Första kullen med raskatt...

A

adore

Har ju som sagt tagit hand om min kattunges mamma (Cornish Rex) och nu ska hon bli våran helt och hållet då ägaren inte vill ha tillbaka henne.
Nu har vi tänkt ta en kull på henne. Hon är ca 2,5 år och det blir hennes tredje kull. Det har aldrig varit problem förut...
Vad är det man måste ordna med innan??
Först fixa en passande pappa så klart och invänta att hon ska börja löpa.
Ska man skicka en sorts ansökan till SVERAK för att de ska kunna godkänna parningen?? Har jag fattat rätt?
Har inget stamnamn än men ska fixa det om det fungerar och om vi ska ta fler kullar.

//Stina
 
Nej, du behöver inte ansöka om något hos SVERAK.
När ungarna är födda så skickar ni kopia på föräldrarnas stamtavlor + navelbråcksntyg och testikelintyg på hannen, och så fyller ni i en registreringsblankett från SVERAK, så kan ungarna registreras.
 
Eftersom katten tidigare är använd i avel behöver ni inte skicka in någon stamtavla eller navelbråcksintyg på henne. Men som sagt, när kullen skall registreras behöver ni (om hankatten ej tidigare är använd i avel) ett testikelintyg som intygar att hans testiklar vid tidigast 6 månaders ålder är normala. Om hankatten däremot har reggade kullar efter sig behövs inget intyg skickas in. Stamtavlekopior behöver ni inte skicka in med reg.-papperen.

Däremot tyckar jag att du skall gå med i Nordiska Rexringen eller Rexunited (om du inte redan är medlem). Båda dessa rasringar har kunniga personer i avelsråden som kan hjälpa dig att hitta en lämplig hankatt. Du fär som medlem även tillgång till att annonsera på deras hemsidor när kullen är född.
 
jo, jag har tänk att göra det (är redan medlem) men väntar lite tills jag hittar en hane.
då räknar de väl ut en massa saker åt en osv??
Hur fungerar detta med blodgrupper då??
 
Jag är inte så jätteinsatt i blodgrupperna, men ska du avla på cornish rex, där det är vanligt med olika blodgrupper, så bör du blodruppera din katt. Har hon redan fått kullar innan så kanske hon rentav redan är blodgrupperad?
Det som är farligt är i alla fall att para en honkatt med blodgrupp B med en hankatt som är blodgrupp A.
I sådana fall så kommer honan utveckla antikroppar mot sina egna ungar (de med A-blod), vilka då kommer avlida.
 
Om du inte vet vilken blodgrupp din honkatt har, ta reda på det eller para med en B-hane (då uppstår inga problem oavsett vilken blodgrupp din honkatt har). Vad jag har förstått så har inte cornish lika många B-katter som devons men det är ju viktigt att hålla koll på blodgrupperna. Det är B-honor som kan "ställa till det" så man bör för enkelhetens skull para en B-hona med en B-hane. Men man kan ju para med en A-hane, men då får du vara beredd på att skilja kattmamman från kattungarna de första 24 timmarna.

Det kostar inte så mycket att blodgruppera så jag tycker det kan vara värt det. Min veterinär tar 100:- för att dra blodet sedan kostar det 150:- att få det analyserat i Finland (Genlab Niini).
 
Du får ta högst 2 kullar utan stamnamn, men då gäller lite regler för hur dom är döpta, dom får inte ha dubbelnamn osv.

Sen måste både honan och hanen vara ID-märka/chipmärkta från sista juni i år, men det kan ni ju göra med honan när ni vaccinerar ungarna första gången.

Lycka till med krullisarna !!

Mvh Monika
 

Liknande trådar

Övr. Katt Nu har vi besökt en kull och skrivit på pappren för en av kattungarna. :nailbiting: ;) De är fortfarande små så vi får dom först mellan...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
8 708
Senast: Vallmo
·
Övr. Barn Lite kortfattat : I slutet på 2012 fick jag veta av en lärare på äldsta sonens skola att de skulle göra en orosanmälan till...
Svar
7
· Visningar
2 011
Senast: Meibla
·
Övr. Barn Hej! Jag har inga egna barn ännu men det kommer nog så småningom. När jag växte upp gick aldrig mina syskon eller jag på dagis, då...
2
Svar
33
· Visningar
4 323
Senast: Sar
·
A
Katthälsa Jag har idag varit med om en minst sagt obehaglig upplevelse. Detta är helt sinnessjukt, och en otroligt lång historia. Vet inte var jag...
Svar
17
· Visningar
3 204
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp