Bukefalos 28 år!

Första-hjälpen-kit/hundapotek - Vad innehåller ditt?

Iser

Trådstartare
Nu måste jag ta mig själv i kragen och skapa mig ett litet hundapotek samt "första-hjälpen-kit" att ha med mig i bilen.

Jag frågade i dag på djursjukhuset om de hade några såna förstahjälpenkit, vilket de konstigt nog inte hade, så nu tänkte jag höra med er:

1) Vad har ni alltid hemma i fall olyckan skulle vara framme?

och

2) Vad ska man alltid ha med sig i bilen eller packningen om man ska i väg med hunden?
 
Sv: Första-hjälpen-kit/hundapotek - Vad innehåller ditt?

har inget *skäms* ska följa tråden med intresse och genast börja plocka ihop nödvändiga grejer...
 
Sv: Första-hjälpen-kit/hundapotek - Vad innehåller ditt?

Jag har koksaltlösning så jag kan spola rent, grejjer så jag kan göra tryckförband/vanligt förband, tabletter som man ger vid tex ormbett och så en lista på alla veterinärer o kliniker inom några mil. Borde säkert va mer saker men det blir ju sällan av :o Jag har ett sånt helt kit som en väska det enda jag lagt till själv är tabletterna.
 
Sv: Första-hjälpen-kit/hundapotek - Vad innehåller ditt?

Jag har ett helt medicinskåp :o :D. Blev nyfiken själv och var tvungen att kolla, det innehåller följande:

- 3 recept som jag har kvar uttag på, en kortison och två olika antibiotika
- 12 förpackningar koksaltlösning
- aloe veragel
- jodopaxgel
- Epi-Otic (örondroppar)
- Canaural vet. (örondroppar), ytterst lite kvar
- Diarsanyl (tror det är mot diarré?)
- stronghold, både för hund och katt
- en burk kortisontabletter, några få kvar
- 2 burkar Fyra Ess tassalva
- flytande paraffin
- idominsalva
- nån tablett avmaskningsmedel
- febertermometer
- 3 elastiska lindor
- kirurgtejp
- kompresser
- klotång
- hydrokortisonsalva
- zinkpasta
- en tratt, för liten för boxern och för stor för shih-tzun :cool:

Det var nog allt!
 
Sv: Första-hjälpen-kit/hundapotek - Vad innehåller ditt?

Jag har kompresser, självhäftande bandage, sax, gummisnodd, pincett, fästingplockare i bilen. Sitter i ett första hjälpen-etui på hundens bur.

Ville ha tag i tabletter mot ormbett och frågade efter dem på min veterinärklinik men fick svaret att de inte sålde sådana för de ansåg att de inte hjälpte utan att man skulle skynda till närmsta veterinär. Jo det fattar jag också men är man några mil ut i vildmarken med unge herr Weim så tar det ju en stund innan man är där och jag vet av egen erfarenhet att tabletterna hjälper :mad:

Vet någon vart man kan få tag i sådana här nere i skåne-land, tar jag tacksamt emot tips.
 
Sv: Första-hjälpen-kit/hundapotek - Vad innehåller ditt?

Que? Det är väl snarare mot akut diarré?

Googlade, orkade inte kolla på innehållsförteckning:
Diarsanyl är ett diettillskott som kan ges till hund, katt, föl eller kalv i samband med eller efter diarré. Det kan ges till djur i alla åldrar inklusive dräktiga och digivande honor. Diarsanyl skyddar tarmslemhinnan, minskar näringsförlusterna, binder gifter och normaliserar avföringen. Det innehåller också lättsmälta sockerarter, som ger djuret energi, och salter, som djuret förlorat genom diarrén.

Tänkte väl, undrade för en sekund varför jag hade smärtstillande pasta i skåpet efter ditt inlägg! :p
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Första-hjälpen-kit/hundapotek - Vad innehåller ditt?

Antar att det är kortisontabletter du ska ha då? Jag har hört att en del har fått det utskrivet av veterinär om de rör sig mycket i skog och mark under sommaren.
 
Sv: Första-hjälpen-kit/hundapotek - Vad innehåller ditt?

Vilken bra tråd! Ska se till att skaffa någon form av första-hjälpen låda innan valpis kommer :laugh:
 
Sv: Första-hjälpen-kit/hundapotek - Vad innehåller ditt?

Jag har armens första förband, det är för att stoppa akutablödningar. Är det något mindre allvarligt så klarade de sig nog till vi kommer hem. Vi är ju aldrig speciellt långt borta från ett akutdjursjukhus.

Hemma har jag inte speciellt mycket heller och det jag har delas mellan mig och hundarna - tejp, lite kompresser. Koksaltlösning kokar jag själv vid behov. Har nån sårsalva och en bedövningssalva som nog har gått ut för en herrans massa år sedan. Febertermometer.

Sen har jag nån slatt avmaskningsmedel kvar och en burk rimadyl - men det är ju inget man bara ger "sådär".
 
Sv: Första-hjälpen-kit/hundapotek - Vad innehåller ditt?

Antar att det är kortisontabletter du ska ha då? Jag har hört att en del har fått det utskrivet av veterinär om de rör sig mycket i skog och mark under sommaren.

Jag undrade det med, jag ska testa att fråga vet. när vi närmer oss våren. Kan tänka mig att det är väldigt individuellt hur olika veterinärer gör med detta.

Glömde skriva vad jag själv har. En del deler jag och hunden på, som någon annan skrev.

Enbart till hunden har jag:
- bomull
-elastisk "klister-binda"
- Bamyl
- Sårpulver
- ögondroppar
- ögonsalva
- lite örondroppar
- tratt
- klotång


Har kanske glömt något. Sen måste jag få i hop lite till att ha i bilen också. Träffade någon på en jakt förre veckan som hade "spray-plåster", någon som vet vad detta är för något?
 
Sv: Första-hjälpen-kit/hundapotek - Vad innehåller ditt?

Vad har du parafin för?
 
Sv: Första-hjälpen-kit/hundapotek - Vad innehåller ditt?

Que? Det är väl snarare mot akut diarré?

Googlade, orkade inte kolla på innehållsförteckning:


Tänkte väl, undrade för en sekund varför jag hade smärtstillande pasta i skåpet efter ditt inlägg! :p

:o Jag som inte har skruvat på hjärnan idag och blandade ihop dem med Rimadyl :angel:
 
Sv: Första-hjälpen-kit/hundapotek - Vad innehåller ditt?

Jag tömde ut påsen på toagolvet efter den här tråden och upptäckte att till hunden så hade jag även gasbinda, tiparol, expot och några olika piller tex antibiotika som ska tillbaka till apoteket för destruktion + plastsprutor i diverse storlekar och givetvis rottisen inkontinesmedicin. Kragar har jag i olika storlekar med.
 
Sv: Första-hjälpen-kit/hundapotek - Vad innehåller ditt?

Bra att ha vid förstoppning! :)
Kom på att jag även har apotekets bok om hundar och vanliga sjukdomar/skador.
 
Sv: Första-hjälpen-kit/hundapotek - Vad innehåller ditt?

...Träffade någon på en jakt förre veckan som hade "spray-plåster", någon som vet vad detta är för något?
sprayplåster till människor (måste ju vara samma som till hundar) är någon form av... plast tror jag, som lägger sig som en tunn hinna över det besprayade området, vattentätt och släpper inte igenom bakterier eller liknande. verkar krävas att såret är rätt torrt för att det ska fästa, och är rätt lätt att pilla bort efter ett tag (har haft på jobbet ibland när nagelbanden rykt, ofrächt att undersöka patienter med öppet sår på fingret, och svårt att bli ren om händerna med vanligt plåster, sprayvarianten håller som sagt i några timmar, och svider lite när man sprayar på det...) inget jag skulle sakna i en medicinlåda tror jag, men med "rätt" sår så....
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 258
Senast: Migo
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 655
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 183
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 740
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp