Förslag till 120L akvarium

Ainon

Trådstartare
Ska nyinreda ett 120L akvarium och behöver lite inspiration ;)

Det ska vara ett biotopakvarium. Är inte intresserad av typ Malawi eller andra med en inredning av massa sten. Ska vara intressant att titta på. Funderar på asiatiskt kanske.

Förslag på roliga fiskar/biotoper?
 
Sv: Förslag till 120L akvarium

Sydamerika är ju ganska lätt. Tetror, pansarmalar, dvärgciklider....

Beror förståss på hur petnoga man vill vara, om det ska vara en exakt replika av ett bestämt vattendrag får man förståss jobba mer, särskilt om växterna också ska vara korrekta.
 
Sv: Förslag till 120L akvarium

Senaste biotopen jag gjorde var kinesiskt, hela världsdelar blir alldeles för stort och oprecist tycker jag. Även Kina är ju ett enormt land, så det är bara spel för galleriet ändå att kalla det biotop, men kontentan av det jag vill säga är att jag tycker man ska göra det ganska smalt. Välj din favoritfisk och bygg biotopen runt den?
 
Sv: Förslag till 120L akvarium

Ja självklart hade jag tänkt ta typ ett vattendrag och inte en hel kontinent. Vad hade du för fiskar i ditt kinesiska kar?

Jag har ingen specifik favoritfisk men gillar ex pygméguramis, vad för andra fiskar passar in där?

Sydamerikaner är ju också fina, hade ett mindre biotopakvarium med fjärilar tidigare, skulle ockå kunna vara något att ha de igen. Fast inte bara fjärilsciklider isf.
 
Sv: Förslag till 120L akvarium

Om du går in på fishbase.org kan du dels söka på tex pygmegurami och få upp lite info, och sedan kan man göra en specificerad sökning på tex det landet du är nyfiken på. (Då får du upp andra arter därifrån tex)
 
Sv: Förslag till 120L akvarium

Är också nyfiken på vad du har för fiskar och växter i din kinesiska biotop!
 
Sv: Förslag till 120L akvarium

Tanichthys albonubes och Garra flavatra hittils, funderar på Anabas testudinensis också!
 
Sv: Förslag till 120L akvarium

Växterna är nog måttligt biotopriktiga, näckrosor och Crinum calamistratum :-)
 
Sv: Förslag till 120L akvarium

Satsar du på sydostasiskt som med pygmeguramierna kan du ju ha denna också :love: :love: :love:
AG1276.jpg

Indonesisk Glasmal, Kryptopterus minor :D
 
Sv: Förslag till 120L akvarium

De var ju hmm......... lite äckligt fräcka :p

Det var förresten inte 120L utan 300L :eek:

Hur mkt fisk och växter kan ett sådant akvarium tänkas rymma?
Blir det fult om man bara har små fiskar? Kanske bör man ha någon större sort också? :confused:
Har aldrig inrett ett akvarium större än 150L, och här får jag ett 300L till skänks :)
 
Sv: Förslag till 120L akvarium

Tvärtom tycker jag det blir fult om man fläskar in en stor fisk mitt i allt.
 
Sv: Förslag till 120L akvarium

Ne tycker inte det blir fult. Några av de snyggaste akvarium jag har sett har varit 1000liters med fullt av bara små tetror, sjukt läckert :love:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har nu nästan bestämt mig för att skaffa katt under året. Tanken är två katter så de har sällskap av varandra när jag jobbar eller...
2
Svar
31
· Visningar
2 058
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 936
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 277
Senast: Praefatio
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp