Förslag på foder!

Elena99

Trådstartare
Hej! Har en ridtravare född 09, sto som behöver gå upp i vikt. idag äter hon:

8kg hö med bra värden
2,5 kg lucern
20ml potatisprotein
10ml fosfor
10ml magnesium
30 ml salt
20ml munkpeppar
1dl mineraler


Det har gett helt okej resultet men behöver gå upp mer i vikt ändå. En equiterapeut kom med detta förslag:

8 kg hö med bra värden
1 kg riskli
300g Kwickbeet
2kg Lucern digest (Hartog)
Kamomille
1dl mineraler


Min fråga är om den foderstaten equi föreslog är värd pengarna då den kommer kosta mig mellan 2,5-3k i månaden. Hur fort får man resultat på riskli? Finns det något jag kan ge istället för riskli som ger samma resultat? Vill gärna hålla det spannmålsfritt :)

OBS! Håll en god ton då jag bara ställer en fråga😅
 
För att det ska gå att säga något om foderstaten behöver du skriva ut värdena i höet. Annars är det omöjligt att ge några råd tyvärr.
 
Jag skulle i första hand öka på grovfodret. Det brukar funka för dom flesta hästar. Funkar det inte eller att hästen inte vill äta finns det olika tillskott tex någon olja eller dylikt som jag vet andra i min närhet gett. Har dock ingen egen erfarenhet av tillskott för viktuppgång, utan det har alltid räckt med ökad giva av grovfodret för mig.
 
Öka grovfodret. Så mycket hästen vill stoppa i sig. Jag har två varmblodstravare. 10-12 kilo petar de lätt i sig på en dag. , minska proteintillskotten något och ge betfor istället för tre gånger så dyr kwickbeet med samma innehåll i stort sett (skiljer ungefär 2MJ per kilo).
Det känns som om equiterapeuten har fallit för dyra glansiga påsar.
Gå in på www.hastsverige.se och prova att lägga in ditt ensilages värden och jämför lite olika där. Du ska inte lägga ut en massa onödiga pengar i tron att dyrt är bra.
 
Senast ändrad:
Det låter som väldigt lite grovfoder. Hästar mår bäst av att få tugga

Många gånger kan man behöva ge mer energi för att hästen ska kunna tillgodogöra sig proteinet, betfor brukar vara ett bra och ekonomiskt vettigt sätt att göra det.
 
Bra om du har koll på att höet har bra värden och inte bara bukfylla. Sen fri tillgång på natten. Dvs så mycket den orkar äta utan det blir några större mängder kvar på morgonen. Kraftfoder med hög fett o proteinhalt, då behöver man inte ge så mycket. Mineraler. Betfor kan man ge ganska mycket av det mår magen bra av till skillnad från stora mängder kraftfoder.
 
Jag brukar tänka som att jag lägger endast till kraftfoder och dylikt om hästen inte tillgodoser sig det den behöver på fri tillgång grovfoder.

Eftersom hästar mår som bäst psykiskt och fysiskt när tuggbehovet är tillgodosett så är så mycket hö/hösilage som bara är möjligt att eftersträva.

Behövs det mer så lägger jag först då till kraftfoder. I första hand även där helst lusern om det passar höet i övrigt, och i sista hand kraftfoder.

Min äldre häst (halvblod) får tex fritt tillgång på hö samt ca ett kg senior- kraftfoder och mineraler (han ratar lusern och höet har lågt proteinvärde).

1 kg riskli är för övrigt väldigt mkt! Varför ska du ge det? När jag gav riskli till mig (Equijewel) gav jag ca 300 g och fick bra effekt.
 
Senast ändrad:
Hej! Har en ridtravare född 09, sto som behöver gå upp i vikt. idag äter hon:

8kg hö med bra värden
2,5 kg lucern
20ml potatisprotein
10ml fosfor
10ml magnesium
30 ml salt
20ml munkpeppar
1dl mineraler


Det har gett helt okej resultet men behöver gå upp mer i vikt ändå. En equiterapeut kom med detta förslag:

8 kg hö med bra värden
1 kg riskli
300g Kwickbeet
2kg Lucern digest (Hartog)
Kamomille
1dl mineraler


Min fråga är om den foderstaten equi föreslog är värd pengarna då den kommer kosta mig mellan 2,5-3k i månaden. Hur fort får man resultat på riskli? Finns det något jag kan ge istället för riskli som ger samma resultat? Vill gärna hålla det spannmålsfritt :)

OBS! Håll en god ton då jag bara ställer en fråga😅
För att veta vad du ska ge måste man ha analys på grovfodret. Om en tunn häst vill äta mer grovfoder är det klokt att börja där och sedan med analysens hjälp se om det behövs något mer.
Riskliolja ger snabba resultat både på grund av att det innehåller naturligt anabola gamma-oryxanol och för att olja är väldigt kaloririkt. Det är till skillnad mot riskli också stärkelsefritt. Gamma-oryzanol är också aptitstimulerande och kan göra att en häst som äter lite dåligt får ökad hunger och kan äta mer grovfoder tex.
Det är kanon för viktuppgång och brukar bli billigare än riskli.
 
Problemet är inte att hon äter dåligt, för äter gör hon mer än gärna men det hon får plats med. Vi har haft henne på 15kg i månaden uppdelat på 3-4 fodringar, men hon vill ändå inte ha så mycket.

Lucern går som grovfoder och tillsammans med det det äter hon 13kg hö om dagen omräknat. Kan inte få i henne mer än 8kg per dag i hö eftersom hon inte vill ha mer än så. Olja har vi gett massor av men ger inget resultat. Betfor kan jag inte ge och vill inte ge eftersom att hon blir för pigg, het, slår sönder stallet av överskottsenergi. Blir hopplös att hantera och motionera. Sätter sig mer i huvet än på kroppen.

Värdet i höt:
Ts 76
Energi 6.3
Smbp 40
Socker 120

Det är iallafall vad min stallägare tycker är bra foder för "Det funkar på mina hästar" enligt henne. Men hennes är väldigt lättfödda.

Undrar som sagt mest om vilken erfarenhet ni har av riskli eftersom jag hört sedan innan hästar går up mycket i vikt av det. Och skulle jag kunna ha en häst på bara grovfoder så hade jag haft det. Därav att jag inte ger så mycket kraft. Lucern går som sagt som grovfoder och ger det då jag sen tidigare haft bra erfarenhet av det men verkar inte ta på denna häst, fosfor och magnesium är tillskott och inte kraft. Salt ger jag extra för att få upp natriumvärdena och potatisproteinet fick vi rekommenderat av en som sa att dem går upp mycket av det (men har som sagt inte sätt några resultat). Hon fick 2dl rapsolja en längre tid, men bytte till linfröolja sen för att det tydligen skulle vara bättre, men fick inga större resultat där heller.
 
Höets värden ser bra ut. Jag hade i första hand gett fri tillgång på höet om hon behöver gå upp i vikt, eller åtminstone ökat givan rejält. Äter hon inte mer än max 8 kg skulle jag börja leta efter andra problem innan jag konstaterar att "hästen är sån". Hur ser tänderna ut, när är de kontrollerade sist? Är hon stressad? Hur många fodringar delas givan upp på? Kan hon ha magsår?
 
Problemet är inte att hon äter dåligt, för äter gör hon mer än gärna men det hon får plats med. Vi har haft henne på 15kg i månaden uppdelat på 3-4 fodringar, men hon vill ändå inte ha så mycket.

Lucern går som grovfoder och tillsammans med det det äter hon 13kg hö om dagen omräknat. Kan inte få i henne mer än 8kg per dag i hö eftersom hon inte vill ha mer än så. Olja har vi gett massor av men ger inget resultat. Betfor kan jag inte ge och vill inte ge eftersom att hon blir för pigg, het, slår sönder stallet av överskottsenergi. Blir hopplös att hantera och motionera. Sätter sig mer i huvet än på kroppen.

Värdet i höt:
Ts 76
Energi 6.3
Smbp 40
Socker 120

Det är iallafall vad min stallägare tycker är bra foder för "Det funkar på mina hästar" enligt henne. Men hennes är väldigt lättfödda.

Undrar som sagt mest om vilken erfarenhet ni har av riskli eftersom jag hört sedan innan hästar går up mycket i vikt av det. Och skulle jag kunna ha en häst på bara grovfoder så hade jag haft det. Därav att jag inte ger så mycket kraft. Lucern går som sagt som grovfoder och ger det då jag sen tidigare haft bra erfarenhet av det men verkar inte ta på denna häst, fosfor och magnesium är tillskott och inte kraft. Salt ger jag extra för att få upp natriumvärdena och potatisproteinet fick vi rekommenderat av en som sa att dem går upp mycket av det (men har som sagt inte sätt några resultat). Hon fick 2dl rapsolja en längre tid, men bytte till linfröolja sen för att det tydligen skulle vara bättre, men fick inga större resultat där heller.

Värdena i det silaget är "bra" om man har en lättfödd häst. Men de är inte bra.

Vårt "braiga" silage (vi har två sorter) ser ut så här:

Ts 72%
Energi 8,2Mj (per kg foder)
Smrp 73g (per kg foder)

Du skulle behöva ett bättre grovfoder om hon inte äter mer. Det lilla hon äter är oroväckande lite och ni behöver fundera på varför och hur ni kan ändra det.

Det är oroande att din häst inte äter mer än hon gör, 8kg silage med 73% Ts är lite. Min häst äter för tillfället 5kg av silaget ovan, 10kg av en annan sort som liknar ditt, 2,5kg lucern och 0,5kg betfor.

Du behöver också tänka om kring överskottsenergi. Din häst behöver ett överskott, annars kan den inte gå upp i vikt. Sen är balansen mellan energi och protein hemskt viktigt för vissa hästar. De går inte upp om inte balansen är rätt, för dem.
 
Det var en intressant reaktion att din häst blir pigg av betfor. Det har jag inte hört förut. I så fall passar inte kwickbeet heller eftersom det är samma sak.
Om tänderna är bra och att hästen får gott om tid att äta (och att hon inte blir bortföst av de andra hästarna) så skulle jag titta på om balansen mellan protein och energi passar din häst. Det normala är en kvot på 6 (alltså smältbart råprotein/energi =6) men vissa hästar fungerar bättre på lägre eller lite högre. Du har ju ganska mycket protein i din foderstat med tanke på lusernet, och det kanske inte passar så bra då.
 
Det fodret är bra för lättfödda hästar. Ett önskefoder till och med men dåligt för en häst som din som behöver lägga på sig. Din häst får bara i sig 50 Mj på 8 kg av det hösilaget. Nu vet jag inte vad din häst väger men det är mindre vad mina på 400 kg, normal till lättfödda i normalhull får i sig på en dag.

Du måste alltså få i henne mer energi. Om hon reagerar så på betfor så kommer hon reagera likadant på betfiber utan tillsatt melass så det behöver du inte lägga pengar på att prova. Öka i första hand så mycket som går på hösilaget och ge sedan lucern (i pelletsform och då kanske utan melass med tanke på reaktionen på betfiber) så mycket hon äter. Räkna ordentligt på både makro och micromineraler så att hon får tillräcklig mängd och i rätt kvoter och ge e-vitamin.
Risbaserade foder är inget man bör ge. De allra flesta ger inte sina hundar risbaserat foder längre pga dess arsenikinnehåll och det är inget man bör ge hästar heller.
 
Man ska inte ge för mycket olja då hästar har svårt att bryta ned det. Finns rekommendationer. Lucernpellets och ett Bra kraftfoder. Höet var ju inte det bästa för en tunnis.
 
Problemet är inte att hon äter dåligt, för äter gör hon mer än gärna men det hon får plats med. Vi har haft henne på 15kg i månaden uppdelat på 3-4 fodringar, men hon vill ändå inte ha så mycket.

Lucern går som grovfoder och tillsammans med det det äter hon 13kg hö om dagen omräknat. Kan inte få i henne mer än 8kg per dag i hö eftersom hon inte vill ha mer än så. Olja har vi gett massor av men ger inget resultat. Betfor kan jag inte ge och vill inte ge eftersom att hon blir för pigg, het, slår sönder stallet av överskottsenergi. Blir hopplös att hantera och motionera. Sätter sig mer i huvet än på kroppen.

Värdet i höt:
Ts 76
Energi 6.3
Smbp 40
Socker 120

Det är iallafall vad min stallägare tycker är bra foder för "Det funkar på mina hästar" enligt henne. Men hennes är väldigt lättfödda.

Undrar som sagt mest om vilken erfarenhet ni har av riskli eftersom jag hört sedan innan hästar går up mycket i vikt av det. Och skulle jag kunna ha en häst på bara grovfoder så hade jag haft det. Därav att jag inte ger så mycket kraft. Lucern går som sagt som grovfoder och ger det då jag sen tidigare haft bra erfarenhet av det men verkar inte ta på denna häst, fosfor och magnesium är tillskott och inte kraft. Salt ger jag extra för att få upp natriumvärdena och potatisproteinet fick vi rekommenderat av en som sa att dem går upp mycket av det (men har som sagt inte sätt några resultat). Hon fick 2dl rapsolja en längre tid, men bytte till linfröolja sen för att det tydligen skulle vara bättre, men fick inga större resultat där heller.
Är det per kg ts eller per kg foder?
8 kg med 76% ts är jättelite för en stor häst. Jag hade nog velat kolla tänder och kanske magen om den har så dålig aptit.
Hur har du fördelat fodret under dagen? Fodras hon i hagen osv?
 
Problemet är inte att hon äter dåligt, för äter gör hon mer än gärna men det hon får plats med. Vi har haft henne på 15kg i månaden uppdelat på 3-4 fodringar, men hon vill ändå inte ha så mycket.

Lucern går som grovfoder och tillsammans med det det äter hon 13kg hö om dagen omräknat. Kan inte få i henne mer än 8kg per dag i hö eftersom hon inte vill ha mer än så. Olja har vi gett massor av men ger inget resultat. Betfor kan jag inte ge och vill inte ge eftersom att hon blir för pigg, het, slår sönder stallet av överskottsenergi. Blir hopplös att hantera och motionera. Sätter sig mer i huvet än på kroppen.

Värdet i höt:
Ts 76
Energi 6.3
Smbp 40
Socker 120

Det är iallafall vad min stallägare tycker är bra foder för "Det funkar på mina hästar" enligt henne. Men hennes är väldigt lättfödda.

Undrar som sagt mest om vilken erfarenhet ni har av riskli eftersom jag hört sedan innan hästar går up mycket i vikt av det. Och skulle jag kunna ha en häst på bara grovfoder så hade jag haft det. Därav att jag inte ger så mycket kraft. Lucern går som sagt som grovfoder och ger det då jag sen tidigare haft bra erfarenhet av det men verkar inte ta på denna häst, fosfor och magnesium är tillskott och inte kraft. Salt ger jag extra för att få upp natriumvärdena och potatisproteinet fick vi rekommenderat av en som sa att dem går upp mycket av det (men har som sagt inte sätt några resultat). Hon fick 2dl rapsolja en längre tid, men bytte till linfröolja sen för att det tydligen skulle vara bättre, men fick inga större resultat där heller.
Aktiva ingrediensen i riskli som ger viktuppgång etc är Gamma-oryzanol. Det är enklare att kontrollera mängd gamma-oryzanol i olje- eller pulverform. I riskli kan mängden variera kraftigt och man kan inte garantera någon viss mängd.
Riskli innehåller också en del stärkelse som man slipper i riskliolja och pulver- gammaoryzanol.
Upplever du att hästen ballar ur av betfor tex är det oftast smart att undvika stärkelse. Plus att fettrik foderstat brukar sägas dämpar reaktivitet.
Riskliolja är också kanon på så sätt att det motverkar magsår.
Riskliolja går absolut inte att jämföra med övriga oljor vad gäller viktuppgång och muskeltillväxt. Ingen annan olja innehåller gamma-oryxanol, som är naturligt anabolt.
Finns riskliolja på dunk eller i foder.

Sen håller jag med om att 8 kg av det foder du ger inte är mkt för en häst. Och där kan gamma-oryzanol göra så att de äter mer grovfoder. Det är registrerat veterinärt i flera länder som aptitstimulerande och används tex för att få magsårshästar att börja äta etc.
 
Hej! Har en ridtravare född 09, sto som behöver gå upp i vikt. idag äter hon:

8kg hö med bra värden
2,5 kg lucern
20ml potatisprotein
10ml fosfor
10ml magnesium
30 ml salt
20ml munkpeppar
1dl mineraler


Det har gett helt okej resultet men behöver gå upp mer i vikt ändå. En equiterapeut kom med detta förslag:

8 kg hö med bra värden
1 kg riskli
300g Kwickbeet
2kg Lucern digest (Hartog)
Kamomille
1dl mineraler


Min fråga är om den foderstaten equi föreslog är värd pengarna då den kommer kosta mig mellan 2,5-3k i månaden. Hur fort får man resultat på riskli? Finns det något jag kan ge istället för riskli som ger samma resultat? Vill gärna hålla det spannmålsfritt :)

OBS! Håll en god ton då jag bara ställer en fråga😅
Är hästen träckprovad och om mask påvisats avmaskad? Kolla även bandmask och inte bara blodmask..
Jag hade provat att tillföra mer energi i foderstaten. Du verkar ju tillföra en del protein.
Olja är ju det energirikaste, men det hade du redan provat?

Är du säker på att hästen blir så pigg av betforen eller kan det ha varit något annat?
Hur är det om du tillför något spannmål (havre, korn? Eller ett högenergifoder?). Spannmål är dock mindre energirikt än de ovanstående.
Info om energifoder till häst:
"Energirika fodermedel - HästSverige" https://hastsverige.se/hastens-miljo/kraftfoder/energirika-fodermedel/

Kwickbeet går som sagt bort om du inte vill ge betfor, för båda är sockerbeta.
Lucern digest ser jag inte någon nytta av utan tror den lucern du ger fyller det behovet och undrar varför just det föreslagits just för viktökning (Är det så att hon säljer foder också?).
Riskli har jag inga erfarenheter av och kan inte uttrycka mig om.
 
Senast ändrad:
Hur ges höet? direkt på marken?
Mitt kräsna varmblod kan utan problem äta 15 kg hö/dygn, men inte från marken, då blir en stor del av höet "smutsigt enligt honom, och han äter då inte upp det.
Han fodras i hönät med stora hål i, höpåsar, eller hölådor utomhus, får han höet "rent" så äter han massor.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp