Bukefalos 28 år!

Förskolans rutiner vid magsjuka

Går det på dagis får man räkna med att barnen blir smittade, har man tur är det en sort de är immuna mot, men annars är det väl lika bra att få det överstökat, särskilt om ni har planer om några dagar som ni gärna vill kunna genomföra?

Man får räkna med att de KAN bli smittade ja, men åtminstone våra barn har oftast smittats i max 50 % av fallen det gått värre smittor. Därför höll vi ofta barnet hemma när jag var föräldraledig med syskonet.

Jag har alltid haft syskon hemma vid magsjuka (och andra sjukor också). Vi har sällan haft tråkigt faktiskt. Min äldsta kräks lätt vilket gjort att vi ibland inte vetat om det varit kräksjuka eller ej men dagis vill inte chansa. Då har vi haft 2 dagar hemma med pigga barn och då har vi gjort utflykter där vi inte träffar folk i enrum, t.ex åkt pulka i pulkabacken!
 
Man får räkna med att de KAN bli smittade ja, men åtminstone våra barn har oftast smittats i max 50 % av fallen det gått värre smittor. Därför höll vi ofta barnet hemma när jag var föräldraledig med syskonet.

Jag har alltid haft syskon hemma vid magsjuka (och andra sjukor också). Vi har sällan haft tråkigt faktiskt. Min äldsta kräks lätt vilket gjort att vi ibland inte vetat om det varit kräksjuka eller ej men dagis vill inte chansa. Då har vi haft 2 dagar hemma med pigga barn och då har vi gjort utflykter där vi inte träffar folk i enrum, t.ex åkt pulka i pulkabacken!

Vara hemma med två friska barn är såklart inte tråkigt. Jag pratade om när barnen faktiskt är sjuka. Ett barn som är magsjukt och kanske inte ens får behålla vatten, och har feber, släpar jag inte runt i pulkabacken. Och då blir det ju inte särskilt kul för syskonet.

Att vabba med friska barn är ju helt enkelt lite semester, det är klart det är rätt trevligt!

Mindre trevligt efteråt förstås, när man måste jobba ikapp förlorad arbetstid på kvällar och helger - det är väl största anledningen till att jag helst inte vabbar med friska barn.
 
Vi får lapp på dörren till förskolan och mail om det är något som löper amok i barngruppen.
Där står även om det går löss eller annat kul.
Jag håller inte BARNET hemma om det går magsjuka, antingen har hen smittats eller inte. Jag har inte råd att ta en karensdag hur som helst.
Dessutom går magsjukor ofta runt ett tag, då skulle vi få hålla BARNET hemma en vecka. Inte hållbart.
Vi vabbade 3 dagar förra året, så avkomman är frisk i typen. Och nej, jag skickat inte ett sjukt BARN till skolan.
 
Nu bor jag inte i Sverige men jag tycker det verkar lite smatt hysteriskt med alla lappar, men jag vet inte det behövs kanske. Svenska barn/förskolor verkar drabbas hardare av sjukdomar.

Jag bor i Österrike, mina barn gar i en förskola med nästan 100 barn (5 grupper). Det star information pa tavlan om det gar anmälningspliktiga sjukdomar (har sett scharlakansfeber, vattkoppor, höstblasor och löss).
Aldrig om magsjuka. Det finns heller inga rekomendationer om hur man ska göra vid sjukdomar som feber, förkylningar, magsjukor. Dom flesta verkar lata sitt barn ga tillbaka safort symptomen är borta, alltsa direkt efter en magsjuka. Under de snart 5 aren jag har haft barn i förskola här har det aldrig varit ngr större sjukdomsutbrott förutom vattkoppor för 3ar sen. Det skulle inte heller fungera om man skulle vara hemma 3 dagar efter sista symptom. Här har varje förälder 10 dagarn vab/ar, det skulle ju i stort sätt vara borta pa en magsjuka+hemmadagar hos ett barn.

Jag själv later mina barn vara hemma en frisk dag efter sjukdom, men det är mer än dom flesta verkar ha.
 
@turbofling Jag vet inte hur det är i Österrike men för mig känns det som att magsjuka/vinterkräk etc är nåt som är himla typiskt svenskt - dvs ett större problem här än i många länder. I Spanien till exempel pratar man aldrig om det och typ ingen jag känner där har nånsin varit magsjuk. Min partner blev magsjuk första gången som vuxen, här i Sverige, och är sedan dess livrädd för att bli sjuk igen.

Så kanske funkar det bättre/lättare i länder där färre blir magsjuka?

(obs har inga som helst studier att backa upp nåt med, det är bara spekulationer och observationer från mitt håll :p)
 
@turbofling Jag vet inte hur det är i Österrike men för mig känns det som att magsjuka/vinterkräk etc är nåt som är himla typiskt svenskt - dvs ett större problem här än i många länder. I Spanien till exempel pratar man aldrig om det och typ ingen jag känner där har nånsin varit magsjuk. Min partner blev magsjuk första gången som vuxen, här i Sverige, och är sedan dess livrädd för att bli sjuk igen.

Så kanske funkar det bättre/lättare i länder där färre blir magsjuka?

(obs har inga som helst studier att backa upp nåt med, det är bara spekulationer och observationer från mitt håll :p)

Här i England så har vi också 48-timmarsregeln vid magsjuka, men däremot måste man inte hålla friska syskon hemma. Skolan skickar email om det går magsjuka, löss, vattkoppor eller annat smittsamt. Vi måste även vara lite vaksamma på kraftiga förkylningar, hosta osv eftersom vi har två barn på skolan som genomgår behandling för cancer - deras föräldrar behöver veta så att de sedan kan göra en bedömning om de vill hålla sitt barn hemma för att undvika att bli smittad.
Jag har aldrig stött på någon hysteri över magsjuka här, och mina barn har på 8 år bara haft det en gång (när de var runt året) trots att de gått på dagis, skola, och många aktiviteter där det vimlar av barn. Både jag och maken har däremot haft det flera gånger var under samma tidsperiod...
 
Ja det är intressant hur magsjukan kan vara ett sa stort problem i Sverige trots alla "regler" men inte här trots att det inte finns ngr rekomendationer alls.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Barn som är infektionskänsliga skulle jag aldrig i livet ha på en vanlig förskola, det är ju att be om problem. Så mycket elaka förkylningar, magsjukor, ögoninflammationer, eller vad man nu kan komma på som cirkulerar på en förskola vet jag ingen annanstans i samhället man kan hitta, så förskolan är väl ungefär det sista stället på planeten jag skulle vilja ha ett barn som inte tål att bli sjukt. En kompis till mig har ett infektionskänsligt barn, och åtminstone de första tre åren på förskola var barnet hemma sjukt drygt hälften av dagarna i genomsnitt.

Anledningen till att det är tråkigt hemma är såklart att man inte kan gå ut, och föräldern är upptagen med det sjuka barnet. Så man får sitta inne och uggla utan nån att leka med hela dagen. Troligen är det ju större chans att de blir smittade med något på förskolan än hemma, dessutom, även om syskonet är sjukt, för hemma finns ju bara en sjukling, på förskolan är det 60 barn som kan vara smittade med det ena eller andra. Så ska man förhindra att barnen får något det kan smitta andra med, så borde de aldrig vara på förskolan. Mycket större risk att de kommer hem med något från förskolan, än att de tar något dit.

Vår förskola har 60 barn i gemensamma utrymmen, självklart får alla allt, i princip. Det är bara att acceptera.
Det är inte ett skit bättre på vår förskola med infektionskänsliga barn....på vår avdelning måste sjukdomarna vara då få som möjligt eftersom barnen som går där gör det av medicinska skäl, mina har svår astma med inläggning på sjukhus som följd om de får en svårare infektion. Jag tyckte det var bättre på vanligt dagis....alla verkar lämna sina friska smittbärande syskon så alla blir sjuka. Inge verkar ha tid att vabba.
 
Det är inte ett skit bättre på vår förskola med infektionskänsliga barn....på vår avdelning måste sjukdomarna vara då få som möjligt eftersom barnen som går där gör det av medicinska skäl, mina har svår astma med inläggning på sjukhus som följd om de får en svårare infektion. Jag tyckte det var bättre på vanligt dagis....alla verkar lämna sina friska smittbärande syskon så alla blir sjuka. Inge verkar ha tid att vabba.

Nej, det är väl ingen som har tid att vabba? Man får ta igen tiden man vabbar på kvällar och helger, och det drabbar ju också familjen.
 
Nej, det är väl ingen som har tid att vabba? Man får ta igen tiden man vabbar på kvällar och helger, och det drabbar ju också familjen.
Jag känner jättemånga som vabbar när de behöver utan att ta igen tiden på helg och kvällar. Beror väl på jobb helt enkelt.
 
Nej, det är väl ingen som har tid att vabba? Man får ta igen tiden man vabbar på kvällar och helger, och det drabbar ju också familjen.

Det finns många yrken där man inte behöver jobba igen det man inte gör när man vabbar. Min sambo behöver inte det tillexempel. Hans jobb är där och då, är han inte där gör någon annan det, någon annan går in på extratid i nödfall eller så är det så enkelt att jobbet inte blir gjort den dagen. Jag som pluggar har mina examinerande moment, upp till mig hur och när jag fixar det bara jag gör det.

Allt är inte svart eller vitt.
 
Det låter ju jättedumt. Hade aldrig tagit vab (=mindre pengar) om jag blivit tvungen att jobba ifatt.
Vissa har jobb som bara just de kan göra. Det funkar inte med vikarier eller liknande. Då blir det ju såhär oavsett, annars är det ju alltid den andra föräldern som måste vabba, och det funkar ju inte heller.
 
@Kethets nu svarar jag bara på ursprungsinlägget. Vår förskola sätter upp lappar om löss, vattkoppor och mask. När jag var föräldraledig med lilla barnet bad jag dem också sätta upp lappar om magsjuka så att man visste och kunde ha stora barnet hemma, så sen dess gör de det. Ingen mening stylist sur/irriterad tänker jag, be om info bara så löser de säkert det.
 
Nej, det är väl ingen som har tid att vabba? Man får ta igen tiden man vabbar på kvällar och helger, och det drabbar ju också familjen.
Det beror väl helt på vilket jobb man har? På väldigt många jobb KAN man inte ta igen. Sitter du i kassan på Ica kan du knappast säga Jag är hemma idag men kommer nån kväll senare i veckan istället. Eller om du är sjuksköterska. Eller polis. Eller förskollärare. Eller vilket jobb som helst där du går på schema/vaktlista i ett arbetslag.

Där tänkte du nog inte utanför din egen box.
 
Varför det? Ska du hålla barnet hemma en vecka eller tio dagar varje gång det går magsjuka på förskolan - det är ju inte heller hållbart i längden. Magsjuka är såklart lite jobbigt, men inte hela världen, och riktigt sjuk så att man kräks är man ju ofta inte ens ett dygn. Går det på dagis får man räkna med att barnen blir smittade, har man tur är det en sort de är immuna mot, men annars är det väl lika bra att få det överstökat, särskilt om ni har planer om några dagar som ni gärna vill kunna genomföra?

Sen beror de ju på hur bra immunförsvar barnen har, vi har några barn som ingen smitta verkar bita på, de är i princip friska genom allt. Sen har vi ett annat barn, där magsjuka inte är "lite jobbigt", utan där bruakr det ofta vara tid på sjukhus efter sjukdom av det slaget...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 860
Senast: Badger
·
Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
5 973
Senast: Soapbubble
·
Småbarn Mitt barn fyller snart två år och gör sin första vinter på förskola. Just nu är vi mitt inne i säsongens första magsjuka. Mitt barn blev...
2
Svar
38
· Visningar
5 032
Senast: et_flickan
·
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 768
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp