Först i världen med gratis mensskydd - heja Skottland!

Jag ville mest göra alla uppmärksamma på att det här har hänt! 😍 Jag tycker att det är fantastiskt och viktigt, och väldigt märkligt att det inte hänt tidigare i fler länder!
Jaa, heja oss! Eller dem... Eller nått! Heja Skottland i alla fall! :love:

Hur funkar det rent praktiskt och vad är det de delar ut eller får man hämta ut?
De håller fortfarande på att bestämma de sista detaljerna och de har 2 år på sig att göra initiativet "operational", men såvitt jag har förstått så kommer det att innebära att bindor & tamponger kommer att finnas att hämta gratis på ställen som vårdcentraler, skolor, apotek och universitet. Det fanns redan tidigare på flera sådana ställen, men den här nya lagen gör nu att de har en skyldighet att erbjuda det.
 
Jaa, heja oss! Eller dem... Eller nått! Heja Skottland i alla fall! :love:


De håller fortfarande på att bestämma de sista detaljerna och de har 2 år på sig att göra initiativet "operational", men såvitt jag har förstått så kommer det att innebära att bindor & tamponger kommer att finnas att hämta gratis på ställen som vårdcentraler, skolor, universitet. Det fanns redan tidigare, men den här nya lagen gör nu att sådana ställen har en skyldighet att erbjuda det.

Haha, jag trodde att den trädde i kraft nu i Tisdags. :D Hur som helst är det ju rätt fantastiskt!


*kl* Och på tal om frågan, titta på den här grafen med hur produkterna beskattas i olika länder.
https://www.politico.eu/article/scotland-free-period-products-poverty-nicola-sturgeon-uk/
 
Jaa, heja oss! Eller dem... Eller nått! Heja Skottland i alla fall! :love:


De håller fortfarande på att bestämma de sista detaljerna och de har 2 år på sig att göra initiativet "operational", men såvitt jag har förstått så kommer det att innebära att bindor & tamponger kommer att finnas att hämta gratis på ställen som vårdcentraler, skolor och universitet. Det fanns redan tidigare på flera sådana ställen, men den här nya lagen gör nu att de har en skyldighet att erbjuda det.
Är det bara ett specifikt märke de delar ut gratis då eller är det allt eller något specialtillverkat som de ska dela ut, eller ve de inte än det heller? Har många frågor känner jag. 🙈
 
Är det bara ett specifikt märke de delar ut gratis då eller är det allt eller något specialtillverkat som de ska dela ut, eller ve de inte än det heller? Har många frågor känner jag. 🙈
"New legislation was passed this week, which means local authorities must ensure period products, such as tampons, sanitary pads and reusable period items, are available for free to anyone in the area who needs them. "
Jag förstår det som att det måste finnas standardvarianter tillgängliga. Favoritmärke lär man inte kunna välja oavsett, det är ju inte hållbart.
 
"New legislation was passed this week, which means local authorities must ensure period products, such as tampons, sanitary pads and reusable period items, are available for free to anyone in the area who needs them. "
Jag förstår det som att det måste finnas standardvarianter tillgängliga. Favoritmärke lär man inte kunna välja oavsett, det är ju inte hållbart.
Jaha, om det skulle bli aktuellt i Sverige skulle det inte va något jag kan utnyttja, men å andra sidan tycker jag inte det är så dyrt att köpa, en tampong förpackning extra stor håller ungefär 2-3 menser för mig.
Jag hade sparat mer pengar på att sluta snusa i jämförelse om man tänker perspektivet att spara pengar.
Vet inte om prisbilden i UK är annan än i Sverige på just sådana produkter som rör mens.
 
Jaha, om det skulle bli aktuellt i Sverige skulle det inte va något jag kan utnyttja, men å andra sidan tycker jag inte det är så dyrt att köpa, en tampong förpackning extra stor håller ungefär 2-3 menser för mig.
Jag hade sparat mer pengar på att sluta snusa i jämförelse om man tänker perspektivet att spara pengar.
Vet inte om prisbilden i UK är annan än i Sverige på just sådana produkter som rör mens.
Lite olycklig jämförelse med att snusa kan jag tycka, det går ju liksom inte att välja att sluta ha mens för att spara pengar.
 
Jaha, om det skulle bli aktuellt i Sverige skulle det inte va något jag kan utnyttja, men å andra sidan tycker jag inte det är så dyrt att köpa, en tampong förpackning extra stor håller ungefär 2-3 menser för mig.
Jag hade sparat mer pengar på att sluta snusa i jämförelse om man tänker perspektivet att spara pengar.
Vet inte om prisbilden i UK är annan än i Sverige på just sådana produkter som rör mens.

Fast att snusa väljer man, det var en konstig jämförelse.
 
Jaha, om det skulle bli aktuellt i Sverige skulle det inte va något jag kan utnyttja, men å andra sidan tycker jag inte det är så dyrt att köpa, en tampong förpackning extra stor håller ungefär 2-3 menser för mig.
Jag hade sparat mer pengar på att sluta snusa i jämförelse om man tänker perspektivet att spara pengar.
Vet inte om prisbilden i UK är annan än i Sverige på just sådana produkter som rör mens.
De som har mest hjälp av detta har med största sannolikhet inte riktigt råd att snusa heller. Det kanske är billigt för dig, men det finns människor det är dyrt för, sådana som inga pengar eller ytterst lite pengar har.
Varför skulle inte du kunna utnyttja det om det blev aktuellt i Sverige?
 
Sedan är det inte bara en fråga om pengar, att det finns tillgängligt i offentliga byggnader och i skolans badrum kan hjälpa många ungdomar(och vuxna) som av olika anledningar inte kan få tag på produkterna i och med situationer hemma eller socialt.
 
så ”staten” ska köpa in något som ska passa alla och även stödja ett företag. Tycker väl att det hade varit rimligare att de som behöver hade fått ett bidrag istället och köpt det de ville ha istället.
 
De som har mest hjälp av detta har med största sannolikhet inte riktigt råd att snusa heller. Det kanske är billigt för dig, men det finns människor det är dyrt för, sådana som inga pengar eller ytterst lite pengar har.
Varför skulle inte du kunna utnyttja det om det blev aktuellt i Sverige?
För de säkert kommer köra på någon billig modell som inte alls passar mig, så kommer få fortsätta köpa den modellen som passar mig i så fall (om det ens blir aktuellt i Sverige).

När jag drog jämförelsen tänkte jag mer på att en dosa snus kostar runt 50kr (för mig är det typ 200kr/månaden) medan mina tamponger kostar runt 50 kr för 2-3 månader, då för mig personligen gör inte dom 50kr så stor skillnad oavsett även räknat på den totala årskostnaden.
Om JAG ska spara pengar är det bättre att sluta snusa vilket jag redan försöker med (är inte så svårt att sluta, det svåra är att inte börja igen).
Så för MIG personligen skulle det inte spela någon roll om det var gratis, det skulle väl va ett bra alternativ om andra behöver det som har helt andra förutsättningar än vad jag har. Jag kan bara utgå från min egen situation och den har jag redan beskrivit.
 
Haha, jag trodde att den trädde i kraft nu i Tisdags. :D Hur som helst är det ju rätt fantastiskt!


*kl* Och på tal om frågan, titta på den här grafen med hur produkterna beskattas i olika länder.
https://www.politico.eu/article/scotland-free-period-products-poverty-nicola-sturgeon-uk/
Ja jag ändrade lite i mitt inlägg sedan för jag såg att det blev lite missvisande! Lagen trädde definitivt i kraft redan i tisdags men enligt BBC "The scheme will need to be operational within two years of the legislation becoming law". Man behöver alltså inte nödvändigtvis agera på det just precis nu, utan varje kommun får 2 år på sig att komma fram till vad som ska erbjudas hur, var och när. Det är så jag förstår det i alla fall!
 
För de säkert kommer köra på någon billig modell som inte alls passar mig, så kommer få fortsätta köpa den modellen som passar mig i så fall (om det ens blir aktuellt i Sverige).

När jag drog jämförelsen tänkte jag mer på att en dosa snus kostar runt 50kr (för mig är det typ 200kr/månaden) medan mina tamponger kostar runt 50 kr för 2-3 månader, då för mig personligen gör inte dom 50kr så stor skillnad oavsett även räknat på den totala årskostnaden.
Om JAG ska spara pengar är det bättre att sluta snusa vilket jag redan försöker med (är inte så svårt att sluta, det svåra är att inte börja igen).
Så för MIG personligen skulle det inte spela någon roll om det var gratis, det skulle väl va ett bra alternativ om andra behöver det som har helt andra förutsättningar än vad jag har. Jag kan bara utgå från min egen situation och den har jag redan beskrivit.

Det handlar inte om att de som redan har råd ska kunna 'spara pengar', utan om att det inte ska behöva vara en ekonomisk fråga att kunna leva som en människa bara för att man har mens.

Tillägg: Jag kommer inte heller att gå till apoteket och hämta ut mina tamponger varje månad 'bara för att jag kan' till exempel, men tycker att det är på tiden och fantastiskt ATT man kan!
 
Jaha, om det skulle bli aktuellt i Sverige skulle det inte va något jag kan utnyttja, men å andra sidan tycker jag inte det är så dyrt att köpa, en tampong förpackning extra stor håller ungefär 2-3 menser för mig.
Jag hade sparat mer pengar på att sluta snusa i jämförelse om man tänker perspektivet att spara pengar.
Vet inte om prisbilden i UK är annan än i Sverige på just sådana produkter som rör mens.
Du inser att det kan vara väldigt olika för olika kvinnor, jag har mens minst 7 dagar och blöder så pass kraftigt att jag behöver byta varann till var tredje timme och säkra upp tamponger med bindor. Jag älskar min menskopp oändligt mycket, den här verkligen underlättat mitt liv.

För mig personligen kommer det kanske inte vara något jag skulle ta del av men tycker att det vore helt fantastiskt för kvinnor som grupp. I föreningen har jag sett till att det finns bindor och tamponger tillgängligt på toaletten just för att vi har många tonårstjejer.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 009
Senast: mars
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 700
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 258
Senast: MML
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 836
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp