Första katten

Majs

Trådstartare
Jag ska antagligen skaffa mig mina första katter framåt våren.. Jag har haft hund sedan jag var liten, men aldrig katt. Det kommer att bli två stycken innekatter, runt året eller lite äldre/yngre. Inga kattungar då jag helst ser att de redan är kastrerade.

Men? Hur gör man? Är de "automatiskt" rumsrena? Vilka saker behöver man ha hemma när katterna kommer hem? Vad kan man köpa senare? Behöver man vänja dem vid bilresor (de kommer få åka ca 3 timmar en gång varje/varannan månad i värsta fall.. Är detta ens möjligt, eller är det för påfrästande?)

Vad finns det för bra & lätta böcker att läsa för att lära sig om grunderna utan att det blir en "barnbok" eller "allt för ingående" ?

Något annat som jag bör ha koll på?
 
Sv: Första katten

Böcker finns i mängder och det är bara att gå till närmaste bokaffär och be om någon, hemskt mycket "barnböcker" finns det nog inte, och inte brukar de vara hemskt invecklade heller, utan nog designade för oss "vanliga dödliga" så att säga :) så det skall du inte bry dig om.

Om katten är rumsren måste du ju fråga varifrån du tar dem, om du tar dem från ett hittedjurshem så ger de nog inte sådana katter som inte är rumsrena, men t.ex. om du skulle börja ta dem från en bondgård och katten aldrig har använt en sandlåda så krävs det ganska mycket träning (och ENORMT med tålamod) för att lära dem. I allmänhet är katterna rumsrena, men kom ihåg att städa kattsandslådan 1-2 ggr/dag! Annars har du nog inte rumsrena katter mer ;)

Det du behöver är ju förstås en kattlåda eller 2, kattsand, kattmat och skålar till dem. En kattsandsspade kan vara en bra grej också ;) Om det är innekatter så råder jag dig starkt att köpa ett klösbräde för katterna, annars är det nog gardiner, väggar etc. som får stryk.

Annat vad man måste tänka på är ju att katter älskar att klättra, så var försiktig med krukväxter, prydnadssaker och sådant du har på farliga ställen, annars är det inte sagt att du har dem hemskt länge.

Med krukväxter är ju att tänka på att du inte har några sådana krukväxter som är giftiga för katter, eftersom de gillar att tugga på dem. Förstås är det ju från individ till individ, men allt som oftast så är de iallafall i något skede där och tuggar på dem. Om du köper en bok om katter brukar det finnas vilka växter som är ett totalt NEJ och vilka som går. Om inte annat så hittar man ganska bra sidor på internet också.

Massvis med leksaker om det är innekatter!! Man måste komma ihåg att leka med dem om man har en katt som gillar det, om de inte får utlopp för sina jaktbehov och får tillräckligt stimulans så slutar det med att de kan börja attackera dina händer/fötter, vad de nu råkar komma åt.

Annat att tänka på om du tänker ta 2 katter är ju att kolla att de faktiskt kommer överens, i synnerhet om du tänker ta vuxna katter! Katter är inte flockdjur som hundar och trivs väldigt bra utan sällskap av en annan katt. Förstås finns det ju undantag och man måste ju tänka på att något sällskap åt katten kan vara helt bra om du lämnar katten ensam hemma väldigt mycket.

Annan grej med vuxna katter, om du tänker ta 2 vuxna katter som är vana att gå ute in i en liten lägenhet kan det gå dåligt. Visst, har du någorlunda lugna katter så kan det gå hur bra som helst, men det kan också vara katastrofalt för kattens psyke. Om katten mår dåligt av detta så märker man det nog. Man ska ju här även tänka på att det kan ta upp till någon månad för katten att helt bli van med det nya stället.

När man tar katten skall man inte bli förvånad om katten inte äter de närmaste dagarna, det är helt normalt.

Om du inte har haft katt tidigare råder jag dig väldigt starkt att ta tid och läsa en eller ett par böcker före, så att du så att säga "förstår" dig på dem ordentligt. Har nog säkert glömt något väldigt viktigt, men just nu kommer jag inte att tänka på någonting annat. Hoppas att detta är till hjälp! :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Första katten

Tack för superbra svar! :)

Jag hade tänkt att hämta från katthem, dvs två katter som är vana vid att vara innekatter och vana vid att bo ihop! :)

Då är det bara att bege sig till biblioteket och leta böcker! :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Skulle behöva input! Skaffade en kattunge i somras så en av mina katter fick tas bort. Katten som blev kvar är en 10-årig kastrerad...
Svar
4
· Visningar
1 057
Senast: moster_punk
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 202
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 916
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 665

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp