Första ponny - Shettis vs andra ponnyraser.

Welsh rek jag. Träffat många trevliga welshar. Även dartmoore .Har tyvärr egna dåliga erfarenheter av shettis både som barn och vuxen. De få shettisar som varit vettiga jag träffat på har passat bäst och köra vagn med och måste från början hanteras av vuxna.
På barnens ridskola har de även ett par riktigt trevliga russ.
 
Kul att du bestämt dig! Shettisar är underbara, envisa, humoristiska, egensinniga och allt däremellan. Enormt mycket häst i liten förpackning.

Jag har träffat både snälla och rara barnponnysshetlands som gör allt och står ut med allt, samt envisa ena små som lätt tar hela armen om man ger dem ett finger.

Jag köpte en shetlandsponny till mina barn när de var fem och tre år. Hon har stått ut med barnridning under dessa år men det är först nu när dottern är tio och börjar kunna rida ordentligt som hon börjar tycka det är kul. Hon HATAR skumpande nybörjare och visar det också.

Det finns så mycket åsikter i denna lilla häst..jag vet inte hur många gånger hon brytit sig in, eller ut, från ridbanan. Till slut fick jag binda fast henne och då stod hon och stegrade istället.
Så många gånger hon protesterat och ifrågasatt mig när jag ställt krav vid tömkörningen, rusat, stegrat, bockat..
Eller den gången hon fick för sig att hon inte alls hade lust att åka släp hem efter träning, hundrafemtio kilo shetland kan ha tusen gånger mer vilja än en storhäst..
Eller de gånger vi provat medryttare och det slutade med avbockningar och hemrusningar var och varannan gång.
Som plötsligt tycker att ridturen är över och vägrar gå en meter till. Backa gick dock jättebra.
Eller som plötsligt kör igång bockspång så ungen flyger av i ett hörn/in i ett hinder/ungefär vart som helst
Som ena dagen är seg som en sköldpadda och nästa dag snabb som en liten röd racer. Kan även skifta några gånger per ridpass.

Men så har vi även ponnyn som gnäggar efter "sina barn" när vi var borta på klinik och barnen gick runt hörnet.
Som snällt ställer upp när barnen vill hoppa upp och mysa när hon går omkring på gräsmattan. Som tycker att barnen får rida bakåt, stående, liggandes mm utan problem.
Som gärna ställer upp och låter sig borstas och flätas i hela manen hur länge som helst.
Som älskar att dra barnen i pulka eller tolkandes på skidor.
Som stannar när hennes barn åkt av henne (andra barn bryr hon sig inte).
Som gnäggar åt oss när vi kommer hem.
Som gärna följer med på picknick ut i skogen.
Som uppfostrar barnen i gott uppförande och hästmannaskap .
Tack vare denna lilla egensinniga ponny lär sig barnen så mycket, hur man bemöter och läser av , och rider olika typer av hästar.
Nu efter fem år har hon även konstaterat att jag är rätt okej, men jag var tvungen att visa att jag förtjänade henne först.

Hon är mycket av allt ♥️
Alltså, den kärleksförklaringen till er ponny... ❤!!!
 
Efter att ha sett min kompis barn med deras shettis så instämmer jag i shettiskören. Hitta en inkörd individ som älskar barn, så har du många roliga år framför dig.

Kompisens barn var mest glada över att de kunde ”göra allt” med shettisen, dvs även borsta och kratsa hovarna (de började rida på mammans storhäst innan shettisen köptes). Sånt är också viktigt när man ska lära sig häst.

Sen när shettisen är urvuxen skulle jag köpa en dartmoor, mycket snällare än både russ och welsh (jag har welsh nu och det är verkligen en vuxenhäst).
Fast det måste ju vara individ? 4H här har en hel flock av ursöta shettisar och russ, väldigt små, det största russet ligger på runt mitten av B-ponny. De är verkligen snälla mot barnen och russen är helt fantastiska. Dock har de ju onekligen lite jobb med någon ridlektion om dagen för riktigt små barn. Fördelen med de små russen är att de hade lite mindre rund form på mitten än shettisarna så lättare att nå om, tror det är viktigt att inte ha en klotrund shettis (tror inte ni skulle ha det, inte heller 4H hade det, men det reds en några gånger inlånad till en ridskola när barnet var 5) för sadeln glider och barnet når inte att göra någonting, då var rent ut sagt en maxad C ponny lättare och roligare att rida än en klotrund shettis. (Mitt barn kunde inte rida Shettis runt 8 årsåldern tror jag, så det blev de små russen.)

Kände ändå att jag måste slå ett slag för hur underbara Gotlandsruss är, vår egen ras dessutom.
(och hur små de kan vara, riktigt små)

Och tillägga att shettisarna var ju också helt underbara, det fanns en minishettis som var ganska smärt och pigg och så snäll att den lätt gick med mycket små barn. Så himla liten! (men jag tror vissa barn aldrig är så små att de kan rida en sådan ponny, dvs måste ju vara både liten och ha koordination.)
 
Senast ändrad:
Fast det måste ju vara individ? 4H här har en hel flock av ursöta shettisar och russ, väldigt små, det största russet ligger på runt mitten av B-ponny. De är verkligen snälla mot barnen och russen är helt fantastiska. Dock har de ju onekligen lite jobb med någon ridlektion om dagen för riktigt små barn. Fördelen med de små russen är att de hade lite mindre rund form på mitten än shettisarna så lättare att nå om, tror det är viktigt att inte ha en klotrund shettis (tror inte ni skulle ha det, inte heller 4H hade det, men det reds en några gånger inlånad till en ridskola när barnet var 5) för sadeln glider och barnet når inte att göra någonting, då var rent ut sagt en maxad C ponny lättare och roligare att rida än en klotrund shettis. (Mitt barn kunde inte rida Shettis runt 8 årsåldern tror jag, så det blev de små russen.)

Kände ändå att jag måste slå ett slag för hur underbara Gotlandsruss är, vår egen ras dessutom.
(och hur små de kan vara, riktigt små)

Och tillägga att shettisarna var ju också helt underbara, det fanns en minishettis som var ganska smärt och pigg och så snäll att den lätt gick med mycket små barn. Så himla liten! (men jag tror vissa barn aldrig är så små att de kan rida en sådan ponny, dvs måste ju vara både liten och ha koordination.)
Dvs Gotlandsruss är ju från 115 cm (till 130) höga men jag tror faktiskt 4H måste haft några som låg under det måttet, eller att de höll sig däromkring allihop.
 
Hej,
Jag önskar tankar och tidigare erfarenheter från alla er som är insatta i ponnys då jag själv inte har mycket kunskap kring raserna och eftersom det gäller en första ponny till mitt första barn.

Jag har bestämt mig för att skaffa en ponny till min dotter om det dyker upp någon som motsvarar det jag söker. Min dotter är bara knappt 1 år gammal så det jag söker är en ponny som hon kan växa upp med. Till en början kommer det endast handla om klapp, pyssel och promenader för att i sinom tid gå över till att kunna sitta på osv. Givetvis ämnar vi motionera/utbilda ponnyn i övrigt.

Först tänkte jag mig en "bra" (frisk, erkänt bussig) shettis som kommer vara lagom så väl nu som några år framöver. Folk har dock direkt avrått från just shettisar och istället sagt att jag borde investera i en B-ponny som hon "kan växa i". Har ni några inputs?

Min tanke är att en B ponny ändå blir lite väl stor för en ganska lång tid framöver. Det är längre ben, högre upp till allt, mer rörelse att sitta på osv. Mer häst helt enkelt.

Dela gärna med er av era erfarenheter, tack!
En normalstor shettis kan ju de flesta barn rida upp till runt 10- årsåldern storleksmässigt. En mindre Welsh Mountain på 110-115 är ju möjligen ett alt oxå.
 
Jag köpte en shettis till dottern när hon var 6 år. Hon var inriden, men inte utbildad. Funkade bra att lära sig åka häst på dvs rida i alla gångarter, styra, hoppa enklare hinder.
Men när dottern blev lite äldre och vill rida lite mer lektioner brast det. Vi fick henne tex inte att galoppera på volt och hoppa banor. Då tröt intresset hos dottern och vi sålde henne till min bästa kompis. Då var min dotter 9-10 år. Dottern är liten och har provat henne nu när hon är 13 år. Men hon får inte till det nu heller. Hästen funkar bättre som barn ponny i den bemärkelsen att man rider på ett enklare sätt. Man kan trava och galoppera runt fyrkanten. Hoppa ett hinder osv.

Men jag vet också shettisar som är grymma. Så har man en rutinerad ryttare som kan rida in och rida till dem från början kan det ju bli riktigt bra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag skulle behöva lite input kring val av häst till min (snart) 13-åriga dotter. Hon har vuxit ur sin maxade b-ponny och skulle...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 387
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Hej! Vi går i planer att utöka familjen med en ponny till sommaren till barnen som är ca (95cm, 15 kilo) och (128cm, 25kilo). (I...
2
Svar
27
· Visningar
3 163
Senast: Lyrisk
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 677
Senast: Efwa
·
Kropp & Själ Godmorgon alla fantastiska bukefalister! Jag har legat vaken nu under natten till och från och malt lite tankar. Jag känner att jag...
Svar
16
· Visningar
1 377
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp