Bukefalos 28 år!

Förskolans rutiner vid magsjuka

Frågan är väl vem som borde ha torkat? Är ju inte särskilt lyckat om läraren blir sjuk heller, det torde ju drabba klassen hårdare än om enstaka elever blir sjuka?
Jamen givetvis är det läraren som ska torka och inte ett annat barn. Det säger ju sig självt. Barn ska inte behöva ta hand om klasskompisars spyor.
 
Visst inte, jag bara funderade på vem som borde gjort det.
Hade du något bättre förslag än läraren?

Jag undrar iofs även vad barnet gjorde kvar i skolan efter spyan på toaletten. Då borde man ju rimligtvis ha tagit undan barnet och ringt föräldrarna. På stora dotterns inskolning var det ett barn som blev magsjukt och det barnet isolerades på en egen avdelning med en pedagog i väntan på förälder.
 
@turbofling Jag vet inte hur det är i Österrike men för mig känns det som att magsjuka/vinterkräk etc är nåt som är himla typiskt svenskt - dvs ett större problem här än i många länder. I Spanien till exempel pratar man aldrig om det och typ ingen jag känner där har nånsin varit magsjuk. Min partner blev magsjuk första gången som vuxen, här i Sverige, och är sedan dess livrädd för att bli sjuk igen.

Så kanske funkar det bättre/lättare i länder där färre blir magsjuka?

(obs har inga som helst studier att backa upp nåt med, det är bara spekulationer och observationer från mitt håll :p)
Jag hörde något på radio om att svenska barn är infektionskänsliga på grund av den långa föräldraledigheten. Om de började på förskola före ettårsdagen skulle deras immunförsvar vara bättre och då skulle de inte bli sjuka lika ofta. Många andra länder har ju inte lika lång föräldraledighet. Det var någon medicinforskare som ansåg sig kunna belägga detta. För mig låter det inte alls orimligt.

I länder med många hemmafruar, träffar väl barnen färre andra barn och då blir det väl också mindre smittspridning, antar jag.

Min uppfattning är att pratet i Sverige om magsjuka, förkylningar och smitta är betydligt större än vad själva smittorna är, så att säga. Av någon anledning pratar man mycket om det i Sverige, och min upplevelse är att framförallt pratet om SMITTA har ökat enormt under senare decennier.
 
@Petruska Intressant det du hörde på radion! Låter fullkomligt rimligt.

Angående hur vanligt magsjuka etc är så kan jag bara säga att jag inte känner en enda svensk som aldrig varit magsjuk däremot många spanjorer. Vi går inte direkt runt och pratar om magsjuka men i och med att min partner har blivit magsjuk en enda gång i sitt liv, här i Sverige, har samtalsämnet kommit upp.
 
Jag hörde något på radio om att svenska barn är infektionskänsliga på grund av den långa föräldraledigheten. Om de började på förskola före ettårsdagen skulle deras immunförsvar vara bättre och då skulle de inte bli sjuka lika ofta. Många andra länder har ju inte lika lång föräldraledighet. Det var någon medicinforskare som ansåg sig kunna belägga detta. För mig låter det inte alls orimligt.

I länder med många hemmafruar, träffar väl barnen färre andra barn och då blir det väl också mindre smittspridning, antar jag.

Min uppfattning är att pratet i Sverige om magsjuka, förkylningar och smitta är betydligt större än vad själva smittorna är, så att säga. Av någon anledning pratar man mycket om det i Sverige, och min upplevelse är att framförallt pratet om SMITTA har ökat enormt under senare decennier.
Fast dagis är en väldigt ny uppfinning och för så var man väl inte sjuk året runt?
 
@Petruska Fast svenska barn går väl på dagis i mycket större utsträckning än i andra länder där, oftast mammorna, är hemma med barnen tills dess de börjar skolan? Känns ju som att "hemmabarn" exponeras för mycket mindre smittor än dagisbarn oavsett föräldraledighet.

Du skrev ju om mindre smittspridning med hemmafruar men jag tänker mig att det då också blir mindre exponering vilket leder till mindre övning för immunförsvaret.
 
Fast svenska barn går väl på dagis i mycket större utsträckning än i andra länder där, oftast mammorna, är hemma med barnen tills dess de börjar skolan? Känns ju som att "hemmabarn" exponeras för mycket mindre smittor än dagisbarn oavsett föräldraledighet.
Hmm det låter ju också rimligt.
 
@Petruska Fast svenska barn går väl på dagis i mycket större utsträckning än i andra länder där, oftast mammorna, är hemma med barnen tills dess de börjar skolan? Känns ju som att "hemmabarn" exponeras för mycket mindre smittor än dagisbarn oavsett föräldraledighet.

Du skrev ju om mindre smittspridning med hemmafruar men jag tänker mig att det då också blir mindre exponering vilket leder till mindre övning för immunförsvaret.
Jo, det sa man inget om i programmet, men det låter väl troligt. Och utgör samtidigt svar på @kethet s kommentar.

Förr dog i iofs också infektionskänsliga och allergiska barn i större utsträckning, rimligtvis.
 
Jo, det sa man inget om i programmet, men det låter väl troligt. Och utgör samtidigt svar på @kethet s kommentar.

Förr dog i iofs också infektionskänsliga och allergiska barn i större utsträckning, rimligtvis.
Tillägg: Jag menar, mindre exponering pga hemmamammor bör ju för all del innebära då att immunförsvaret blir sämre men att det inte gör så mycket pga begränsad exponering. Sen kan man ju fundera på om barn till hemmamammor tex lättare blir sjuka vid miljöombyte och resor, eftersom ju smittbasen då ändras. Men det sa man heller ingenting om.

Studien jämförde alltså barn som går på dagis i olika länder. Bland dem blir svenska barn sjuka i påfallande hög grad och den långa föräldraledigheten angavs som trolig förklaring.
 
Sen kan man ju fundera på om barn till hemmamammor tex lättare blir sjuka vid miljöombyte och resor, eftersom ju smittbasen då ändras. Men det sa man heller ingenting om.

Det hade varit intressant att veta!

Studien jämförde alltså barn som går på dagis i olika länder. Bland dem blir svenska barn sjuka i påfallande hög grad och den långa föräldraledigheten angavs som trolig förklaring.

Ah jag förstår! Då är det ju väldigt rimligt. :)
 
Tillägg: Jag menar, mindre exponering pga hemmamammor bör ju för all del innebära då att immunförsvaret blir sämre men att det inte gör så mycket pga begränsad exponering. Sen kan man ju fundera på om barn till hemmamammor tex lättare blir sjuka vid miljöombyte och resor, eftersom ju smittbasen då ändras. Men det sa man heller ingenting om.

Studien jämförde alltså barn som går på dagis i olika länder. Bland dem blir svenska barn sjuka i påfallande hög grad och den långa föräldraledigheten angavs som trolig förklaring.
Den studien jag har genomfört på min sambo säger att hemmabarn blir mer sjuka även upp i vuxen ålder
 
Tillägg: Jag menar, mindre exponering pga hemmamammor bör ju för all del innebära då att immunförsvaret blir sämre men att det inte gör så mycket pga begränsad exponering. Sen kan man ju fundera på om barn till hemmamammor tex lättare blir sjuka vid miljöombyte och resor, eftersom ju smittbasen då ändras. Men det sa man heller ingenting om.

Studien jämförde alltså barn som går på dagis i olika länder. Bland dem blir svenska barn sjuka i påfallande hög grad och den långa föräldraledigheten angavs som trolig förklaring.
Hur ser de olika klimaten ut? Är det skillnad på Norge, Sverige, Finland?
 
Den studien jag har genomfört på min sambo säger att hemmabarn blir mer sjuka även upp i vuxen ålder
Ja, jag vet ingenting om hemmabarn. De är mycket ovanliga i min omgivning, och torde vara så gott som helt socialt isolerade. Studien jag hörde om handlade alltså enbart om dagisbarn.
 
Hur ser de olika klimaten ut? Är det skillnad på Norge, Sverige, Finland?
Danmark har fram tills ganska nyligen haft betydligt kortare föräldraledighet än Sverige. Klimat sa man inget om, det var ju bara ett radioinslag. Men om man hade ansett att klimat var förklaringen till att svenska barn är hemma så mycket, bör Sverige inte ha skilt ut sig från de andra nordiska länderna.
 
Min mamma flyttade till Danmark som 16-åring och bodde där en tid. Hon var nästan konstant förkyld, gissningsvis pga luftfuktighet. En fd kompis flyttade (tillbaka) till Nederländerna och hade samma problem som min mamma. Släktingar som bor i Danmark har givetvis inte det problemet.
 
Det var väl en hel del i tråden som tyckte det var självklart att hålla barnen hemma i förebyggande syfte?

Är man hemma och vabbar med ett sjukt barn så kan man hålla friska förskolebarn hemma med.

Det finns även föräldrar som är infektionskänsliga, inte bara barn.
 
En del sorter blir man ju dessutom immun mot, och det är ju inte fel att skaffa sig den immuniteten redan som liten.

Det som går väldigt mycket under november - april (med topp januari - mars oftast) är calicivirus och immunitet efter sjukdom har man bara några veckor, jag minns inte hur många eller om man ens vet exakt men jag har för mig runt tre veckor.
 
Det som går väldigt mycket under november - april (med topp januari - mars oftast) är calicivirus och immunitet efter sjukdom har man bara några veckor, jag minns inte hur många eller om man ens vet exakt men jag har för mig runt tre veckor.
Detta får mig också att tro att våra smittor har att göra med klimatet
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 814
Senast: Badger
·
Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
5 910
Senast: Soapbubble
·
Småbarn Mitt barn fyller snart två år och gör sin första vinter på förskola. Just nu är vi mitt inne i säsongens första magsjuka. Mitt barn blev...
2
Svar
38
· Visningar
4 940
Senast: et_flickan
·
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 697
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp