som ju kan göra att man inte har råd att behandla hästen. Vilket ju i sin tur kan göra att försäkringsbolaget inte betalar ut livvärdet. Tragiskt!

Jag förstår att många inte kan ha försäkrat. Känner inte heller många som har hästen livförsäkrad i hästens rätta värde. Vilket ju är synd tycker jag, hobbyryttaren medelsvensson har inte råd att försäkra rätt om den har ett halvblod!
 
Sv: försäkringspremie

Jag förstår att många inte kan ha försäkrat. Känner inte heller många som har hästen livförsäkrad i hästens rätta värde. Vilket ju är synd tycker jag, hobbyryttaren medelsvensson har inte råd att försäkra rätt om den har ett halvblod!

fast det där med att hobbyryttaren inte har råd med det rätta livvärdet är inte min erfarenhet.

dom jag känner som lever på sina halvblod (tävlingsryttare/tränare/uppfödare) har inte en ända häst försäkrat i rätt livvärde, premierna/år/häst blir ofta så mkt. mer pengar än vad det "kostar" att förlora en häst.

en hobbyhäst hos "medelsvensson" har ju oftast inte heller dom höga liv värdena.

dom som oftast hoppar över försäkringen är dom som har riktigt billiga hästar, eftersom dom ändå inte förlorar så mkt. pengar om hästen dör.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: försäkringspremie

Jag har provat många bolag men hejjar på Sveland där jag har mina 6 hästar försäkrade.
Min vblvalack för exempel är försäkrad
A1
Liv 30.000,-
Vetvård 100 000,-

Snabb och bra hjälp utan krångel, fri köpt från rörliga räntan och betalar fast självrisk på 1900,- oavsett vad.
Kostar mig knappt 300 spänn i månande
 
Sv: försäkringspremie

Om du har en A1 försäkring i Sveland så får du bonus med 5% om året i max 4 år om du (din häst) inte behöver använda försäkringen.

A
 
Sv: försäkringspremie

Säkert är det så.
Men synd är det att det ska vara omöjligt att försäkra en häst i sitt rätta värde. Försäkringen ska ju vara den lilla garantin för att kunna få en likvärdig häst, inte som det är i många fall att tävlingshästen dör och livvärdet räcker till en oinriden unghäst.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Med min förra hund var jag ofta hos veterinären pga oturshund, så jag har liksom koll på hur det brukar gå till. Mina nuvarande hundar...
Svar
19
· Visningar
2 063
Senast: McFlurry
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 442
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 256
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Schäfer på 6,5år, röntgades med C-höfter som 1-åring samt en extra kota på ländryggen. Hade en skada i bogen som unghund. Fick...
Svar
6
· Visningar
1 525
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp