Bukefalos 28 år!

första starten!

X

xect

Urs, snacka om nervös jag börjar bli.
Inte för just själva tävlingsmomenten, men allt man ska komma ihåg!
En "endags tävling" debutant, vad ska man egentligen tänka på?

Klädseln? Är det kavaj, vita ridbyxor, vitt shabrak osv i dressyren och hoppningen men valfri klädsel (+ hjälm och väst såklart) i terrängen ?

Pappren? är det som vanligt med mätintyig, vaccinationsintyg, ryttarlicens osv?

Och själva upplägget? Har man god tid på sig att "vila sig" mellan momenten? visst går man banorna dagen innan?

Finns så många frågor egentligen, men det var väl dom här som kanske är dom viktigaste?
 
Sv: första starten!

De endagarsfältävlingar jag varit på har man gått barnorna samma dag, vid uppsatta tider som står i PM:et man får hem efter anmälningen.
Klädseln har du rätt i, til viss del.. Men i dressyr måste du ha en nummerficka, som en plastficka på magen och ryggen så att ditt startnummer syns både framifrån och bakifrån (hoppas du förstår).
I terrängmomentet ska du också ha ett madical card fäst runt armen. Annars får du väl i stort sett ha vilka kläder du vill där.
Papprena ska vara som vanligt sålänge du bara har tagit fälttävlanskortet och har "intyg" på det (sitter ju bara som en liten lapp på det gröna kortet)
Jaa.. mer kommer jag nog inte på nu :crazy:
 
Sv: första starten!

På vissa tävlingsplatser har de banvisning dagen (kvällen) innan. Det står i ryttarmeddelandet när det är banvisning. Om det är första tävlingen så kan det kännas skönt att åka dit och gå banan innan, om det inte är alltför långt tid så klart. Ibland har sekretariatet öppet också så då kan man passa på att klara av det man ska göra där (visa papper, ev. betala startavgift och vet/ambulansavgift, få sin nummerlapp, få banskiss på terrängen). Då är det mindre stress på tävlingsdagen.

Det kan vara lite stressigt mellan dressyr och hoppning. Det brukar vara 30 min från avslutat dressyrprov till man ska anmäla sig för att gå in på hoppbanan. Beroende på om man ska byta sadel etc och om bilen är en bit iväg från dressyrbanan så kan det bli lite stressigt där ett tag. Det känns oftast bäst att ha broddat före dressyren om hoppningen går på gräs så behöver man inte stressa med det i alla fall. Men efter hoppningen brukar det vara lungt ett tag. Kanske vill man gå terrängbanan en gång till och så brukar det vara läge att äta också.
 
Sv: första starten!

Man behöver alltså inte ha "nummerficka" i banhoppningen?
:)
 
Sv: första starten!

Åh en fråga till,
Jag kom att tänka på en grej (har inte ft-TR hemma) men om man blir underkänd i t.ex dressyren, får man inte starta terräng då? :eek:
jag trodde då inte att det spelade någon roll men jag tyckte mig se en bukare som uttryckte sig så.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Då var det dags att starta en liten startfälttävlan i helgen och jag börjar redan bli lite smånervös. Har säkert 1000 frågor egentligen...
2
Svar
21
· Visningar
3 087
Senast: Habina
·
P
Tävling Hej! Jag ska i sommar ut på min första riktiga tävling som är under en helg ( arab meeting) om jag vågar komma iväg :crazy: Jag har bara...
Svar
7
· Visningar
1 543
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp