Bukefalos 28 år!

Första träffen mellan hund och katt

B

Brutal

Min hund har varit hos mina föräldrar på semester i två veckor, men nästa helg kommer han hem igen. Under tiden som vovven varit borta, så har jag passat på att skaffa en katt. Jag tänkte att det var ett bra tillfälle när hunden är borta en tid framöver, så att kissen kan få tid att bekanta sig med oss och hemmet först, innan vovven introduceras. Katten har träffat hundar hos uppfödaren, så det är ingenting helt nytt för honom. Hunden har dock inte träffat katter i "hemmiljö", utan bara utomhus. När katter kommit fram till honom, så har han bara varit lugn och nosat snällt på katten när den strukit sig mot honom. Dock var detta ett tag sedan och han var relativt liten, så jag vet inte om han är lika "snäll" idag. Vi har inte mött någon katt som kommit fram till honom sådär igen, utan han måste alltid gå fram till katten. Det skapar problem för han blir så ivrig och ofta rusar han fram och då blir katten rädd och sticker varpå jaktinstinkterna drar igång i vovven och han vill bara jaga. Men jag är övertygad om att han inte är elak och skulle skada en katt, utan att han är snäll men bara ivrig och blir "jaktig" när katten kutar iväg.

Det jag nu funderar över är hur jag ska planera det första mötet mellan hunden och katten nästa helg. Jag bor i en stor tvåa, med dörrar möjliga att stänga till alla rum. Att tillägga är att hunden aldrig varit i denna tvåa, då vi även flyttat under de veckor hunden varit borta. Därför ser han det förmodligen inte som sitt revir åtminstone. Däremot kanske katten gör det?
Hunden är snart 1,5 år gammal och katten är 14 veckor. Hunden är en amstaff, så han är medelstor.

Men vad bör jag tänka på vid första mötet, för att det ska gå så smärtfritt som möjligt?
 
Sv: Första träffen mellan hund och katt

Kanske lite mycket omställning på en gång, men, men det är som det är.
Skaffa kompostgaller eller barngrindar som ni sätter upp i någon/några dörröppningar så att katten kan vara trygg bakom dessa, men ha möjlighet att komma ut o umgås om den vill.

Då får de tid att lukta in sig på varandra i lugn o ro o inse att de tillhör samma flock, unghund o kattunge funkar enligt min erfarenhet bäst, mycket bättre än att välja en vuxen hundovan katt.
Många Amstaffs har en hel del jakt i sig så var noga i början tills han accepterat kissen som "sin"

Lycka till!
 
Sv: Första träffen mellan hund och katt

Kl
Kör en liten trådkapning på samma ämne och hoppas att det är okej för TS.

Vi har en någorlunda liknande situation Bor fn i lägenhet och har 5 vuxna katter och kommer om några månader på hem en liten valp. Hur ska vi introducera denna?

Alla katter är mer eller mindre hundvana men senast då vi hade hundar hemma, var förra veckan då vår valps blivande föräldrar var här på besök. Så gömde sig först alla utom en av katterna och efter en stund spatserade 3 av 5 runt som vanligt och en smög lite försiktigt i ett annat rum och 5an visade sig inte alls.

Men antar att allt blir enklare med en liten valp. Och så att vi måste ta allt i katternas takt, de får komma fram när de vill osv.
 
Sv: Första träffen mellan hund och katt

När jag skaffade katten för 6 år sen var hunden 5 år och iof inbodd redan, men jag gjorde så att kattungen fick vara i transportburen en stund när vi kom hem så hunden fick lukta, titta, och komma fram till vad det var för nåt!
Sen öppnade vi gallret så katten kunde gå ut,men hon stannade i buren så länge hunden var i närheten. Vi fick ju vara med och ha lite koll eftersom hunden tyckte att "katter dom äter man",
Men efter några dagar så funkade det klockrent och idag bestämmer katten!:D

// Elsa :)
 
Sv: Första träffen mellan hund och katt

När jag och barnen hämtade kattungen (satt i transportbur)så var hunden med i bilen och hörde kisses ljud. Väl hemma fick hunden nosa lite på buren men kisse ville ut, så vi turades om med att sitta hela kvällen med sjövild kisse på toagolvet och intresserade hunden utanför med ett kompostgaller emellan. Det var inga problem alls. Kisse fick sova instängd på toaletten på natten (hade gjort så hela sitt lilla liv) men redan dagen därpå kunde vi släppa ihop dom. Och ingenting har nånsin hänt, dom är kompisar:)
 
Sv: Första träffen mellan hund och katt

Kanske lite mycket omställning på en gång, men, men det är som det är.
Skaffa kompostgaller eller barngrindar som ni sätter upp i någon/några dörröppningar så att katten kan vara trygg bakom dessa, men ha möjlighet att komma ut o umgås om den vill.

Då får de tid att lukta in sig på varandra i lugn o ro o inse att de tillhör samma flock, unghund o kattunge funkar enligt min erfarenhet bäst, mycket bättre än att välja en vuxen hundovan katt.
Många Amstaffs har en hel del jakt i sig så var noga i början tills han accepterat kissen som "sin"

Lycka till!

Kompostgaller ja! Det är ju perfekt! Jag har redan massor med sådana som skräpar i förrådet, så då får jag ju användning för några av dem :) Vovven har respekt för gallren och kommer inte att röra dem, så då måste han hålla sig på avstånd till kissen men kan ändå se den. Det blir perfekt. Jag vet dock inte om kissen klättrar över gallren..Så jag får nog själv arrangera självaste mötet när de möts nos mot nos. Hur länge ska de få umgås med gallret emellan innan man vågar prova ha dem ihop, och hur ska det gå till. Ska jag vara där eller hålla mig en bit bort? Kan jag påverka det negativt? Eller ska jag till och med ha katten i famnen i början så att hunden får nosa?

Jo, det är ju bra att vovven är ung, men det bästa hade nog varit om han var valp.
 
Sv: Första träffen mellan hund och katt

När jag skaffade katten för 6 år sen var hunden 5 år och iof inbodd redan, men jag gjorde så att kattungen fick vara i transportburen en stund när vi kom hem så hunden fick lukta, titta, och komma fram till vad det var för nåt!
Sen öppnade vi gallret så katten kunde gå ut,men hon stannade i buren så länge hunden var i närheten. Vi fick ju vara med och ha lite koll eftersom hunden tyckte att "katter dom äter man",
Men efter några dagar så funkade det klockrent och idag bestämmer katten!:D

// Elsa :)

Åh, det låter ju underbart! Jag hoppas verkligen att mina två älsklingar går ihop. Jag känner ju min hund och vet att det inte finns något elakt i honom, så jag är ytterst tveksam till att han skulle attackera katten eller liknande. Däremot tror jag att han kan vara busig och nyfiken på katten, och kanske vara lite för "på". Men jag tror det skulle lugna sig med tiden. Självklart lämnas de inte ensamma tillsammans under en låååång tid framöver. Katten ska åtminstone alltid ha chans att kunna komma ifrån vovven.
Men först och främst ska de acceptera varandra som sagt, inte ens säkert det händer om vi har himla otur.
 
Sv: Första träffen mellan hund och katt

Jag hade 3 katter nar jag tog hem min B. Det gick utmarkt sa snart katterna beslutade sig for att lagenheten var deras igen. Det enda jag var tvungen att halla koll pa var att han fick ata ifred, for de knuffade bort honom fran hans mat for att ata den sjalva >.< (tydligen var valpmat mkt godare an kattmat...)

Att jaga dom katterna var bara dumt, mammakatt hade temperament och tufsade till valpen mer an en gang. Mina katter var inte hundvana innan han kom in i bilden.
 
Sv: Första träffen mellan hund och katt

Skruvi i några krokar o häng gallren på så kisse kommar under.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 164
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 753
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 219
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 359
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp