Förstagångsmedryttare!

Sv: Förstagångsmedryttare!

Panzerkat skrev:
Finns det några "gröna" medryttare här? Vad gör du med hästen? Vad rider du för häst? Vad kan hästen och hur gammal är den? Vilka problem stöter du på med hästen, och hur löser du det?

Var väldigt ung och grön när jag började med min. Tror jag var 13 och hade ridit 2-3 år på ridskola. Fick genom annons chansen att rida en jättefin lite äldre (20+) ponnyherre med mycket energi och vilja. Kunde i princip ingenting och var så rädd för att göra fel så jag ringde säkert hästägaren varje gång jag var ute i början för att fråga något. Hon hade som krav att jag skulle rida för instruktör till att börja och tränaren hon rekommendera var så duktig så har i princip tagit lektion 1gg/veckan i tre år nu. Pga att jag blivit lite lång och gubben lite gammal så letar jag efter en ny pålle att utvecklas med nu. Ska dock skogsluffa i skogen med gamlingen en gång i veckan hade jag tänkt för jag har fäst mig så vid honom så vill inte sluta helt.:love:

Bara man inte är rädd för att fråga och gärna rider lektion nån gång då och då gör det inte så mkt att man är grön. tvärtom kan det vara en fördel då det är lättare att "forma" medryttaren efter sin ridning/hästhållning.
 
Sv: Förstagångsmedryttare!

Hej!

Förstagångsmedryttare är jag och vilken tur jag haft....:love:

Red som barn på ridskola och hyrstall överallt jag kunde komma till och i högstadiet någon gång så försvann hästarna. :eek: *korkade människobarn*

Efter tio års uppehåll kan man ju kalla mig grön igen.
Världens bästa hästägarinna kontaktade mig via annons om medryttare som jag lagt ut på hastnet.se.
Hon har tre + ett tre veckor gammalt föl!
Dock en som är "fullt ridbar". Ett tioårigt sto som jag nu har "dejtat" i en och en halv månad ungefär. Vi gör snabbt framsteg i varandras sällskap :love:

Eftersom hon blir lite ängslig så fort jag försöker avlägsna oss från stallet för att rida ut, så rider vi i paddock - ovana vid varandra som vi har varit. Är inte riktigt sugen på att bli testad av henne därute och hon drar järnet hem. Lättare att börja i paddocken då...

Har t.o.m. varit iväg och ridit för tränare med henne. Hon är westernriden och har en gammal skadehistoria bakom sig. Vilket gör att jag är grymt försiktig. Hon är bara grundutbildad så vi tränar små saker som att ställa henne utåt, lära henne att gå lite i form, fram- bakdelsvändningar, enklar öppna och sluta osv. Vi gör även lite markarbete då och då så hon lär sig lyssna på mig...;)

Ju mer tid vi har ihop desto ättre blir det hela! :bump:


Tack för mig!
/Elisabeth
 
Sv: Förstagångsmedryttare!

Inte medryttare men nästan..
Jag ska passa en kompis häst nu i juli Augusti, så jag har väl egentligen sommarhäst!
Men jag har ridit sporadiskt i mon ungdom, och började i september på ridskola. På Islandshästar. Och min sommarhäst är ett 163 cm högt halvblod.
Och jag känner mig också som den enda nybörjaren på detta forumet.
Men som sagt var. Man måste börja någonstans för att komma vidare!

Skall hämta och rida honom dit jag skall ha honom i morgon kväll. :crazy: :eek: Är lite smånervös. Jag vågar inte galoppera sedan jag var nära att trilla av en av Isisarna... trava käns otroligt konstigt på denna höga varelse. Men tror ägaren att det går bra så får jag väl lulla runt i skritt tills jag känner mig modigare.

Inte för att det hör till denna råden, men hur sjutton håller man balansen i galoppen... ( Vet jag inte det så ska jag nog inte galoppera...)
 
Sv: Förstagångsmedryttare!

Ganti skrev:
Inte för att det hör till denna råden, men hur sjutton håller man balansen i galoppen... ( Vet jag inte det så ska jag nog inte galoppera...)

Precis som du gör i skritt: följer med i rörelsen.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 239
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 898
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
431
Senast: tessan.g
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp