Försöker hitta en ny identitet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför känner du ett sånt behov av att hoppa på @Tranan ? Om du vill diskutera kön och vad som tillhör ett kön kan du så inte starta en egen tråd om det istället för att sparka på någon som haft det skittufft i många många år? Mår du bra av det här beteendet? Känns det fint att göra någon illa på det här sättet?
Tranan tillåter sig att tolka min person som icke-binär. Varför ska jag stå ut med det.
 
Mjo, men jag ställer mig ändå skeptisk till ordvalen. Och nu jämför jag igen, men hur många andra behandlingar eller operationer talar man så friskt om som "oåterkalleliga" även om de facto är det? Jag anar att man ofta lägger in en värdering där, som andas lite könsessentialism (eventuellt lite omedvetet).
Jag tänker att det har att göra med att transitionen ofta, inte alltid, är ganska normativ sett till önskat yttre resultat. Inte som skönhetskirurgi, nödvändigtvis, men att resultatet ska bli ett otvetydigt nytt genusuttryck. Då anses personen "svara bra" på hormonbehandling etc.

Mot det är det ändå lite konstigt att nästan tabuera motsvarande önskemål hos detransiterade personer. Inte bara har de (troligen) blivit feldiagnostiserade och felbehandlade, spåren kommer att vara ristade i deras kroppar till allmän beskådan resten av deras liv. Är man tex 25, så är ju resten av livet rätt långt, helst.
 
Jag är inte riktigt klar med vad jag tänker om henne i ämnet. Bara det är ett beröm. Det mesta annat blir klart på tok för fort, just nu. Anna-Maria Sörberg är intressant också.
Det är såklart en förståelig queerteoretisk "impuls" att tänka tanken att transpersoner "anpassar sig" till och upprätthåller gamla könsroller, som man kämpat för att komma ifrån. Samtidigt så är ju många transpersoner icke-binära, men för att få vård och accepteras så tvingas de ofta mörka det till viss del.

Kommer inte helt osökt att tänka på en text från Ottar som jag läste förut idag, som delvis handlade om personer som fått avslag gällande fastställelse av ändrad könstillhörighet pga. att de tex. inte klätt sig normativt nog. https://www.ottar.se/fler-ansokningar-om-andrat-juridiskt-kon-avslas/
 
Jag förvånas i övrigt inte av att du gör den tolkningen. Du har ju på till synes ganska kort tid fullständigt kastat dig in i ett specifikt sätt att prata om trans, och lagt dig till med just den diskursens lingo och förklaringsmodeller. Jag gissar att det är den enda sorts språk och teori kring kön som du egentligen har kommit i kontakt med? Om man istället har rört sig i på olika vis "könsrollskritiska" sammanhan i snart ett halvt århundrade, så har man ju ingen anledning att kasta allt man tidigare har tänkt om kön överbord, bara för att diskursen nu under några år har dominerats av transnarrativ och könsessentialism.
Jag tror att ingen förklaring som jag kan ge dig kommer att vara bra nog för dig.
Jag skriver om mina upplevelser som inte nödvändigt viss passar in i din världsbild.
Jag har sett många teorier och hört många olika sätt att prata om kön. Jag pratar i min tråd om mig på ett sätt som passar in i min världsbild. Vad ska jag göra med gamla värderingar. Behålla dem? De är gamla.
 
Kan jag tänka mig, baserat på min egen sjukdom, MS, om jag minns rätt så är det ungefär 3-4 år mellan symtom (och läkarbesök för dem) tills en en diagnos kan fastställs..
Nej. En mkt närstående till mig fick sina första symptom på måndagen, på torsdagen MS diagnos och 2 veckor senare första behandlingen utifrån vilken ”typ” av MS det är
 
Nej. En mkt närstående till mig fick sina första symptom på måndagen, på torsdagen MS diagnos och 2 veckor senare första behandlingen utifrån vilken ”typ” av MS det är
Ja, såklart inträffar det också, men det är vanligare att det dröjer en tid (beroende på om ens symtom betraktas som akuta eller ej så kan det dröja månader till MR etc., om man ens tas på allvar)., och ibland går det inte att fastställa kriteriet med skov som kan separeras i "tid och rum" på en gång. Sedan ser statistiken kanske bättre ut från symtom som i efterhand kan härledas till diagnosen, och tiden till diagnos, beroende på region, och kanske är det sammantaget lite bättre än siffrorna jag sa.
 
Jag tror att ingen förklaring som jag kan ge dig kommer att vara bra nog för dig.
Jag skriver om mina upplevelser som inte nödvändigt viss passar in i din världsbild.
Jag har sett många teorier och hört många olika sätt att prata om kön. Jag pratar i min tråd om mig på ett sätt som passar in i min världsbild. Vad ska jag göra med gamla värderingar. Behålla dem? De är gamla.
Men jag efterfrågar inte en förklaring av dig. Du förklarar vad du vill om du vill. Jag har en ganska klar bild av det jag i brist på bättre kallar transnarrativ. Enstaka transpersoner är en annan sak.
 
Det är såklart en förståelig queerteoretisk "impuls" att tänka tanken att transpersoner "anpassar sig" till och upprätthåller gamla könsroller, som man kämpat för att komma ifrån. Samtidigt så är ju många transpersoner icke-binära, men för att få vård och accepteras så tvingas de ofta mörka det till viss del.

Kommer inte helt osökt att tänka på en text från Ottar som jag läste förut idag, som delvis handlade om personer som fått avslag gällande fastställelse av ändrad könstillhörighet pga. att de tex. inte klätt sig normativt nog. https://www.ottar.se/fler-ansokningar-om-andrat-juridiskt-kon-avslas/
Ja, jag känner igen det där. Uppenbarligen pågår någon sorts växelspel mellan transvården och patienterna, som ett spel om vad trans är, vilka kriterier som kan användas och vad vården ska innehålla.

För egen del tänker jag nog att transpersonerna själva är en ganska liten del av ett narrativ eller en diskurs om trans. Och att idéer om trans skapas och reproduceras på ungefär samma vis som alla idéer om kön (och sexualitet). Transpersoner styr väl inte sitt öde mer än andra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: MML
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 380
Senast: tuaphua
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 106
Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
67

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp