Bukefalos 28 år!

Försenad vaccination!

IrpaSnirpa

Trådstartare
Min häst blev vaccinerad 3 (såg ni? 3 "¤#¤!#") dagar försent.
Nu är jag lite konfunderad, eftersom jag skall tävla till hösten så måste jag ju ha ett godkänt vaccinationsintyg, dvs att hon inte är vaccinerad försent.

Så hur mycket kostar det ungefär att göra om hela vaccinationen för att få ett giltligt vaccinationsintyg? Eller kan man koplettera så att det nuvarande vaccinationsintyget är giltligt?

Att jag frågar beror på att jag aldrig tidigare varit försenad med en vaccination så jag har aldrig hamnat i denna sitsen innan..

Mvh Anna och Irpa
 
Sv: Försenad vaccination!

En schysst (men något oärlig :angel: ) veterinär rättar till det där i ditt intyg, om det bara rör sig om några dagar. Dvs, han förfalskar datumet.
Betydligt snällare mot hästen än att trycka i den en ny grundvaccination, som ju är 3 nya sprutor.

Kostnad för ny grundvacc. ca 300:- per gång.

Ring vet. så fort som möjligt!


Kram/


Jossan
 
Sv: Försenad vaccination!

Hur enkelt som helst.
Den spruta som blev 3 dagar försenad är spruta nr 1 i den nya grundvaccinationen. Så med en ny spruta efter ca 6 veckor så är hästen grundvaccinerad igen.
 
Sv: Försenad vaccination!

Jag fattar inte varför ridsporten ska hålla på med vaccination när travet har slutat med det.
 
Sv: Försenad vaccination!

bygge skrev:
Jag fattar inte varför ridsporten ska hålla på med vaccination när travet har slutat med det.

Det är väl ändå för hästens skull man vaccinerar? Inte för sin egen...
Hoppas verkligen inte ridsporten kommer gå i travsportens fotspår och slopa vaccineringen!
 
Sv: Försenad vaccination!

Nu kommer ajg inte ihåg detta vart jag läst men undersökningar har visat att vaccinet håller i sig som ett skydd i flera år och inte bara ett år.
Dva vi övervaccinerar våra hästar.. troligen har man kommit på att vacc håller lika länga som stelkrampsprutan.

Men då kommer ju inte vet tjäna lik amkt pengar:smirk:


När jag frågade min vet om jag ska vaccinera mitt sto p å25 år som aldrig lämnar stallet det kommer aldrig andra hästar in hit som INTE är vaccinerade.
Då sa hon att när amn inte är ute och tävlar tränar behöver man inte vacc mot hästinfluensan risken är miminal att hästen får det.
Stelkramp dock vaccinerar jag mot.


Så det där att man måste vaccinera om hela skiten om man glömmer bort 1 eller 7 dagar är bara ett sätt för veterinärena att tjäna pengar!

Det är inte som så att vacc har en klocka piip nu är klockan 00:01 dag 366 nu slutar vacc att funka
 
Sv: Försenad vaccination!

:bow: :bow: :bow: kunde inte sagt det bättre själv:angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Fast om hästägaren söker efter medryttare så...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
9 808
Senast: Mumfie
·
Kropp & Själ Tänkte skriva anonymt men det fick bli såhär ändå, det är inte så noga. Hoppas någon orkar läsa även om det blir lite långt. Jag...
Svar
8
· Visningar
1 679
Senast: Skjøldur
·
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 021
Senast: lil-sis
·
Skola & Jobb Hej, börjar med standarden att detta antagligen kommer bli ett långt inlägg och att jag är anonym av en anledning och om du vet vem jag...
Svar
17
· Visningar
2 597

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp