Förstår mig inte på honom!

X

xbella

Jag har en drygt ettårig kastrerad hankatt som är väldigt pratig. Han vill inte direkt nånting utan vill mest prata.

Problemet är att han inte kan vara inne på nätterna. Han är hur lugn som helst i början av natten, tills jag sover som djupast. Då ställer han till en j-a scen av skrikande och ber om att få bli utsläppt.
Om jag inte reagerar då skrider han till nästa verk - att klå upp sin morsa. Hon blir i sin tur skitarg och jag vaknar av oväsendet :mad:.
Klyftigt tänker ni - men jag vaknar skitsur över att ha blivit väckt.
Så nu är katten ute på nätterna. Har två katter till och de sover i godan ro.
Nån som har nån förklaring? :confused:
Har låda inne och de är ute hela dagarna.
 
Det är ju naturligt för katter att jaga på nätterna så jag tycker inte att det låter så konstigt att han vill ut.

mandalaki
 
har två katter, ena sover allti i min säng

åp morgonen är hon ute, sover sedan åp förmiddan till eftermiddan, sen så e hon ute, kommer in vid ca 22:00 sover hos mej till ca 06:00 osv..
 
Kan du inte ha en kattlucka så att han kan gå in och ut som han vill?
 
Det har du ju rätt i men tycker ändå det är lite skumt att han håller på så för så länge jag är aktiv blir han lugn, sen när jag har somnat in det är då han börjar.
 
jo det hade varit det bästa men jag får inte göra någon åverkan då jag inte äger fastigheten.
 
:crazy: känner igen mig... min lillflicka kan ligga å sova hur djupt som helst på min mage i sängen sent på kvällen när vi kollar på tv eller läser... men så fort jag släcker lyset (och det är inte för att jag flyttar på mig för att sova, för om hon ligger där så somnar jag sittande :crazy:) så tittar hon upp... åsså e det full fart... suck..
tur att hon är söt säger jag bara :crazy: :smirk:
annars hade man nog grävt ner henne i trädgården för länge sen! :crazy: :rofl:
 
Är han nykastrerad? Har han varit så länge?
Vad gör han på dagarna, det kanske går att "sparka ut" honom på da'n så han är trött på kvällen?
Vår äldsta hona är så på somrarna, men när det blir kallt vill hon sova inne. Annars så får han väl gå ut på kvällen innan du råkar strypa honom :devil: i sömnen ;-)
 
Det har du ju rätt i men tycker ändå det är lite skumt att han håller på så för så länge jag är aktiv blir han lugn, sen när jag har somnat in det är då han börjar.

Han vill ha uppmärksamhet!!!

Min kise kan vara hur lugn och gosig som helst - speciellt när han är trött, då kan han sova i flera timmar utan att kräva uppmärksamhet... Men så fort han är pigg och vaken ska man ägna sig åt honom till 110% och han blir en sticka i röven :rofl: om man inte gör det. :devil: :D

Tack och lov så har han anpassat sin dygnsrytm till mig, och sover oftast lugnt och fint i mitt rum tills jag vaknar på morgonen... Sover jag för länge kan han dock sätta igång och yla. Vaknar jag inte av det så pussar han på mig :love:, eller biter (ej aggressivt) i mig tills jag vaknar. Först tår/fötter, sedan händer, och sist ansiktet.
 
han blev kastrerad vid 9 månaders ålder. kanske han började strax efter kastreringen, precis när jag flyttade in i den nya bostaden.
han är inne några timmar på dan och sen kommer han in på kvällen vid läggdags. jag brukar hiva ut honom innan jag somnar för att skona honom från min :mad:. Då ser han skitsur ut.
ibland glömmer jag det, å då lever han om riktigt, precis när jag sover som djupast.
suck, jag får väl stå ut. Åh söt är han men påfrestande. :rofl:
 
hej
ja det är nog så för han kanske känner sig lite missförstådd, för han kan reta dåndimpen på mig.
han vill bara vara å att jag skall bry mig om honom hela tiden. han pratar och vill vara omkring hela tiden.
jag får väl inse att han är sån, ibland har jag tänkt ge bort honom. Men inte kunnat för jag tycker om honom, blandade känslor.
 
Vissa katter har ett större uppmärksamhetsbehov. Och det liksom känner på sig när man inte har tid eller lust med dem. Varför lägger sig katten tex alltid på tidningen när man läser den? Hmmm? :confused: Tror att det kan vara samma sak när du sover.
Han har inte något behov att sova så länge som du (och andra normala människor) har och vill troligen få uppmärksamhet. På studs!
Har haft liknande problem med en av mina katter. Det gick faktiskt över av sig själv men var :devil: jobbigt rent ut sagt. Man är ju inte direkt djurvänligt mitt i natten... Nu har hon dock lugnat ner sig. Det var värst när hon var runt ett halvår/år sådär.

Så stå ut alt. släng ut honom. Förhoppningsvis lugnar han ner sig när han blir äldre.
 
Jag har två stycken som beteer sig likadant... Och jag bor i en etta utan möjlighet att släppa ut dem. :banana:

Det enda jag har som funkar är att på kvällen busa dem trötta i en timme med snören, bollar och allt man kan komma på. När de börjar bli lite lagom flåsiga och säckar ihop på golvet går jag ut i köket och lägger upp en stor portion burkmat i nån favoritsmak som jag ställer ner. Sen går jag och lägger mig med öronproppar. Funkar alltid... Trötta, mätta och belåtna slocknar de och sover iaf till ca 05.00 då rejsandet börjar igen. Som tur är skriker de inte och vill ha så mycket uppmärksamhet av just mig, men de två kan verkligen busa... "Nu kör vi Inte-nudda-golv..!!!! :bump:" ...och matte räknas givetvis som en av inventarierna...
Men de är unga ännu och lugnar sig nog snart, om en sådär 4-5 år kanske... :rofl:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
860
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 043
Senast: Otherside
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 258
Övr. Barn Förhållandet med barnets pappa är så gott som över. Han är inte en lätt man att leva med och jag är så arg på mig själv som skaffade...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
27 666
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp