Nu ska vi skaffa katt!

Oriental. Rasen heter oriental :)

Själv drömmer jag om en birma:
30bfa6f7345ead5dc192e7e0ac904ca5.jpg


Och så vill jag ha norska skogkatter igen:
en-n%C3%A4tt-norsk-skogkatt-45435987.jpg
Det ser ut som det kan generera mycket katthår på möblerna. ;)
En av mina fobier och urvalskriterier i val av kattras. :angel: :o
 
En sphynx låter som det kan passa? :) men det är massor av arbete som man bör ha insikt i och kunskap om.
Jo, jag har förstått det. Den äter massor med foder för att hålla värmen och den måste badas och sånt. :)
Men nån sphynx blir det inte, för ungarna vägrar. :cautious: :D Annars hade jag gärna haft en. Jag tycker dom är fina på sitt sätt. Och ganska coola.
 
En sak jag gillar med orientalen jämfört med siamesen är deras gröna ögon, men förutom färgerna på ögon och kropp så är det ju samma ras. Min svarta panters mamma är siames och kullsyster till min blåmaskade hanne. :)

depositphotos_21368571-stock-photo-playful-black-oriental-cat.jpg

Wilma.jpg
 
2jGV9
Jo, jag har förstått det. Den äter massor med foder för att hålla värmen och den måste badas och sånt. :)
Men nån sphynx blir det inte, för ungarna vägrar. :cautious: :D Annars hade jag gärna haft en. Jag tycker dom är fina på sitt sätt. Och ganska coola.

Vi har fyra stycken sphynxar, de äter inte direkt mer än andra katter och vi badar våra någon gång per år bara. De älskar dock att bada så de försöker ofta hoppa ner när jag själv ligger i badet.
De kräver dock aningen mer i klo- och öronvård än hårkatter (rengöring med tops eftersom de saknar skyddshår), men det är väl den största skillnaden. Jag klarar inte av katthår överallt så hårlöst passade oss bäst.

Trist att ungarna vägrar, de är fantastiskt roliga katter, och coola :D

2jGV9
 
2jGV9


Vi har fyra stycken sphynxar, de äter inte direkt mer än andra katter och vi badar våra någon gång per år bara. De älskar dock att bada så de försöker ofta hoppa ner när jag själv ligger i badet.
De kräver dock aningen mer i klo- och öronvård än hårkatter (rengöring med tops eftersom de saknar skyddshår), men det är väl den största skillnaden. Jag klarar inte av katthår överallt så hårlöst passade oss bäst.

Trist att ungarna vägrar, de är fantastiskt roliga katter, och coola :D

2jGV9
Åh, nu blev jag ju jättesugen på en sphynx. :) Jo, både jag och sambon tycker dom är väldigt coola och verkar vara trevliga. Jag tycker faktiskt att dom är väldigt vackra också. :love:

Jag gillar inte heller katthår. Tycker det är asjobbigt och kravet för att köpa katt skulle vara en som inte hårar en massa.
Cornish Rex ska vi ju skaffa och dom hårar inte särskilt mycket, typ inte alls.
Sen ska vi titta på en Russian Blue nu i veckan och vad jag har förstått så ska dom inte håra särskilt mycket heller. Hoppas jag!
Vanliga huskatter är ju helt hopplösa. Hår överallt! :wtf: Så kan jag inte leva så någon sådan blir det inte.
 
Burmor har en underbar speciell 'burmalook' som står ut. Dvs de ska se sura ut (rak överlinje på ögonen och rundad underlinje), i total kontrast till deras temperament och humör som är en otroligt gosig och social katt. Det finns dessutom inget vackrare än en brun burmapäls i solskenet :love:

Nikita:

7690329372_708af1cf4d_n.jpg


7690261964_0cddfc447c_n.jpg



Burmahona från samma linjer som Nikita, SW, IP&SC Stjärnviks Aristocat Cinderella, DSM. Mycket framgångsrik på utställningar. http://madabout.se/?p=lilith&c=1

images


Och nej, de ser inte alltid sura ut!

Vanlig syn när man öppnade kylskåpsdörren på morgonen :D

7690402118_2e4305e960_n.jpg



PS. Burman har ingen underull så ingen pälsvård behövs :up:
 
Orientalerna, Siameserna och dylika raser hårar väl mindre än de i det andra spektrat av raser? Typ de som har Brittiskt korthår in avlat. Färgen blå är döfin, finns på fler raser än Russian Blue fast det är kanske inte färgen ni är ute efter mest :D Ni kan ju skaffa sphynx så kan barnen ha rexkatten som sin egen så kanske åsikten vänder? :angel:

Vill slå ett slag för träbaserad kattsand! Du kan ha det i trädgården sen när den avslutat sin tjänst som kissuppsugare. Peewee är bra, behövs bara lite per låda och faller sönder till sågspån. Mycket praktiskt. PeeWee lådan har jättehöga kanter också. Sen finns ÖkoPlus (röd) som också är träbaserad men den är klumpbildande (och det ska man väl inte ha till kattungar i första taget? men kattungar blir ju stora så småningom). ÖkoPlus (blå) är som en dålig kopia av PeeWee. Träbaserad kattsand dammar inte alls, luktar bara skog.

Själv har jag en PeeWee-låda och ett gammalt akvarium som kattlådor. Blir mycket lite spill utanför kanten. Men det är kanske lite overkill till små bebisar :p
 
Orientalerna, Siameserna och dylika raser hårar väl mindre än de i det andra spektrat av raser? Typ de som har Brittiskt korthår in avlat. Färgen blå är döfin, finns på fler raser än Russian Blue fast det är kanske inte färgen ni är ute efter mest :D Ni kan ju skaffa sphynx så kan barnen ha rexkatten som sin egen så kanske åsikten vänder? :angel:

Vill slå ett slag för träbaserad kattsand! Du kan ha det i trädgården sen när den avslutat sin tjänst som kissuppsugare. Peewee är bra, behövs bara lite per låda och faller sönder till sågspån. Mycket praktiskt. PeeWee lådan har jättehöga kanter också. Sen finns ÖkoPlus (röd) som också är träbaserad men den är klumpbildande (och det ska man väl inte ha till kattungar i första taget? men kattungar blir ju stora så småningom). ÖkoPlus (blå) är som en dålig kopia av PeeWee. Träbaserad kattsand dammar inte alls, luktar bara skog.

Själv har jag en PeeWee-låda och ett gammalt akvarium som kattlådor. Blir mycket lite spill utanför kanten. Men det är kanske lite overkill till små bebisar :p
Har inte kollat i tråden på ett tag, så ursäkta sent svar. :o

Vilket bra förslag! :bow: Det ska jag absolut försöka få tag på.
Jag har ju varmkompost och det skulle ju kunna funka som ett utmärkt strömedel i komposten dessutom. Jag sopsorterar ganska hårt och känner mig extremt ovillig att slänga massor i soptunnan men nu verkar det ju inte behövas. :) Jättebra!
 
Uppdaterar tråden lite; nu har vi varit hos Russian Blue uppfödaren och tingat och betalat handpenning för en kattunge.
Det blev en liten hona som verkligen är jättesöt. :love: Den här gången fick dessutom jag välja katt. Förra gången valde barnen och sambon.

Uppfödaren hade inte hunnit hitta på namn till dom ännu så vi har dessutom fått välja namn själva. Naturligtvis måste namnet passa till rasen och sen skulle det börja på bokstaven "B" eftersom det är hennes andra kull med den här honan.
Vi fick vårat förslag godkänt så det kommer stå i stamtavlan, vilket naturligtvis känns extra kul. :)

Rex-katten kan vi hämta mellan 1-30 november och Russian Blue katten mellan 20-30 november så det blev ju extremt god tajming, minst sagt.
Nu är frågan, vad är bäst att göra? Ska man se till att få båda katterna exakt samtidigt eller ska man ta Rex-katten först några dagar och sedan hämta den andra kattungen?

Annars så håller jag på att göra matskålar i keramiken med deras namn på.
Vida skålar ska det bli så inga morrhår behöver slå i kanterna. ;)

Nu får vi bara vänta och jag ser fram emot att få kattungarna med skräckblandad förtjusning. :love:
 
Burmor har en underbar speciell 'burmalook' som står ut. Dvs de ska se sura ut (rak överlinje på ögonen och rundad underlinje), i total kontrast till deras temperament och humör som är en otroligt gosig och social katt. Det finns dessutom inget vackrare än en brun burmapäls i solskenet :love:

Nikita:

7690329372_708af1cf4d_n.jpg


7690261964_0cddfc447c_n.jpg



Burmahona från samma linjer som Nikita, SW, IP&SC Stjärnviks Aristocat Cinderella, DSM. Mycket framgångsrik på utställningar. http://madabout.se/?p=lilith&c=1

images


Och nej, de ser inte alltid sura ut!

Vanlig syn när man öppnade kylskåpsdörren på morgonen :D

7690402118_2e4305e960_n.jpg



PS. Burman har ingen underull så ingen pälsvård behövs :up:
Nikita och den andra honan är verkligen jättefina. :love:
Vad heter färgen på den andra honan? Den var väldigt fin.
 
Orientalerna, Siameserna och dylika raser hårar väl mindre än de i det andra spektrat av raser? Typ de som har Brittiskt korthår in avlat. Färgen blå är döfin, finns på fler raser än Russian Blue fast det är kanske inte färgen ni är ute efter mest :D Ni kan ju skaffa sphynx så kan barnen ha rexkatten som sin egen så kanske åsikten vänder? :angel:

Vill slå ett slag för träbaserad kattsand! Du kan ha det i trädgården sen när den avslutat sin tjänst som kissuppsugare. Peewee är bra, behövs bara lite per låda och faller sönder till sågspån. Mycket praktiskt. PeeWee lådan har jättehöga kanter också. Sen finns ÖkoPlus (röd) som också är träbaserad men den är klumpbildande (och det ska man väl inte ha till kattungar i första taget? men kattungar blir ju stora så småningom). ÖkoPlus (blå) är som en dålig kopia av PeeWee. Träbaserad kattsand dammar inte alls, luktar bara skog.

Själv har jag en PeeWee-låda och ett gammalt akvarium som kattlådor. Blir mycket lite spill utanför kanten. Men det är kanske lite overkill till små bebisar :p
Om siameser hårar mindre har nån glömt att informera Ija om detta.
Hår överallt
Och hon är också en ras som ska ha sällskap men efter kastration anser hon att andra katter är pest
 
Om siameser hårar mindre har nån glömt att informera Ija om detta.
Hår överallt
Och hon är också en ras som ska ha sällskap men efter kastration anser hon att andra katter är pest
Jämfört med många andra raser så hårar de mycket mindre men visst fäller även de.
 
Nikita och den andra honan är verkligen jättefina. :love:
Vad heter färgen på den andra honan? Den var väldigt fin.

Hon är också brun, den enda kattrasen i världen som är helbrun faktiskt. Eller egentligen svart men en gen gör att den ser brun ut. Det är bara lite annorlunda belysning och hon är äldre, bruna burmor - ursprungsfärgen - blir mörkare när de blir äldre.

Och ja, burmor är det bästa som finns. De har så underbart temperament och humör. :love:

Saxat från Burmaklubben:

En sammetsklädd liten ligist med trulig uppsyn och ett hjärta av guld!

Social, lekfull, kelig, klok, nyfiken - ja, så kan den typiska burman beskrivas. Påflugen, kaxig, krävande och allestädes närvarande stämmer oftast också bra på burmor...

Burmaägare brukar vara överens om att det mest utmärkande för burmor är just att de är otroligt sociala. Har du en burma har du aldrig tråkigt och ensamt - möjligen blir du ibland uttröttad av den envetna uppmärksamheten ! Burman är dock inte en enmanskatt. Ägaren är förstås populärast, men kommer det en trevlig gäst uppvaktas denne också med stor entusiasm. Vissa gäster hinner inte ens över tröskeln förrän burman sitter uppflugen på axeln. Den är väldigt kelig och brukar insistera på att sova i ägarens säng - helst under täcket. Städning, bakning, blomvård hjälper burman dig mer än gärna med. Packa väskor och städa garderober anser de flesta burmor sig vara experter på. Många burmor håller ägaren sällskap i badet - alltid finns det väl någon kroppsdel man kan komma åt att sitta på även om man blir lite blöt... Eftersom de aldrig kan låta bli att slinka in i alla möjliga och omöjliga utrymmen måste man hålla reda på sin burma så ingen olycka sker.

Vill inte vara ensam

Med tanke på dess livliga, sällskapliga natur är det olämpligt att ha en ensam burma om man inte är mycket hemma och har tid och lust att umgås med katten. Allra bäst mår en burma med en kompis av samma ras. Burmor vill ha mycket värme och kroppskontakt och ligger oftast tätt hopslingrade med varandra då de sover. Andra raser med liknande kynne kan också fungera bra. Många huskatter går fint ihop med burmor.

Riktigt stillsamma raser som till exempel persern är inte alltid så lyckat. Burman är ofta ganska dominant och försöker sätta fart på persern. Så småningom kan det hända att burman i ren frustration börjar mobba den stackars kompisen som bara vill ha lugn och ro. Men katter är individer och det finns givetvis hem där perser-burma lever tillsammans utan några problem. Det viktiga är att burman får tillräckligt med lek och stimulans mentalt. Burmor älskar ju människor och tycker om när det händer saker. De passar därför utmärkt i barnfamiljer. Hundar och burmor brukar också gå fint ihop. Räkna dock med att burman snabbt tar kommmandot över hunden. Förövrigt brukar burman styra även sin mänskliga familj och med sin charm och kvicktänkthet få denna att dansa efter sin pipa!

Lite historik

Den katt som anses vara rasens stammoder kallades Wong Mau och var egentligen en siameshybrid. En genetikintresserad amerikan tog hem henne till USA från Rangoon år 1930. Wong Mau parades med olika brunmaskade siameser och i kullarna föddes siamesfärgade ungar, samt bruna som modern. De bruna hanarna parades tillbaka på modern och därefter gjordes helsyskonparningar mellan de bruna ungarna i dessa kullar. Så småningom lyckades man renavla bruna burmor. Det dröjde till 1950-talet innan den första blå burman föddes i en kul. I dag är burman en av de större korthårsraserna i Sverige. Burman har också gett upphov till en del andra raser: bombay, burmilla, asians,tiffany (långhårig burma) samt tonkines som egentligen är en hybrid och som inte kan renavlas.

Så ser burman ut

Burman är en medelstor, harmoniskt byggd katt. Honan väger omkring 3-4 kilo, hanen något kilo mer. Kroppen skall vara proportionerlig. Den får inte bli alltför kompakt och likna britten, men inte heller likna den gracila, långa siamesen. Burman skall kännas muskulös och fast i hullet och när man lyfter den skall den förefalla tyngre än den ser ut. Pälsen skall vara kort, blank, tätliggande och randfri. Den skall kännas så sidenmjuk att man med förbundna ögon skall kunna avgöra att pälsen är en burmas! Det finns tio färger: brun, blå, choklad, lila, röd, creme samt brun-, blå-, choklad- respektive lilasköldpadd. Endast honorna kan vara sköldpaddsfärgade. Tassarna ska vara nätta och ovala. Svansen medellång avsmalnande mot en lätt rundad tipp.

Huvudet skall, sett framifrån, vara brett och mjukt rundat med god bredd mellan öronen som skall vara medelstora, breda i basen och lätt rundade i spetsen. Öron som sitter för högt på hjässan förtar mycket av det rastypiska uttrycket. Käkarna skall vara kraftiga med markerat okben. Hakan skall vara kraftig sedd både framifrån och i profil.

Ögonen skall vara stora, uttrycksfulla och sitta brett isär. De skall helst vara guldgula, men de flesta burmor har gul-gröna ögon, åtminstone då de har ett par år på nacken. Ögonens form är speciell och ger burman dess karaktäristiska ”look”. Ögats övre linje är orientalisk medan den undre är rundad. Effekten blir att burman ser lätt trumpen ut och verkar titta ”under lugg”. Burman SKA se lite butter ut!

En god representant för rasen ser mycket distinkt ut utan att förlora i harmoni.

Så sköter du din burma

Burman är mycket lättskött. Om katten mår bra fysiskt och psykiskt är pälsen automatiskt fräsch och blank. De flesta burmor behöver aldrig badas eftersom de själva håller sig pedantiskt rena. Inför en utställning kan man med en gummikarda borsta ur lösa hår och sedan blanka upp pälsen lite med ett sämskskinn. Om det behövs alls. Men katten brukar gilla massagen ! Om den hålls inomhus bör man klippa klorna. Tvätta ur ögonvrår och öron vid behov. Årlig vaccination mot kattpest och kattsnuva samt tandkontroll hos veterinären är mycket viktigt. Den fysiska skötseln är alltså en bagatell. Däremot är burman i stort behov av mental stimulans. Den kräver att du tar dig tid att hitta på roliga lekar och du förväntas helst själv delta i dessa. Speciellt om burman inte har någon kattkompis kommer den att ställa stora krav på din uppmärksamhet. Behandla gärna din burma lite som en hund - förvänta dig mycket av din katt och ge mycket av dig själv till katten. En härligare kompis än en burma är svårt att hitta!

'Burmahög' är något av ett begrepp bland ägare och uppfödare. Nikita har inte förstått rasbeskrivningen alls på den punkten :D Hur många burmor finns det på bilden? ;)

hog1.jpg
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 700
Senast: WildHorse
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 993
Övr. Katt Har köpt en kattunge, har en hona redan på 1,5 år. Båda bengaler. Kattunge är 13 veckor. Daphne (vuxen ) är rasande över ungen och...
Svar
3
· Visningar
731
Senast: fijja
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 177
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp