Första ponny - Shettis vs andra ponnyraser.

Jag rekommenderar en individ som har blivit behandlad, hanterad och riden/körd/utbildad som vilken storhäst som helst. Rasen är helt oviktig om man inte har tänkt avla. Det är individen som är viktig. En individ som man kan lita på och som är välhanterad och riden/körd/körd av duktig vuxen kostar men det är väl investerade pengar. En sådan ponny kan man ha roligt med oavsett ålder.

Något man bör tänka på är vad rasen har gjort tidigare. Shettis och russ t ex är arbetsnarkomaner och många många olater uppstår för att de är så uttråkade av att inte få arbeta med både kropp och hjärna.
 
Jag rekommenderar också en vältränad/välriden shettis. Det är ju inte heller säkert att barnet blir hästbiten, så att köpa en ponny som barnet inte riktigt klarar av bara för att inte behöva köpa ny ponny allt eftersom barnet växer kanske snarare minskar ridsuget än ökar det.
Bra aspekt. Framför allt med små barn (min grabb är 3,5 år) är det tråkigt med mammas stora häst som inte ens går att klappa/borsta annat än benen typ. Där är shettisar oslagbara. Intresset här hemma varierar dock något enormt, från att rida två hästar om dagen (vi har två shettisar) till inte alls i månader.

Fördelen med många shettisar är väl bristen på stora reaktioner, om man jämför med b-ponnyraser som är högre i blod.
 
Jag rekommenderar också en vältränad/välriden shettis. Det är ju inte heller säkert att barnet blir hästbiten, så att köpa en ponny som barnet inte riktigt klarar av bara för att inte behöva köpa ny ponny allt eftersom barnet växer kanske snarare minskar ridsuget än ökar det.

Fast min erfarenhet från ridskolan är att B-ponnyerna var mycket enklare för min dotter att klara av själv (hon var 6 år) än shettisen. Shettisen var urstark! Russen var mer välridna eftersom äldre och duktigare barn/ungdomar kunde rida till dem. Det gick inte med den lilla shettisen. Dessutom var russen lugnare och inte lika starka att rida verkade det som.

Shettisen verkade urkul för en duktig ryttare dock! Tyvärr så liten att det i stort sett inte fanns nån som var tillräckligt liten och samtidigt duktig nog för att rida henne ordentligt. Den var betydligt mycket mer häst än russen! Ett riktigt litet krutpaket trots att hon var rätt gammal!
 
Fast min erfarenhet från ridskolan är att B-ponnyerna var mycket enklare för min dotter att klara av själv (hon var 6 år) än shettisen. Shettisen var urstark! Russen var mer välridna eftersom äldre och duktigare barn/ungdomar kunde rida till dem. Det gick inte med den lilla shettisen. Dessutom var russen lugnare och inte lika starka att rida verkade det som.

Shettisen verkade urkul för en duktig ryttare dock! Tyvärr så liten att det i stort sett inte fanns nån som var tillräckligt liten och samtidigt duktig nog för att rida henne ordentligt. Den var betydligt mycket mer häst än russen! Ett riktigt litet krutpaket trots att hon var rätt gammal!
Om barnet är ett år är det långt från riktig ridning ännu. Tror pysslandet är viktigare, kunna leda, borsta och sen inte ha så hög fallhöjd 🙈

Baserat helt på mitt eget barns preferenser och upplevelser här hemma :)
 
Fast min erfarenhet från ridskolan är att B-ponnyerna var mycket enklare för min dotter att klara av själv (hon var 6 år) än shettisen. Shettisen var urstark! Russen var mer välridna eftersom äldre och duktigare barn/ungdomar kunde rida till dem. Det gick inte med den lilla shettisen. Dessutom var russen lugnare och inte lika starka att rida verkade det som.

Shettisen verkade urkul för en duktig ryttare dock! Tyvärr så liten att det i stort sett inte fanns nån som var tillräckligt liten och samtidigt duktig nog för att rida henne ordentligt. Den var betydligt mycket mer häst än russen! Ett riktigt litet krutpaket trots att hon var rätt gammal!
Och din erfarenhet baseras då på hurdan en enda shetlandsponny är?
Även shetlandsponnyer är individer, precis som alla andra raser. Vissa är pigga, andra betydligt lugnare. Vissa älskar barn, andra är mer åt det osociala hållet, väldigt få är otrevliga. Somliga är välutbildade, andra bara åkta på. Osv...
 
Fast min erfarenhet från ridskolan är att B-ponnyerna var mycket enklare för min dotter att klara av själv (hon var 6 år) än shettisen. Shettisen var urstark! Russen var mer välridna eftersom äldre och duktigare barn/ungdomar kunde rida till dem. Det gick inte med den lilla shettisen. Dessutom var russen lugnare och inte lika starka att rida verkade det som.

Shettisen verkade urkul för en duktig ryttare dock! Tyvärr så liten att det i stort sett inte fanns nån som var tillräckligt liten och samtidigt duktig nog för att rida henne ordentligt. Den var betydligt mycket mer häst än russen! Ett riktigt litet krutpaket trots att hon var rätt gammal!
Jo, visst kan de vara både starka och busiga (därav rekommendationen vältränad/välriden), men det är ju så väldigt mycket mer än ridningen. När ungen behöver klättra på stege för att borsta ryggen eller göra flätor i manen så blir det kanske inte så kul. Många shettisar är ju dessutom inkörda vilket är jättekul för den vuxna som också kan göra kul grejer med ponnyn 🙂
 
Efter att ha sett min kompis barn med deras shettis så instämmer jag i shettiskören. Hitta en inkörd individ som älskar barn, så har du många roliga år framför dig.

Kompisens barn var mest glada över att de kunde ”göra allt” med shettisen, dvs även borsta och kratsa hovarna (de började rida på mammans storhäst innan shettisen köptes). Sånt är också viktigt när man ska lära sig häst.

Sen när shettisen är urvuxen skulle jag köpa en dartmoor, mycket snällare än både russ och welsh (jag har welsh nu och det är verkligen en vuxenhäst).
 
Jag är en av de där som inte gillar shettisar. De är supersöta i hagen på avstånd, men där har jag dem gärna. Jag har regeln "ingen shettis på min gård", men jag har träffat trevliga shettisar också, men jag har tyvärr träffat betydligt fler otrevliga shettisar. Själv hade jag hellre köpt en welsh mountain med gräsklippartrav än en shettis. Det är en mer allroundmässig ponny, som jag upplever hittar på mindre skit, men fortfarande är snälla. Och med gräsklippartraven får man ingen skumpig ponny, utan en som går att sitta på även när det blir lite mer gång.
 
Tack allihop för alla fantastiskt givande svar!
Jag har landat i att det blir en shetlandsponny, förutsatt att jag hittar rätt individ.

Det var väldigt givande att få ta del av allas erfarenheter och även uppmuntrande att se att många barn inte växer ur sina shetlandsponnys förrän de nått ganska många år in i livet.

Vad som fick mig att landa i ett beslut är som några av er poängterat att det ska bli enkelt för min dotter att umgås med ponnyn. Självklart är allt individuellt och kanske inte rent rasbetingat - men storleksmässigt lär det nog landa på en ponny under eller omkring 100cm i mkh.

Shettisar har ju ett erkänt dåligt rykte omkring sig men efter att ha läst den här tråden känner jag att det finns så mycket logik i att en arbetande ras givetvis kan bli odräglig om den inte blir tillräckligt stimulerad. Precis som när man skaffar sig en hund får man väl ställa sig frågan om man kan erbjuda rasen det den behöver, vilker jag som vuxen i sammanhanget tror att jag kan.

Jag har 9 hästar hemma på gården som jag har den stora förmånen att kunna spendera all min tid med, varpå jag rider 8 hästar varje dag. Jag tänker att det finns mycket rutin kring att bygga upp och stimulera olika typer av individer och det ligger inte i min natur att låta en häst "stå" utan särskild anledning. Tvärtom skulle jag nog vilja lära den här shettisen alla skolor på töm och se det som en rolig utmaning att få den väldigt välutbildad. Jag hade nog inte gjort skillnad på ponnyn och de stora hästarna i stallet - en häst är en häst tänker jag.
 
Shettisar har ju ett erkänt dåligt rykte omkring sig men efter att ha läst den här tråden känner jag att det finns så mycket logik i att en arbetande ras givetvis kan bli odräglig om den inte blir tillräckligt stimulerad.
Ett tips är att följa Kizzy and Etties ponies på instragram om du inte redan gör det. De har ett helt gäng shettisar/shettiskorsnngar som de rider. Riktigt duktiga ungar också fast de är så små.
 
Ett tips är att följa Kizzy and Etties ponies på instragram om du inte redan gör det. De har ett helt gäng shettisar/shettiskorsnngar som de rider. Riktigt duktiga ungar också fast de är så små.
Spännande, det ska jag absolut kika på.
Tack snälla för tipset!
 
Tack allihop för alla fantastiskt givande svar!
Jag har landat i att det blir en shetlandsponny, förutsatt att jag hittar rätt individ.

Det var väldigt givande att få ta del av allas erfarenheter och även uppmuntrande att se att många barn inte växer ur sina shetlandsponnys förrän de nått ganska många år in i livet.

Vad som fick mig att landa i ett beslut är som några av er poängterat att det ska bli enkelt för min dotter att umgås med ponnyn. Självklart är allt individuellt och kanske inte rent rasbetingat - men storleksmässigt lär det nog landa på en ponny under eller omkring 100cm i mkh.

Shettisar har ju ett erkänt dåligt rykte omkring sig men efter att ha läst den här tråden känner jag att det finns så mycket logik i att en arbetande ras givetvis kan bli odräglig om den inte blir tillräckligt stimulerad. Precis som när man skaffar sig en hund får man väl ställa sig frågan om man kan erbjuda rasen det den behöver, vilker jag som vuxen i sammanhanget tror att jag kan.

Jag har 9 hästar hemma på gården som jag har den stora förmånen att kunna spendera all min tid med, varpå jag rider 8 hästar varje dag. Jag tänker att det finns mycket rutin kring att bygga upp och stimulera olika typer av individer och det ligger inte i min natur att låta en häst "stå" utan särskild anledning. Tvärtom skulle jag nog vilja lära den här shettisen alla skolor på töm och se det som en rolig utmaning att få den väldigt välutbildad. Jag hade nog inte gjort skillnad på ponnyn och de stora hästarna i stallet - en häst är en häst tänker jag.
Kul att du bestämt dig! Shettisar är underbara, envisa, humoristiska, egensinniga och allt däremellan. Enormt mycket häst i liten förpackning.

Jag har träffat både snälla och rara barnponnysshetlands som gör allt och står ut med allt, samt envisa ena små som lätt tar hela armen om man ger dem ett finger.

Jag köpte en shetlandsponny till mina barn när de var fem och tre år. Hon har stått ut med barnridning under dessa år men det är först nu när dottern är tio och börjar kunna rida ordentligt som hon börjar tycka det är kul. Hon HATAR skumpande nybörjare och visar det också.

Det finns så mycket åsikter i denna lilla häst..jag vet inte hur många gånger hon brytit sig in, eller ut, från ridbanan. Till slut fick jag binda fast henne och då stod hon och stegrade istället.
Så många gånger hon protesterat och ifrågasatt mig när jag ställt krav vid tömkörningen, rusat, stegrat, bockat..
Eller den gången hon fick för sig att hon inte alls hade lust att åka släp hem efter träning, hundrafemtio kilo shetland kan ha tusen gånger mer vilja än en storhäst..
Eller de gånger vi provat medryttare och det slutade med avbockningar och hemrusningar var och varannan gång.
Som plötsligt tycker att ridturen är över och vägrar gå en meter till. Backa gick dock jättebra.
Eller som plötsligt kör igång bockspång så ungen flyger av i ett hörn/in i ett hinder/ungefär vart som helst
Som ena dagen är seg som en sköldpadda och nästa dag snabb som en liten röd racer. Kan även skifta några gånger per ridpass.

Men så har vi även ponnyn som gnäggar efter "sina barn" när vi var borta på klinik och barnen gick runt hörnet.
Som snällt ställer upp när barnen vill hoppa upp och mysa när hon går omkring på gräsmattan. Som tycker att barnen får rida bakåt, stående, liggandes mm utan problem.
Som gärna ställer upp och låter sig borstas och flätas i hela manen hur länge som helst.
Som älskar att dra barnen i pulka eller tolkandes på skidor.
Som stannar när hennes barn åkt av henne (andra barn bryr hon sig inte).
Som gnäggar åt oss när vi kommer hem.
Som gärna följer med på picknick ut i skogen.
Som uppfostrar barnen i gott uppförande och hästmannaskap .
Tack vare denna lilla egensinniga ponny lär sig barnen så mycket, hur man bemöter och läser av , och rider olika typer av hästar.
Nu efter fem år har hon även konstaterat att jag är rätt okej, men jag var tvungen att visa att jag förtjänade henne först.

Hon är mycket av allt ♥️
 
Tack allihop för alla fantastiskt givande svar!
Jag har landat i att det blir en shetlandsponny, förutsatt att jag hittar rätt individ.

Det var väldigt givande att få ta del av allas erfarenheter och även uppmuntrande att se att många barn inte växer ur sina shetlandsponnys förrän de nått ganska många år in i livet.

Vad som fick mig att landa i ett beslut är som några av er poängterat att det ska bli enkelt för min dotter att umgås med ponnyn. Självklart är allt individuellt och kanske inte rent rasbetingat - men storleksmässigt lär det nog landa på en ponny under eller omkring 100cm i mkh.

Shettisar har ju ett erkänt dåligt rykte omkring sig men efter att ha läst den här tråden känner jag att det finns så mycket logik i att en arbetande ras givetvis kan bli odräglig om den inte blir tillräckligt stimulerad. Precis som när man skaffar sig en hund får man väl ställa sig frågan om man kan erbjuda rasen det den behöver, vilker jag som vuxen i sammanhanget tror att jag kan.

Jag har 9 hästar hemma på gården som jag har den stora förmånen att kunna spendera all min tid med, varpå jag rider 8 hästar varje dag. Jag tänker att det finns mycket rutin kring att bygga upp och stimulera olika typer av individer och det ligger inte i min natur att låta en häst "stå" utan särskild anledning. Tvärtom skulle jag nog vilja lära den här shettisen alla skolor på töm och se det som en rolig utmaning att få den väldigt välutbildad. Jag hade nog inte gjort skillnad på ponnyn och de stora hästarna i stallet - en häst är en häst tänker jag.
Vi har haft med våra minisar som löshästar när vi ridit ut med de stora i skogen (en väldigt tight flock). Helt galet kul både för oss och ponnysarna. Så det kan ju vara en kul grej också. Ta med ponnyn ut på dina ridturer med någon av de stora hästarna så får ponnyn rusa av sig också ibland :)
 
Även jag håller med om shettis!
Vår shettis, som tyvärr gick bort förra året, har lärt flera barn inkl mina två att rida. En fantastisk liten ponny med en stor personlighet som, precis som de allra flesta hästar, krävde tydliga ramar och regler.
Min dotter red henne från 1-2 års ålder tills hon var 9 år, då blev hon för lång, ponnyn var 107 cm i mkh.
På bilden är hon precis fyllda 8 år och passar perfekt på ponnyn, kommer inte ihåg hur lång hon var där. Men sommaren efter var hon 140 cm lång så kanske ca 135 här. Hade vi haft en bättre sadel hade hon säkert kunna rida henne ett år till.

78E65649-AFCC-41E2-91E9-4520DC546580.jpeg
 
Jag älskar shettisar, jag tycker dom är så levnadsglada, finurliga, förlåtande och barnkära. Köp en shettis från ett bra hem så får du en vän för livet.

Men visst finns det individer som blivit helt förstörda, bittra och misstänksamma, av att ha använts som leksak. Som drar och bockar och stampar tår. Men det är inte representativt för rasen, det är representativt för vad kass hästhållning gör med små hästar.

Det enda man ska tänka på med shettis är att man behöver stängsla väl, ibland både fysiskt och mentalt (jag har brett band på 25, 50, 100, 150cm och rejält med ström), och att de inte ska ha för mycket mat. Vill du ha fri tillgång måste du motionera shettisen rejält.
 
Jag älskar shetlandsponnyer. Har bara haft bra shettisar, som fungerat på samma sätt som dom stora hästarna fast stabilare i huvudet och tryggare. Jag skulle ha satsat på en så stor shetlandsponny som möjligt.

Man behöver ju inte välja en envis, ouppfostrad rymmare som använts som leksak. En seriös uppfödare eller säljare har lika väluppfostrade och trevliga shetlandsponnyer som vilken annan ridhäst som helst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag skulle behöva lite input kring val av häst till min (snart) 13-åriga dotter. Hon har vuxit ur sin maxade b-ponny och skulle...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 293
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Hej! Vi går i planer att utöka familjen med en ponny till sommaren till barnen som är ca (95cm, 15 kilo) och (128cm, 25kilo). (I...
2
Svar
27
· Visningar
3 148
Senast: Lyrisk
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 667
Senast: Efwa
·
Kropp & Själ Godmorgon alla fantastiska bukefalister! Jag har legat vaken nu under natten till och från och malt lite tankar. Jag känner att jag...
Svar
16
· Visningar
1 373
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp