Hur lär man sig att leva ensam?

Nu verkar du ju inte vara helt döv, men jag har under mitt arbetsliv träffat flera som är helt döva. Jag jobbade i flera år på DHL som trafikledare och där hade vi en döv tjej som var chaufför och levererade paket. Henne kommunicerade vi med via scannern eller sms. Det gick hur bra som helst och det var aldrig några problem med att hon inte hörde.

På ett annat jobb hade vi en döv programmerare. Samma där, vi kommunicerade via dm och mail. Aldrig några problem.

Jag har dessutom haft en lärare på universitetet som hade hörselnedsättning. Det gick bra, men man var ju tvungen att veta om det så man tittade direkt på henne när man pratade med henne etc. Jag tror att det finns många jobb man kan ha som döv, speciellt numer när många jobbar hemifrån och det kommuniceras via mail, chattar, etc. Det finns väldigt mycket hjälpmedel också med tolkning i text vid onlinemöten osv.
Hej och tack för ditt svar!

Det låter hoppfullt att det går att lösa arbetslivet! Även om man inte hör så bra.

Jag har tyvärr råkat ut för att folk gör sig rolig på ens bekostnad i olika hörande sammanhang. Det har nog bidragit till att jag utvecklat social ångest. Jag försöker inte ens visa ens att jag hör dåligt pga. Att folk inte har förståelse för en. Dom tror oftast att man hör lika bra som hörande tack vare hörapparater na. Men det stämmer inte fullt ut tyvärr.

Jag har medelsvår hörselnedsättning och använder hörapparater. Måste se ansiktet på människan som pratar och i större grupper än 3 helst 2 personer gör mig osäker och får panikångest om jag inte känner folket väl. Som tex. Familj och släkt. Dom funkar det med tack o lov.

Tyvärr kan jag ej teckenspråk. Levy med hörande hela livet och alltid känt mig annorlunda.

Men jag kom på att Samhall finns ju! Vet du nåt om det? Hur det fungerar där?

Jag får sjukpenning nu och visst är det tufft. Maten är dyrare, högkostnadsskyddet för medicin höjs till 3 800 kr i juli, kollektivtrafikkort blir dyrare osv. Kläder och saker jag behöver till hemmet köper jag generellt pä loppis, det är både miljömedvetet, ekonomiskt och roligt.
Till frisören går jag typ en gång om året.
Enda djuren jag har är numera en guldhamster, billigt och gör hemmet lite mer hemtrevligt.
Jag har ingen egen häst längre, så mina hobbys är billiga. Typ gå på museum och gallerier och kolla på konst, hjälpa till med andras hästar och vattengympa med FAR-kort.
Det dyra i mitt liv är att jag håller på med silversmide, lägger vän 5-600 i månaden på silver.

Men jag klarar det ekonomiska, och det är så skönt!
Oj var inte högkostnadsskyddet på 1200 typ nyss ?!?? för jävligt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur gör ni som lever ensamma utan barn eller partner? Känner ni er någonsin ensamma? Vad gör ni då när ni sitter där hemma i lägenheten/... 2
Svar
38
· Visningar
2 664
Kropp & Själ Är det någon som gjort en npf utredning hos ett privat företag? Rekommendationer, avrådan från visst bolag, om det hjälp att få... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 004
Senast: Tantan
·
Kropp & Själ Jag brukar åka på en förkylning ungefär en gång om året (kanske lite oftare? senaste gången innan denna var i augusti förra året). Men... 2 3
Svar
40
· Visningar
2 225
Senast: Askur2017
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 479
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31