Först i världen med gratis mensskydd - heja Skottland!

För de säkert kommer köra på någon billig modell som inte alls passar mig, så kommer få fortsätta köpa den modellen som passar mig i så fall (om det ens blir aktuellt i Sverige).

När jag drog jämförelsen tänkte jag mer på att en dosa snus kostar runt 50kr (för mig är det typ 200kr/månaden) medan mina tamponger kostar runt 50 kr för 2-3 månader, då för mig personligen gör inte dom 50kr så stor skillnad oavsett även räknat på den totala årskostnaden.
Om JAG ska spara pengar är det bättre att sluta snusa vilket jag redan försöker med (är inte så svårt att sluta, det svåra är att inte börja igen).
Så för MIG personligen skulle det inte spela någon roll om det var gratis, det skulle väl va ett bra alternativ om andra behöver det som har helt andra förutsättningar än vad jag har. Jag kan bara utgå från min egen situation och den har jag redan beskrivit.
Jo, så är det alltid, att det finns någon som de inte passar åt eller att man inte trivs med den eller den sorten osv och då är det på sätt och vis ett val man får göra då. Antingen ta det som erbjuds gratis eller köpa egna som man vill ha.
 
Sedan är det inte bara en fråga om pengar, att det finns tillgängligt i offentliga byggnader och i skolans badrum kan hjälpa många ungdomar(och vuxna) som av olika anledningar inte kan få tag på produkterna i och med situationer hemma eller socialt.
så ”staten” ska köpa in något som ska passa alla och även stödja ett företag. Tycker väl att det hade varit rimligare att de som behöver hade fått ett bidrag istället och köpt det de ville ha istället.
För det första vet vi inget om vilken sorts produkter som kommer att erbjudas än, men jag har väldigt svårt att tro att staten hipp som happ kommer att skriva på ett jättekontrakt med t.ex. Bodyform (eller Libresse som det heter i Sverige). Jag är 99% säker på att det kommer att röra sig om "unbranded" produkter i de allra flesta fall. Visst måste det finnas någon som tillverkar dem också och som säkert kommer att tjäna sig en hacka på initiativet, men så är det ju med allt.

Sen handlar det här mycket om den sociala biten också, som @Sel är inne på. Det trycks mycket på att man inte ska behöva gå igenom en pinsam eller besvärlig process (som ju bidragssökande ofta är) för att få tillgång till produkter som är livsnödvändiga men som man absolut inte kan rå för att man behöver. Och i många fall drabbar ju detta minderåriga kvinnor, som i så fall skulle ha väldigt svårt att söka någon slags bidrag. Det ska vara enkelt och praktiskt för alla, helt enkelt.
 
Sen handlar det här mycket om den sociala biten också, som @Sel är inne på. Det trycks mycket på att man inte ska behöva gå igenom en pinsam eller besvärlig process (som ju bidragssökande ofta är) för att få tillgång till produkter som är livsnödvändiga men som man absolut inte kan rå för att man behöver.

Fast detta köper jag inte rakt av. Då måste väl mat och medicin ligga närmare? Det är mer livsnödvändligt och knappast något man kan rå för att man behöver.

Även om Det vore riktigt tråkigt att man måste tillbaka 100 år i tiden så finns det ju billiga sätt att lösa mensproblemet.

En annan sak jag tycker är likvärdig är blöjor till barnen. DET om något kostar pengar och är något som är lika nödvändigt.
 
Så bra! Själv använder jag menskopp sen 2 år tillbaka och är så nöjd att slippa tänka på att det alltid måste finnas 2 olika sorters bindor hemma utifall att mensen kommer. Sparat så mycket pengar då det gick otroligt många bindor pga riklig mens minst 5 dagar och inte kunde använda tamponger.

Hoppas de skaffar vettiga skydd bara!
 
Men verkligen.

Jag har stått där sista veckan i månaden, noll på kontot och med tre tamponger kvar i badrumsskåpet. Fruktansvärt.

Jag minns när jag tokblödde ett halvår och det blev verkligen sjukt dyrt, i slutet av den perioden strulade det med en övergång mellan olika ersättningar från FK och jag var pank. Buke löste det med både presentkort på ICA och en bukefalist skickade bindor 😍 men innan dess var det fan inte kul att ha ångest inte bara över tokblödningen utan också över hur jag skulle ha råd med ännu mer mensskydd.

För de säkert kommer köra på någon billig modell som inte alls passar mig, så kommer få fortsätta köpa den modellen som passar mig i så fall (om det ens blir aktuellt i Sverige).
Alla har inte råd att vara kräsna. Se ovan, då är man glad för vilka jäkla bindor/tamponger som helst.
 
Fast detta köper jag inte rakt av. Då måste väl mat och medicin ligga närmare? Det är mer livsnödvändligt och knappast något man kan rå för att man behöver.

Även om Det vore riktigt tråkigt att man måste tillbaka 100 år i tiden så finns det ju billiga sätt att lösa mensproblemet.

En annan sak jag tycker är likvärdig är blöjor till barnen. DET om något kostar pengar och är något som är lika nödvändigt.
Det ena utesluter inte det andra och det här är bara ännu ett steg i processen att skapa ett bra samhälle för alla, som jag ser det. Receptbelagda mediciner är för övrigt redan gratis här.

Om vi tar exemplet med unga tjejer, som det här initiativet vänder sig mycket till, så lär mat redan vara ordnat åt dem på ett eller annat sätt (via socialtjänsten om inte annat). Mensskydd kan vara betydligt svårare att få tillgång till, särskilt om man bor i en familj med enbart män.

Sedan har vi ju också det här att blöjor, mat och mediciner är långt ifrån lika stigmatiserat i samhället och därmed betydligt lättare, både praktiskt och emotionellt, att be om hjälp med.
 
Fast detta köper jag inte rakt av. Då måste väl mat och medicin ligga närmare? Det är mer livsnödvändligt och knappast något man kan rå för att man behöver.

Även om Det vore riktigt tråkigt att man måste tillbaka 100 år i tiden så finns det ju billiga sätt att lösa mensproblemet.

En annan sak jag tycker är likvärdig är blöjor till barnen. DET om något kostar pengar och är något som är lika nödvändigt.
Alla kvinnor och flickor i fertil ålder har i stort sett mer eller mindre regelbundna mensperioder, en del blöder mer, andra blöder mindre, men det är något man får dras med under flera årtioenden. Blöjor är inte i närheten av att vara samma problem då många aldrig skaffar barn och oavsett så är den perioden i ett barns liv kort och övergående. Mens kan hålla på i 40 år och vara mycket riklig så både tampong och binda kan behövas samtidigt. :meh:
 
Senast ändrad:
Fast detta köper jag inte rakt av. Då måste väl mat och medicin ligga närmare? Det är mer livsnödvändligt och knappast något man kan rå för att man behöver.

Även om Det vore riktigt tråkigt att man måste tillbaka 100 år i tiden så finns det ju billiga sätt att lösa mensproblemet.

En annan sak jag tycker är likvärdig är blöjor till barnen. DET om något kostar pengar och är något som är lika nödvändigt.
Fast nånstans behöver ju gränsen gå. Alla har olika åsikter om vad som borde vara gratis.
Dock tycker jag mensskydd borde vara mer gratis prioriterat än blöjor. Barn väljer vi och får acceptera att vi får den kostnaden, mens väljer vi inte.
 
Det ena utesluter inte det andra och det här är bara ännu ett steg i processen att skapa ett bra samhälle för alla, som jag ser det. Receptbelagda mediciner är för övrigt redan gratis här.

Om vi tar exemplet med unga tjejer, som det här initiativet vänder sig mycket till, så lär mat redan vara ordnat åt dem på ett eller annat sätt (via socialtjänsten om inte annat). Mensskydd kan vara betydligt svårare att få tillgång till, särskilt om man bor i en familj med enbart män.

Sedan har vi ju också det här att blöjor, mat och mediciner är långt ifrån lika stigmatiserat i samhället och därmed betydligt lättare, både praktiskt och emotionellt, att be om hjälp med.

Jo men visst utesluter det ena det andra.........så är det ju hela tiden. Vi kan ju inte ha allt gratis menar jag. Det kostar ju samhället för mycket.
Att de som får matbidrag också får gratis mensskydd tycker jag är en förutsättning.

Jag förstår att man vill ha preventivmedel gratis, vilket också till viss gräns är gratis här. Det är en potentiell kvinnofälla och har dessutom en förebyggande åtgärd som i slutändan kostar alla i samhället mindre.

För att klargöra, jag tycker inte förslaget är dåligt på något sätt men jag menar att det finns andra mer kostsamma saker som vi måste ha för vår överlevnad och detta är inte en sådan sak, vilket jag inte riktigt kunde köpa rakt av.
 
Fast nånstans behöver ju gränsen gå. Alla har olika åsikter om vad som borde vara gratis.
Dock tycker jag mensskydd borde vara mer gratis prioriterat än blöjor. Barn väljer vi och får acceptera att vi får den kostnaden, mens väljer vi inte.

Det är inte alla i samhället som väljer barn, inte ens i ett samhälle där preventivmedel är gratis eller subventionerat.

Jag tänker att man får bidrag för en specifik sak, oavsett vad, blir konstigt. Varför ska t.ex alla få gratis istället för bara de som inte har råd. Varför bekosta någon rik människas mensbindor istället för någon annans drabbade ekonomi T.ex?
 
Det är inte alla i samhället som väljer barn, inte ens i ett samhälle där preventivmedel är gratis eller subventionerat.

Jag tänker att man får bidrag för en specifik sak, oavsett vad, blir konstigt. Varför ska t.ex alla få gratis istället för bara de som inte har råd. Varför bekosta någon rik människas mensbindor istället för någon annans drabbade ekonomi T.ex?
Klart det finns ytterligheter. Men vill tro att de flesta valt sina barn.

Fast det angående vilka som skall ha gratis fattiga kontra rika har jag inte nämnt öht.
 
Jag är ärligt talat förvånad över att det finns någon i tråden, eller i samhället över lag, som tycker att detta är en dålig idé! :confused: Att det finns andra områden som också behöver stöttning är väl inte något som förstör denna glada nyhet? Det är väl bara positivt att någon ser till någonting som bara underlättar för kvinnor för en gång skull.

Detta tar ju helt bort "period poverty", vilket innebär en ekonomisk svårighet att betala för mensskydd varje månad. Jättebra! Ingen ska diskrimineras och behöva ha problem med mensskydd pga ekonomin skull. Enligt flera källor jag läst har period poverty ökat under covid-19, när människor varit permitterade och utan jobb.
 
Jag är ärligt talat förvånad över att det finns någon i tråden, eller i samhället över lag, som tycker att detta är en dålig idé! :confused: Att det finns andra områden som också behöver stöttning är väl inte något som förstör denna glada nyhet? Det är väl bara positivt att någon ser till någonting som bara underlättar för kvinnor för en gång skull.

Detta tar ju helt bort "period poverty", vilket innebär en ekonomisk svårighet att betala för mensskydd varje månad. Jättebra! Ingen ska diskrimineras och behöva ha problem med mensskydd pga ekonomin skull. Enligt flera källor jag läst har period poverty ökat under covid-19, när människor varit permitterade och utan jobb.

Håller helt med dig!!! Jag läste inläggen med stigande förvåning...HUR kan någon tycka att det är en dålig idé?!!
 
Jag är ärligt talat förvånad över att det finns någon i tråden, eller i samhället över lag, som tycker att detta är en dålig idé! :confused: Att det finns andra områden som också behöver stöttning är väl inte något som förstör denna glada nyhet? Det är väl bara positivt att någon ser till någonting som bara underlättar för kvinnor för en gång skull.

Detta tar ju helt bort "period poverty", vilket innebär en ekonomisk svårighet att betala för mensskydd varje månad. Jättebra! Ingen ska diskrimineras och behöva ha problem med mensskydd pga ekonomin skull. Enligt flera källor jag läst har period poverty ökat under covid-19, när människor varit permitterade och utan jobb.

Jag vill bara klargöra en än gång att jag inte tycker det är en dålig idé, precis som jag förklarat.
Det jag gör är att jag inte köper argumentet i ett enda inlägg att det är livsnödvändigt. Då finns det andra saker som är mer livsnödvändiga som många har brist på.
 
Det ena utesluter inte det andra och det här är bara ännu ett steg i processen att skapa ett bra samhälle för alla, som jag ser det. Receptbelagda mediciner är för övrigt redan gratis här.

Om vi tar exemplet med unga tjejer, som det här initiativet vänder sig mycket till, så lär mat redan vara ordnat åt dem på ett eller annat sätt (via socialtjänsten om inte annat). Mensskydd kan vara betydligt svårare att få tillgång till, särskilt om man bor i en familj med enbart män.

Sedan har vi ju också det här att blöjor, mat och mediciner är långt ifrån lika stigmatiserat i samhället och därmed betydligt lättare, både praktiskt och emotionellt, att be om hjälp med.
:eek:
Okej, om Skottland röstar ja till att bli självständigt igen och blir med i EU så blir jag sugen på att flytta :cautious:
 
Jag vill bara klargöra en än gång att jag inte tycker det är en dålig idé, precis som jag förklarat.
Det jag gör är att jag inte köper argumentet i ett enda inlägg att det är livsnödvändigt. Då finns det andra saker som är mer livsnödvändiga som många har brist på.
Nja, jag skulle vilja påstå att det inte går att leva som vanligt utan något mensskydd. Det är inte riktigt acceptabelt på arbetsplatser eller någon annanstans i samhället att gå omkring fritt blödande även om man inte har råd med mensskydd :cautious: Dvs det blir svårt att behålla jobb etc, vilket kan ju vara livsnödvändigt för att leva under tak med mat på bordet.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 303
Senast: Rosett
·
Kultur Jag tittar inte på Mello utan lägger allt krut på ESC. Men jag HAR förstås tittat på Mello tidigare och har synpunkter om alla de åren -...
2
Svar
25
· Visningar
767
Senast: Lingon
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 010
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 460
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp